Vertere Mystic MC hangszedő bemutató Soundstge Ultra

Vertere Mystic MC hangszedő bemutató Soundstge Ultra

Vertere Mystic hangszedő

Első High-End lemezjátszómat, egy használt Roksan Xerxest Roksan Artemiz hangkarral 1998-ban vásároltam. Egy Sumiko Alchemist S kéz alatt beszerzett hangszedőt szereltem bele, amivel sokáig hallgattam. Ám mivel a Xerxes „Plinth megereszkedés” szindrómában szenvedett, sikerült egy olyan darabra szert tennem, amelybe a Roksan Tabriz hangkar és egy Shiraz hangszedő volt beépítve. Átszereltem a hangkart és a Shiraz hangszedőt a Xerxesbe, és csodálatos lett a hang. Aztán mikor néhány hónap múlva a Shiraz hangszedő tűje elérte az élettartama végét, a hangja harsány, és túl fényes lett, megérett a javításra.

Nagyszerű dolog volt az, hogy pont tökéletes időzítéssel, a Festival Son et Image kiállításon találkoztam Touraj Moghaddammal a Roksan társ alapítójával, aki megígérte, hogy újra fogják építeni a Shiraz hangszedőmet. Mikor visszatértem Toronto-ba, postára adtam a hangszedőmet, és nemsokára felújítva vissza is kaptam. Azóta már még kétszer felújíttattam, így az első alkalommal együtt számolva már a Shiraz negyedik reinkarnációját használom. Időközben a Xerxesnek mennie kellett, és mostanában a Shiraz hangszedőmet egy VPI Prime Signature lemezjátszóban használom. Nagyon jól illenek egymáshoz, a hangszedő új otthonra talált. Tökéletesen ismerem a hangját. Ropogós, jól definiált magas, dinamikus, ritmikus, feszes és kontrollált mély. Igazi mindenevő.

Tavaly, mikor meglátogattam a lengyelországi Audio Video Show kiállítást Varsóban Moghaddam a Vertere Limited standján tartózkodott. Mindig öröm vele összefutni személyesen, amellett hogy folyamatos levelezés kapcsolatot tartunk fenn. Nagyon barátságos, azonnal érezhető rajta, hogy elsősorban audió barát, és csak másodsorban üzletember. Kellemes londoni akcentusa ugyanolyan magával ragadó, mint a személyisége. A saját cége már több mint egy évtizede tevékenykedik, és lemezjátszókat tervez. A Vertere első lemezjátszóját is Ő tervezte, de a cég azóta bővítette a kínálatát, így napjainkban négy lemezjátszó, háromféle hangszedő, és egy lemezjátszó erősítő közül lehet válogatni. Varsóban a Mystic MC hangszedő volt az újdonság (2699 USD), ami azt jelenti, hogy a Vertere már teljes programot kínál az LP lejátszáshoz. Azóta a Magneto mozgó mágneses hangszedő is felkerült a palettára.

Egyesek gondolhatják úgy, hogy a Mystic 2699 dolláros ára megfizethető, de számomra komoly befektetés. Ezt úgy értem, hogy még nem felháborítóan drága, de egy 0,5 mV kimeneti szintű MC hangszedőért ez komoly befektetésnek minősül. A tű mikro elliptikus, amely alumínium tűszárra van rögzítve. A gyártó 2 grammos tűnyomást javasol hozzá. Ennek a bemutatónak a megírása versenyfutás volt az idővel. A Mystic hangszedő április 5.-én érkezett meg hozzám, és szorított a megjelenés határidő. Mivel a hangszedő teljesen új volt, elsőként néhány óra kellett, hogy betörjön.

Először is beszereltem a hangszedőt a Dr. Feickert Analogue Volare lemezjátszómba, amiből az European Audio Team Jo N8 hangszedőmet vettem ki. A Mystic beszerelése nagyon egyszerű. A szerelő furatok menetesek, a test oldalai párhozamosak, ami leegyszerűsíti a beállítást. A ház enyhén érdes, eloxált alumínium. A tűvédő tartozék. Segítség a beszereléshez a csavarkészlet, amely jó szolgálatot tett az Origin Live Silver hangkarba rögzítéshez, ám túl rövidnek bizonyult a VPI vaskos head shellhez. Gondot nem okozott a dolog, visszatértem a jól bevált hat lap csavarjaimhoz. A Mystic a felső részén lévő három alátámasztás pontot tartalmaz. Kettőt hátul, egyet elől. Ez a három pont tökéletesen illeszkedett úgy az Origin Silver, mint a VPI JMW-10 hangkarjaimhoz. A beállításokkal együtt az egész beszerelés művelet nem tartott tíz percig, aminek nagyon örültem.

Mikor a Roksan Shiraz hangszedőmet szereltem ki a VPI-ből, kis baleset ért. Véletlenül leszakadt az egyik kábel a hangszedőről, és mivel rendkívül vékony vezetékről van szó, nem álltam neki megjavítani, így tettem el a dobozába. Majd később foglalkozok vele.

Igazán szórakoztató volt a Mystic (2699 USD) és a Jo N8 (2495 USD) hangjának összehasonlítása. Bár árban nagyon hasonlók, mégis vannak eltérések azon túl, hogy mindkettő kiváló MC. Mindkettő lágyan részletező, kiváló dinamikájuk van, és a zenét szépen kidolgozva szállítja. Később mesélek a különbségekről, de először a Mystic hangjával foglalkozok. A Mystic hangja a Roksan Shiraz hangszedőmre emlékeztet. Igen, a Shiraz hangja kidolgozottabb, de ugyanúgy képes a bugira, mint a Mystic. A különböző lemezeken az alábbi tapasztalatokat szereztem.

Miles Davis A Tribute to Jack Johnson (Columbia/Mobile Fidelity Sound Lab MFSL1-440) lemezével kezdtem. A Right Off című szám Billy Cobham dobjátékára épül. A dobok hangja és ritmusa betölti a szobám, és a Mytic kiválóan érzékeltette a ritmust. Őrület, amit Cobham rendez ebben a muzsikában! Az album teljes 26 perc 54 másodpercén keresztül ugyanazt a ritmust üti. A Mystic kiválóan kezelte, épp a megfelelő mennyiségű élt vitt a pergő dob hangjába, és csengést a cintányérba.

Nyitottság, felbontás, sebesség. Ezek a jellemzők ugrottak be elsőként a Mystic hangja hallatán. A sebességet úgy értem, hogy a dinamika végig kíséri a felső középtől a magasig a ritmust. Nem éreztem, de főként nem hallottam semmi késést a hangjában. Mikor Davis egy vagy két perc után bekapcsolódik a trombitával, majd John McLaughlin az elektromos gitárral és Mike Henderson a basszus gitárral a Mystic megmutatta, hogy tud 0-ról 100-ra gyorsulni. Hogy fér ennyi információ egy vékony barázdába? Mindig elképeszt a jelenség. Úgy sejtem, hogy a Mystic zárt alumínium testén belül egy rettenetesen könnyű tekercs van, ami a barázda rezdüléseit villámsebesen képes lekövetni.

Az idővel futok versenyt. Helyhez vagyok kötve, mert a járvány tombol a vidéken. Azt gondolhatná, hogy ez ideális alkalom a bemutatók írásához, de sajnos nem az. Marcia és a kis Toni is itthon vannak, ráadásul egy kilenc éves még segítségre szorul a házi feladatok megoldásában, és a tanulás során. Minden hangfal fóliával betekerve várakozik, az elektronikák letakarva. Szóval az első másfél hétben nem sokat tudtam hallgatni, csak az új hangszedőt járattam. Mikor a tű megfelelően betört, újra elkezdtem a kritikus hallgatást. Az általános jellemzők a hangban nem változtak, csak finomodott a bemutató. Visszatértem Jack Johnson felvételéhez. Ismét tetszett a gyorsaság, és a dinamika. Megmaradt a dob ropogós hangja, de kiegészült a felső közép és alsó magas tartomány finom részleteivel, ami azt mutatta, hogy a mikro elliptikus tű most már tökéletesen befekszik a barázdába. Ez a tű tényleg csendes, a felületi zaj kevesebb, mint a Shiraz Gyger II tűnél tapasztalható.

Vladimir Ashkenazy Schubert Piano Sonata in G D.894 (London CS 6820). A lemezhez egy régi garázs vásáron jutottam, ahol egy kutya véletlenül felborította a lemez halmot, és így láttam meg. Hatalmas a kontraszt a frenetikus Jack Johnson és Schubert hosszú méla bevezetője között. A Fantasie – Molto moderato e cantabile hallgatásakor csodálatos ritmust adott a darabnak a Mystic. A felvétel arra is jó, hogy a hangszedő mély átvitelét ellenőrizzem. A halk részletek bemutatása az egyik legjobb, amit valaha hallottam. A mennyiség bőven elegendő, a hang gazdag, és alacsonyra megy, de kerüli a túlkapásokat. Igazi mélységérzet és kiterjesztés, kiváló kontrol mellett. A leghalkabb mély részletek is jól hallhatók.

A képek aurája jó és feszes, amit az egyik legnagyobb kedvencem Duke Ellington Indigo (Columbia CS 8053/ Impex IMP6010) lemeze képes megmutatni. A ritka album egy big-band együttes felvételét tartalmazza, amelyen a hangszerek nagy térrel, és jól hallható akusztikus környezettel vannak rögzítve. Ellington zongorája csodálatos, a réz fúvósok hangja pedig gyönyörű fényes. A Mystic a stúdió falairól visszaverődő hangokat is kiválóan megmutatta. A Where or When szóló trombita játékát élethűen jelenítette meg.

Korábban említettem, hogy az E.A.T Jo N8 és a Mystic hangzás módja eltérő. A Mystic minden megmutat a ritmikából, és a futamok részleteiből. A Jo N8 pedig hatalmas képet rajzol a zene egészéről, kitágítja a színpadot gazdag ábrázolás móddal, de nem képes felvenni a versenyt a Mystic precizitásával és gyorsaságával. A mélytartományon a N8 textúráltabb, de a Mystic gyorsabb.

Kicsit bajban vagyok, mert nem tudok dönteni. Mindkét hangszedő másként mutatja be a zenét, de mindkét mód más valóságot emel ki. Ideális esetben két teljesen egyforma lemezjátszóba kellene őket beépíteni, hogy jobban rá lehessen világítani a különbségekre, de egy biztos: Bármelyiket is választja, nem tévedhet!

A Vertere Mystic olyan minőségű hangot kínál, amely az árkategóriájában kiváló. Néhány hónapja vittem vissza a Top Winghez a Blue Dragon hangszedőjüket, amiről szintén bemutatót írtam. Az a hangszedő 12.500 dollárért jobb, mint a Mystic, ez nem is kérdés. Ám ahogy most a Vertere Mystic bemutatóját hallgatom, egyáltalán nem érzem úgy, hogy bármi is hiányozna. Eszembe sem jut azonnal megjavítva visszaszerelni a kétszer drágább Shiraz hangszedőmet, inkább ezt élvezem, amíg csak lehet.

A bemutatót az író, 2020. április 14.-én elhunyt kollégájának, Art Dudley emlékének ajánlja.

Műszaki adatok:

Írta: Jason Thorpe

2020 május 1

Forrás:[www.soundstageultra.com]