T und A PA1100E bemutató Hifinews
A T+A E szériája új erősítővel gazdagodott, amely a PA1000E alapjain nyugszik, de Bluetooth vevőt és USB DAC-ot is tartalmaz. Feltesszük a kérdést: Ez lenne a modern erősítők jövője?
A német T+A márkanév széles erősítő kínálatában a PA1000E integrált egyike a legteljesebb megoldást kínáló innovatív daraboknak. A T+A név a Theory and Application (elmélet és alkalmazás) rövidítése. 1978 óta maguk gyártják a saját fejlesztéseiket. A bemutatóban szereplő PA1100E az első olyan integrált erősítőjük, amelybe DAC-ot építettek, annak ellenére, hogy a piaci versenytársaik már évek óta megtették ezt.
Szóval, ha olyan egy olyan erősítőt keres, amelyhez analóg és digitális forrásokat is akar csatlakoztatni, most a T+A 3.660 fontért kínálja a megoldást. A bemutatóban szereplő modell a PA1000E előd modellhez hasonlóan D-osztályú erősítést alkalmaz, amelyet a TI PCM1795 bázisú szimmetrikus felépítésű DAC-cal egészítettek ki.
Általános bemutatás:
Selyemfényű ezüst és fekete kivitelben rendelhető. Kimagasló építési és kivitelezési minőség. Westphalia követeként a T+A termékén látható Made in Germany forrás jelölő címke bizony még mindig komoly jelentéssel bír.
2x140W 8 ohmon névleges kimeneti teljesítmény mellett négy RCA bemenetet kínál, amelyek egyike konfigurálható lemezjátszó előerősítővé, ha külön megvásárolható MM/MC modult választ hozzá. Egy XLR bemenete is van. Két koaxiális és két optikai digitális bemenete 192 kHz 24 bit, és az USB-B bemenete pedig 384 kHz 32 bit vagy DSD256 formátumig támogatja a fájlok lejátszását.
Bluetooth vezeték nélküli streaming mellett két HDMI bemenettel és egy kimenettel bővíthető egy 390 fontos opcióval. A két bemenethez BluRay lejátszó vagy set top box csatlakoztatható, a kimenet pedig támogatja az ARC funkciót. Mivel két csatornás az erősítő, a multicsatornás Dolby és DTS dekódert nem tartalmazza a fejlesztés.
A front panelen balról jobbra haladva a következő gombokat találhatja. A bekapcsolás gomb mellett a forrásválasztó gombok vannak. Az egyes gombok többszöri megnyomásával, vagy lenyomva tartásával több forrás választható attól függően, hogy analóg, vagy digitális forrást akar választani. Például az 1-es gomb megnyomásával a Phono analóg bemenet hallgatható, és a kijelző LED pirosan világít. A gomb ismételt megnyomására a kijelzés kék színre vált, ezzel jelzi, hogy az USB bemenet aktív. Az ötlet alapja, hogy öt gombbal válogathat az analóg és digitális források között, és a LED kijelzés színe mutatja az éppen aktív bemenetet. Jól jön ez a különböző opcionális modulok beépítése esetén gyártói szempontból, de kicsit szokni kell felhasználóként. Be lehet gyakorolni, és gyorsan megtanulható
Belső felépítés:
Bal oldalon a tápegység és a toroid trafója, középen a végerősítő, amelynek nagy sebességű MOSFET félvezetői a panel alá vannak beépítve, és jobb oldalon a bemeneti áramkörök láthatók. A képen a HDMI panellel bővített verziót mutatjuk.
Egyéb vezérlés gombok:
Praktikus kisegítő funkció a monitor, és a hangszóró-fejhallgató választó gomb. Mellettük a mély és magas hangszín, valamint a balansz szabályzók találhatók, amelyek megnyomásra előbújnak. Külön említést érdemel az OVS jelzésű gomb amely nyomkodásával a digitális szűrés opciók közül választhat. Gyári beállításban az általános lineáris fázisú FIR szűrésmód aktív, de választható más is. A T+A saját fejlesztésű Bezier szűrés például csökkenti az idő domain torzítást, valamint a magas hang elő visszhangját. Ezt a szűrőt 96 kHz vagy magasabb mintavételezésű anyagokon a legjobb használni.
A hangerő szabályzó gombot motor mozgatja. A legszokatlanabb dolog az infra érzékelő hiánya az előlapon. A gyártó tartozékként külön vezetékes érzékelőt ad hozzá, amelyet a hátlaphoz kell csatlakoztatni. Praktikus ötlet, mert az érzékelőt szabadon elhelyezheti úgy, hogy a kézi jeladó rálátása tökéletes legyen.
Összességében elmondható róla, hogy rendkívül letisztult, elegáns a megjelenése.
A hang:
A PA1100E integrált erősítőt a referencia rendszerembe illesztettem be, amely Naim NDX hálózati lejátszót, NAC82/NAP250 erősítőt és ATC SCM40 hangfalakat tartalmaz. Az USB bemenetet PC-vel teszteltem, és a Foobar2000 program játszotta le a nagy felbontású fájlokat a saját szerveremről.
Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a hangja lágy meleg, gazdag hangzásvilággal forrásanyagtól függetlenül. Az énekhang kellemesen gömbölyű, valósághű, kerüli a harsányságot a gyengébb minőségű felvételeken, ahol a kevésbé megbocsátó riválisok már karcos hangot adnak. Az alsó regiszterben a basszusgitár és a nagybőgő hangja kiterjedt és artikulált. A háromdimenziós képalkotása levegős. A zenehallgatás során az tetszett benne a legjobban, hogy nem nyomta rá nagyon a bélyegét a bemutatóra, csak zenélt. A hangszerek ábrázolása közben megtartotta a megfelelő távolságot közöttük, ami meghökkentő ebben az árkategóriában.
Elsőként Michael Kiwanuka Love and Hate 96/24 című számát hallgattam meg, amely az azonos című album (Polydor 4785905) névadója. Az otthoni szerveremről a Naim NDX játszotta le, és először analóg kimenetről vezettem át a jelet. Az énekes hangja élethű, a kísérő vokál gazdag és textúrált, kicsit több melegséggel, mint ami a felvételben van. Ettől függetlenül az erősítő megtartotta az énekesek közötti távolságot, a színpad mélység pedig különösen jól érzékelhető.
Aztán a Naim NDX koaxiális digitális kimenetéről vezettem át a hangot, hogy a T+A DAC-ját teszteljem. Kiwanuka felvételének prezentációja hasonló maradt, de a dinamika fokozódott az előzőhöz képest. Közel vannak egymáshoz stílusban, de a PA1100E meggyőzőbb a felső regiszter folyékonyságával. Nem vált harsánnyá a gitár szólón. Ez egy igazi előny annak ellenére, hogy nem a legtisztább általam hallott prezentáció.
The Blues Company & The Fabulous BC Horns [O’Town Grooves; In-Akustik INAK 9096 CD] ‘I’m Just An Old Blues Singer’ kiváló hangmérnöki munkával elkészített felvételén csodálatosan érződik az élő előadás hangulata. A PA1100E úgy rajzolta meg a színpadot, hogy megfelelő teret hagyott az egyes zenészek között. Az elektromos gitár telt meleg, a dobok hangja nemcsak a beütések, de a valósághű ábrázolás mód miatt tetszettek. Igen, a mély regiszter kicsit lágyabb mint kellene, de soha nem vált búgóssá, és nem ment a muzikalitás rovására.
A rugalmas használat mód lehetővé tette, hogy az USB-B bemenethez csatlakoztatott számítógép is lehessen műsorforrás, ezért ezt a funkciót is teszteltem. Deacon Blue Live At Glasgow Barrowlands [EAR Music 02111866EMU] skót előadó ‘When Will You (Make My Telephone Ring)?’ című felvételében a zongora és a Hammond orgona közös játéka igazi érzéki masszázs a fülnek.
A PA1100E gyönyörűen ábrázolta a zongora bekezdéseket, amelyek a mű meghatározó részei. Térben a dob elé helyezte a hangszert, ahogy azt kell. Alacsonyabb képességű erősítőkön ez összemosódik, és a mondanivaló így kevésbé érthető. A T+A viszont kiváló munkát végzett.
A FIR és Bezier stílusú szűrésmódok között kapcsolgatva a következő tapasztalatokat szereztem. Míg az általánosan elterjedt FIR szűrőt használva Lorraine McIntosh hangja belekeveredett a hangszerek közé, a Bezier szépen külön választotta a hangszerektől. Még a Hammond orgona is élethűbbé vált. Több műsorszámon is kipróbáltam, és a Bezier nagyobb dinamikával, tisztábban ábrázolta a részleteket. Az átkapcsolás egyszerű, mindenki eldöntheti, hogy melyik tetszik neki jobban.
Az USB bemenetre csatlakoztatott számítógépes streaming hangzása nagyon meggyőző, összemérhető a dedikált NDX streamer által nyújtott élménnyel. Sokféle zenei anyag hozzáférhető úgy 192kHz 24 bit FLAC/WAV, mint DSD64 formátumban, ezeket is kipróbáltam. Különleges élményt nyújtott Beethoven Piano Sonatas Mari Kodama előadásában [Pentatone PTC 5186 067]. A T+A USB DAC-on keresztül hallgatva azonnal felismerhetővé vált a Steinway Model D koncert zongora jellegzetes hangja. Maga a zenemű fenséges, de a PA1100E tudta fokozni az élményt. Nehéz zenemű, de olyan érzés öntött el hallgatása közben, mintha a mester szalagot hallgatnám. A FLAC formátumok magas hangjai lágyabban csendülnek fel DSD formátumban, mindkettőt lehet feltétel nélkül szeretni.
HiFi News ítélet:
- A T+A PA1100E egy rendkívül rugalmasan alkalmazható sztereó integrált erősítő. A felépítése és a minősége makulátlan, a megjelenése kortalan. A hangja telt és három dimenziós, képes a zene érzelmeit és drámaiságát bemutatni. Bármely modern rendszer szíveként alkalmazható.
- A tartozék FM11 távvezérlő USB-ről tölthető. Az általános vezérlés módok mellett a szűrés algoritmus is kiválasztható. A szintén tartozék IR vevőt a hátlapon lévő bemenethez kell csatlakoztatni, így annak érzékelőjét optimális vételi helyzetre lehet állítani. Nem hagyományos megoldás, de praktikus.
- A hátlapon a csatlakozás módok teljes palettája megtalálható. A HDMI és a Phono külön választható opció. A Bluetooth támogatja az aptX protokollt. A vezetékes LAN csatlakozás csak vezérlésre szolgál és nem streamingre.
Mérési eredmények:
- A PA1100E D-osztályú erősítő, amely a gyári specifikáció szerint 140 wattos. Ehhez képest 2x160W 8 ohmon, és 2x265W 4 ohmon a mérések szerint. A dinamikus headroom teljesítménye 215W, 415W és 720W 8, 4 és 2 ohmon. Az 1 ohmon mérhető limitálás határ pedig 405W. a rendkívüli teljesítménye a D-osztálynak köszönhető. 78 dB az A-súlyozott jel/zaj viszony, és ez a teljes sávon sem rosszabb, mint 73 dB. A reaktív kimeneti impedancia 0,04-0,05 ohm között van 20 Hz-1 kHz tartományban, 1,1 ohm 20 kHz-en, és a maximumot, 18 ohmot 52 kHz-en éri el. A frekvencia növekedésével összefügg a torzítás mértéke is. 0,0035% a mélyeken, a közepeken pedig 0,05%. 40 kHz-en 0,1%-ra emelkedik, ám el az első néhány watton legalább tízszer alacsonyabb, ami kiváló érték.
- Az átlagolt torzítás 1W-on 0,001%, 10W-on 0,004%, 100W-on 0,014%, és a névleges teljesítményen sem több. Mint 0,019%.
- A PCM1795 bázisú DAC 104 dB A-súlyozott jel/zaj viszonyt tud 1,2 V-os kimeneti szinten. A jitter torzítás kiváló 80 picosec alatt marad minden mintavételezés frekvencián. A torzítás 0,0009% 1 kHz-enés 0,002% 20 kHz-en.
- A FIR szűrővel az átvitel -0,3dB/20 kHz, -1,6dB 45 kHz és -3,9 dB 90 kHz-en minden mintavételezés frekvencián. A Bezier szűrés jelentősen csökkenti az elő és utó belengéseket, de a tükörfrekvenciás elnyomása alacsonyabb, ezért az átvitel –4.6dB/20kHz, –5.7dB/45kHz és –7.6dB/90kHz szerint alakul.
HiFi News mérési adatok:
- Folyamatos teljesítmény: 162W 8 ohm, 265W 4 ohm
- Dinamikus teljesítmény: 215W 8 ohm, 405 W 4 ohm, 720 W 2 ohm, 405W 1 ohm
- Kimeneti impedancia: 0,042-1,18 ohm
- Frekvencia átvitel egyenletessége: 20Hz-20 kHz 0,08-0,9 dB
- Jitter: 75/85 picosec 48/96 kHz
- A-súlyozott jel/zaj viszony: 77,8 dB analóg, 104 dB digitális
- Torzítás: 0.0014–0.007%/0.0005–0.009% 0/-3dB
- Teljesítmény felvétel: idle/névleges teljesítmény 17/345 W
Műszaki adatok:
Írta Jonathan Gorse
Mérés: Paul Miller