Sonus faber Sonetto III hangsugárzó teszt

Sonus faber Sonetto III hangsugárzó teszt

Az Olasz Költészetet hangsugárzókként megformáló Sonetto sorozat három álló tagja közül a Sonetto III a legkisebb modell, amely kiviteli elemeit tekintve értelemszerűen megegyezik a nemrégiben bemutatott Sonetto II állványos hangsugárzóval és álló dobozként is ugyanolyan kecses, elegáns és vonzó, mint kisebb testvére.

A bő egy méter magas, jellegzetes íves formákkal rendelkező Sonetto III az állványos típushoz hasonlóan egy igazi fa-bőr-alumínium műremek; a kiváló minőségű természetes anyagok, az olasz kézimunka, a hagyománytisztelet és a modern technológiák tökéletes ötvözete. Az elérhető színek közül a modern fehér és a klasszikus magas fényű fekete mellett számomra az egyszerűen csak „Fa” névvel illetett dió-szerű verzió testesíti meg leginkább a Sonus faber érzést és hangulatot, de ez persze már ízlés és lakberendezés dolga, a minőség pedig értelemszerűen mindegyik változat esetében tökéletes és kifogástalan. A szemeket kényeztető részletekre szintén komoly gondot fordítottak, például a hangsugárzó front panelje átmenet nélküli szerves egységet alkot az íves oldallapokkal és a felületkezelt alumínium kerettel. Az alumínium részek és az Olympicából származó puha és nagyon finom tapintású, kézzel varrott fekete bőr tetőlap afféle Sonetto családi vonást jelentenek. Apró Sonus faber logó a bőrben és a középsugárzó kúpján; számos olyan részlet, amelynek a hangzáshoz semmi köze sincsen, csak ízléses és szép. Mert itt ez is nagyon fontos.

A három-utas, négy hangszórós Sonetto III magassugárzója ugyanaz a 29 mm-es „Voice of Sonus Faber” fantázianevű, a gyártó magasabb osztályaiból származó DAD (Damped Apex Dome) csipogó, mint amit a Sonetto II monitorban már megismerhettünk. Alatta helyezkedik el a 150 mm-es levegőn szárított és préselés nélkül készült membrános középsugárzó, amelynek membrán anyagába a hagyományos cellulóz pép mellé még egyéb természetes anyagokat is kevernek, és melegítés nélkül normál idő alatt hagyják a formában megszilárdulni. Ennek a Sonus faber fejlesztésnek köszönhetően az alumínium ötvözet kosaras hangszóró dinamikus és lineáris hangzással rendelkezik. A hangszórók sorát a kettő sajtolt kosaras, 150 mm-es alumínium membránnal rendelkező, rezonanciamentesített ultra lineáris woofer zárja, amelyek szintén a Sonus faber saját fejlesztései. Nem kevésbé különleges a Paracross keresztváltó sem, amely rezonanciamentesített és optimalizált amplitúdó/fázis átvitellel és idő korrekcióval rendelkezik, a mélytartomány impedancia kompenzációjának köszönhetően pedig csekély terhelést jelent az erősítők számára, így a hangsugárzó könnyű meghajtani. A down firereflex nevezetű lefelé néző levegő kicsatoló csövek még könnyebbé teszik a hangfalak elhelyezését, mivel azok nem érzékenyek a falhoz közeli elhelyezésre.

Vannak olyan hangsugárzó családok, melynek tagjai az azonos technológiák és alkatelemek dacára valahogyan kissé mégis egymástól eltérő stílusban zenélnek, a Sonetto sorozat modelljei azonban úgy viselkednek, mint a valódi „vérrokonok”. Ennek okán a Sonetto III lényegében olyan, mint egy nagyobb Sonetto II, és a karaktere csak annyival tér el a kisebb testvérétől, ami egy állványos és egy álló hangsugárzó között minimálisan indokolt. A Sonetto II-höz hasonlóan az álló változat is az egészre és az atmoszférára koncentrál és ennek megfelelően többek között a hangulati elemekben is nagyon erős és minden irányban kiterjedt óriási teret rajzol. A különféle zenekarok hangszerei vagy filmek esetében a szereplők és az effektek nemcsak hogy megtöltik a dobozok közti teret (amelyet, ha a szobánk engedi, akár jó nagyra is hagyhatunk), hanem sokszor bőven túl is nyúlnak rajta, és bármilyen furcsán hangzik is, egyes filmrészleteknél (sztereóban hallgatva) még némi surround érzetem is támadt tőle. Jellegzetes Sonus faber tulajdonságként természetesen a Sonetto III is egy alapvetően barátságos, kerek, egészséges és kellemes színvilágú hangzással rendelkező hangsugárzó, akinél bármilyen közhelyesen is hangzik, mindig a zeneiség az első, így a kritikai érzékemet is jól altatja, hogy helyette inkább élvezzem az amúgy már unalomig ismert muzsikákat. Karakterének köszönhetően a digitális műsoranyagokból is analóg jellegűeket varázsol, ami persze semmilyen maszatolást vagy elkenést nem jelent, hanem sima, természetes és koherens megszólalást. Érdekes módon a zeneiségbe és a kellemes előadásmódba a hangsugárzók igazán kifinomult módon tudják belecsempészni a pontosságot és a racionalitást, így ha valaki alaposan odafigyel, a különféle akusztikus hangszerek megszólaltatásában a szépség mellett felfedezheti a stúdiók világát idéző precízséget is, mind a részletek, mind a tonalitás, mind pedig a hangok időzítettsége terén. Ebből adódik felismerés, hogy ez a hangsugárzó valójában az élvezetbe csomagolt technikai tökélyt nyújtja, amiben valahol mindenki megtalálhatja a maga saját preferenciáit. Ugyanilyen módon a műfajok tekintetében sem válogatós, mert noha Sonus faber lényéből fakadóan elsősorban az akusztikus, és azon belül is a klasszikus műveken a leginkább lenyűgöző, de emellett a jazzen és a világzenén keresztül a popzenéig, sőt, akár a rockzenéig jöhet neki bármi, karakterben, teljesítményben és basszusban egyaránt nagyon kellemes produkciót nyújt. A közepei levegősek, üdék, könnyedek és lazán leszakadnak a karcsú oszlopokról, míg a két woofer mindenféle zenén stabil és erőteljes basszust nyújt. A mélyei a mindig elég, se sohasem sok kategóriába tartoznak, emellett egységesek és kontúrosak. A hangerő feltekerése ésszerű határok között meg sem kottyan neki, sőt, a hangképe még inkább kinyílik és izgalmasabbá válik. Valódi finomságait persze leginkább a bensőséges hangulatú érzelmes művek mutatják meg, amelyeket érzékenyen, hitelesen és nagyon szép felharmonikusokat felvonultatva szólaltat meg. Műfajtól függetlenül nagyon jól adja vissza a különféle lecsengéseket és visszaverődéseket is, melyeknek köszönhetően a jelenlét érzet tekintetében is meglehetősen magasra teszi a lécet, és a felvétel milyenségének függvényében kivételes „ott vagy” érzetet biztosít.

Ajánlás

A Sonetto III a márka alapértékeihez hűen egyszerre művészi és mérnöki produktum, amelynek minden egyes porcikája hibátlan és kifejezetten szép, ami kivételes hozzáadott érzéket ad az általa nyújtott tartalmas, élvezetes, kellemes és valódi hatású zenei élményt mellé, így lesz az a hangsugárzó, amit nemcsak hallgatni, hanem birtokolni is öröm.

Specifikáció:

Forrás:[www.hifipiac.hu]