Sonus faber Lumina III hangfal beállítási segédlet

Kiderülnek a válaszok MIÉRT?-ekre! Miért kell egy hangfalat a megfelelő távolságból hallgatni? Miért kell egy hangfalat mozgatni a szobában – a feleség ellenkezése ellenére? Miért nincs értelme állva hallgatni? Miért szól másként egy másik szobában?

Van értelme egyáltalán meghallgatni egy hangfalat megvásárlás előtt? Hiszen úgy is másként fog szólni, mint otthon. Csak ennek van értelme! A demó során ugyanis remélhető, hogy bejáratott hangfal fog megszólalni, ami jól van pozícionálva. Ilyen módon meghallja, hogy mi hozható ki belőle majd otthon. Még az sincs kizárva, hogy jobb hangzást tud elérni annál, mint amit a demó alatt hallott.

Ez az írás kivonat a Secrets of HomeTheater High Fidelity Sonus faber Lumina III hangfaláról írt bemutatójából. A hitelesség miatt a végére oda illesztettük az idegen nyelvű értékelésüket, mert a hangja azért nagyon tetszett nekik, ám nem erre fogunk koncentrálni, hanem a miértek megválaszolására! Ez egy kis méretű igen népszerű álló hangfal, amelynek mélyhang bemutatóját az elhelyezés módjával drámai módon lehet befolyásolni annak ellenére, hogy az alján van a kicsatoló nyílás.

Lumina III elhelyezes kicsatolas

A különböző elhelyezés módok szemléltetéséhez a Cross Spectrum Labs mikrofonját, és a Room EQ Wizard akusztikus mérő szoftvert használták. Az impedancia méréshez pedig a Dayton Audio DATS v3 hangfal tesztert és szoftvert alkalmazták.

A hangfalak gyári mérési eredményeit visszhang mentes akusztikus környezetben veszik fel. Ilyenről mindenki csak hallott, de házilag gyakorlatilag megvalósíthatatlan. Nagyon jól fogja szemléltetni a különböző beállítás módok közötti eltéréseket a mérés, és így talán könnyebb dolga lesz otthon. Annak ellenére, hogy a mérés a Lumina III-ról szól, véleményünk szerint sok más hangfal beállításához is jól használható, ezért érdemes elolvasnia. Jobban megértheti általa a különböző mérés módok által adott eredményeket, és talán ez is hasznára válhat a jövőben, mert segítünk értelmezni a látottakat.

Kezdjük a frekvencia átvitellel:

A valós szobai körülmények között végzett mérés során ki kell deríteni, hogy a szoba akusztika mit tesz hozzá, illetve mit vesz el a hangfal hangjából.

Lumina III elhelyezes atvitel

A fenti sárga színű frekvencia átvitel ábra úgy született, hogy mindkét hangfalat 1 méter távolságra elhelyezett mikrofonnal külön-külön megmérték, és az eredményeket átlagolták. Ez a hang, amit valójában a szobában lehetett hallani. A pink színű grafikon egy kicsit bonyolultabb dolog. Van is értelme, meg nincs is. Az Anthem ARC Genesis szoftvere elsőként megmérte a szoba hangzás jellegzetességeit, majd ez alapján korrigálta az eredményeket. Elvileg ez a hangfal valós – süket kamrában mérhető – átviteli tartománya. Jobban néz ki, mint a sárga, de mindössze arra használható, hogy kiderüljön belőle, a szoba akusztikája 100 Hz felett hozzátesz egy kicsit, illetve 150 és 350 Hz között kiolt egy kicsit a hallottakból. Ami pedig a legjobban fájhat a mély átvitelben, az a 40-80 Hz közötti tartomány csillapítása. A valóság minden esetre a sárga, a tesztelő pilóta ennek tudatában kevésbé merte szidni a mélyhangok átvitelét, annak ellenére, hogy kevesellte azokat, de hozzátette az értékeléséhez, hogy ez szoba függő. Véleményünk szerint ezt igen jól tette, mivel az alábbi képen látható hangfal elhelyezés mód a legkevésbé sem nevezhető életszerűnek. A kép a hallgatási pozícióból készült.

Lumina III elhelyezes szobakep

A hangfalak hangját 300 Hz felett gyakorlatilag nem befolyásolta a szoba

Lumina III elhelyezes nrc atvitel

Vízszintes és függőleges sugárzási szög, azaz miért kell a hangfalakat beforgatni, és megdönteni?

A dóm magas sugárzók erősen irányítottak. Ha például az adott szobában túl sok a magas a hallgatási pozícióban, a kabinet elforgatásával ezt szinte minden hangfal típuson korrigálni lehet. A fülre mutató beállítás a tengelyirány, az ábrán sárga színű, 0 fok. Teljesen jogosan nem finomkodott az irányszögekkel a mérést végző, hogy látványos eltéréseket lehessen mutatni. A 90 fokos mérés meg csak azt szemlélteti, hogy mit hall az, aki az ajtón benyit, hogy vörösbort hozzon Önnek.

Lumina III elhelyezes vizszintes iranyszog

A lenti ábra már érdekesebb, és jobb segítségnek minősül a dőlés szögének meghatározásához. Ezen a hangfalon nincs erőteljes hatású hullámterelő, ami azt jelenti, hogy a felső közép, és magas tartomány integrációja kiválóan szabályozható a hangfal előre-hátra döntögetésével.

Lumina III elhelyezes pozitiv iranyszog

A pozitív irányszög jelölés az ábrán azt jelenti, hogy ha milyen hangtartományról marad le az, aki mondjuk Ön mögé áll, vagy csak úgy a szobán átsétálva próbál meg fogalmat alkotni annak hangjáról. Nos, ezért javasolt a hangfalat ülve hallgatni.

Csak mint érdekesség:

Kíváncsi arra, hogy kutyája, vagy a macskája mit hall a hangfalból? Tekintse meg az alábbi mérési ábra -20 fokos görbéjét. Higgye el, nem jó hason fekve sem hallgatni!

Lumina III elhelyezes negativ iranyszog

Rövid konklúzió a fenti ábrákhoz:

Ha 5 fokon belül marad a vízszintes és függőleges irányszögek beállítása során, akkor hallhatja a legjobban azt a színpad ábrázolás módot, amire csak képes a hangfala. Természetesen ez forrás és erősítő függő dolog is, de most már tudja a beállítások hatásait. A dóm magas sugárzós hangfalakhoz ez nagyon jó segédlet, az Elac JET, vagy más Air Motion Transformer rendszerű csipogók esetén nem használható.

Impedancia változás, és annak hatása a hangzásra:

Lumina III elhelyezes impedancia

A hangfal impedancia átlag érték, ami gyakorlatilag soha nem annyi, amit a gyártó állít. Számtani közepet számolnak néhány önkényesen kiválasztott frekvencián mért értékhez, és ezt tálalják, mint eredmény. Elég jól használható adat ennek ellenére, mert az erősítő kiválasztásához nélkülözhetetlen. Az impedancia változás nem csak az erősítőre, de az egyes hangtartományok fázisfordítására is hatással van. Ha van egy legalább közepesen jónak nevezhető erősítője, ami a hangfal névleges impedanciájára van specifikálva, az majd kordában tudja tartani a változásokat – mert az erősítő gyártók is tisztában vannak az impedancia fogalmával. A fenti ábra leginkább hepehupás alsó része az impedancia változásokat mutatja. Akármilyen veszedelmesen is fest, ez bizony egészen egyenletesnek mondható, vannak hangfal típusok, amik 18 ohmnál sokkal nagyobbat „saslengenek”, és ez bizony a hangjukon is erősen meghallatszik. A felső grafikon rész izgalmasabb. Ez az egyes hangtartományok fázisfordítását mutatja. Innen sejthető a színpad ábrázolás milyensége. Ha nagy lenne a változás, önkényesen ide-oda helyezné a hangfal a hangszer csoportok ábrázolását a térben. Azokon a hangfal típusokon, amelyek az énekest túlságosan előre hozzák a színpadon, a fázis ábra teljesen másként festene. A hallgató azonnal szembesül a jelenséggel, mérni is felesleges, de ha már sok pénzt fizettek a szoftverért, hát mutogatni szokták.

Reméljük, hogy a cikk segített jobban megérteni a miérteket. Az, hogy a Sonus faber Lumina III mérési eredményeit használtuk fel a magyarázatokhoz, az teljesen önkényes döntésünk volt, de fontos része a hitelességnek. Jó gyakorlati példa, amit szinte bármely hangfal típus beállításához alkalmazhat. A márkanév importőreként meg legyen természetes, hogy egy amúgy elég nagy darabszámban értékesített hangfalunkat választottuk oktatási anyagnak.

És igen, most következik egy kis reklám, amit csak akkor tekintsen meg, ha kisméretű, muzikális álló hangfal vásárlásán gondolkodik, mondjuk akciós áron. Íme, a Lumina III Hometheatherhifi tetszés indexe.

Értékelés a forrás anyagból, az eredeti nyelven:

Lumina III elhelyezes ertekeles

Írta: Carlo Lo Raso és David A. Rich, mi az összekötő szövegekért vagyunk felelősek

Forrás/képek: Hometheaterhifi.com

  1. Március 22

Műszaki adatok: Sonus faber Lumina III