Rose RA180 bemutató HiFiClube

Miközben José Victor Henriques bemutatót írt a Rose RA180 D-osztályú integrált erősítőről, költői hangulatba került, majd spirituális kapcsolatot létesített a zenével annak ellenére, hogy belső konfliktusba került az esztétikai érzékével.

A „L’important c’est la rose” című dalt Gilbert Bécaud tette híressé, amelyet én Amália Rodrigues előadásában hallgattam meg. A dal a Rózsakeresztre utal:

A Rózsakereszt testvériség vallási alapja az ókori Egyiptomban gyökerezik. Középkori vallási szekta tanítása szerint a lélek amit a rózsa szimbolizál a fontos, és nem a kereszt, azaz a test, mert az élet múlandó. Ugyanígy múlandó mint minden anyagi vagy technikai dolog.

Sean Kim, a HiFi Rose képviselője akár követője is lehetne, mert az RA180 tiszta zenei lelke különc testbe van beépítve. Tehát akár vonzza, akár taszítja az RA180 megjelenése, a rózsa, azaz a zenei lélek, jelen esetben a hangzás a fontos. Engem magával ragadott az édessége, a melegsége, és az érzelmes bemutatója. Senki nem mondaná meg róla, hogy D-osztály. Gyors, dinamikus, talán még robbanás veszélyes is.

A „hűha” faktor:

Ebben az esetben elképesztően magas. Úgy tűnik, hogy a nagy sebességű tranziensek a semmiből robbannak elő akkor, amikor a legkevésbé számítok rájuk. Ez különösen jó érzés a klasszikus zene esetében, nem korlátozódik a modern muzsikák dob tranziens ütős átvitelére. A kórus csodálatos dinamikával, valós tonalitással, emberi érzelmekkel szólalnak meg. Miközben ezeket a sorokat írom, a Gardier féle Messiah szól. A kórusban nők és gyermekek is énekelnek. Talán még soha nem hallottam ezeket a librettokat ilyen jól érthetően, ahogy az énekesek a tónusos szótagokat hangsúlyozzák:

Amikor az utolsó Ámen elhangzott, velük együtt én is megáldottam az erősítőt…

 

A gyönyörű hangjával látszólagos ellentmondásban van a fogaskerekek és a 17 gomb durva megjelenése, nem beszélve a hátlapon található 16 kimeneti csatlakozásról, amire mindjárt kitérek.

A képen látható hangerő szabályzó mechanizmust elnézve azonnal a Pink Floyd Time című számának sorai jutottak eszembe

A középső forgó fogaskerék egy nagyobb, és két kisebbhez kapcsolódik jól látható módon, de alaposabban megvizsgálva további fogaskerekek mozgatják a felső vízszintes hangerő kijelző skálát is. Ahogy forog, szinte várom, hogy mikor tör elő a készülékből a gőz. A hangerő szabályzást a távirányítóval is végezheti, vagy akár az alkalmazással, de fontos tudnivaló, hogy az alkalmazás nem használható hálózati lejátszásra, csak távvezérlésre.

Steampunk vagy Mad Max:

A front panelt elnézve tényleg ordít róla a Steampunk stílus. Nem csoda, hogy leggyakrabban ezzel a jelzővel illeti a szaksajtó. Ám vannak, akik a Mad Max jelzőt használják a provokatív retro-futurisztikus megjelenésére.

A gépen belüli utazásra csábít a Pink Floyd Welcome To The Machine című száma, amit meg is hallgattam rögtön:

A kör alakú meleg fénnyel megvilágított műszerek, a forrás választó kapcsoló, és az AB kimenet átkapcsoló a Nagra stílusán is messze túlmutatnak. A megjelenés stílusa egyébként a többi HiFi Rose készüléken, sőt minden eddig általam hallgatott berendezésen is túltesz. A HiFi News-nak adott interjúban Sean Kim így jellemezte a front panelt: „olyan, mint egy sematikus diagram, ami balról jobbra az előerősítő majd a végerősítő részt szimbolizálja, diszkrét világítással, és gyönyörű retro megjelenés formában.”

A finoman megmunkált alumínium burkolat és a kezelő elemek érintése olyan, mint a rózsaszirom. Azonnal Simone ‘Paixão’ himnusz az erotikához jut róla eszembe

EISA, vagy más díj várható?

A Rose RA180-at a 2022-es High End kiállításon mutatták be. Elméletileg a HiFi Clube bemutatónak kellett volna róla elsőként megjelennie, de a HiFi News teszt egy hónappal megelőzött minket.

Ennek a szokatlan sietségnek csak egy oka lehet, mégpedig az, hogy az RA180-at valami díjra jelölték. Lehet ez EISA, vagy a Technological Innovation and Design. (végül is az utóbbi díjat kapta meg – Fordító megjegyzése)

D-osztályú analóg integrált erősítő:

Érdekesnek tartom azt, hogy a Rose D-osztályú (PWM) erősítés módot választott az első integrált erősítőjéhez, amiben sem DAC, sem pedig digitális bemenet nem található. Van benne viszont lemezjátszó előerősítő szokatlan beállítás lehetőségekkel, hangszín szabályzás, balansz beállítás, és felül áteresztő szűrő a kettős erősítés módhoz.

Négy egymástól független erősítő csatorna:

Nem csak a megjelenésében innovatív, de a technológiák tekintetében is az. Négy egymástól független D-osztályú erősítő modult tartalmaz, amelyek GaN (gallium nitrit) félvezetőkkel működnek. Ezek kapcsolási sebessége többször gyorsabb, mint a szilícium típusok, ezért a linearitás jelentősen javul. A gyártó A/D-osztálynak nevezi ezt az erősítés módot, mert nem egyezik meg a Devialet technológiával. Az eltérések az alábbiak:

  • A harmonikus torzítás nagyon alacsony, de kicsit zajosabb. A D-osztályú erősítőkhöz hasonlóan ez is érzékeny a rádiófrekvenciás és elektromágneses zavarokra.
  • Induktivitás végzi a kimeneti szűrést, ezért az átvitelt a terhelő impedancia is befolyásolja
  • Ellentétben a szokásos D-osztályú erősítőkkel, az RS180 bizony melegszik

De ne féljen, a hangja kiváló és meleg, erre én vagyok a tanú.

A használati útmutatót alaposan tanulmányozva kiderül, hogy milyen módokon lehet a hangfalakat csatlakoztatni. Sztereó módban A vagy B hangfal választható, de együtt a kettő nem. Híd módban a teljesítmény 2×400 W, míg kettős erősítés módban 4x200W. a kettős erősítés módban választható egy 600-6 kHz felül áteresztő szűrés a magas csatornákon. A 16 hangszóró kimenete minden elképzelhető sztereó csatlakozás módot lehetővé tesz több kombinációban, de semmi köze sincs az AV alkalmazáshoz.

H/F keresztváltó:

Mi értelme van annak, hogy az erősítő modulokat konfigurálni lehet, hiszen úgy is átmegy a jel a hangfal magas sugárzó keresztváltóján? A Hifi Rose azt mondja, hogy tisztább a hang, ha az erősítő sávszélességét korlátozzák egy beépített keresztváltóval. Arra persze ügyelni kell, hogy a hangfal magas sugárzó keresztezési frekvenciájánál alacsonyabb értéket válasszon, sőt vegye figyelembe a szűrő meredekséget is. Előny lehet az, hogy a csatornák hangerősségét szabályozhatja. Ha mondjuk szuper tweeter külső magas sugárzót alkalmaz, állítsa az erősítő felül áteresztő szűrőjét a legmagasabb 6 kHz beállításra, és szükség szerint módosítsa a csatorna hangerejét.

Logika a káoszban:

Első pillantásra a front panel kaotikusnak tűnhet, de van benne logika, mert négy fő egységre tagolódik, attól függően, hogy mit szeretne beállítani. A legérdekesebb a Phono fokozat folyamatos szabályzásának két forgató gombja. A leggyakrabban használt RIAA jelölve van rajta, de nincs gond akkor sem, ha vintage Decca, Teldec, Columbia, vagy bármi mást szeretne beállítani.

Lemezpörgetés:

Nincs analóg lemezjátszóm. Évekkel ezelőtt türelmemet vesztettem, és azóta nem használom, annak ellenére, hogy elismerem, bizonyos körülmények között jobban hangzik a vinyl. Forrásként Oppo CD lejátszót, és Roon streaminget használtam a bemutatóban. Chord Mojo 2 DAC-ot alkalmaztam, így lehetőségem volt a beépített előerősítő fokozatot is tesztelni. Az RA180-at egy pár Sonus faber Concertino hangfalhoz csatlakoztattam normál, és kettős erősítés konfigurációt is kipróbálva a H/F keresztváltóval.

Őszintén megvallom, a kettős erősítés során nem hallottam jelentős javulást. A magas hangok tisztábban szólaltak meg, úgy tűnt elsőre, hogy szélesedett a hangszín, ám a számomra fontos kohézió csökkent. Elképzelhetőnek tartom, hogy ha több időt fektettem volna a finom beállításokba, jobb eredményt lehetett volna elérni, de az idő sürgetett.

A könnyebb utat választottam, és a hangszín szabályzókkal kiváló eredményt értem el. 3 dB mélyhang kiemeléssel, és -2 dB magas vágással kerekítettem a hangon, forrástól függően. Mindent a szoba, a hallgatott zenei anyag, és egy kicsit az ízlés határozzon meg.

Erőmű:

A Rose RA180 egy igazi erőmű. Talán nem annyira áttekinthető a hangja, mint a Mola Mola, ami NCore modulokat használ, ám a hangzás annál koherensebb, a bekezdések és a lecsengések lenyűgözők, vagy még annál is jobbak. A húrok finom ábrázolás módja mellett tiszta marad a férfi, női és gyermek énekhang. A kórusműveken isteni a hang. Az egyes hangszerek tonális karaktere a vonósoktól a fafúvósokig, az ütő hangszerektől a rézfúvósokig minden általam hallgatott felvételen egyértelműen megjelent. Az elektronikus hangszereken sem nyöszörgött soha, pedig ott időnként nagyot kellett erőlködni. Természetesen a hangfal alapvetően meghatároz mindent, a kis méretek esetén más lesz a tapasztalat. Mindenképpen ki kell próbálnia többféle beállítást, hogy melyik hozza a legjobb eredményt. Órákon át tudtam fáradság nélkül hallgatni. A zongora dinamikája és tiszta tonalitása folyamatosan elvarázsolt.

Összefoglalás:

Ne az számítson, hogy tetszik, vagy nem tetszik a megjelenése, gondoljon a Rózsakeresztre, és a zene esszenciájára, hiszen a lélek a fontos. Bármivel is hasonlítja össze, A, AB, vagy D-osztályú másik erősítővel, az árkategóriájában meg fogja állni a helyét. 7000 Euro alatt egy kicsivel igencsak meglepő dolgokra képes.

Rövid értékelés az eredeti nyelven:

Írta: José Viktor Henriques

Forrás és képek: HiFiClube és Rose

Műszaki adatok: Rose RA180