Elac Uni Fi Reference UBR62 bemutató Enjoythemusic
Egyike a legjobb ár-érték arányú monitor hangfalaknak. Ez a világ legelső bemutatója róla.
A bemutató az Elac Uni-Fi UB52 továbbfejlesztett verziójáról szól. Ám az Elac történetéből nem lehet Andrew Jones urat kihagyni. Kiváló mérnök, akinek az Elac márkanév amerikai felemelkedése nagyban köszönhető. Az Elac egy régi német hangszóró gyártó cég. 1926-ban alapították Electroacustic GmbH néven. Andrew Jones pedig 2015 óta munkatársa az Elac Americas Inc (Cypress, CA) leányvállalatnak. Hivatalos titulusa szerint „VP of Engineering”. Pályafutása során dolgozott a KEF, az Infinity és a Pioneer/TAD fejlesztési osztályain. A nevéhez olyan hangfal tervezése köthető, mint például a 29.800 dolláros Tad Evolution One, ha a felső régiót nézzük, de Ő tervezte a 129,99 dolláros Pioneer SP-BS22-LR hangfalat is. Jelentős mértékben neki köszönhető, hogy a Kiel bázisú német cég új tervező irodát nyitott Kaliforniában.
A háttértörténet:
Engedjenek meg nekem némi emlékezést a régi időkről. 2015 októbere, Denver Colorado. Egyedül kószáltam a tizenkettedik Rocky Mountain Audio Fest kiállításon, amikor összefutottam egy régi Hi-Fi baráttal. Feltettem neki az ilyenkor szokásos kérdést: hallottál bármi jót? Javasolta, hogy nézzek be a 2920-as terembe, ahol az Elac állít ki. „egy kétszáz dolláros hangfalat demóznak, aminek elképesztő hangja van!” Mire odaértem, sor állt az ajtó előtt. Két nagy darab fickó közé ékelődve láttam, ahogy Andrew Jones egy kisméretű, két-utas Debut hangfalat mutat be a látogatóknak. Ez volt a legelső találkozásom Jones úrral, és az Elac márkanévvel. Persze sokkal több pénzt is könnyedén el lehet költeni egy hangfalra, de amit Andrew Jones művelt a belépő kategóriában, az egyszerűen elképesztő.
Napjainkra az Elac minden elképzelhető alkalmazás módra épít hangfalakat. A DBR, a Debut Reference (a Debut 2.0 széria), közvetlenül az új Uni-Fi Reference széria alatt helyezkedik el, ami pedig az Uni-Fi 2.0 széria továbbfejlesztéséből született. A gyártó az állványos hangfalait könyvespolc hangszórónak nevezi. A tesztben szereplő UBR62-BK/W hangfal típust az Elac bármelyik surround rendszeréhez ajánlják, mint háttér. Fizikai megjelenése nagyon hasonlít a korábbi 599,98 dolláros Elac DBR62-re, ám itt vége is van a hasonlóságoknak, ez egy teljesen más hangfal. A 999,98 dolláros UBR62-BK/W például három-utas, hogy mást ne mondjak.
Az Uni-Fi Reference minden tagja különleges kabinet merevítést kapott, ami csökkenti a rezonanciákat, ezzel együtt a hang elszínezését. Az új polc hangszóró átviteli tartománya 41 Hz-től 35 kHz-ig tart. Ha pusztán a műszaki adatokat nézzük, az szinte megegyezik egy jóval nagyobb, öt hangszóróval szerelt álló hangfaluk, az UFR52 átvitelével. (40 Hz – 35 kHz) Szóval miért választana bárki egy kisebb hangfalat, ha alig van különbség a paraméterekben? Azért, mert az UBR62-nek van egy nagy előnye: sokkal jobb pontszerű színpad ábrázolásra képes.
Általános bemutatás:
Szóval mi várható ettől kis méretű hangfaltól? A válasz meg fogja változtatni a polc hangfalak képességeiről alkotott általános véleményt. A továbbfejlesztett UBR62 3-utas bass-reflex design. A kabinet 8,19×14,13×13,15 inch méretű, amelynek front panelén helyezkedik el az új fejlesztésű Dual Flared kicsatoló nyílás. A kettős ív alacsonyabb szélzaj mellett, nagyobb hangerőt képes előállítani a mélytartományon, ami javítja az átvitel alját.
A belső merevítések is jelentősen javítják a hangzás minőségét. Az egy inches lágy magas sugárzó körül koaxiális elrendezésben helyezkedik el a közép, ami négy inches alumínium membránt kapott. A két driver úgy egybe van építve, mintha egy hangsugárzó lenne.
A két driver egy lengő csévén osztozik, ami az egyik legdrágább módja az idő együttfutás beállításának. Az új fejlesztésű 6,5 inches mély alumínium membránt kapott. A korábbi modellhez képest ennek egybe öntött a kosara, és a membrán felülete hajlított. A kosár hátsó részén nagy méretű hűtő nyílás biztosítja a magas terhelhetőséget. Emellett jobb a linearitás, ami jobb mély átvitelt jelent a korábbi Uni-Fi modellekhez képest. A hátlapon két pár bemenet található, amit fém lapok kötnek össze.
Az UBR62 kétféle kivitelben rendelhető. Szatén tölgy test fehér előlappal, vagy szatén dió fekete előlappal. Mindkettőhöz szürke porvédő jár. A névleges impedancia 6 ohm.
A setup:
Örömmel tudatom, hogy a hangfal szobában való elhelyezése egyáltalán nem volt nehéz. Az Elac ad hozzá füzetet, amit használati útmutatónak nevez. Ebben egyértelmű leírás és ábrák segítenek a hangfalak elhelyezésében. Egyébként a sztereó hangfalak elhelyezésekor nyugodtan alkalmazhatja a klasszikus egyenlő oldalú háromszöget, és forgassa be a hangfalakat a hallgatási pozíció felé. Ez az egyszerű formula tökéletesen működni fog a DBR62 esetében is.
A tervező által javasolt 24 inches állványokra helyeztem őket. Elővettem a Rives Audio CD, Testing for the Home Environment lemezemet, és elkezdtem lejátszani. Elsőként a hatos számot indítottam el, amely 31,5 Hz-es szinusz. Ez alacsonyabb, mint a gyártó által magadott érték, de végig léptettem 20 kHz-ig, ami messze túl van az általam még hallott tartományon.
A hangzás:
Tudnia kell róluk, arra nem alkalmazhatók, hogy elriassza velük a mókusokat a padlásáról. A Rogers Magtech erősítőm képes lenne akár orbitális pályára is állítani őket, de nem ez a legfontosabb. Persze el tudnak menni akár kellemetlenül nagy hangerőig is, ám ekkor már elvész a lényeg. Úgy gondoljon rájuk mint zenei mikroszkópokra. Az első lemez amit elindítottam a Dire Straits, Brothers In Arms [Universal XRCD 5483572]. Az gyorsan kiderült, hogy a hangfal képes a három általam fontosnak ítélt kritériumnak megfelelni. Ezek közül az első a lehető legnagyobb színpad ábrázolás, amelyben a hang leválik a hangfalakról, de a lehető legjobban kitölti a közöttük lévő teret.
A második követelményem a pontos részlet ábrázolás, amely lehetővé teszi, hogy mintegy ajtón benyitva alternatív valóságot lássak. Jó példa erre a Your Latest Trick című szám. Hallgatása közben több rétegű színpad ábrázolást tapasztalok a középen hallható énekhang mögött. A lemez első száma a So Far Away amelyben az ütős hangszerek minőségét jól lehet figyelni. Van benne egyfajta nyers fémes hatás, ahogy a dobkészlet szól. A felvétel hallgatása közben azon kaptam magam, hogy feltekertem a hangerőt, hogy nagyobb dinamikus kontrasztot kapjak. El tudtam érni azt az energiát amit elvártam, de ez a szokásos hallgatási hangerőnél magasabb értéken jött csak meg. Ebből arra következtettem, hogy a rendszerbe jól integrált 6,5 inches mélysugárzó végzi a munka egy részét az alsó középtartományon, azaz kettős feladatot lát el.
A harmadik követelményem pedig a valósághű tonalitás. Meg kell tudni mutatni a hangfalnak a Steinway és a Bosendorfer zongora közötti különbséget. Ritka három dolláros bolhapiaci leletem Diana Krall Stepping Out [Just, 50-2] lemeze. Ez Diana Krall, John Clayton és Jeff Hamilton jazztriójának meghitt és tiszta hangú felvétele.
A jazz spontán improvizációk kivételes részletességgel érhetők tetten a felvételben. A 42nd Street című számban jól hallható, ahogy Hamilton fém ecset ütőivel masszírozza a dob felületét, így adva meg a tempót. Eközben John Clayton basszus játékában a fa finom rezonanciái is jelen vannak. A basszus reprodukciója kicsit meleg, de ez jótékony hatással van a trió bemutatójára. A tonalitás profilja tökéletes a jazz zenéhez. Diana Krall pedig mintha itt lenne a szobámban.
Itt van valami, ami még több apró részletet tartalmaz, hogy kiderüljön, mire képes a hangfal. Szintén bolhapiaci szerzeményem az 5 dolláros fekete lemez, Sting The Dream Of The Blue Turtles [A&M SP-3750]. Az első szám az If You Love Someone Set Them Free. Itt tapasztaltam meg azt, amit „Hűha faktornak” neveznek sokan. Ez az általam birtokolt legkevésbé tömörített felvétel. A vokál a színpad mélyéről skandálja a „Free, free set them free” szövegét, ami a mögöttük lévő falról visszhangzik. A helyiségben izgalmas, dinamikus energia árad szét. A hangzás ismerősnek tűnik, mintha már hallotta volna valahol. Tisztán csendül a középtartomány, olyan, mintha szalagos magnóról szólna.
Ítélet:
Vannak olyan hangfalak, amelyek közelebb viszik az élő előadáshoz, de azok nem ennyibe kerülnek. Ez a bemutató egy megfizethető árú belépő kategóriás hangfalról szól. 1000 dollárért az Elac UBR62 monitor rendkívül olcsónak nevezhető. És különösen igaz akkor, ha tekintetbe veszi a hangját is. Rá fog jönni, hogy ennyiért ez bizony igen figyelemre méltó. Én évek óta figyelemmel kísérem az Elac kínálatát, és mindegyik kicsit mást kínál. Valószínű, hogy velem együtt csodálkoznak sokan, hogy miként lehet ennyiféle hangot építeni. A tanulság az, hogy ez nem csak fa, fém, meg drót, hanem művészeti forma. Andrew Jones tervezése kiváló hangzásra képes, és megfizethető módja annak, hogy zenét vigyen az életébe – nagyon ajánlott.
Részletes értékelés idegen nyelven:
Műszaki adatok:
Írta Ron Nagle
2021. szeptember
Forrás:[http://www.enjoythemusic.com/]