Cambridge Audio CXA61 és CXC bemutató Hometheaterhifi

Cambridge Audio CXA61 és CXC bemutató Hometheaterhifi

A Cambridge Audio kiadta a CX második sorozatát, amely néhány jelentős frissítést tartalmaz.

Legalább annyira féltem, mint amennyire vártam ezt a bemutatót. Vártam, mert szeretem figyelemmel kísérni egy termék fejlesztését. Ugyanakkor féltem is, mert feleségemtől két éve kaptam ajándékba egy CXA60 erősítőt, amelynek utódjáról most bemutatót kell írnom. Otthonomban egy CXA60-at és egy CXN V2 hálózati lejátszót használok nagy megelégedéssel. Ebben a helyzetben lehetőségem nyílik közvetlen A/B összehasonlításra a CXA60 és CXA61 között.

Lássuk mi maradt, és mi változott a CXA61-ben a frissítés után:

Ami változatlan:

  • 60W RMS 8 ohm
  • 4 RCA, 2 optikai, 1 koaxiális, egy 3,5 mm-es jack bemenet, és egy 3,5 mm-es fejhallgató kimenet
  • Pre Out
  • Subwoofer Out
  • Távvezérlő

Ami újdonság:

  • ESS Sabre ES9010K2M DAC
  • USB bemenet (32 bit 384 kHz és DSD256 támogatással
  • Beépített aptX HD Bluetooth 48 kHz 24 bit

Az eredeti CXA60 nagyon népszerű volt. Az utóbbi két évben nálam is referencia erősítőként szolgált, és majdnem minden hangfal típussal jól boldogult. Mivel az eredeti széria évekkel ezelőtt jelent meg, a Cambridge Audio, hogy megmutassa, nem ücsörgött a babérjain, a teljes szériát felújította. Míg a sorozat új erősítői a CXA61 (999 USD), és a CXA81 (1299 USD) komoly átalakításon estek át, a CXN V2 és a CXC esetében a változás inkább kozmetikai jellegű.

 

A design:

A gyártó a CX sorozatot igyekezett jobbá formálni, ezért inkább az evolúciót, és nem a forradalmi módosításokat választották. Örömmel látom, hogy az általános megjelenés nem változott, megőrizte az egyszerű elegáns kinézetet. Igaz, nincsenek forgató gombok. A forgató gombokat eltüntették a CXA61-ről! Kettőnek a hiánya komolyan szíven ütött! Nincs mély és magas hangszín szabályzás. Most komolyan? Ejnye srácok! Persze tudom, hogy a Hi-Fi-ben nem illik hangszínt szabályozni, de néhányan talán mégis szeretnének. Mivel nincs hangszín, a direkt gomb is lekerült az előlaptól. Megjelenését tekintve azonban a gombok eltűnése még letisztultabb megjelenést eredményezett – sajnos. A másik nagy változás a szín. A Cambridge a CX sorozatot egy színben készíti, amely a fekete és ezüst keveréke. A szín elnevezése Lunar Gray, amely kísértetiesen hasonlít az Apple Space Gray megjelenéséhez. Eljátszottam a gondolattal, hogy ha a Cambridge adna matricát a készülékeihez, azt akár fel is lehetne ragasztani az Apple laptop hátuljára, mintha Cambridge Audio laptopot használna. Én biztosan így tennék.

A CXA60 DAC egységét az ESS Sabre ES9010K2M-re cserélték, ezzel lehetővé vált, hogy a hátlapra felkerüljön egy USB-B port. A DAC 32 bit 384 kHz és DSD256 formátumokat is támogat. Emellett egy aptX HD Bluetooth receivert is beépítettek (lehetséges, hogy olvasták egy korábbi bemutatómat?), így vezeték nélküli kapcsolaton keresztül 24 bit 48 kHz átvitel lehetséges. A Bluetooth funkció beépítése jó ötlet volt, mert az előd modellen külön megvásárolható opcióként lehetett vele csak élni. Most pedig lássuk a csatlakozásokat.

A hátlapon a legnagyobb változás természetesen az USB-B bemenet. Mindkettő kínál 4 analóg RCA (A1-A4), 3 digitális (D1-D3), amelyek közül kettő optikai, egy pedig koaxiális, bemeneteket. Találhat mindkettőn kimeneteket is. Pre Out, Sub Out, Control Bus, és az új verzió még RS232 portot is tartalmaz a trigger csatlakozások mellett.

A CXC CD Transport csak kozmetikai módosításokon esett át, hogy illeszkedjen az erősítőhöz. Letisztult elegáns megjelenése illik az erősítőhöz. Ha ezt a párosítást választaná vásárláskor, egy távvezérlőt ki sem kell csomagolnia, mert mindkettőhöz egyforma rendszer vezérlő jár.

A hardver frissítések csak egy részét képezik a megújításnak. A Cambridge új vezérlő alkalmazást is fejlesztett Stream Magic App néven. Ez nem csak a CXN V2-vel, de a gyártó minden hálózati lejátszójával kompatibilis. Nem csak a streaming, de az egyes készülékek alap funkciói is vezérelhetők az alkalmazáson keresztül.

Setup:

Íme, együtt látható a legújabb, és a két éves modell egymásra helyezve. A csatlakozások elvégzése ugyanolyan könnyű, mint az előd modellen volt, mert a be és kimenetek alatt és felett minden irányból jól olvasható jelöléseket nyomtattak a hátlapra. Betettem a CXA61-et, és a CXC lejátszót a polcomba, és csatlakoztattam az erősítőt a 7 láb szélességben elhelyezett Monitor Audio Rx2 állványos hangfalaimhoz. A saját CXA60-as erősítőmet pedig a CXN V2-vel kötöttem össze és egy B and W 685 S1 hangfal párra csatlakoztattam. Tetszett az, hogy egy távvezérlő minden készüléket vezérelt.

Minden meghallgatást azzal kezdtem, hogy a CXC optikai kimenetéről csatoltam a jelet a CXA61 dekóderére. Nem vásároltam új lemezeket, a saját gyűjteményemből válogattam. Emellett egy Pro-Ject Essential 3 lemezjátszót használtam forrásként, amelyet egy Pro-Ject Phono előerősítőn keresztül csatlakoztattam a CXA61 analóg bemenetére.

Meghallgatás:

Néhány nap járatás után már nyilvánvalók lettek a különbségek. A CXA60 nagyon tiszta, feltáró hangú erősítő, tele részletekkel. A CXA61 még inkább ilyen. Megdöbbentett a részlet gazdagság. Először azt hittem, hogy rengeteg A-B teszt és hallgatás kell majd a különbségek megítéléséhez, de erről szó sem volt. A CXA61 ugyanis teljesen más.

Exit Records: Mosaic Vol. One

Az Exit Records válogatása változatos mélyeket tartalmaz. Vinyl és CD is van benne, amely jó lehetőséget ad az összehasonlításra. A CXA61 előnye azonnal nyilvánvaló. A 60-as és 61-es között kapcsolgatva az új verzió szélesebb, részletesebb hangzást ad. Bár mindkettő 60 wattos, a CXA61 esetében úgy érzem, mintha több lenne az energiája. A dBridge Rendezvous, és a Skeptical Another World szerzeményei szikrázóbbak, és levegősebbek. Emellett a Genotype Further Searching című szerzeménye drámaibb, és a mélytartomány kontrolláltabb. Ugyanez a szám a lemezjátszóról kellemes melegséggel szólalt meg.

Serum: Mixed Grill

Nem tudtam ellenállni a kísértésnek. Megvan vinyl és digitális verzióban is, de az LP hónapok óta nem volt a tányéron, most jött el az ideje. Ez egy olyan lemez, amit képtelenség halkan hallgatni, ezért a hangerőt feltekertem. Olyan dolog történt, amit a vásárlás során is észben kell tartania. Nagyon nem mindegy, milyen hangfalon hallgatja! A 61-esre az általánosan használt Monitor Audio RX2 hangfalakat kötöttem rá, ahogy azt korábban is leírtam. Ez egy nagyobb méretű állványos, amelyben 8 inches alumínium woofer van. Amíg a CXA60-nal hajtottam, a magasakat kicsit csökkentettem, a mélyekre pedig ráadtam a hangszín szabályzókkal. Mivel a CXA61-en nincs hangszín, az RX2 jelentősen fényesebb hangon szólalt meg. Ekkor rákötöttem a B and W 685 S1-re, amely melegebb hangú, de kisebb mélyközép sugárzó méretet tartalmaz. Megtámogattam hát egy B and W 610 aktív mélysugárzóval.

Te jó ég! (Das itt sokkal erőteljesebb kifejezést alkalmazott – fordító megjegyzése) Ez nagyszerű! Így még soha nem hallottam ezt a lemezt. A melegebb prezentáció tompította a fülsértő magasakat, a mélyek pedig megrengették a padlót. Még az is lehetséges, hogy eltörtem feleségen egyik eukaliptusz gyertyáját (bocsánatot kérek Drágám)

Oscar Peterson Trio: Live from Chicago

Könnyebb műfajra váltottam, és most a CXN V2 analóg kimenetét használtam. Ez volt az a muzsika, amit tiniként elsőként vásároltam meg a saját pénzemből kazettán (ha jól emlékszem negyed dollárosokkal fizettem). Most ezt a Spotify on-demand varázsolja elém. Mivel élő felvétel, nem igazán alkalmas a dinamika megítélésére, ennek ellenére, mivel nagy kedvencem, minden bemutatott rendszeren meghallgatom. A köhögés és a pohárcsörgés mellett szinte még a dohányfüstöt is éreztem. A legnagyobb dolog, hogy a hangulat jól átjött. Mélysugárzóval a hangtömeg finoman növelhető.

William Orbit: Adiago for Strings

A klasszikus zene újjáéledése. Kedvelem ezt a stílust, valószínűleg a szintetizátor által hozzáadott basszus miatt, és minden rendszeren meg szoktam hallgatni amiről bemutatót írok. A megjelenítés módja lenyűgöző. Amikor a magas tartományra gondolok, örülök, hogy nem az RX2 hangfalakat csatlakoztattam. Kipróbáltam Spotify (telefonon keresztül), majd a CXN beépített alkalmazással, és CD-ről is. Különbséget csak a forrás minősége szerint hallottam, de ha megegyező forrást alkalmaztam, a különbség nem jelentős. Talán az a CXA61 legnagyobb előnye, hogy bármelyik forrásról nagyon jól zenél.

WBMX Chicago

Hiányos lenne a bemutatóm, ha nem írnék a WBMX tapasztalataimról. Mióta megvan a CXN V2, kicsit leszoktam a zenei gyűjteményem letöltéses gyarapításáról. Ez részben annak köszönhető, hogy a Cambridge alkalmazással macerás volt rendszerbe rendezni az anyagaimat az UPnP szerveren. Ehelyett mostanában a SoundCloud, Spotify és internet rádiók zenéit hallgattam. Aktuális kedvencem a WBMX „Hot Mix Classics” Chicago. Egész nap klub klasszikusokat nyom. Én is, és a gyermekeim is szeretik. Néha reggeltől estig hallgatjuk, és időnként táncolunk. A zenék nagyon jók, de a minőség néha nem a legjobb. A CXA60-on tudtam javítani rajta a hangszín szabályzóval egy kicsit, de a CXA61-en nem, ezért időnként csapnivaló volt a hangzás. Még az is előfordult, hogy más hallgatni valóra váltottam.

Összefoglalás

Annak ellenére, hogy a CXA61 jóval drágább, mint az előd modell, a hangzásbeli és funkcionális előnyök megérik az árkülönbséget. Csak a hangszín szabályzást hiányolom!

Szerettem benne:

  • Javult a megjelenés
  • Beépített aptX HD Bluetooth
  • USB-B bemenet

Szeretném látni benne:

  • Hangszín szabályzás (de azt nagyon)
  • Esetleg a CXN-be is be lehetne építeni valami EQ módot
  • Mi a helyzet a CXGE Grafikus EQ-val? Emlékeznek rá?

Kedves Feleségem, életem szerelme:

Megszerettem, és mindig is szeretni fogom a tőled kapott CXA60 integrált erősítőmet, de elnézésedet kell kérnem, a CXA61 sokkal jobb. Ha az áttekinthetőséget, a részletgazdagságot és a csodálatosan nyílt színpad ábrázolást venném csak figyelembe, azonnal rohannék egyet vásárolni. A beépített Bluetooth aptX HD és az USB-B bemenet csak fokozná a késztetést, ha CXN V2 streamer nem állna ott a polcomon. A streaming a laptopon és a telefonon keresztül is nagyszerű lenne.

Végezetül leírom a magán (és teljesen önző) véleményemet a hangszín szabályzás hiányáról. Ahogy az a fentiekből is kiderülhetett, a mindennapi zenehallgatás során én jobban kedvelem a kicsit színezett hangzást, mint a forrás tiszta bemutatás módját. Ez a lehetőség különösen jól jön abban az esetben, ha a hangfal hangja túl fényes, vagy rosszabb a forrásanyag minősége. Az eszmei értéke és a saját hallgatási szokásaim miatt én nem cserélem le a CXA60-as erősítőmet az új modellre. Ez azonban ne szegje kedvét azoknak, akiknek nincs CXA60-as erősítőjük, vagy akiknek van, de nem használják rajta a hangszín szabályzást, mert a CXA61 egy kiváló hangú modern funkciókat kínáló integrált erősítő.

Műszaki adatok:

Forrás:[https://hometheaterhifi.com]

írta: Taps Das

2019. december 18