Aurender A100 bemutató Hometheater

Aurender A100 bemutató Hometheater

Az Aurender A100 zene szerver (3900 USD) az A széria legkisebb belépő modellje. A sorozat további tagjai az A10 (5500 USD), és az A30 (18000 USD). A nagyobb testvérekkel összehasonlítva, ennek csak RCA aszimmetrikus analóg hangjel kimenetei vannak. Az A100 egy 768kHz/32 bites AK4490 full MQA dekódert (Gyártó: Asahi Kasei Microdevices) alkalmaz a két csatorna hangjeleinek feldolgozására úgynevezett Single Stereo Design topológiával. Összehasonlítva például az A10 elrendezésével, a nagy testvér két AK4490 integrált áramkört tartalmaz Dual Mono Design topológiával. További eltérés az, hogy az A100 2 TB belső merevlemez tárhelyet kínál, az A10 pedig 4-et. Mindkettőben 120 GB SSD cache memória van, és ugyanazzal az Aurender Conductor alkalmazással vezérelhető. Az A100 előlapján balról jobbra a következő látvány tárul elém. Be/kikapcsolás gomb, 3 inches AMOLED kijelző, amely az éppen lejátszott műsorszámot, és egyéb információkat mutatja, a lejátszás vezérlés gombok, majd a hangerő szabályzó. A forgó hangerő szabályzás gombbal -90 dB-től 0,5 dB léptékkel 0 dB között módosíthat. Egyébként a hangerő szabályozható a tartozék infravörös távvezérlővel, és az Aurender Conductor alkalmazáson keresztül is. A hátlapon egy pár RCA analóg hangjel kimenet, egy optikai SPDIF digitális bemenet (TV, CD csatlakoztatható), USB 2.0 port a külső dekóder csatlakoztatásához, gigabites Ethernet port, két USB 2.0 port a külső memóriák csatlakoztatásához található a hálózati bemenet és kapcsoló mellett.

Az A100 DAC chipje a PCM formátumokat 768 kHz 32 bit felbontásig támogatja, emellett képes a DSD64 és DSD128 DoP formátumok feldolgozására is. Az SPDIF optikai bemeneten 192 kHz 24 bit a limit. Ebben a készülékben az Aurender nagyon ügyelt a zajcsökkentésre. Teljesen árnyékolt a tápegység, árnyékolt az aszinkronizált USB Audio kimenet, továbbá külön toroid trafós tápegységet kapott a zene szerver, a digitális rész és a DAC is.

A kivitel, és a telepítés:

Az Aurender A100 fekete és ezüst színben rendelhető. A bemutatóhoz fekete készüléket kaptam. A méretei 12,99 inch széles, 13,9 inch mély és 2,2 inch magas, a súlya komoly 22 font.

A készülék hozzám már a tartozék hálózati kábel nélkül érkezett, mert az valahol elkallódott a többi tesztelő pilótánál, ahol korábban járt. Mikor kapcsolatba léptem a Wireworld munkatársaival, ők küldtek nekem egy Silver Electra 7 hálózati kábelt, és egy pár Silver Eclipse 8 RCA összekötőt a bemutatóhoz. Mivel az A100 tud hangerőt szabályozni, direkt módon csatlakoztattam a Classé referencia erősítőmhöz. Természetesen lett volna mód arra is, hogy előerősítőt használjak, de le akartam egyszerűsíteni a rendszert annyira, amennyire csak lehet. A hangerő beállítása mellett így arra is lehetőségem volt, hogy össze tudjam hasonlítani a Classé CP-800 előerősítőmbe beépített Wolfson DAC chip hangjával az Aurender konverterét. Ehhez a CP-800-at egy Synology NAS-t használtam Mac Mini 256 GB SSD egységen keresztül, mint zenei szerver. A Classé CP-800 végfokhoz való csatlakoztatásához a Wireworld Silver Eclipse kábeleit használtam. Miután mindent összekötöttem, egy Apple Airport Express egységen keresztül csatlakoztam a saját hálózatomhoz, mivel a hallgató szobámban nincs vezetékes internetem.

Az Aurender Conductor beállítása rendkívül egyszerű. Telepítettem az alkalmazást az iPad Pro készülékemre, és a Settings>Aurender elérési úton kiválasztottam az A100 készüléket. Beírtam az A100 kijelzőjén megjelenített hat számjegyű kódot, és készen is volt a kapcsolat. Gyári beállítások meghagyása esetén az Aurender automatikusan be fog kapcsolódni, amikor megnyitja a Conductor alkalmazást. Ellenőriztem a frissítéseket a Software upgrade alpontban, és mivel talált újabb verziót a készülék, hát frissítettem. A lejátszandó zenei anyagok összeállításához beléptem a saját Tidal és Qobuz jelszavaim használatával a Streaming menü alponton keresztül. A kedvenc listáimat a Conductor automatikusan letöltötte.

Aztán a NAS csatlakozás beállítása következett. A NAS Server alpontban kiválasztottam a Browse NAS Server kereső parancsot, és kiválasztottam a NAS szerveremet. Beírtam a kapcsolat információkat. Majd áttöltöttem néhány zenei fájlt az Aurender beépített merevlemezére a hátlap USB porthoz csatlakoztatott külső memóriáról. A művelethez az alkalmazás felső részén megérintettem a Folder ikont, majd kiválasztottam az USB-t. kijelöltem a tartalom listáról amit be akartam másolni és a Copy to alpontban megadtam célként az Aurender könyvtárát, és a Select paranccsal beindítottam a másolást.

Ugyanezzel a metódussal akár a NAS-ról is be lehet másolni fájlokat az Aurender belső tárhelyére. Ez azért lehet lényeges, mert a gyártó szerint a beépített memóriából való lejátszás jobb felhasználói élményt biztosít. A NAS-ról való lejátszás is elfogadható, de kicsit nehézkesebb. Minden előkészítés művelettel beleértve a beállításokat és a másolást kb. 30 perc alatt végeztem, ami könnyű kezelhetőséget jelent.

A teljesítmény:

Mielőtt rátérnék az Aurender A100 zenei előadás módjának bemutatására, előbb a felhasználói felülettel foglalkozok egy kicsit. A legtöbb zenei streamer/DAC az A100-at is beleértve számítógépnek tekintendő eszköz. Emellett, mivel egyre többen cserélik le a fizikai média formátumok lejátszóit a rendszerükben streamerre, fontossá vált a felhasználói felület értékelése is, hiszen ez a hang minőséggel együtt határozza meg a végső élményt.Az Aurenderben a felhasználói élményt az AMOLED kijelző, a tartozék IR távvezérlő, és a Conductor alkalmazás együttese határozza meg. Hozzám hasonlóan a legtöbb felhasználó az infravörös távvezérlőt gyakorlatilag nem fogja használni, ez szinte biztos. Igen, én is kipróbáltam, hogy milyen a távvezérlővel az AMOLED kijelzőn keresztül kiválasztani a műsorszámokat. Működött a dolog, de nehézkesnek találtam összehasonlítva a Conductor alkalmazáshoz képest. A kijelző monokróm, és a csak szöveges megjelenítés sem sokat segített. A kis méretű feliratok a hallgatási pozíciómból nem voltak jól olvashatók. Ilyen szempontból például a Naim Uniti Nova nagy színes grafikus kijelzője minden streamert megver, amelynek ára nem öt számjegyű.

Szerencsére az iPad Conductor alkalmazás bőségesen kompenzálta a kijelző hiányosságait. A Conductor egy átgondoltan felépített struktúra, egyike a legjobb alkalmazásoknak, amit valaha használni volt szerencsém. Böngészhet könyvtárakban, kereshet dalokat előadót, műfajt, vagy zeneszerzőt, és a találatokat külön ablakban jeleníti meg. Innen aztán lehetősége van azonnali lejátszásra, vagy a lista végére való beillesztésre. A lejátszási lista is tetszés szerint szerkeszthető. Természetesen van néhány általános lejátszás vezérlő lehetőség, amely az ismétlés és random módokat is lehetővé teszi. Ikonokon keresztül válogathat a könyvtárak tartalmából, itt van lehetősége Tidal vagy Qobuz streamingre, vagy a NAS és USB tartalom kiválasztásra, illetve a beépített HDD tartalom böngészésére.

Sajnos a Conductor nem kombinálja úgy automatikusan a könyvtárakat mint például a Roon, de ez nem nagy ügy. Itt is bármely streaming tartalmat hozzáadhat úgy, hogy lenyomva tartja az ikont, és kiválasztja az Add to Library parancsot. Ezzel a funkcióval integrálhatja a streaming tartalmat a helyi könyvtárba. Az internet rádió hallgatás is hozzá rendelhető, ha nem akarja mindig külön kiválasztani. A Conductor gyors válaszidővel követi a keresési és lejátszási opciókat, ami a 120 GB SSD caching-nek köszönhető. Egyike a leg királyabb funkcióknak az, hogy távsegítséget kérhet az alkalmazáson belülről az Aurender fejlesztő csapattól. A kapcsolaton keresztül megoldják az esetleges beállítási problémákat, és segítenek a használatban. Ez egy igazán szuper lehetőség.

Az A100 meghallgatását néhány női és férfi énekes hangjával kezdtem, akiket valódi hangszerek kísérnek. Ezzel a középtartomány és az általános tonalitás mérhető fel. Ben Howard Black Flies (Tidal 44,1/16) albumáról az Every Kingdom (Universal-Island Records Ltd) száma lassan épül fel. Az eleje akusztikus gitár aláfestés, ami az előadó folk énekes/dalszöveg író hangját kíséri.

Az akkordok pendítése és lecsengése mellett az is hallható, ahogy az ujjait áthúzza a húrokon. Realisztikus, könnyű bele merülni a dalba. Az Aurenderen keresztül hallgatva az ének folyékony és sima, egyértelműen hallatszódott a helyiség visszhangja. Mikor a lassan kezdődő dal elérte a 3:20 másodpercet, az Aurender fantasztikus munkát végzett a belépő vokál, elektronikus gitár és dob bemutatásával. A hangok szélesebbek a hangfalaknál, és bár a dal minden apró részlete hallható volt, a hangzás enyhén meleg. Arra csábított, hogy sokáig hallgassam.

A színpad ábrázolás és hang rétegzés ellenőrzéséhez több műsorszámot is használtam. Kezdtem a When the Lights Go Down (LP version Qobuz 44,1/16)-tól és folytattam Prince The Vault Old Friends 4 Sale (Rhino) albumáig. Ez egy kevéssé ismert jazz beütéseket és bongo dobokat tartalmazó felvétel, ahol a hangszerek a színpad két oldalán helyezkednek el. Mikor belép a basszus gitár, azt az Aurender a szinte üres középső térbe illeszti, úgy ahogy azt kell. Ezt követi a zongora, amely természetes csillogással jelenik meg, és szép az alsó traktusa. Prince csak 2:40 – nél kezd énekelni, ami egy újabb réteg a színpadon. Mindent egybe vetve az A100 gyönyörűen megmutatta a színpadon elhelyezkedő hangszerek közötti távolságokat is.

A dinamika teszteléséhez néhány klasszikus szimfonikus muzsikát választottam. A rengeteg kedvencem közül a Copland Fanfare for The Common Man (Reference Recordings) Minnesota Orchestra előadását és Hans Zimmer The Dark Knight Orchestral Suite (Qobuz 48/24) felvételét választottam a World of Hans Zimmer: Symphonic Celebration (Sony Classical) lemezéről az ORF Vienna Radio Symphony Orchestra előadásában, amelyet a Vienna Concert Hall-ban rögzítettek. Az A100 előadásában a nyitó dobok feszesek és mennydörgők voltak. Összehasonlítva a Classé CD-800 DAC-jával, az A100-on keresztül nagyobb, és drámaibb az előadás mód. Ugyanez mondható el a Copland műről és más nagyzenekari művekről is.

A mély átvitel tesztelésére néhány nagyon aktuális pop és hip-hop felvételt indítottam el. Elsősorban Billie Eilish és Post Malona felvételei közül válogattam. Nem nevezhetők audiofil felvételeknek, de ez csak egy dolog. Szerintem egy jó hálózati lejátszó/DAC egységnek minden zenei stíluson jól kell tudni teljesíteni. A Bad Guy (Qobuz 44,1/24) szerzemény Billie Eilish első albumáról a When We Fall Asleep, Where Do We Go? (Darkroom Interscope Records) –ról a következő élményekkel gazdagított.

Már a szám elején beindul egy mélyhang aláfestés, amely szinte a teljes időtartam alatt hallható. Ezt a dalt néhány más, olcsóbb DAC-on keresztül hallgatva az elsuttogott énekhang szinte bele olvadt a mély aláfestésbe. Nem így az A100 esetében. Ezen keresztül úgy a szintetizátor aláfestés, mint a 2:31 – nél kezdődő ultramély basszus sem olvadt egybe az énekkel. Jó rendszeren hallgatva ez a muzsika szinte hipnotizálja a hallgatót az A100 előadásában.

Hiányosságok:

Mivel nincs fejhallgató kimenet az A100-on, azok, akik egyéni zenehallgatást szeretnének élvezni, vagy fejhallgató erősítőt, vagy valami más minőségben ehhez illő megoldást kell választani. Nincs továbbá XLR kimenete, pedig én személy szerint ezt szívesebben választottam volna az RCA helyett. Ez a lehetőség csak a széria A10 tagjától felfelé áll rendelkezésre. Végezetül az A100 csak a DSD64 és DSD128 DoP formátumokat támogatja. Ha felbontásban ezek fölé szeretne menni, más megoldást kell keresnie, természetesen jóval magasabb áron.

Összehasonlítás a versenytársakkal:

A streaming egyre fokozódó migrációját figyelembe véve, kezdi átvenni az uralmat a fizikai médiákkal szemben. Ez a trend évek óta egyre erőteljesebb, és a gyártók rengeteg hálózat lejátszó/DAC kombinációt dobnak piacra. Ugyanakkor a 4000 dolláros árkategóriában nem sok olyan lejátszó található, amely belső tárhelyet, és DAC funkciót is kínál. Úgy vélem, az Aurender lehetőséget látott ebben az ár szegmensben, és megragadta az alkalmat, hogy az A10 könnyített verziójával, az A100-zal betörjön ide. Komolyan mondom, hogy kemény kutató munkát kellett végeznem ahhoz, hogy legalább két versenytársat fel tudjak sorolni.

A NAD Masters Series M50.2 digitális zene lejátszón (3995 USD) színes TFT érintő kijelző található, és van benne CD transzport a rippelésre, valamint a lemezek lejátszására. Két darab 2 TB merevlemeze van amelyeket a RAID klónozás vagy egymás kiegészítőjeként lehet használni. A dekódere 192 kHz 24 bit formátumig támogatja a PCM fájlokat, full MQA dekódert, Roon Ready funkciót tud, emellett beépített Tidal, Qobuz, Deezer és más streaming használható a BluOS alkalmazáson keresztül. Viszont nem kezel DSD fájlokat, ezért ha ilyeneket is hallgatna, ez nem a megfelelő megoldás az Ön számára. A lejátszási teljesítményéről nem tudok nyilatkozni, még soha nem járt nálam, hogy össze tudjam hasonlítani az A100-zal.

Az A100-nál olcsóbban kapható az Auralic Altair G1 (2999 USD), amelyet külön megvásárolható kitt csatlakoztatásával 2 TB SSD-vel lehet szerverré bővíteni. Csak iPad, vagy más iOS készülékkel (Android verzió nincs) vezérelhető az Auralic saját Lightning DS alkalmazásával. Az Altairnak négy inches IPS érintő kijelzője, XLR, és fejhallgató kimenete is van. Viszont csak egy tápegység trafót tartalmaz ellentétben az Aurender három egységével. Ezen kívül nincs rajta digitális kimenet, hogy külső DAC csatlakoztatható legyen.

Értékelés:

Az Aurender A100 egy olyan számítógép, amelyet zenei szerver funkcióra, és zenei fájlok lejátszására optimalizáltak. Szerintem az A100 használata jelentős előre lépést jelent egy számítógép bázisú lejátszás rendszerhez képest. Az A100 zenei hangzás és felhasználói felület tekintetében is jobb annál. A rajta keresztül lejátszott fájlok sok apró zenei részletet tartalmaznak, amely a legtöbb rajongót ki fogja elégíteni. A bemutatója kicsit meleg tónusú, ezért hosszan hallgatható.

Utolsó szó a színpad ábrázolásról, és a felbontásról? Nincs hozzáfűzni valóm, ezeknek a céloknak az elérésére ennél sokkal több pénzt kell elköltenie. A hangerő szabályzás, a külső USB meghajtó csatlakozási lehetőség, a CD, TV vagy DVD csatlakoztatási lehetőség miatt képessé válhat bármely 2-csatornás szórakoztató rendszerbe való beilleszkedésre. Ott aztán rengeteg muzikális élvezetet fog okozni, sőt lehetővé teszi viszonylag nagy zenei gyűjtemény birtoklását is.

Műszaki adatok:

Forrás:[https://hometheaterreview.com]

Írta: Bob Barrett

2020. február 10.