Vintage EQ:
Az Audio Research Reference Phono 3SE korrekció utáni átviteli görbéje (szaggatott vonal) 20 Hz és 20 kHz között gyönyörű lapos. Az 1 kHz alatti tartományban a csekély tetőesés -0,45 dB 100 Hz-en, -0,7 dB 20 Hz-en, és -1 dB 4 Hz-en. A grafikon zöldes árnyalatú háttere a 20 Hz-20 kHz közötti átviteli tartományt jelzi a könnyebb leolvasás érdekében. Látható még rajta fekete színnel a RIAA, piros színnel a Columbia, és zöld színnel a Decca lemezek vágási korrekciója. A RIAA vágás/emelés töréspontja 2,12 kHz (75 µsec), 500 Hz (318 µsec), és 50 Hz (3180 µsec). A Decca korrekció 2.65kHz (60µs)/500Hz/100Hz (1590µsec) konstans értékeket mutat. A Columbia pedig 1.59kHz (100µsec)/500Hz/82Hz (1950µsec) lett az 1940-es évek NAB szabványainak módosítása után.
Nincs igazi írásban lefektetett, és általánosan elfogadott szabvány a Columbia és a Decca korrekciós értékeiről. A fenti grafikon azt mutatja, hogy az Audio Research a készülékbe a Decca/USA korrekciót építette be, és nem a Decca/London verziót. Mit jelent ez a gyakorlatban, ha a phono előerősítő nem kínál ilyen opciókat? Ha régi Decca vagy Columbia 33-as lemezeket hallgat RIAA korrekcióval, a hang fényesebb lesz +1.7dB/20kHz értéken, és a mélyek nagyobb súlyt kapnak +1.5dB/+2.4dB/20Hz alacsony frekvencián.
Írta: Paul Miller
Mérési eredmények:
Annak ellenére, hogy a figyelem a REF Phono 3SE RIAA, Columbia, és Decca EQ opciói felé fordult, más, nem kevésbé érdekes dolog is zajlik a fedél alatt. Az Audio Research ugyanis direkt csatolású, alacsony zajszintű FET félvezetőket alkalmaz a bemenetein. Ez nagyon jó alternatívája a step-up, vagy szintáttevő trafónak. Ezt a három 6H30P dupla trióda fokozat hatalmas bemeneti nyereséggel ruházza fel. Mivel a visszacsatolás mértéke alacsony, a harmonikus torzítás is csekély marad az alacsony, és a középfrekvenciás tartományban, kb. 0,0015% értékkel. A magas tartományban kicsit „növekedett”, így közelít a 0,15%-hoz. A legnagyobb durranás benne a +51 dB LOW és +73 dB HIGH erősítés beállítás, amelyek 47 kiloohm, illetve 50 ohmtól 1 kiloohm bemeneti lezárással kombinálhatók MM és MC hangszedőkön.
A fenti ábrán a bemenet túlvezérlési szint tekinthető meg 1% torzítás értékig.
Az XLR kimeneteken mérhető teljes erősítés +50,4 dB, és +73,0 dB a különböző erősítés beállításokban. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a bemeneti érzékenység 3 mV illetve 0,224 mV a 0 dB kimeneti jelszint eléréséhez. Az A-súlyozott jel/zaj viszony 83,5 dB (5 mV) és 73,5 dB (0,5 mV) azt mutatja, hogy ez a lemezjátszó előerősítő rugalmasan alkalmazható úgy a nagy jelszintű MM (vagy MC), mint a kis jelszintű MC hangszedőkhöz. A mérési eredmények alapján kimondható, hogy ez az elektroncsöves konstrukció túlszárnyalja a modern félvezetős elektronikákat is. A bemeneti túlvezérlés grafikon elképesztő. Míg a legtöbb phono előerősítő az 1% torzítást már 15-20 mV bejövő jelnagyságon eléri MM hangszedőkön, ez a határ a REF Phono 3SE esetében 295 mV (MC 21,5 mV)!
De nem csak ezt jelenti a masszív +35 dB nyereség a bemeneten! Ha mindent a maximumra kapcsol, az XLR kimeneteken a kimeneti jelszint … dobpergést kérek … 93 V! Miért mondom ezt? Eszébe ne jusson a tűt akkor leengedni a barázdába, mikor az előerősítő hangereje fel van tekerve!
Írta: Paul Miller
Forrás: HiFi News
Egyéb mérési eredmények:
Bemeneti lezárás MM/MC: 47 kiloohm / 50-1000 ohm
Bemeneti érzékenység 0 dB kimeneti jelszinthez: 3,01 mV / 0,224 mV
Legnagyobb bemeneti jelszint: 295 mV / 21,5 mV
Maximális kimeneti jelszint (1% THD): 93 V / 111-585 ohm
A-súlyozott jel/zaj viszony: 83,5 dB / 73,5 dB MM/MC
Frekvencia átvitel 20 Hz – 20 kHz / 100 kHz: -0,7 dB – 0,0 dB / -0,11 dB
Torzítás: 0,0014 – 0,14% MM 20 Hz – 20 kHz 0 dB
Teljesítmény felvétel: 140 W