Audio Research Reference Phono 3SE Hifinews bemutató 1. rész

REF Phono 3SE kezdokep

A márkanév rajongói tudják, hogy ha az Audio Research SE jelzést tesz a termék típusába, az nem csak kozmetikai beavatkozást jelent. A Reference Phono 3SE jó példa erre.

Beszéljünk egy kicsit az elnevezésekről. Az Audio Research Reference szériáját gyakran REF-nek rövidítik. Ennek mintájára az MKII frissített modellek jelölése SE kiegészítést kapott. És most beszéljünk az Audio Research Reference Phono 3SE áráról. Aktuálisan 17500 fontért rendelhető, ami az előd modellel összehasonlítva az jelenti, hogy 3500 Font árkülönbséget jelent az átmunkálás. Mivel minden SE modellt kipróbáltam, állíthatom, hogy megéri. A legtöbb korábbi verzió tulajdonos ennyiért elvégeztetheti a fejlesztést. A REF 6 és REF 75 is nagyon meghálálta. Megkérdeztem Dave Gordon igazgató véleményét a dologról. „Az SE módosítások úgy a REF 6, mint a REF 3 esetében szinte megegyezők, gyakorlatilag ugyanazokat az alkatrészeket kell bennük másra cserélni a fejlesztés során”.

Kapacitások és belső kábelezések cseréjéről van szó, amelyek a REF 160M monoblokk fejlesztése és építése során kerültek képbe. Dave Gordon szerint ezek komoly előrelépést jelentenek még az előerősítőkben is. Ám fontos dolog, hogy egyszerre kell mindent kicserélni, mert csak együtt van pozitív hatásuk a hangra. A változás nem tudható be egyetlen alkatrésznek, rendszerben kell gondolkodni.

A REF 6SE már 2019 év végén megérkezett a szerkesztőségbe, és a róla szóló bemutató 2021 januárjában meg is jelent. Aztán a Covid miatt a REF Phono 3SE fejlesztésére sokat kellett várni. Esküszöm megérte! Két hangszedő használata egyre elterjedtebb trend, főleg a japánok kedvelik évtizedek óta, és a Reference Phono 3SE ezt lelkesen támogatja. Néha két külön lemezjátszó, néha egy lemezjátszó két karral a választható megoldás, hogy a különböző lemezeket eltérő hangszedőkkel hallgathassa az elkötelezett rajongó.

A REF Phono 3SE hatféle beállítás módot kínál a bemenet lezárás opciókra, sőt nem csak a RIAA korrekciót tudja, de két másik fajtát is. De a Columbia és a Decca vágás módot közel fél évszázada nem alkalmazzák már lemez nyomásra. Én kipróbáltam a beállításokat RIAA lemezeken, de nem okoztak jelentős változást, ezért nem szenved senki nagy hátrányt, ha ősrégi lemezt próbál meg csak RIAA korrekciót tartalmazó előerősítővel lejátszani.

REF Phono 3SE 1

A hátlap csatlakozó készlete két egymástól független sztereó bemenetet, egy földelő csavart, XLR és RCA kimeneteket, valamint RS232 és IR bemeneteket tartalmaz. A hálózati bemenet aljzat vízszintes késes csatlakozási pontokat tartalmaz.

A rugalmas használat módot segíti, hogy a Reference Phono 3SE nem dedikált MM és MC bemenetet kínál, hanem bármelyik bemenet bármilyen módon konfigurálható. Ez tetszés szerinti hangszedő csatlakoztatását teszi lehetővé. Nekem nagy előnyt jelentett például az, hogy akár két MM, vagy két MC hangszedőt is ráköthettem kényem-kedvem szerint.

Fontos tudnivaló, hogy bemenetenként különböző lezárásokat állíthat be, de a választott korrekció, mint RIAA, Columbia, vagy Decca mindkét bemenetre vonatkozó opció. Miért lovagolok ezen a dolgon ennyit? Több mint tizenkétezer lemezes gyűjteményemben egyetlen egy sincs olyan, ami ne RIAA lenne. Számomra pont annyit jelent az átkapcsolás lehetősége, mint bárki másnak például a Dolby FM. Ám aki rendelkezik nagyon-nagyon régi első generációs vágásokkal, az semmiképpen ne tartsa vissza magát.

50 ohm, 100 ohm, 200 ohm, 500 ohm, 1000 ohm, vagy 47 kiloohm lezárás választható. Ha ettől eltérő értékre lenne szüksége, a disztribútor egyedi lezárás értéket is be tud építeni. A menüben lehetőség van arra, hogy a cső üzemórát megjelenítse, illetve időzített kikapcsolást állítson be.

Amikor magam elé emeltem a 16,6 kilós masinát, és szétnéztem benne, mintha nem is egy phono előerősítőt láttam volna. Elképesztő a hasonlóság a REF 6SE belső látványával. Hat darab 6H30P végzi az erősítést, egy 6550WE és egy 6H30P pedig a tápellátásról gondoskodik. A jobb felső sarokban FET bemenet fokozatok láthatók, amelyeket balra haladva a hat darab 6H30P erősítők követnek. Bal oldalon lent látható a 6550WE és a vezérlő 6H30P nagy feszültségű tápegység. Az alacsony feszültségű tápegység részek a jobb oldalon lent láthatók.

REF Phono 3SE 2

Miután kivártam a szokásos két perces bemelegedés időtartamot, a kijelzőről mindent könnyedén le tudtam olvasni. Bemenet és az aktuális beállítás értékek is egyértelmű tájékoztatást adnak. A Gain érték beállítására különösen figyeljen oda, nehogy kellemetlen meglepetés érje, ha elfelejti az előerősítőn letekerni a hangerőt. A REF 3SE lenémít ugyan mikor a LOW-ról a HIGH beállítás extra 23 dB erősítését aktiválja, de miközben kedvenc Ortofon, Decca MM, Kiseki és Sumiko hangszedőimet váltogattam, néha a hangerő majdnem letépte a fejem. Szóval elsőként mindig a LOW beállítást próbálja ki.

Ám a nagy erősítési nyereség nem ment a minőség rovására. A REF Phono 3SE olyan alacsony zajú, hogy a kis hangerejű részletek is képesek gyönyörűen megjelenni. The Dave Clark Five Glad All Over [BMG BMGCAT558LP] új monó kiadásán a mélytartomány úgy szólalt meg, mintha lecserélődött volna a rendszerem. Új oldaláról mutatkozott be az egész. Mintha a 60 wattos erősítőm legalább 300-as szörnyeteggé változott volna. Denis Payton szaxofonját Clark ütős aláfestése csodálatosan gazdagította. Többször is meghallgattam, annyira tetszett.

Miles Davis Kind Of Blue [Acoustic Sounds UHQR 0004]. Itt még jobban lehet élvezni a szaxofon, a trombita és a bőgő csodálatos közös játékát. Ez a felvétel levegős, textúrált, és részlet gazdag, kiválóan demonstrálja a REF Phono 3SE erősségeit.

Vajon hány zenerajongó hányszor hallgatja meg ezt a mesterművet? Kis együttes, lazán elrendezve a térben. Az egész bemutató az áttekinthetőségről és a nyitott hangzásról szól. A 3D ábrázolás mód a levegő, a textúra és a részletek ábrázolásának ünnepe. Minden nyelvi készségemre szüksége van ahhoz, hogy elkerülje a fátyol fellebbenés, és az ablak tisztítás elcsépelt audiofil értékelés kifejezéseit. Én inkább arra kérek mindenkit, hogy mélyedjen el a rendszer fejlesztéseivel kapcsolatos emlékeiben. A REF Phono 3SE rám úgy hatott, mint amikor a korábbi REF75SE végfokom helyére becsúsztattam a REF 160S izompacsirtát. Ám ez nem csak a teljesítmény növeléséről szólt.

A levegő vétel hangja egy alacsony szintű információ, de ilyen a ruha suhogása, vagy a szék csusszanása. Mivel nem voltam ott, ezeket pontosan nem tudhatom. De egy biztos, ez a phono előerősítő visszarepített a Columbia New York stúdiójába 1959-be.

Nem játszok hangszeren, ezért nem tudom megmondani mit fújt Miles, milyen szaxofont használt Adderley és Coltrane, de a jelenlét érzése és a realizmus tényleg úgy fokozódott, ahogy Dave Gordon ígérte: „A jelek extrém halk részleteinek megjelenítése az, amit megdöbbentő javulásként értékel majd mindenki”. Igen, a megdöbbentő a jó szó arra, amit hallottam.

Nem tudok azonosulni azokkal, akik úgy esküsznek MM vagy MC hangszedőre, hogy a másik alternatívát elfogadhatatlannak tartják. Minden esetre az előerősítő bármit támogat. Bemutatja a kis jelszintű MC és a nagy jelszintű közötti dinamika különbséget, de mindegyik nagyon élvezhető. Én például a London Gold-tól, az Ortofon 2M Bronze, a Kiseki Blue és a Sumiko 40th Anniversary MC-ig mindegyikkel kipróbáltam, és tetszett amit hallottam.

Referencia, mint név:

A legjobb amit a hallgatási tesztek alapján mondhatok, az, hogy sehol nem hallottam ki a rendszerből magát az előerősítőt. Hamar beigazolódott az, hogy a referencia elnevezés nem beképzeltség, sokkal inkább a High-End lemezjátszó előerősítők táborára vonatkozó kijelentés. Precíz, sokoldalú, kiváló eszköz még lektorok számára is, egy audiofilnek pedig egyenesen ajándék – ha megengedheti magának.

Bonnie Raitt The Glow című LP példányomat [Warner Bros K56706] nagyon féltem, de egyszerűen meg kellett hallgatnom róla a Your Good Thing (Is About To End)’ és a ‘Standin’ By The Same Old Love’ számokat. Ezek a srácok a nyugati part legjobbjai. A lemezt már nem is emlékszem hányszor játszottam le. Ám ezzel a lemezjátszó előerősítővel csak annyit mondhatok, ami elcsépeltnek hangozhat: olyan dolgokat hallottam, amiket korábban még soha. Igen, ez itt a reklám helye.

Ítélet:

Felejtse el, hogy évtizedek óta Audio Research készülékeket használok referenciaként. Az se számítson, hogy csak egy betelepült jenki vagyok, vagy hogy én írtam az Audio Research történelméről a könyvet. A Reference Phono 3SE kétség kívül a legpontosabb, legcsendesebb, nyílt, dinamikus hangzású lemezjátszó előerősítő, amit valaha hallottam. Jól muzsikált még a különc London Gold hangszedőmmel is. Úgy is fogalmazhatnék, hogy ha nem egy szakadék szélén egyensúlyozó nyugdíjas lennék, én bizony habozás nélkül megvásárolnám.

Írta: Ken Kessler

Mérések: Paul Miller

  1. május 19

Forrás: Hi-Fi News

Műszaki adatok: Audio Research Reference Phono 3SE

Második rész: Vintage EQ és a mérési eredmények