T+A MP2500R és PA2500R rendszer bemutató Soundstage Australia

MP2500R es PA 2500R bemutato kezdokep

A T+A több mint 40 éves német gyártó. Folyamatosan feszegetik a technológia határait a herfordi gyárban épített audio berendezéseikkel. A cég szavaival élve „Mi nem tömeg termékeket építünk, hanem akusztikus kincseket, szívdobogást, libabőrt, és lelkesedést

Theory + Application

A T+A MP 2500R SACD és multi forrás lejátszó és a T+A PA 2500R sztereó integrált erősítő a gyártó R-szériájának tagjai. A készülékek purista megjelenéssel bírnak, és több csepegtetett technológiát is tartalmaznak, amit a zászlóshajó HV sorozatból vettek át.

A készülékek a kicsomagolásuk pillanatában már igen meggyőzőknek tűntek. A ház annak ellenére, hogy nem extravagáns, gyönyörűen kidolgozott szálcsiszolt alumínium. A gomb elrendezés egyszerű, és egyértelmű. A T+A magas minőségű SMPS tápegységeket alkalmaz, és nem hatalmas méretű toroidokat, ezért a készülékek könnyebben mozgathatók. A fedélen T+A logoval ellátott átlátszó Perspex ablakon keresztül látni lehet, ahogy az áramköri lapokon kis LED-ek világítanak.

Az üzembe helyezés gyors, a kezelés mód azonnal egyértelmű. Imádtam az MP 2500R műsorszám váltás funkcióját, hogy nem kell többször megnyomnom, ha visszafelé akartam léptetni. A lemezfiók mozgása csendes, és sima. A kijelző szuper. Még éppen elég nagy ahhoz, hogy jól olvasható legyen, de nem áraszt el rengeteg információval, pedig minden fontos látható rajta. A PA 2500R erősítő kijelzője is tetszett, különösen a teljesítménymérő ad jó tájékoztatást.

A PA 2500R általános bemutatása:

PA 2500R bemutato 1

A T+A PA 2500R integrált erősítő csak analóg bemeneteket kínál XLR szimmetrikus, és RCA aszimmetrikus csatlakozásokkal. Nem véletlen, hogy a gyártó digitális társként az MP 2500R testvérét javasolja mellé.

A PA 2500R hátlapján három XLR bemenetet látok, amelyek közül egy konfigurálható Surround Pass Through módra, ha házimozi részeként akarja rendszerbe iktatni. 4 magas minőségű RCA bemenete van más analóg források csatlakoztatására. Van rajta RCA és XLR Pre Out kimenet is. Két pár rhodium bevonatú hangszóró kimenet csatlakozása van. Az előlapon fejhallgató kimenetet is talál.

Az erőmű duál mono kialakítású, és 280 W teljesítményre képes 4 ohmon. 2 ohmon ez 560 W-ra nő. A T+A azt állítja róla, hogy könnyedén kezeli majd a nagy impedancia változásra képes hangfalakat is. A torzítás 0,02% ami kiváló érték.

PA 2500R bemutato 2

A fedél alá betekintve kiváló minőségű, alacsony veszteségű mica kondenzátorok láthatók ezüst kivezetésekkel, de van itt zéró induktivitású ellenállás, többfajta precíziós alacsony zajú audio ellenállás, sőt rhodium bevonatú csatlakozás, amit kifejezetten a T+A rendelésére gyártanak. Ilyen csatlakozókat csak katonai célokra használnak, ahol a minőség és az élettartam is elengedhetetlen követelmény. Házon belüli fejlesztés a HV Link, amely a 2500-as széria minden tagjában megtalálható, és egy távvezérlővel rendszerként vezérelhető vele minden készülék. Alternatív vezérlési mód lehet az MP 2500 R-hez a T+A App, ami iOS és Android eszközökre telepíthető.

A védelmi áramkör nem csak a meghibásodástól óvja a rendszert, de folyamatosan monitorozza a be és kimenő jelet, és azonnal beavatkozik, ha torzítást, vagy túlterhelést érzékel. Természetesen van beépített túlmelegedés, és kimeneti rövidzárlat elleni védelem is. Itt minden arról szól, hogy a rendszert optimálisan lehessen használni. A front panel kijelző fényerősség változtatható. Úgy látványra, mint tapintásra kellemes élmény.

A T+A abban hisz, hogy ha az erősítő tápellátása megrendíthetetlen, akkor az javítja a hangminőséget. Rendkívül gyors szabályzású tápegységet építettek be, ami által a végfok kiválóan kezeli a teljesítmény csúcsokat.

A hangerő szabályzás és a bemenet választás gáztöltésű aranyozott érintkezős reléket tartalmaz. Ezek időtálló megoldást jelentenek, és soha nem lesznek kontakt hibásak. Az egyes fokozatok közötti jel utak a lehető legrövidebbek. A be és kimenetek, valamint az oldalak egymástól jól el vannak választva, így minimális az áthallás. Külön választható opcióként a 4-es bemenetbe MM vagy MC lemezjátszó előerősítő modul építhető be.

Ugyanúgy, mint a HV szériában, a PA 2500R-ben is komplementer, és differenciál erősítők működnek, amelyek J-FET félvezetőit kézzel válogatják párba. Teljesen diszkrét felépítésű minden áramkör, nincs benne integrált műveleti erősítő IC. A topológia, és a kapcsolástechnikák szükségtelenné tették a negatív visszacsatolást, ezért az erősítő extrém széles átvitellel és dinamikával rendelkezik. 60 V jelnagyságig garantáltan torzításmentes.

A hangerő szabályzó áramkörben is kézzel párba válogatott ellenállásokat, és kettős stabil állapotú gáztöltésű reléket építettek be. A lehető legrövidebb jelút kialakítással kombinálva ez nagyon alacsonyan tartja a zajt és a torzítást. A feszültség erősítő és a teljesítmény erősítő fokozatok egymástól teljesen el vannak különítve, így a nem kívánatos visszacsatolás ki van zárva. A feszültség erősítő fokozat extrém széles átviteli tartománya A-osztályú munkapont beállításban hajtja meg a komplementer végfokokat. MOSFET párba válogatott meghajtók és hőstabilizált bipoláris tranzisztorok végzik a teljesítmény erősítést. A gyártó szerint nincs is jobb a széles átvitel és a nagy áramra képes végerősítés kombinációjánál, ha az audiofil hangzás a cél.

Az MP 2500R bemutatása:

A T+A az elsők között volt a High-End gyártók között, akik a CD lejátszójukba hálózati kliens, tuner, és külső digitális forrás bemenet csatlakozásokat építettek be. Ez egyrészt lehetővé tette, hogy ne kelljen minden funkciót külön készülék megvásárlásával megoldani, másrészt a kábelezésben jelentős a megtakarítás. Ez az ortodox ötlet vezetett aztán ahhoz, hogy megteremtsék a multi forrás lejátszók kategóriáját.

MP 2500R bemutato 3

Az MP 2500R a gyártó R sorozatának legnagyobb tagja. Igazi multi forrás lejátszás funkciókat kínál. SACD, PCM/DSD DAC technológiákat tartalmaz. A nagy felbontású fájl lejátszás kompromisszumok nélkül elérhetők. Az SACD futóműve megegyezik azzal, amit a zászlóshajó MP 3100HV készülékbe építettek be.

A PCM jeleket dupla differenciál quad elrendezésű konverter kezeli, míg a DSD jeleket a T+A saját fejlesztésű valódi 1-bites dekódere alakítja analóggá. Ugyanezt a dekódert használták a PDP 3000HV készülékükben is, és előnye az, hogy natív módon dolgozza fel a DSD formátumot, nem konvertálja át PCM-re.

Az MP 2500R streaming modul az UPnP audio adatokat 192 kHz 24 bit mélységig kezeli. A Qobuz, a Tidal, és az internet rádió vezetékes, és vezeték nélküli kapcsolaton keresztül is hallgatható. A beépített tunerek FM, FM-HD, és DAB+ vételre teszik képessé. Magas minőségű Bluetooth kapcsolatot tud az aptX protokollal.

MP 2500R bemutato 4

A rendszer vezérelhető a tartozék infravörös távvezérlővel, vagy a T+A MusicNavigator App telepítése után telefonról. A kijelzőn nem csak a streaming információk, de még az FM rádió adás neve is megjelenik. A MusicNavigator App nagyon intuitív. Kedvenc rádió adásaim a Triple J és az ABC Classic FM beállítása egy percet sem vett igénybe. Ugyanilyen gyors volt az iPhone telefonom Bluetooth kapcsolatának, vagy az Onkyo HF Player App kapcsolatának beállítása is. Mint rendszer vezérlő is egyszerű kezelni. A régi WD MyBookLiveDuo NAS DLNA csatlakoztatása után a tartalmat ugyan láttam, de nem tudtam lejátszani, mert elfelejtettem frissíteni a MiniServer programomat, de megoldottam. A Roon viszont annyival kényelmesebb volt, hogy azóta is azt használom.

MP 2500R bemutato 5

Az MP 2500R hátlapján XLR és RCA kimenetek mellett jitter optimalizált digitális kimenetet is találtam. Ötféle digitális forrás csatlakoztatható a bemenetekhez, köztük PC USB is.

A meghallgatás:

Bemelegítésnek a Kraftwerk 2005-ös albumát a Maximum Minimum-ot indítottam el. Elsőként a kombo feltáró jellegű hangja tűnt fel. A nyitó szám a Man Machine, ami régi kedvencem, teljesen lebilincselt. Minél tovább hallgattam, annál nagyobb volt a kísértés, hogy növeljem a hangerőt. Elbűvölt a hang, és a teljesítménymérők mutatóinak kilengése, ahogy a szubszonikus tartalmat a Sonus faber hangfalam felé zúdították. Az Amati hangfalaim új életre keltek. Érdekes módon inkább éreztem, mint hallottam a hatást, de egy biztos, a T+A kombo nem ijed meg a kihívásoktól, mindenhez van elég ereje.

Hiromi Trio Project Alive albuma elképesztő hatással volt rám. Csodálatos pontossággal rajzolta meg a színpad hátterét is. Az old-school Kraftwerk felvétel után egyértelmű volt, hogy ezt sokkal jobban keverték. Zeneileg a Trió muzsikája nagyon összetett, de a T+A rendszer nem mosott össze senkit, szépen külön váltak a hangszer ábrázolások a térben. A zongora vibráló melegsége a dobok feszes üteme és a cintányérok lecsengése pont úgy szólt, ahogy kell.

Néha hagyom magam sodródni, és elfogadom az alkalmazás által felkínált zenei javaslatokat. Így botlottam bele Dhafer Youssef 2018-as Sounds of Mirrors című albumába. A Humankind egy érzelmileg felkavaró szerzemény, amely az énekhang és a klarinét kettőséről szól. A T+A rendszer kiváló érzelmi tartalommal, és teljes pontossággal szólaltatta meg. Nagyon tetszett. Mióta elkerült tőlem a T+A kombo többször is visszatértem ehhez a muzsikához, de azóta egyetlen más készülék sem tudta eddig bennem ugyanezt a hatást kiváltani.

MP2500R es PA 2500R bemutato 6

The Hadouk Trio Suave Corridor. Az ütős hangszer élethű ábrázolását kaptam. Behunyt szemmel úgy éreztem, hogy szinte megérinthetném a hangszereket. A dobnak megvolt a megfelelő súlya, nem érzékeltem tömörítést még alacsony hangerő beállításban sem.

Patricia Barber Clique album This Town. A basszus pendülő húrja artikulált, az ütős pedig hátul helyezkedik el a színpadon. Patricia hangja háromdimenziós, ahogy a zongora kíséri. Tökéletesen ábrázolja a dinamika különbséget a billentések ereje között. Ebben a dalban minden az apró részletek ábrázolásáról szól, és a T+A kombo mindent szépen meg is mutatott.

Ben Sidran, Don’t Cry For No Hipster, Sixteen Tonnes. A lábam ritmusra járt még kis hangerő beállításban is, hangosabban hallgatva pedig még inkább. A dob mély, feszes, és erőteljes. A zongora dallama kiválóan kíséri Ben énekét. A jelenlét érzet mindent elsöprő a bemutatóban.

Dvorak New World Symphony No. 9 in E minor (Fritz Reiner, Chicago Symphony Orchestra, Mercury Living Stereo). A T+A kombo középtartományban megszólaltatott részlet gazdagsága elképesztett. A nagyzenekar mélysége és szélessége csaknem akkora volt, mint a valóságban.

A Qobuz-nak köszönhetően rátaláltam Jethro Tull új albumára. Igen, néhány évnyi csend után visszatért. A Shoshana Sleeping című dal úgy szólalt meg, hogy azonnal a hitelkártyám megkeresésére kényszerített. Ám igazság az, hogy szinte minden a T+A rendszeren megszólaló muzsika ilyen hatással volt rám. A Sonus faber Amati Tradition hangfalaimon az énekhang még soha nem szólalt meg ilyen dinamikával. A felbontás minden esetben olyan, hogy a zenészeket akár egyesével is meg lehet figyelni anélkül, hogy a kompozíció szétesne.

A T+A kombo képes a rock koncert hangulatra is. Az AC/DC Thunderstruck című felvételben Brian Johnson karcos hangjának rétege mögött a gitárok és a dob határozott ritmusa felpörgetett.

8 Ensembles in 1 Bit, DSD nagy felbontású letöltés. A felvétel készítésekor a mikrofonok a művészek fölé voltak elhelyezve, így nem volt szükség utómunkálatokra. Nem szoktam gyakran hallgatni, de kíváncsi voltam, hogy boldogul az MP 2500R ezzel a purista felvétellel. Nem csalódtam! A Breno Viricimo Group Samba de Rei szerzeményén nem csak a hangszerek hangja kapott kiváló reprodukciót, de a különleges felvételi mód tökéletes koherenciája is más ligában játszik. Az egyes hangszerek saját teret kaptak, amik csekély kölcsönhatásba léptek a környezettel. Külön jegyzetben megírták, hogy maguk a zenészek is izgalommal hallgatták a munkájukat. Hallgatása közben én is mozdulatlanul ültem, eltekintve attól, hogy időnként leesett az állkapcsom.

Az értékelés:

Hosszú idő telt el azóta, hogy frissítettem a rendszeremet. A T+A MP 2500R és PA 2500R nyilvánvalóvá tette számomra, hogy közeleg az idő. Az öregedő Perreaux e250i és a T+A kombo összehasonlítása nem teljesen fair, de én mégis ezt teszem. A T+A soha nem veszítette el az uralmat akár koncert hangerőn, akár csendes esti zenélgetésen használtam. A basszus bemutatás módja példaértékű, vendégeim többször is azt hitték, hogy az SVS SB3000 mélynyomóm segíti. Később aztán ki is vittem a helyiségből, hogy a nagy passzív membrán felülete ne tudjon káros rezonanciát okozni a bemutatóban. A hangzás világa erőteljes, de nem mindent elsöprő, megfelelően csillapítja az alsó regisztert, és inkább kibontakoztatja annak igazi mélységét, és nem erőlteti. A Sonus faber Amati Tradition hangfalaim olyan képességeket villantott fel, amit korábban még soha nem hallottam. Úgy is mondhatnám, a rendszeremnek olyan hangja lett, mint egy sokkal drágábbnak, ami bizonyos értelemben igaz is. Minden esetre jó volt hallani a benne rejlő potenciált.

Kritika? Nem sok. Legfeljebb annyi, hogy a mellékelt XLR csatlakozók lehetnének hosszabbak. Macerás volt egymás mellett elhelyezni a két készüléket, hogy ne melegítsék egymást. De ez csak civódás. Valójában semmi nem volt, ami ne tetszett volna benne, de rengeteg olyat találtam, ami nagyon tetszett.

MP2500R es PA 2500R bemutato 7

Írta Barry Jones

  1. február 01.

Forrás: Soundstageaustralia

Műszaki adatok:

T+A MP2500R

T+A PA2500R