Sonus faber Olympica Nova I bemutató The Ear

Sonus faber Olympica Nova I Theear bemutató kezdokep

Amikor a csúcskategória kerül szóba, a Sonus faber olyan márkanév, amelynek hangfalait számtalan Hi-Fi kiállításon láttam, de még soha nem volt alkalmam a saját rendszeremben meghallgatni. Örvendetes változás, hogy végre otthonomban üdvözölhettem a Sonus faber Olympica Nova I állványos két-utas hangfalakat.

Történelem:

A Sonus faber híres gyártó, aki kézzel építi a hangfalait Olaszországban, Arcugnano városában, Velencétől nem messze. A céget 1983-ban alapította Franco Serblin. Monteviale-ban egy kis műhelyben, Vicenza hegyének oldalában született meg az első hangfal. A Parva két-utas monitor, amelynek kevlár mélyközép sugárzója, és tömör diófa háza volt. Emlékszem a korabeli szaksajtó izgalmára, ahogy kiválasztották a kereskedéseket, akik árulhatták. 2006-ban, 33 év eltelte után Serblin elhagyta a céget.

Minden gyártónak van valamiféle jellegzetes ismertető jegye. A Sonus faber az elképesztően elegáns formaterveiről híres, és arról, hogy a magasabb kategóriás hangfalaiknak hegedű készítők (Stradivari, Guarneri), illetve az olasz zenetörténelemhez kapcsolódó neveket adnak (Cremona).

A McIntosh Group fontos részeként visszatértek az ultra stílusos olasz design kialakításhoz. A Sonus faber Olympica Nova I a legújabb sorozatuk legkisebb tagja. Kézzel épül Vicenza városában, Olaszországban.

Mindig is kedveltem a Sonus házi hangzását. Kiegyensúlyozott átvitel, részlet gazdagság, és odafigyelés a driverek integrációjára. Valami hasonlót hallgatok én is a mindennapokban. Ám az én hangfalam igencsak diétás megjelenésű, amolyan régi BBC stílusú monitor, furnér borítással. Mellettük az olasz kézműves ipar hajlított oldalfalai azonnal elárulják, hogy más vérvonalból származik a kabinet. A megjelenésen túl a hangzás is igencsak jellegzetes a szó legjobb értelmében.

Sonus faber Olympica Nova I Theear bemutató színek

Általános bemutatás:

Az Olympica Nova I a Guarneri Tradition káprázatos megjelenés formájához hasonló. 35 centi magas, igen elegáns darab. Alumínium keret, amit a hátsó részén végig futó idom kapcsol össze. Az előlapon valódi bőr berakás. A sötét fa oldal panel részeket világos fa berakás választja el egymástól, mindez kifogástalanul lakkozva. A hátsó részen függőlegesen végig futó alumínium idomban található a kicsatoló nyílás, amit a gyártó Stealth Ultraflex rendszernek nevez. Szokatlan port elrendezése mellett az előlapon is szokatlan 50 szálból álló rács található, amik két hajlított fém keret közé vannak kifeszítve. A hangot nem befolyásolják, én mégis levettem őket egyszerűen azért, mert jobban tetszett a fa és a bőr látványa az előlapon.

Sonus faber Olympica Nova I Theear bemutató DAD magas

A mélyközép a Sonus faber saját fejlesztésű 140 mm-es természetes szálakkal kevert cellulóz pép membránját kapta. A magas sugárzó selyem membránja a Damped Apex Dome technológiát alkalmazza a csillapításra. A törésponti frekvencia 2,5 kHz. A keresztváltó első rendű a mélyközépen, és negyedik rendű a magason. A gyártó a frekvencia átvitelt 45 Hz és 35 kHz között adja meg. Az érzékenység 87 dB/W 4 ohmon, szóval jót tesz majd a teljesítmény neki. A bemenet csatlakozások külön említést érdemelnek. Szépek, stabil csatlakozási felületet kínálnak, amit könnyen meg lehet akár kézzel is húzni, nagyon ki vannak találva.

A vizsgálati mintám csodaszép wenge színű volt. Bevallom, a mellé szállított dedikált egyoszlopos állvány iránt nem éreztem ekkora vonzalmat. Koránt sem tartalmaz olyan kifinomult mérnöki megoldásokat, mint a hangfal. A Nova Stand akusztikusan jól megtervezett, de megjelenésében koránt sem elsöprő. Opcionális egység, nem kötelező választani, és úgy mondanám, hogy hagyja ragyogni a ráhelyezett hangfalat.

A hangzás:

Az Olympica Nova I elhelyezése egyszerűbb, más állványosokkal összehasonlítva. Úgy tapasztaltam, hogy ha túl messze vannak egymástól a színpad ábrázolás kép közepe kissé elhalványul. Lehetőség van a reflex portokat kifelé fordítva elhelyezni. Nálam mindkét beállítás elég jól működött, de végül befelé fordítva hagytam. Enyhén befelé forgattam őket a szerény hallgató szobámban, és az általam jól ismert Hegel H190, 150 wattos integrált erősítőmhöz csatlakoztattam őket.

Az első benyomások sokat számítanak. Örültem, hogy a kiállításokon megtapasztalt hangzás világot otthonomban üdvözölhettem. Jól megtervezett, kifinomult hangzás szólalt meg, ami kiváló keresztváltó beállításról árulkodik. Zökkenőmentes a teljes spektrumon. Ez jó hír, mert számtalan példa van a nem megfelelően hangolt keresztváltóra, ami miatt a hangzás nem lesz koherens.

A megtapasztalt részlet gazdagság ebben az árkategóriában jogosan elvárható. A közép tartomány ábrázolás módja szép. Nem fárasztó hallgatni őket, akár órákon át élvezhető a hangjuk. Csak egy bajom volt vele, nem mozdult a lában. Az időzítés sokkal gyengébb volt annál, mint amire a bemutatókról emlékszem. Nem váltam a zene részévé.

A beszédhang magas fokú realizmussal szólalt meg, a hangszer hangok is természetesek, levegősek, jól mutatják a felvételi környezetet, és a keverés módját. Végül is ez elvárható egy hangfaltól, amit ott építettek, ahol Monteverdi, Rossini, Puccini és Giuseppe Verdi alkottak. Mégis úgy éreztem, hogy ennél többet kéne kapnom.

Hagytam egy hétig járódni, mert gyanús volt, hogy új hangfalat kaptam a tesztre, de nem jelentett igazi megoldást. Végül a megoldást az erősítő cseréje hozta meg. A Hegel-t egy Lindemann Musicbook-ra cseréltem, ami nem túl régen érkezett tesztelésre. D-osztályú design, míg a Hegel AB volt.

Ez a párosítás sokkal jobb eredményt mutatott, a részletek és a valósághű ábrázolás mód mellé megjelent a ritmus, és az időzítés pontossága. Tudom, hogy a D-osztály afféle fekete bárány a Hi-Fi berkekben, de el kell fogadni, hogy időnként igen jó eredménnyel alkalmazható. Most már megnyugodva ültem le a kritikus meghallgatásra.

A Nova I egy relatív kis méretű állványos hangfal, ami figyelemre méltóan nagy hangra képes, ha a zene azt követeli meg. Mahler Eight (Solti and the CSO, Decca 1971) hangjai betöltötték a szobámat, és végre elmerülhettem a Symphony of a Thousand csodálatos ábrázolás módjában. Az erőteljes képek és a hangerő változások elárulták a hangfal kiváló dinamika ábrázolás képességét, de nem maradtak el a finom intim részletek sem. Csúcsminőségű hangfal tervezés, ami a Sonus faber mérnök gárdáját dicséri.

A kórus művekben az Olympica Nova I elemében volt. Helyénvalónak tűnt Monteverdi 1610 Vespers (Taverner Consort Andrew Parrott vezényletével, Virgin 1984) felvételének meghallgatása. A hangzástér helyes arányokkal jelent meg, az előadás módja valósághű.

A basszus átvitel egész jó a méretéhez képest. A gyártó által megadott 45 Hz hihető, a port csendes, a hangzás tiszta. Az erőteljes mélytartománnyal rendelkező zenei anyagokhoz pedig hozzá lehet adni mélysugárzót, ha valakinek ez a vágya. Amikor Bill Withers Lovely Day híresen ütős mélyeket tartalmazó felvételét indítottam el, a lábam önkéntelenül ritmusra kezdett járni. Ezt a hatást vártam olyan nagyon.

Ennek az állványos hangfalnak a középtartomány ábrázolás módja a védjegye. Carmichael Lord Peter Wimsey and Maurice Denham Rumpole of the Bailey (BBC drama productions on CD) általam jól ismert beszédhangjai mellett az akusztikus hangszerek gazdag ábrázolása is kiváló. A klarinét és a zongora csodálatos. Mozart Concerto K622 meleg gazdag tónusai és a hangszerek természetes, színezésmentes hangjai messze túl a hangfalakon és mélyen a térben szólalnak meg. Mikor zenehallgatás közben megcsörrent a telefonom, és elsétáltam felvenni, feltűnt, hogy a térábrázolása milyen jó a tengelyiránytól messze tartózkodva.

Mint végső teszt, Metallica felvételeket játszottam le rajta. A Nova 1 meg sem rezzent a heavy metal stílustól. A dob és a gitárok megőrizték a harmóniájukat. Elképesztő ez a hangfal. Itt döbbentem rá, hogy a hangerő növelésével a hangzás több klasszissal javult, de tovább hallgattam, nem érdekeltek a szomszédok.

Ítélet:

Úgy vélem, ez eddig a legjobb kompakt hangfal, amit a rendszeremben alkalmam volt hallgatni. A Sonus faber Olympica Nova I új mércét állít fel a kategóriájában. Paolo Tezzon formaterve elképesztően elegáns, a mérnöki munka magas szintű, az építési minősége pedig a legmagasabb színvonalat képviseli.

A hangfal értékelése természetesen a hangzásról szól, de a Nova I itt sem okoz csalódást, mert a Sonus faber valami varázslatot használt, hogy a méretét meghazudtoló hangja legyen. Megfelelő erősítővel párosítva a valaha hallott legszebb hangokon fog megszólalni. Nagyon szomorú vagyok, hogy távoznak a rendszeremből. Számomra a stílus és a hangzás győztese minden zenei műfajban, mert nekem a legtöbbet az mond el egy hangfalról, ha az emberi hangot ilyen valósághű módon szólaltatja meg.

Írta: Trevor Butler

  1. 11. 08

Forrás és képek: The Ear, Sonus faber

Műszaki adatok: Sonus faber Olympica Nova I