Sonus faber Olympica Nova I bemutató TechAudiophile

A bemutatás előtt fél hónappal kaptam egy titokzatos csomagot a Sonus fabertől. Korábban megkerestek, és felkértek a bemutató megírására, emellett fényképeket is készítenem kellett minden oldalról egy akkor még titkos hangfalról. Elismerem, hogy volt ebben valami izgalom.

Korábbi kereskedőként tudom, hogy milyen fontos a titoktartás egy később bemutatásra kerülő termékkel kapcsolatosan. Nagy örömömre szolgált, ha olyan újdonságokat tesztelhettem, amik meglétéről még a saját alkalmazottaim sem tudhattak. Megtanultam, hogy milyen nehéz tartani a számat addig, amíg a szóban forgó termék gyártásba nem kerül. Miért nem lehet azonnal értesíteni egy újdonságról az üzleteket, az eladókat, a vásárlókat, és mindenkit? A válasz két szó: Késés a gyártásban.

Nagyon ritka eset, hogy egy felülvizsgálat eredményének közzétételével kapcsolatosan várnom kellett – legalábbis egy ideig. A web alapú média szinte mindig arról szól, hogy azonnal értesüljön mindenki a várható újdonságokról. Az én feladatom is az, hogy érdeklődést teremtsek, és rávegyem az olvasóimat arra, hogy majd meghallgassák az újdonságot, és összehasonlítsák az én tapasztalataimmal. Ezúttal nem így történt. Megírtam a bemutatót, és elküldtem a Sonus fabernek, majd vártam.

Most végre kiderülhet az igazság, íme a Sonus faber Olympica Nova I. Gyönyörű 2-utas állványos hangfal, amelynek bemutatását a 2022-es Rocky Mountain Audio Fest kiállításra időzítették. A kiállításon megtekinthető volt a teljes új Olympica Nova széria minden modellel, beleértve a Nova V-ös állót is. A kiállításon én voltam az a személy, akinek arcán mindent tudó vigyor ült. Egy biztos, akkor nálam jobban nem sokan ismerték ezt a hangfalat. Minden kérdésre tudtam a választ, ám haladjunk időrendi sorrendben.

Általános bemutatás:

Az Olympica Nova sorozat a korábbi széria továbbfejlesztett változata. Új driverek, új technológiák, és megújult hangzás. Nyolc rétegű hajlított fa oldal panel, és öntött alumínium tányér zárja le a kabinetet alul, felül. A hátlapon a Sonus faber Stealth Ultraflex kicsatoló látható, ami a magasabb kategória csepegtetett technológiája.

Az Olympica Nova I kabinet aszimmetrikus elrendezése a gyártó szerint javítja a mély átvitel optimalizálást a szobában, de más előnye is van. A nekem küldött ismertető bemutatta az alap ötletet, ami szerint a körkörös vonalak előnyeit részletezi. Minden esetre káprázatos a megjelenése, akárhonnan nézem.

A termékcsalád három álló hangfalat kínál. A Nova V a zászlóshajó, a Nova III és a Nova II kisebb méretek mellett, a bemutatóban szereplő Nova I állványos, és a center egészíti ki a palettát.

A Nova I a Homage Tradition szériában is megtalálható középsugárzót és a 28 mm-es selyem Damped Apex Dome magas sugárzót tartalmazza. A hibrid Paracross keresztváltója csökkenti a rádiófrekvenciás zavarokat, ezzel javítja az áttekinthetőséget a hangzás képben. A Sonus faber úgy vezette fel, hogy a Nova I a régi hagyományok, és az új innovációk keveréke, ami egy mélyen gyökerező európai hangzásvilágot alkot.

Az elhelyezés:

A hallgató szobámban a legtöbb 2-utas hangfal ideális elhelyezése egy kis területen van. természetesen mindegyiket külön beállítom, mérem, és eljátszadozok vele, de végül valahol a padlón megjelölt X-hez közel találja meg a helyét. Érdekes módon a Nova I mást kívánt. Egyenletesen jól szólt több helyen is, de több súlyt szerettem volna a hangban.

Hozzávetőleg 100 óra járatás után a mély átvitele sokat javult, de én még többet szerettem volna, így az általánosnál közelebb toltam őket a hátfalhoz. Adok-kapok játékot folytattam a tonalitás és a színpad ábrázolás optimalizálásával. Végső beállítása egy lábnyival szélesebben, és két lábnyival közelebb volt a hátsó falhoz. (az ideális elhelyezés pozíció szobánként változó, a cikk írója a nála megszokott általános beállításhoz képest adja meg a méreteket. Minden esetre, ha korábban használt már állványos hangfalat, annak helyzetéhez viszonyítva hátrébb, és szélesebben érdemes próbálkozni – Fordító megjegyzése)

A hang:

Kétféle erősítőt használtam a Nova I meghajtására, nagyjából fele-fele ideig. Úgy a 220 wattos Unison Research Unico 150 mint a Pure Audio Duo 2 végfok és a Pure Audio Control előerősítő is nagyszerűen szólaltatta meg. Az Unison a nagyobb teljesítményével a mélytartomány ábrázolásban jeleskedett, míg a Pure Audio a részletek gazdagabb ábrázolás módjában. Az erősítők jól ismert hangja segített abban, hogy az Olympica Nova I hangzásbeli jellegzetességeit feltárjam.

Az első érzés ami eltöltött, a hatalmas színpad és a természetes tonalitás. Itt nem csak a szélességre és a mélységre gondolok, mert a Nova különleges dolgot csinált. Erőfeszítés nélkül tudtam elképzelni a színpad szereplőit, olyan stabilan rajzolta meg őket a térben. Tudom, hogy ez furcsán hangzik. Minden esetre lenyűgözőnek találtam a hatást. Ugyan ki számít egyetlen hangra mondjuk a Mojave sivatagban? Valahogy így tudnám leírni az ábrázolás módját. Hatalmas tér élmény, amiben egy adott helyről szólal meg a hang. Mintha jelen lettem volna a felvétel készítésekor. Sajátos, de következetes hatás, amire ez a hangfal képes.

A Smoking Flowers akusztikus albumán a Snowball Out of Hell című számában a hatás olyan, mint egy kiállításon, ahol nincs nagy tömeg. Scott és Kim Collins a játékával időnként megragadja a hallgató figyelmét, és maga felé fordítja. Behunyt szemmel látni lehet a színpadot, tiszta háromdimenziós megjelenés formában, tele apró részletekkel. Szinte azt is látom, hogy hol vannak az italok a klub asztalokon.

A másik jó értelemben sokkoló élmény a magas hang ábrázolás módja. Biztos, hogy mindenki emlékszik az élményre, amikor először hallott igazi nagy felbontású magas tartományt. Újra felidézte bennem ezt az emléket a hangja, annak ellenére, hogy a csúcsokban bársonyos. Inkább finom és csábító, és semmiképpen nem analitikus. A Nova I annyiban fejlesztette tovább ezt a hatást, hogy a magas tartomány nem különül el a térben, hanem a nagy egész jól felismerhető része marad. Azt hiszem, ezt nevezik valósághűségnek, vagy hihetőnek, annak ellenére, hogy az elmém folyamatosan a részletekbe próbált belemerülni. Az Olympica Nova bemutatója szívből jövő és élő.

Ítélet:

Úgy vélem eljutottam arra a pontra, hogy feltérképezzem a Sonus faber hangfal képességeit. Sok évet töltöttem el élvonalbeli olasz audió termékek tesztelésével, tisztába vagyok az ajánlásuk módjával. Olasz. Kézzel épített. Régi kézműves hagyomány. Ferrari. Sixtus kápolna. Sophia Loren. Ám az audiofil zenerajongóknak szükségük van arra, hogy ne csak egyszerűen jó hangú hangfalat vásároljanak, hanem dilettánsként büszkének is kell lenniük a tulajdonukra. És most nézzen rá a Nova I-re. Vérbeli olasz.

Azt is érzem, hogy a gyártó visszafogta kissé a múltbeli kézműves pompát azért, hogy aktuális lehessen a modern otthonokban, és igazodhasson napjaink életmódjához. Természetesen gyönyörű, különösen akkor, ha odalép hozzá, és közelről szemléli. A hallgatási pozícióból nézve a látvány inkább modern.

A munkámból kifolyólag nagyon sok prémium állványos hangfalat hallgatok, így nem csoda, ha összefolynak az emlékek. A Sonus faber Olympica Nova I két ok miatt különül el a nagy tömegtől. Az egyik a tartalmas ábrázolás mód, amely valóban feltárja a zene legapróbb finomságait, a másik pedig az édes sima magas tartomány, ami levegős és pontos. A hangfal ugyan kicsit több kísérletezést kíván a pozicionálás során, hogy a mély tartománya kiteljesedjen a térben, de egy audiofil erre venni fogja a fáradságot.

Egy Sonus faber hangfal választása mindig jó döntés. Az Olympica Nova I esetében pedig egyszerre lehet dilettáns és audiofil, még választani sem kell, hogy melyiknek tartja magát.

Egy pillanatig se gondolkozzon az állvány kérdésen, a dedikált gyárit válassza hozzá.

Forrás és képek: Techaudiophile és Sonus faber

2022 január 15.

Műszaki adatok: Sonus faber Olympica Nova I