Sonus faber Lumina III bemutató 7review
A Sonus faber Lumina sorozat a gyártó legújabb belépő kategóriája. Ed Selley meghallgatta, hogy mire képes a Lumina III.
A legtöbb gyártó számára egy új termék bemutatása azt jelenti, hogy valamely paraméterében túl fogja szárnyalni az előd modelleket. Bizony nem kis kihívás a teljesítmény fokozása, ezt mindenkinek el kell ismerni. Ha a hírnév egyik alapja az esztétika, a dolgok még nehezebbé válnak. Mindenki számára aki kicsit is jártas az audió világában, a Sonus faber márka a műalkotást jelenti, amibe még hangszórók is bele vannak szerelve. A hangfalaik minden esetben gyönyörűen muzsikáló vizuális élmények.
Az árskála prémium végén nem nehéz a hagyományokat ápolni, de komoly köröket kell futni, hogy a megfizethető részen építsenek jó hangot, ami utal a gyártóra. A Lumina széria ezzel a kihívással néz szembe. A három tagú sorozat egy álló, egy center, és egy állványos hangfalból áll.
Hangszóró készlet tekintetében a Lumina III a magasabb széria csipogóját örökölte. A Sonetto sorozatban használt 29 mm-es Damped Apex Dome külső hullámterelője jellegzetes, és az a szerepe, hogy megakadályozza a fázis hibákat. Ez mindhárom széria tag esetében egyforma. A középsugárzó is a Sonetto sorozatból származik. A 150 mm-es cellulóz pép membrán közepén a porvédő a márkanév logoját viseli. A 150 mm-es mélysugárzókat viszont a Luminákhoz fejlesztették. Ezek is cellulóz membránt tartalmaznak, hagyományos középső dómmal. A kicsatoló nyílás a kabinet alján helyezkedik el, ami egyszerűsíti a hangfal elhelyezését a szobában. Az alsó határfrekvenciát a gyártó 40 Hz-ben határozta meg. A keresztváltó a három utas elrendezéshez igazodik, két bemenettel.
Megjelenését elnézve azért a Sonus fabernek sikerült valamennyit átmentenie a stílusából, annak ellenére, hogy a Lumina nem tartalmaz ívelt oldalakat. Személy szerint engem meghökkentett a relatív kis mérete, de más tulajdonsága is.
A Lumina III sebessége és a bemutatójának dinamikája legalább ennyire meglepő volt.
A hangfal egyébként háromféle kivitelben kapható. Közös bennük a króm díszítő keret. A fa használata csak a front panelre korlátozódik, a kabinet többi része bőr bevonatot kapott. Kompakt méret, megfelelő arányokkal, és még éppen elegendő művészi beütéssel ahhoz, hogy emlékeztesse a Sonus faber-re.
Az apróbb részletek is szépen ki vannak dolgozva. A felépítés igényes, ennek ellenére lehet feltűnőbb kiviteleket is kapni ebben az árszegmensben. Érzékenysége 89 dB, impedanciája 4 ohm, azaz nem jelent nagy kihívást meghajtani. A Sonus faber legalább 50 wattos erősítőt javasol hozzá.
A hang:
Egy Cambridge Audio Edge A erősítőhöz csatlakoztattam, amely bőven túlteljesíti a gyártó ajánlását. Kiderült, hogy tényleg könnyű jól elhelyezni a szobában. Persze nem érzi magát kényelmesen, ha túl közel tesszük a falhoz, de a megfelelő beállítást egyszerű megtalálni. 3 méteres távolságra helyeztem el őket egymástól, és a hallgatási pozíció felé fordítottam a front paneleket.
A Lumina III-nak van néhány trükk a tarsolyában, amellyel sikerült kidomborítania a Sonus faber hangzás erényeit. A dedikált közép sugárzó lehet a titok nyitja. 350 Hz és 3,5 kHz között dolgozik, és lenyűgöző hangsúllyal mutatja be az énekhang mellett a hangszerek kritikus tartományát is. Nicolas Michaux Amour Colere szerzeményében az énekhang a figyelem középpontjába kerül, szépen elválik a hangszeres kísérettől. A magas tartományt finom részletekkel ábrázolja. A hangszórók egyéni frekvenciasávja közötti átmenet zökkenőmentes. Igazán jó döntés volt, hogy a csipogó és a közép sugárzó a magasabb kategóriából származik. Jól sikerült a mélysugárzók integrálása is, stabil alapot teremt a zenének.
Van abban valami csábító, ahogy hosszan hallgathatóvá teszi a zenét. Meleg hangúnak nem nevezném, de van benne selymesség, ami tonális gazdagsággal párosulva a zenehallgatást fáradság nélkülivé teszi. The Comet Is Coming’s Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery más hangfalakon teljesebb, de jelen esetben a kiegyenlítettség kellemesen zabolázza meg a szerzemény dühöngő energiáit, nincs hiányérzetem.
Nem lehet minden tökéletes. Közel egy méteres kabinetében a Lumina III két darab mélysugárzót tartalmaz, ennek ellenére soha nem érzi túlsúlyosnak az alsó regisztert. Én úgy vélem, hogy a Sonus faber a tervezés során a mélyátvitel lefelé tolása helyett inkább a driverek közötti sík átmenetet részesítette előnyben. Nem fogja a mellkasát behorpasztani a dübörgés. Ha valami hasonlóra vágyik, ez nem az Ön hangfala. Ennek ellenére, méretéhez képest kifejezetten jó a mélyhang átvitele.
Van benne egy váratlan csavar is, ami viszont mindent megváltoztathat. Ha hajlandó kompromisszumra a mélyek esetében, sebességet, és dinamikát nyer vele. Téves az elképzelés, miszerint a Sonus faber hangfalak lágyak és kíméletes zenei bemutatás módra vannak hangolva, mert a Lumina III olyan elképesztő sebességre és dinamikára képes, ami komolyan meglepett. Rendkívül szórakoztató rajta hallgatni például Mark Lanegan The Gravedigger’s Song pörgő ritmusú szerzeményét. Csak annyi udvariasságot mutat, ami még nem befolyásolja jelentősen a hangulatot, az élmény sokkal bizsergetőbb annál, mint amire számítottam.
Kifejezetten imponáló benne, hogy a magas tartomány megbocsátó bemutatás módja nem gátolja meg abban, hogy ragyogjon a jobb minőségű felvételeken. Poppy Ackroyd szerzeménye a lenyűgöző Resolve. Modern klasszikus, amely az élő és elektronikus hangszerek elegyét használja a hangszerelésben. Ackroyd mikor zongorázik, nem csak a billentyűket használja, az széles előadásmódba van csomagolva, amely a jelenlét érzetét túlzások nélkül, az apró részletekkel együtt szólaltatja meg. Az előadás nagy energiát sugároz, ami arra készteti, hogy minél tovább hallgassuk.
Következtetés:
Olyan hangfalról beszélünk, amely betekintést nyújt a zenébe, emellett megszólalás módjában, valamint a megjelenésében is újat nyújt. A gyártó pont elegendő design és hangzás elemet épített bele, hogy a tetten érhető legyen benne a Sonus faber zenei hitvallása, és gondolkodás módja. Új rajongókat fog szerezni, ez borítékolható.
Értékelés:
Forrás:[https://7review.com]