McIntosh D150 digitális sztereó előerősítő – Hangzásvilág

Nem lenne teljes a McIntosh készülékek választéka a legújabb digitális forrásokat kiszolgáló egység a D150 előerősítő nélkül.

A matéria nélküli felvételek alkalmazási terepét a legújabb DSD, és DXD formátumok lejátszási lehetőségével hódítja meg. A gyár fejlesztői szerint ennél egyszerűbb módon nem lehet naprakésszé tenni High-End rendszerünket. Amerika három “ismertséget vezető márkája” a Coca-Cola, a Harley-Davidson és a McIntosh a maguk területén világelsők, ezért az új D150 digitális sztereó előerősítő az évtizedek óta McIntosh fan-oknak kötelező, a digitális formátumokon felnövőknek pedig kiváló átmenet a minőségi zenehallgatás felső foka felé.

A McIntosh D150 digitális sztereó előerősítő kivitelezésében a hagyományokhoz hűen, a többi remek termékükre hasonlít, megkülönböztetett figyelemmel betartva a kezelőszervek stílusát, a kézzel festett fekete üveg előlap és a megvilágított embléma összhangját, messziről felismerhető, évtizedek óta nem változó az „úri erősítő-osztály” konzervatív divatjának és értékítéletének megfelelő módon.

Nincs analóg bejárata, tehát csak és kizárólag a digitális lemez-formátumokon, a neten, a „felhőkben” és a HDD-ken, NAS-okon tárolt muzsikák kedvelőire számít. A cég mérnökeinek szándéka szerint ezt a vásárlói réteget is meg kell ajándékozni a McIntosh életérzéssel és hangzással. Erre megvan minden esély hiszen a jelfeldolgozás a legkorszerűbb módon, a legfejlettebb algoritmusban, a legkiválóbb alkatrészek felhasználásával történik. A DAC rész után pedig egy olyan analóg fokozat viszi ki a jelet a csatolókra, ami a sztereóerősítő-tervezés egyik legjobb irányvonalát követi.

Két koaxiális, és két optikai bemenetén 24bit 192 kHz jeleket képes fogadni. USB bemenetén érkező 32bit 384 kHz mintavételezésig mindent feldolgoz. Támogatja a DSD64, DSD128, DXD352,8, és a DXD384 kHz formátumokat. A McIntosh D150 nyolc-csatornás 32 bites, 500 kHz-es mintavételezésű DAC-móddal rendelkezik (42 tűs ESS Ultra 32 DAC ES9016S) és Quad Balanced módban üzemel.

A Quad Balanced technológia nem csak arról szól, hogy az eszköz alacsony zajszinttel dolgozik, hanem a torzítás mértéke gyakorlatilag mérhetetlen. A technológia megvalósításának következtében az erősítő nagyobb dinamikai tartományt fog át. A dinamikatartomány definíciója: a halk és hagos hangok közötti különbség. Más erősítők tervezésénél általában a jobb jel/zaj viszony elérésének érdekében több a tranzisztorok száma, ami az elektronika túlzott bonyolultságához vezet. A McIntosh megoldotta ezt a problémát, az úgynevezett differenciál topológia eléri a legnagyobb jel/zaj viszonyt ami csak lehetséges. Tulajdonképpen négy erősítő rész, két-két áthidalt pár működik minden csatornán, csak az aktuális jelet erősítik, minden egyéb zaj (pl: RF-jel, ami zavaró) nem erősödik. Az eredmény megdöbbentően nagy jel/zaj arány, 110 dB, de akár 129dB is lehetséges. A McIntosh az elsők között alkalmazta a differenciál erősítő áramköri topológiát, ami ma már alapfelszereltségnek tekinthető.

Az aszimmetrikus (RCA) és a szimmetrikus (XLR) kimenetek között van fix és szabályzott jelerősségű, ezért analóg felvételi eszközökhöz is és bármilyen végerősítőhöz csatlakoztatható. A távvezérlővel szabályozható kimeneti értékek extrém pontosságot, és hangzási könnyedséget garantálnak. Természetesen McIntosh gyártmányú erősítő ajánlott, már csak a rendszer külső és belső, valamint hangzási szinergiája miatt is. Az már csak ráadás, hogy a fejhallgató kimenet nemcsak egy „mikrocsip”, hanem egyedileg megtervezett áramkörökből áll.

A meghallgatás feltételeinek kialakításában nagy szerepet játszott a McIntosh MCT 450 típusú CD-futóműve, egy egyszerű laptop, mint műsorforrások. Elsőnek a CD-játszó futóműhöz kapcsolva a hangszerek jó hangszíne és a gyors tranziens lefutás ragadott meg.

Dean Peer (STS–6111142) éles basszusgitár improvizációi ütősek, gyorsak, de amikor a mester úgy penget puhák, lágy tónusúak, még ekkor sem veszítenek határozottságukból. Hol van az a lassú és lágy hang amit a szkeptikusok szoktak kifogásolni? Itt, ha kell – viszont egyáltalán nem öregesen szól. A kivételesen jó minőségű felvételek esetén forrásunk az erősítő felé nagyon jó minőségű jelet küld, így könnyen reprodukálható akár a legmélyebb frekvenciájú harmonikus is.

Antonin Dvořák – Slavonic Dances (The Celeveland Orc. George Szell, Sony 88697857482) az eredeti Columbia hangfelvételi mestermű digitális változata esetén, a zenekaron belül elhelyezkedő hangszercsoportok és szólisták helye jól meghatározott, a hangfekvések egyensúlya, mint azt a mű diktálja, a közép-magas tartományra támaszkodik. A McIntosh D150 képes arra, hogy kövesse a tranzienseket és hagyja, hogy a hangok természetes módon bontakozzanak ki, még akkor is, ha a hangerőt feljebb toljuk. A zenehallgatás egyszerű és kellemes.

Ez az amerikai elektronika mesterien bánik az igencsak mélyre menő, csodálatos, női, alt énekhangokkal. Az alt, mint a mély női hangszín, a gyöngédség, a biztonság, illetve az érett, csábító, akár gonosz nő szimbóluma is lehet. Utóbbiak okán ide illik Bizet – Carmen c. operája. Az eredmény lenyűgöző igazi balzsam a fülnek és a léleknek. Az énekhang spektruma nagyon széles (alt – mezzo alt), a kórus is jól meghatározott, és soha nem kelti azt a benyomást, hogy a hangok erdeje kusza, vagy zavaros.

A régi mesterszalagokról készült CD-lemezek csekély mértékben analóg szalagzajt tartalmazhatnak, könnyen adják azt az érzést, hogy teljes a zenehallgatás élvezete, mert „olyan mint az analóg”. Ezt bóknak szántam, persze ezt a kijelentést helyén kell kezelni. Ide is tudunk példát hozni, a nagy kedvenc Dave Brubeck – Time Out c. lemezét, mert egyből megvan a kellemes zongora és dob ritmikájának hatása, a cintányér nagyon pontos becsatlakozásával.

A McIntosh D150 DAC része azonnal felismeri az USB kábelen érkező jel mintavételi frekvenciáját, az előadás zeneisége függ a küldött jel minőségétől, sőt az eredeti felvétel színvonalától. Mert mindez meghallható! Amennyiben folyamatosan jobbnál jobb minőségű anyagokkal próbálkozunk, meghalljuk, hogy a jel minősége és ezzel együtt az élvezeti érték is javul. Akár úgy is érezhetjük, nincsenek akadályok egyáltalán. A hangzás nem olyan tökéletesen meghatározott, mint CD-lemezek lejátszása esetén, de nagyon kellemes. A legmagasabb hangtartomány nagyon élénk, soha nem idegesítő és pontosan annyi amennyi elég. A hangszínezettség szubjektív megítélés alá esik, mert a magas és mély hangtartományban nagyon szép, míg a közép-tartomány és főleg annak közép-mély szekciója egy kicsit vékony. Mindez kedvez a pop és rockzenének, az elektronikus hangszerek hangjának és az elektronikus jazz műfajának. Valljuk be mindezt szívesen hallgatjuk! Könnyen meglehet, hogy fájl gyűjteményünkből is kiselejtezzük a szolidabb minőségűeket és rámegyünk a hibátlanok gyűjtésére.

Konklúzió és ajánlás

Ezt a készüléket nevezhetjük egy McIntosh rendszer jobb kezének. Amennyiben már régebben elköteleztük magunkat a McIntosh márka mellett és sikerült egy jó kis analóg rendszert összehozni, nyugodtan támaszkodhatunk a D150 digitális sztereó előerősítő összes csatlakoztatási és mintavétel kezelő kvalitásaira. A friss rendszerépítés is indulhat ezzel az előerősítő fokozattal, hiszen bármilyen végerősítő csatlakoztatható hozzá és az így kialakított hangrendszerünk jó párossal szolgálja a muzsika megvalósítását. Az önfeledt zenehallgatás közepette se feledjük, a McIntosh készülékei mindig megtartják magas viszonteladási értéküket!

Zeneiség: 95%
Térleképzés: 85%
Dinamika: 90%
Kivitel: 95%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 90%

Pro
+ minden fájl formátumot, minden mintavételezést kezel
+ előerősítőként univerzálisan használható
+ könnyen installálható, gyorsan kezelhető

Kontra
nincs EAS/EBU bemenet
fájl-alapú zeneanyagokon a közép-mély hangsáv színtelítettsége vékonyabb

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció