ELAC SUB 2070 aktív mélyláda teszt – Av-Online

Több évtizede kedvenceink közé tartoznak az ELAC hangfalak, már akkor lelkesedtünk hangjukért és igényes kinézetükért, amikor hazánkban még csak mutatóban fordult elő néhány példány. Amióta jó kezekbe került a magyarországi márkaképviselet, nevesítve az Audiophyl Kft-hez, azóta szinte az összeset meghallgattuk, ami a boltjukba került. Így jutottunk el az aktív mélyládákhoz, konkrétan a SUB 2070 típusúhoz, erről szól mai tesztünk.

Az ELAC SUB 2070 teste egy megtermett, de azért nem hatalmas kocka, melyet alul és felül, a normál, teljes sávú hangfalakhoz hasonló, krómozott távtartókra csavarozott lapok koronáznak meg, így végeredményben hasáb lett belőle. Ezekre azért van szükség, mert lefelé és felfelé is egy-egy hangszóró mozgatja a levegőt, kvázi nyomókamrát képeznek a membránok és tető/padlólap között. A belső szerkezet még érdekesebb, egy fémrúd köti össze az egymásnak hátat fordító hangszórók dupla mágneseit, illetve a pólusvasakat. Push-push/pull-pull a működése, tehát aki szimplán push-pullról beszél, az messze jár az igazságtól.

Vékony küllős, öntvény hangszórókosarak láthatóak a metszeti képen, így a lehető legkevesebb a membránmozgást fékező hatás. Az AS nevű alumínium szendvics membránok számára nagy kimozdulást engedélyeznek a gumiperemek és a „motor” alkotóelemei.

A doboz hátlapja szinte sivár, a főkapcsolón kívül egyetlen további gombot, potenciométert nem találunk rajta. Két RCA hüvely szolgál vonalszintű fő bemenetként, valamint három pár (banándugózható) hangszóró csatlakozóján, a jobb- és baloldali valamint a centercsatorna jelét fogadja az ELAC. Tulajdonképpen kettős kábelezéssel történhet a bekötés, továbbvezetésre nincs lehetőség, de nem is kell.

Vezeték nélküli kapcsolattal is adható jel a SUB 2070 számára, ehhez egy WiFi adaptert kell megvásárolni és a szubláda hátuljába, az erre szolgáló aljzatba illeszteni.

Az erősítő BASH technológiájú, az Indigo Technologies-tól, AB osztályú, tehát analóg viszont DSP vezérléssel látták el. Maximális teljesítménye 600 W, ez ránézésre nem sok két hangszóróhoz, amik zárt ládában dolgoznak. De csak elméletben, mert a gyakorlat éppen az ellenkezőjét bizonyította.

Kivitele pompás, makulátlan felületű fekete és fehér zongoralakk változatban kapható, manapság ezek a legnépszerűbbek.

Az ELAC SUB 2070 legérdekesebb tulajdonsága, vagy szolgáltatása az úgynevezett BLE control. Remek, sőt, zseniális találmány, használata egyszerű, az általa biztosított funkciók hasznosak és a hangminőséget illetően igencsak hatásosak. Nézzük meg részletesen, mint tud a BLE control!

Automatikus önbemérő EQ és teljeskörű távirányítás, mobiltelefon vagy táblagép segítségével. Ezen kívül: manuális parametrikus ekvalizátor, bekapcsolási érzékenység kiválasztás, késleltetés, hogy csak a különlegességeket említsük.

Kezdésként okos kézi készülékünket el kell látni az ELAC Sub Control alkalmazással, ami a Google Play vagy az App Store kínálatából tölthető le. Ez után kell összeismertetni a szubládával, mely művelethez közel, legfeljebb 30 centire szükséges odatartani elé. Miután a Bluetooth kapcsolódás megtörtént, eszközünk mikrofonját kalibrálja a szoftver. Ez elengedhetetlen, hiszen a telefonokat elméletileg az emberi beszédhang frekvenciájára optimalizálják, ami a szubbaszus tartománytól igencsak távol esik. Igazából, ennek tudatában, meglehetősen szkeptikusan álltunk hozzá a metódushoz. Azonban a végeredmény cáfolta aggodalmainkat, aminek egyik oka a mai kiváló kondenzátor mikrofonok karakterisztikája, széles határok közötti frekvencia-átvitele.

Felmerülhet a kérdés, miért kell mélyládába önbemérő ekvalizáció, hiszen a házimozi erősítők is elvégzik ezt. Nos, itt az alapvető tévedés, semelyik nem annyira pontos és részletes a szubbasszus tartományban, mint az ELAC (vagy más mélynyomógyártók termékeinek) rendszere. Ahogy már említettük, 16 frekvencián mér és állít, 16 és 250 Hz között, ugyanannyin, mint az erősítők a teljes hallható sávban. Óriási különbség.

Kevéssé jellemző, de azért létező felállás a sztereó erősítőhöz és hangfalpárhoz illesztés, ahol végképp csak a szubláda saját EQ-ja az egyetlen segédeszköz a jobb (mély)hangzás eléréséhez.

A Sub Control nyújtotta távirányítási lehetőségek talán leghasznosabbja a négyféle előre programozott, beszédes elnevezésű hangzáskép: Normal, Music, Cinema, Night. Magyarázat sem kell hozzájuk. Fontos az aluláteresztő szűrő frekvenciájának beállítása, ami házimozi erősítővel használva a legmagasabb érték lehet, sztereóval pedig tetszés szerinti, amit ízlésünk és a hangfalak kívánnak.

Már volt szó az automatikus bekapcsolásról, amiről tudni kell, hogy érzékenysége egy 1-10-ig terjedő skálán változtatható, telefonunk kijelzőjén megjelenik a számokhoz tartozó mV érték.

Ennyi szolgáltatással aktív szubbasszus sugárzón még nem találkoztunk, igazi csemege az ELAC SUB 2070, nem véletlenül kapott EISA díjat.

Ugyanakkor nem lehet elmenni amellett, hogy okos mobileszköz (telefon, táblagép) nélkül, még hangerőt sem lehet állítani ezen a szubládán. Ráadásul minimum követelmény az Android 4.3 operációs rendszer és a Bluetooth 4.0 támogatás. De ha a felhasználónak egyébként rendelkezésére is áll efféle eszköz, ám éppen nincs kéznél, mert a másik szobában hagyta, töltődik, stb. – mi a csudáért lenne, amikor filmet nézünk – és csökkenteni kellene a hangerőn, hirtelen nagy bajban érezheti magát. Gyorsan előkeresni a telefont, belépni az alkalmazásba, engedélyezni a Bluetooth-t, megvárni, amíg létrejön a kapcsolat (ez szerencsére nagyon gyorsan megy), fellapozni a megfelelő oldalt és végre piszkálható a hangerő skála virtuális gombja, ami cseppet sem érzékeny, vagy éppen túlságosan is az, nehéz pontosan eltalálni a kívánt értéket.

Szerkesztőségünk tagjai többségében olyan fiatalok, akik a mai kor divatjának megfelelően, gyakran cserélik telefonjukat, számukra magától értetődő mindaz a követelmény, amikkel az ELAC SUB sorozat okos tagjai előállnak. De a potenciális vásárlók, akik könnyedén kiadnak 1500 eurót egy szubládáért, inkább a tehetősebb és gyakran idősebb, higgadtabb korosztályból kerülnek ki, számukra nem létkérdés a telefonjuk évenkénti leváltása.

Az ELAC SUB 2070 méltó társául a Marantz AV8802A/MM8077 párost, valamint a Primare SPA23 házimozi erősítőt választottuk, összeköttetésüket AudioQuest Wolf szubkábel biztosította, a tápellátást pedig HiDiamond Diamond 3. A meghallgatás során egészen különleges, soha nem hallott élményben volt részünk. Mintha az alsó hangszóró a padló és a kanapé rázását, a felső a tiszta, de ugyanakkor gyomorszájat megsorozó basszuslöketeket szórta volna szerte széjjel. Szinte bizonyos, hogy ezt csak beképzeltük, de mindenképpen említésre érdemesnek tartjuk. Az automatikus ekvalizáció eredményeképpen sosem jöttek elő döngő, brummogó hangok. Ha létezik lineáris mélyhang-átvitel, akkor az ilyen. Állandó tesztanyagaink közül a Legends of Jazz filmből Marcus Miller basszusgitár játékára voltunk roppant kíváncsiak, azt igazán mellbevágóan, hogy a kanapé háttámlája adja a másikat, ritkán halljuk. Az bizony nagyon rendben volt. Minimálisan szerényebb precizitással pengtek a húrok, mint a nemrég tesztelt, 3000 wattos, passzívmembrános kis kockával, viszont erőben, löketben akkorát pumpált a SUB 2070, mintha a teljesítmény arány éppen a fordítottja lenne. Ennek membránjait mozgatná az a 3000 W, ami pedig csak 600, ráadásul az ELAC zárt konstrukciójú. A hangerőt 43-ra állítottuk, ezt a Marantz kívánta az Audyssey futtatásának kezdeti lépéseiben, mert az 50-et soknak találta, de még a 44-et is és csak mikor eggyel lejjebb húztuk, akkor váltott zöldre a kis jelzés a képernyőmenüben. Később az Interstellar durvább jeleneteiben – ideiglenesen – még tovább csökkentettük, mert nem akartunk kiesni a nadrágunkból. Erre jó a távirányíthatóság és ha rajtunk múlna, a belépő kategória kivételével kötelezővé tennénk. Ha nem is Sub Control fejlettségűt, de valami pici infrásat feltétlenül.

A színtiszta brutalitást elérő hangnyomáson kívül, a SUB 2070 sok egyéb erényét sikerült megtapasztalnunk a közel egy hónapos tesztidőszak alatt. Ismét koncertet hozunk fel példaként, mert akciófilmekkel nem akkora kunszt ütőset alkotni. A Hit Man Returns: David Foster and Friends egy kiváló hangminőségű Blu-ray lemez, rengeteg dalában vannak óriási dinamikai ugrások. Ezeket is fergetegesen, libabőrt előidézően tolmácsolta a rendszerünk, amiben oroszlánrésze volt az ELAC szubládának. Később úgy állítottuk be a Marantz processzort, hogy sztereó zenéhez is engedélyeztük a frekvencia vágást és a szubcsatornát, amit magánszorgalomból soha nem szoktunk megtenni. Az előzmények után nem lepődtünk meg azon, hogy tesztalanyunk itt is kitűnőre vizsgázott. Tucatnyinál több zeneszámba hallgattunk bele, semelyik nem éreztette, hogy a 2.1 felállás üldözendő, sőt, határozottan kellemesnek találtuk.

A tesztelés vége felé lehetőségünk adódott a "kisebbik" modell, a SUB 2050 kipróbálására is, ami szintén belopta magát a szívünkbe. Hiába csak 100 wattal kisebb a teljesítménye, mégis 60-ig kellett húzni a hangerő csúszkát ahhoz, hogy a nagyobbik testvérével megegyező hangnyomást produkáljon. Pontossága, feszessége picit elmaradt attól, amit a 25 centis hangszórókkal ellátott SUB 2070 nyújtott. Ezek olyan csekélységek, amik az árkülönbséget tekintve, teljes mértékben elfogadhatóak.

Az ELAC tervezői ismét remekeltek, olyan szubbasszus sugárzókat alkottak, amiket lehetetlen nem megszeretni. Mi mást tehetnénk, ajánlott vétel címet adományozunk a SUB 2070-nek.

ELAC SUB 2070 aktív mélyláda mérések.

1.Süketszobai frekvencia-átvitel mérési diagramja:

Ez az a készülék, amely rászolgál a SZUB névre: ténylegesen mérhető hangnyomást produkál 20 Hz alatt. A felső határfrekvencia szoftveres úton állítható jelen állásába 200 Hz felett kezd el kaszálni.

2.Szobában mért frekvencia-átvitel tercsávos átlagolású mérési diagramja:

A teszt-szobában egy kicsit összébb ugrik az átvitel, de a huszon-egynéhány Hz itt is szép eredmény.

3.Kumulatív spektrális eloszlás (vízesés diagram):

Szép egyenletesen csökkenő hangnyomás, természeténél fogva elég sokáig hallható felsőbasszussal.

Mérleg

+ Zseniális a Sub Control alkalmazás, egyszerűen használható és ténylegesen javít a hangzáson

+ Elsöprő erejű megszólalásra képes, közben tiszta és kontrollált marad, nem sikerült rezonálásra, torzításra bírni

+ Infrahangokat ugyan nem ad ki magából, csak majdnem, vagyis rendkívül mélyre megy

+ Kimondottan tetszetős kinézetű, bár ez még inkább szubjektív megítélés kérdése, mint a hangzásé

– Okostelefon vagy tablet hiányában kezelhetetlen, semmit, még a hangerőt sem lehet változtatni

Szubjektív vélemény

Hangminőség házimozira: 5.0
Hangminőség zenére: 5.0
Hangnyomás: 5.0
Kivitel: 4.5
Szolgáltatások: 5.0
Ár/érték arány: 5.0

Forrás:[www.av-online.hu]

Specifikáció