Bassocontinuo állvány mérés információk

A Bassocontinuo évtizedek óta küzd a vibráció ellen. Az új anyagok és technológiák egyre jobb eredmények elérését teszik lehetővé, a fejlesztés folyamatos. A mérési eredmények igazolják az erőfeszítéseiket. Nem hallgatási benyomások alapján dolgoznak, hanem megismételhető, ipari hitelesített mérés rendszert építettek ki, ahol gyorsulásmérők (17 darab!) adatait figyelik, és értékelik.

Széles kínálatuk van állványokból, eltérő árkategóriákban. Ahhoz, hogy kiderüljön, miért érdemes többet áldozni állványra, szemléletes összehasonlítás áll rendelkezésre. A mérést nem laboratóriumi körülmények között rögzítették, hanem normál szobában. A Pink Floyd The Wall című nagylemezről játszottak le 300 másodpercet 60% majd 80% hangerő beállításokkal az alábbi rendszeren:

  • AMG Giro lemezjátszó 9W2 karral, Lyra hangszedővel
  • Pre-phono Boulder 508
  • Spectral DMC 30 SV előerősítő
  • Spectral DMA 300 SV Turbo végerősítő
  • Avalon/Spectral Aurora hangfalak

A vibráció csillapítás fontossága

A fenti képen az analóg lemezjátszó barázdája és a hangszedő tű erős nagyításban látható. Könnyen belátható, hogy az értékes zenei információt mikronnyi eltérést okozó rezonancia már drasztikusan befolyásolja. Talán furcsán hangzik, de ugyanez igaz a CD lejátszók esetében is. A nem kívánatos vibrációk mindkét esetben fals hangot idéznek elő. Ezek ellen védekezni kell, ami az állvány, és a készülékláb feladata.

Normál asztal felület, a belépő kategóriás Lyra XL4, és a zászlóshajó széria Golia nevű állványának mérési eredményeit mutatjuk most be. Természetesen minden állványról letölthető hitelesített mérési jegyzőkönyv a gyártó oldaláról, ez a rövid összehasonlítás pedig segít majd a mérési értékeket értelmezni.

A felső diagram a lemezjátszóra rögzített gyorsulásmérő eredményét mutatja, a vízesés diagram pedig háromtagú állványra helyezett lemezjátszón elhelyezett gyorsulásmérő csúcs értékeit az egyes frekvencia értékeken.

Normál asztalon, ami nem Hi-Fi célokra épült:

A zene pontos ritmusa jól látható a felső ábrán, az alsón pedig a hangra gyakorolt hatása. Úgy is mondhatnánk, hogy erős a befolyás, annak ellenére, hogy a lemezjátszót annak gyári lábazatára telepítették. Nos, ezért javasolt a Hi-Fi állványon üzemeltetni a Hi-Fi berendezéseket.

Lyra XL4 állvány, belépő kategória:

Egyértelműen látható, hogy még egy belépő kategóriás Bassocontinuo állvány is milyen nagyot csillapít a külső rezonanciákon. Talán nem meglepő, hogy Hazánkban ez a legnépszerűbb széria. Rendkívül jó az ár-érték arány, hiszen innentől már minden kedvező irányú változásért súlyos pénzeket kell fizetni a különleges anyagok használata miatt. Fair dolog a gyártó részéről, hogy a saját kínálatából, és nem más gyártó palettájáról választott összehasonlításra terméket.

Golia top kategóriás állvány:

Talán a felső ábra valós gyorsulás értékei a leginkább szemléletesek. Felére csökkenteni a csúcsokat igen sokba kerül. Az alsó ábrán pedig megfigyelhető, hogy tökéletes állvány nincs, még a csúcskategóriának is van némi hibája. A Bassocontinuo csak azt állítja, hogy igyekszik a lehető legjobb csillapítást elérni, míg más gyártók mást állítanak – igaz az állításaikat a legritkább esetben támasztják alá olyan szintű mérési eredményekkel, amit független vizsgáló intézettel végeztetnek.

Hogy átlátható legyen a három csillapítási szint közötti különbség, közös ábrán is bemutatjuk azokat. A színek megegyeznek a korábban alkalmazott színekkel:

Ezek után nézzen más szemmel a Bassocontinuo állványokra!

Általános tévhitek és városi legendák a Hi-Fi állványokkal kapcsolatosan

  • A nehéz állvány kevésbé rezonál, mint a könnyű? Tényleg jobb választás a minél nehezebb?

Egyáltalán nem igaz. A nehezebb állványok másként rezonálnak, mint a könnyű felépítmények, ez igaz, de attól még vibrálnak, ami belehallatszik a hangba.

  • Egy üreges struktúra amit feltöltenek csillapító anyaggal jobb, mint a tömör anyag

Egyáltalán nem igaz. Gyakran költségcsökkentésként alkalmazzák ezt a stratégiát. A CNC technológiával megmunkált tömör anyagok gyártása ugyan drágább, ám legtöbbször jobbak is.

  • Az állvány tud javítani a hangminőségen

Egy jól megtervezett állvány nem vesz el, és nem ad hozzá a zene tartalmához. Akkor működik jól, ha megfelelő módon leválasztja a rezonanciákat az elektronikáról, így megjelenhetnek a halk részletek, javulhat a képalkotás és a fókusz, ám ezeket nem az állvány adja hozzá, hanem csak biztosítja az elektronikának, hogy megmutathassa mire is képes.

  • Létezik olyan festék, ami csillapítja a rezonanciát

Sajnos nem. A festék réteg egyszerűen lefedi a felületet, de nem módosítja a struktúrát. Úgy a légi közlekedésben, mint az autó iparban folyamatosan küzdenek ezzel a problémával, ha lenne ilyen festék, ők is azonnal alkalmaznák, ez garantált.

  • A tüske leválasztja a rezonanciát az elektronikákról és a hangfalakról

Önmagában semmiképpen. A tüske ugyan módosítja a rezonancia átvivő felületet, de ezzel együtt a rendszert hangolttá teszi, és bizonyos frekvenciákon jelentős energia áramlást generálhat. A tüske önmagában tehát soha nem elég.

  • A gumi a legjobb rezonancia elnyelő anyag

Végül is igen, de tisztázni kell, mit nevezünk guminak. A rugalmas, gumiszerű anyagokat a szakma inkább elasztomernek nevezi, és koránt sem mindegyik gumi. Közös jó tulajdonsága ezeknek a rugalmas anyagoknak, hogy a mechanikus energiát hőenergiává alakítva érik el a csillapító hatást. A földrengés biztos épületek is hatalmas gumiszerű anyagokon nyugodnak.

  • Van olyan állvány, ami tökéletes padló leválasztást garantál

Sajnos nincs. Az állvány csak csillapítani képes a rezonanciák egy részét, minden behatás ellen nem képes védelmet nyújtani. Tudományos mérésekkel lehet kimutatni, hogy mely frekvenciákon hatékony egy állvány csillapítása. Minél szélesebb és csillapítottabb a spektrum, annál jobb és ezzel együtt sajnos drágább az állvány.

  • Néha olyat olvashat a gyártói ajánlásokban, hogy az állvány optimalizálja a rendszer átvitelét és zeneivé teszi a hangzást

Az állvány nem hangszer, annak ellenére, hogy hangolható. Egyetlen szerepe, hogy leválassza az eszközöket a padlótól. Nem valószínű, hogy lehetséges olyan módon hangolni a csillapítás értékeit, hogy az ismeretlen környezetben, ismeretlen terhelés adatok mellett általánosan bármely rendszer hangzását zeneibbé tehetné. Az természetesen lehetséges, hogy jó csillapítás tényezővel rendelkező állványokon a ráhelyezett készülékek sokkal jobban szólalnak meg, ami akár a zeneiséget is fokozhatja, de ez csak az elektronikák érdeme lehet.