Audio Research REF 6SE rövid történelem és mérési eredmények HiFiNews bemutató

Előd modellek:

Az Audio Research az egydobozos előerősítőit folyamatos és tudatos fejlesztési fázisokkal mutatta be. 1995-ben a REF 1 már jellegzetes, azóta klasszikussá vált megjelenésű volt a fogantyúkkal, és a gombsorral. Teljesen elektroncsöves volt az erősítés módja, nyolc bemenettel, és mikroprocesszoros rendszer vezérléssel. Igazi audiofil minőségű alkatrészekből épült. Az 1998-as REF 2 nagyon hasonló volt, és lehetővé tette az 1-es tulajdonosok számára, hogy frissíthessenek a 2-esre. További erősítő fokozatot adtak hozzá, és a tápegység is elektroncsöves szabályzást kapott. A 2004-es REF3  már egy alapoktól újra tervezett egység volt, és megjelent rajta a fluorescent kijelző, valamint a menü beállítás lehetőség, ami egy csomó gombot szükségtelenné tett az előlapon.

A REF5, amit 2009-ben mutattak be tekinthető a REF6SE legtávolabbi édestestvérének. Teljesen szimmetrikus felépítésű folyamatos A-osztályú munkapontban működő trióda erősítőket tartalmazott, és a tápegysége is 6550 volt, amit 6H30 vezérelt. Amikor a gyártó bemutatta a REF6 modellt, egy erősítő fokozat párral toldotta meg a láncot, ami így ugyanakkora erősítés mellett sokkal kevésbé volt zajos. Úgy a REF5, mint a REF6 66 dB-es osztót kapott, amit 103 lépésben lehetett finoman változtatni. A szabályzás +/-0,3 dB léptékű 60 dB környékén, +/-0,9 dB 30 dB környékén, és +/-1,5 dB alatta.

Írta: Paul Miller

Mérés:

Mi a jó az elektroncsöves előerősítőkben? A válasz egy szó: headroom. A szimmetrikus XLR kimenetek 60 Vrms kimeneti feszültség fülé is tudnak menni 300 ohm forrás impedancia mellett (ez az érték 450 ohmra emelkedik 20 Hz-en). A bemenetek kibírják a 15V maximális jelszintet is.

Mivel a REF6SE nagy valószínűséggel modern forrásokról fogad majd jeleket, amelyek 20 kiloohm feletti kimeneti impedanciára vannak beállítva, az előerősítő gond nélkül meghajthat szintén modern végfokokat.

A Sovtech 6H30 kettős triódák oldalanként három fokozatú erősítőt alkotva a +12,3 dB gain mellett 96,4 dB A-súlyozott jel/zaj viszonyra képesek. A torzítás mértéke jóval a gyártó által megadott 0,01% alatt marad. 330 mV feletti kimeneti feszültségen például 0,0002-0,0007% a bal csatornán, és érdekes módon a jobb oldalé kicsit magasabb, 0,0012-0,0016%, ahogy azt a lenti ábra mutatja. Bal oldal fekete, jobb oldal piros.

(Az Audio Research védelmében jegyezzük meg, hogy a jobb oldal „nagyobb” torzítás értéke is egy nagyságrenddel – tizede – jobb, mint a gyári adat – Fordító megjegyzése)

A korábban általam már mért REF6-hoz hasonlóan a REF6SE frekvencia átvitele is függ a hangerő beállítástól, pontosabban a kimeneti jelszinttől, ami azt jelenti, hogy a fokozatok közötti puffereken nem módosítottak. A leglaposabb átvitelt -0,01dB 20 kHz és -0,35 dB 100 kHz a +12 dB erősítésen produkálja (103-as hangerő kijelzés) A leg „agresszívebb” átvitelt +7 dB-en mutatja, ekkor -1,2 dB 20 kHz, és -9,7 dB 100 kHz (kijelzés 89).

Ahogy az erősítést (figyelem, nem a kimeneti szintet!) tovább csökkentem, a magas tartomány lassan emelkedik és elérik a -0,9 dB 20 kHz, és -8,4 dB 100 kHz értéket (+6 dB erősítésen, a kijelzés 86). Ha a kijelző 41-et mutat, -0,14 dB 20 kHz és -3 dB 100 kHz értékek állnak be.

Az SE átalakítás egyébként a sztereó áthallás csillapítást 100 dB felettire fokozta, szemben a REF6 kb 80 dB értékével.

A fenti ábrán a kimeneti impedancia függvényében a relatív frekvencia átvitel látható. +12 dB fekete, +7 dB szürke, +6 dB narancs, 0 dB cián, -6 dB zöld. A piros szín a kimeneti impedancia változást mutatja.

Egyéb mérési eredmények:

Maximális kimeneti jelszint (max. 1% THD): 60 V felett

Kimeneti impedancia (20 Hz-20 kHz/100 kHz): 450-298 ohm/296 ohm

Frekvencia átvitel 20 Hz-20 kHz/100 kHz: 0,00-0,01/-0,35 dB

Bemeneti érzékenység 0dBV: 245 mV

Bemenet túlvezérlés: 14V felett XLR

A-súlyozott jel/zaj viszony: 96,6 dB

Teljesítmény felvétel: 133W, 3W készenlét

Írta: David Price, mérés: Paul Miller

Forrás és képek: HiFiNews és Audio Research

Műszaki adatok: Audio Research REF6SE

Vissza az első részhez