Sonus Faber Venere 1.5 állványos hangsugárzó – Hangzásvilág

Tiszta és elegáns

Nálam döntő az első pillantás, szerelem első látásra. A Sonus Faber Venere, a karcsú és modern Vénusz, a hifi-szerelem istennője. Még meg sem szólalt, de azt hiszem máris el vagyok bűvölve. A Venere szépsége több, mint az alapanyag megmunkálás professzionizmusa. Lágyan ívelt oldalak, besüllyesztett előlap, tető üveg díszítik, kézzel polírozott, akár fa furnérozású, akár fényes Arctic-fehér vagy zongoralakk-fekete. A kabinet MDF kompozit anyag, ismert akusztikus tulajdonságai mellett Paolo Tezzon és Joseph Szall a káros diffrakciós hatások elkerülése érdekében úgy tervezték, hogy nincs két párhuzamosan futó fala. A kecses, lanthoz hasonló keresztmetszetet a teljes gyártási sorozatnál megtartották, ilyen alakú a legkomolyabb és legdrágább modelljük az AIDA is.

Gondolom, mindenkit érdekel, vajon mit lehet elkövetni annak érdekében, hogy egy hangsugárzó ebben a kategóriában selymes hangzású legyen? A 29 mm átmérőjű, akusztikus lencsével körülvett, selyem dóm, magas hangszóró 2000 Hz és 25 000Hz között aktív. A mély, ovális alakú süllyesztés hullámvezető funkciója növeli a hatékonyságot, fenntartja a linearitást és diszperziós hatása segít jobban megközelíteni a közép/mély hangszóró sávszélességének felső határát. Így könnyedebb az átmenet a magas és a mély/közép hangszóró között. A 150mm-es átmérőjű kompozit membránnal rendelkező közép/mély hangszóróval koherens hangzási egységet alkotva a rendszer érzékenysége 85dB, 6 Ohm névleges impedancia mellett. A közép/basszus védjegye a homorú, polipropilén kúp, amit a Sonus Faber fejlesztett ki. Ez egy szövött, önmagát erősítő anyag, jobb belső csillapítással és a nagyobb merevséggel, mint az ásványi-polipropilén. Jobban ellenáll a szélsőséges hőmérsékletnek, nagyobb a szakítószilárdsága. A helyes merevség és súly arány példás impulzus tulajdonságot eredményez. A Venere 1.5-ös keresztezési frekvencia pontja úgy van beállítva a 2000 Hz-re, hogy a viszonylag alacsony érzékenység folytán mégis kiszámítható legyen az autentikusan megszólaló basszus tartomány. Az enyhén ívelt frontlap alsó részén kap helyet a basszus reflex nyílás, egy szűk, hasított, habbal töltött port. A hangszórókábel csatlakozók eltolva egymástól helyezkednek el, biztosítva a könnyű hozzáférést és a duplázott kábelezést vagy kettős erősítést. A gyors-kioldó mágneses illesztésű rácsok kivitelezése is jól sikerült. A két hangszórót és a keresztváltót teljes mértékben a Sonus Faber Lab. tervezte, a végső összeszerelés és kivitelezés Kínában történik.

A Sonus Faber hangsugárzók üzembe állításához, elhelyezéséhez hozzá tartozik a gyártó ajánlása. Mivel az alkalmazott hangszórók pontsugárzásúak a két hangdobozt a hallgatóhoz képest 30 fokkos szögben kell elhelyezni. Tehát a membránok a fülünket célozzák meg. Erre a két hangdoboz között kialakuló helyes hangzástér miatt van szükség, ellenben nem pontosan vagy csak kevésbé alakult ki a hangszerek közötti tér.

A meghallgatás megerősített minden az állványos hangdobozokkal kapcsolatos tanult és tapasztalt tézist. Sőt, rávilágított olyan tényre is, amit eddig nagyon keveset lehetett tapasztalni a kisdobozok körében. Feltételeztem, hogy a Venere 1.5 alapállapotban értelmezett hangi vonásai a kompakt bobozok világa. Sok lebilincselő részlet, de az ilyen attribútumot gyakran kíséri reszketeg basszus és a hiányzó dinamikai tartalék, gyakran elfedi a fényesebb magas/közép tartomány az alsó basszusokat vagy rámutat annak hiányára. Ezen a ponton van, amit nem is vártam. Meglepő volt, a középtartományi hangzási egyensúly és az üdítően tiszta, minden emelkedést nélkülöző magas és szuper-magas tartomány leképezése. Ehhez társult az egészséges arányban jelentkező hangzástér, amely különösen a szimfonikus zenei felvételeken volt hallható. Értelmesen, fizikai valójában mutatja egy cselló vagy egy üstdob hangját, a zongora mélyebb fekvéséinek rezonanciáját vagy a komplex zenei textúrákat egy nagyon enyhe felső basszusra téve a hangsúlyt. A Venere 1.5-öt jellemzi a selymes, tiszta nagyfrekvenciás tartomány, a nagyon differenciált, színes és zökkenőmentes felhangok sokasága.
Az első, amit észrevettem, a színezés hiánya. Van helyette audiofil frekvencia-átvitel, kiterjesztett csillogással, ez azonban nem változtatja a reprodukció hitelességét. A térbeli ábrázolás szélessége és mélysége több az átlagosnál, valamint a hangfekvési pontosság is példás rendben.

 

Az összes tranziens kristálytiszta és részletgazdag, nyoma sincs elkenődésnek. A Sonus Faber kellően, levegővel tudja reprodukálni a legnehezebb részleteket és összetett hangzatokat. Finom hangszínek és harmonikus textúrák, mint azt általában hallani lehet más átlagos hangsugárzókból. A legtöbb felvételen finoman vonzó élénkséget mutat, ha egy picit megemeljük a hangerőt, akkor jelentős energiával. Bánjunk egy kicsit bátrabban erősítőnk hangerőszabályzójával!

sonus_faber_vener_15_hangzaskep

A Venere 1.5 karakterét a közép- és felső basszus tette nagyszerűvé, ami passzol az „ütős” felvételekhez is, valamint az a képessége, hogy megoldja a magas szintű dinamikus kontrasztok érzékeltetését és egy cseppet beavat a hangszeres játékba.

Most nem feladatom a külön megvásárolható állványok dicsérete, de a Venere 1.5 típushoz dedikált állványszerkezet hátrafelé megdönti a hangsugárzót annak érdekében, hogy a két hangszóróból a hangrezgés azonos időben érkezzen hallgatójához. Ezt a megoldást sok konstruktőrnek követni kellene. Az állványokat célirányosan az 1.5-ös modellhez készítették, egy edzett üveg alap és párhuzamosan, függőlegesen futó MDF alapanyagból, szerkezetéhez csavarral rögzíthető a hangdoboz. Az állítható alumínium tüskékkel együtt helyes hallgatási magasságot, jó rezonancia levezetést biztosítanak. (Az állványok méretei: 1076×276×382mm)

Konklúzió

A Venere 1.5-ben megvalósítva a Sonus Faber készített egy természetes, részletes és dinamikus hangzású hangsugárzót, ez lenyűgöző teljesítmény. Kétségtelen, hogy ez a leginkább látványos könyvespolc hangsugárzó, amit eddig láttam, hallottam, olyan, amit hosszasan keresnek a házastársak, mindannyiuk megelégedésére. Mindezek elérésének érdekében nyilván több évtizedes hangszórógyártási tapasztalat, komoly alapanyag-kutatás, mérnöki leleményesség követeltetik. Még valami! Minden létrehozott laboratóriumi fizikai eredmény művészi kivitelbe ágyazása, egy zseniális meglátás művészi köntösbe öltöztetése, ami a Sonus Faber Venere 1.5 állványos hangsugárzót megkülönbözteti a kockaformájú szériáktól. Sikeres, minőségi tervezés és kiváló kivitelezés, figyelembe véve az ár és az adott tartalom tartományát megdöbbentően mély hatású esztétikával fűszerezve. A Sonus Faber kreatív tervező gárdája képes a fenntartható magas technológia biztosítására megfizethető áron.

Zeneiség: 90%
Térleképzés: 85%
Dinamika: 85%
Kivitel: 90%
Szerelés minosége: 90%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 87%

Pro
+ természetes, részletes és dinamikus hangzású
+ passzol az „ütős” felvételekhez is
+ besüllyesztett előlap, tető üveg díszítik

Kontra
a magasfényűre lakkozott felületű hangdobozoknak más a hangzáskaraktere

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció