Sonus faber Lumina V Amator bemutató Hangzásvilág

Volt már…, de nem, ilyen még nem volt! A Lumina V Amator saját sorozatán belül egy teljesen újra-alkotott hangsugárzó. A Lumina latin eredetű szó, amely világosságot jelent, ám a Sonus faber vállalat marketing osztálya további jelentésekkel ruházta fel. A szótagokra bontott elnevezés a következő hozzáadott gondolatokkal bővült. LU – Luxus látvány és hangzás élmény. MI – Minimalista formatervezés. NA – Naturális, a természeteshez nagyon közel álló hangzás. Az „Amator” pedig egy hangulatos név, amely minden elitista Sonus faber modellt jellemez, az egyediség szinonimája. A cég mérnökei fokozták a termékek teljesítményét és megjelenési igényességét, ezért jelöli a különlegességeket az „Amator” név.

A vonalvezetés egyszerű ránézésre mégis, bizonyos fokig, tekintélyt parancsoló. A sima vonalú, négyzet alapú hasáb magán viseli a minimalista dizájn-filozófiát, egy kis elegáns olasz hangulatot tükröz, és néhány kulcsfontosságú műszaki fejlesztéssel, józan vonalaival kitűnik a többi oszlop alakú hangsugárzó közül. A markáns szögletek kiemelik a felhasznált anyagok jellegzetességeit. A minimalizmus elve közvetlenül ragadja meg a termék lényegét, felhasználva a már-már ikonikus alapanyagokat, a bőrt, a valódi többrétegű dió és wenge faanyagokat, a matt juhar berakást vagy a fekete zongoralakk fényét. A 45 fokos halszálka mintázatú frontlap különleges, izgalmas, minden más díszítés nélkül gyönyörű megjelenést biztosít, a kidolgozás, az első pillanattól kezdve bizalomgerjesztő. Az új felületekkel hűek maradtak a Sonus faber esztétikához, a finom anyagok és a gondos kivitelezés célja, hogy a luxus élményét vigye be az igényes otthonokba.

A Lumina V Amator hangsugárzó egy háromutas, négy-hangszórós, álló modell, a Lumina kollekció legnagyobb méretezésű képviselője. Az ikonikus HD Damped Apex Dome magassugárzó a „Kurtmueller”, 29 mm-es, kézzel gyártott selyem lágy-dóm membránjával épül, ami visco elasztikus leválasztással, a Sonus faber saját tervezésének keretein belül készül. A Dr. Kurt Müller (DKM) membrán fogalom a szakmában. A vállalat világszerte több mint 200 hangszóró gyártónak szállít a legmagasabb minőségi színvonalú hangszóró-alkatrészeket. A világon talán a legrégebbi fennmaradt membrángyár, a Dr. Kurt Müller GmbH & Co. KG tavaly ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját. A hangszórós cégek számára egyedülálló módon tudományos kutatás-fejlesztési tanácsadást kínál membránok, porvédő sapkák és felfüggesztési alkatrészek fejlesztéséhez. A vállalat hangszóró-alkatrészeinek különböző mechanikai paramétereinek tesztelésére különféle, saját fejlesztésű mérési protokollokat bocsát rendelkezésre. Ezen túlmenően a Loudsoft (FINEcone), a Klippel (3D Laser Vibrometer) és más mérnöki megoldások szolgáltatóival való szoros kapcsolata óriási előnyt jelent az igényes ügyfelek számára. A Dr. Kurt Müller GmbH & Co. jelenleg akár 24-coll átmérőjű, levegőn szárított papírpép membránokat is képes gyártani.

Kifejezetten ehhez a kollekcióhoz fejlesztették ki a közép-hangszórót, amely egyedi kosárral és membránnal rendelkezik. A 150 mm átmérőjű, bizonyos fokig szélesebb sáv-átfogású, közép-hangszóró természetes rostokkal kevert, levegőn szárított papír membránnal rendelkezik. Az egyedi fejlesztésű membrán anyag hagyományos cellulóz pép és rostok keveréke. Közelről jól láthatjuk a membrán durvább szemcsézetű, és persze középen az SF logó. Az eredeti „nagy-ötlet”, hogy a Sonus faber a magas- és közép-hangszórókat külön belső kamrában helyezi el. A kecsesen ívelt szekrény-fallal épített belsőkamra a frontlaptól függetlenül rezonancia-mentesített és zárt rendszerű. A külön belső szekrény az állóhullámok csökkentésével elősegíti a hangszórók közötti integrációt. Ennek a konstrukciónak elsősorban azt kell biztosítania, hogy a döntő középhangok továbbra is természetesek legyenek. Nem véletlen, hogy a Sonus Faber hagyományosan éppen ezeknek a frekvenciáknak tulajdonít nagy jelentőséget.

A kettő darab 165 mm átmérőjű mély-hangszóró, szintén új fejlesztés, az álló sugárzó lég-térfogatának csak kétharmadát igényli. A mély-hangszórók membránja szendvics szerkezet, amelynek két természetes cellulóz pép rétegét magas minőségű csúcstechnológiás, szintaktikai hab anyag merevíti. Ez a felépítés mód, kombinálva a cellulóz pépbe kevert rostokkal természetes hangzást és terhelés állóságot garantál. A szerkezet ötvözi az alacsony tömeget és a nagy merevséget, ami lehetővé teszi az alacsony frekvenciák gyors és erőteljes reprodukcióját.

A keresztváltóban a Sonus faber mérnökei szerint az optimalizált amplitúdó/fázis válasz és a tér/idő teljesítmény érdekében a Hibrid IFF-Paracross áramkör a megoldás. A Lumina V Amator hangsugárzó több olyan technológiát és tapasztalatot tartalmaz, amit az új Amati G5 és a Guarneri G5 a Homage sorozat fejlesztésekor is alkalmaztak. A keresztváltó pontosan hangolt frekvencia együtt futású, a keresztezési frekvenciák 260 Hz és 2850 Hz. A Hybrid IFF – Paracross Solution gyakorlati megvalósítása a közép- és a magas hangszórók váltási pontjában egyesíti az interaktív fúziós szűrést. A reaktív komponensek (kondenzátorok és tekercsek) áramköri kialakításának előnyei közé tartozik a hangszórók által keltett EMF (Electromotive Force = negatív fázisú visszahatás) csökkentése.

Az oszlopszerű kabinet alján található a kicsatoló nyílás, ez egy alacsonyabb emissziójú port, amely a kamrában keletkező energiákat a fenéklap és a talp közötti résen teríti a „szabadba”. A reflexnyílás ilyen megoldása megkönnyíti a hangsugárzó elhelyezését, mert így kevésbé érzékeny a milliméter-pontos pozicionálásra. A legújabb termék, a teljesítménynövelés érdekében, számos ötletet, innovációt és tapasztalatot kínál fel.

MEGHALLGATÁS

Míg kivitelben az egyszerűség a fő irány, addig hangzásban a nagyszerűség a jellemző. A jelszó: részletgazdag hangzás és hű megjelenítés. Mindkettő, a zenei gourmanoknak értelmezhető, sőt e kettő, magától értetődő „paraméter” rendkívüli mértékben kidolgozottan sugárzódik a térbe. Viszont feladja a leckét, mert az eddigi és még ma is gyártásban lévő, Lumina modellek is nagyon szépen szólnak. Csak ez egy kicsit másképpen.

Először azt kell figyelembe venni, hogy egyik hangszóró membrán sem tartalmaz fémet, csakis természetes anyag szálakat. Ezáltal lehet, hogy kevésbé gyors, de szervesen természetesebb, mivel nincsenek rezonáns anyagok. Ez a tervezési szellemiségen múlik: egyes gyártók szeretik a fémekből és a merev szintetikus anyagoktól, például az üvegszáltól származó fényes, gyors hangzást, mások pedig a műanyagtól származó könnyebb mozgatást részesítik előnyben. A Sonus faber egyiket sem alkalmazza. Okkal! A Lumina V Amator hangsugárzónak csábító a hangja – a maga teljes bujaságában. Itt fárasztó fényes részletek nem jöhetnek szóba. A hangzás-képben van mélység és szélesség, ahol az apróbb zenei részletek is helyet kapnak. Kamarazene. Amit egy kis zenekar vonós, fa- és rézfúvós hangszerekkel ad elő, amely nem úgy hangzik, mint egy hatalmas koncert. Sok olyan pont van, ahol egy analitikusabb hangsugárzó kemény élt vagy mesterségességet mutat. Ezzel szemben a Lumina V Amator egy bizonyos mélységű színpadon, bizonyos nyugalmat áraszt, még akkor is, ha a hegedűszupersztárok izgalmas összjátékot nyújtanak. Ez lehet akár Vivaldi Négy Évszak című műve, ahol meglepően dinamikus, egyben nagyon lágy hangok váltakoznak heves, hangosabb hangokkal. Ez a kontraszt a kompozíció része – persze csodálatra méltó, ahogyan értelmezi ezt a feszültség mezőt.

A hangzás bemutatása során a legfontosabb természetesség. Meglepő, ahogyan a fülbemászó részletek elkülönülnek az összképtől. A lágyabb, zeneibb megközelítés lehetővé teszi a szólómunka azon pillanatainak megfigyelését, amit egy koncerten szoktunk hallani, anélkül, hogy túlzottan kilépnének a hangképből. Persze a koncert és a lemezfelvétel más, sőt a zenehallgató is másképpen reagál, például az ujjak csúsztatására az akusztikus gitár húrjain, vagy a tompítót használó trombitára, amely csak a nagyon finoman előadott flanger gitár effekt vége felé szól nagyon kifejezetten. A fiatalabbak által többször kritizált „lány gitárral, zongora lánnyal” felvételek meghallgatása itt kötelező „tantárgy”, mert azok a pillanatok, amikor a zongora első billentyűit leütik, nagyon hitelesek, gyorsak, az énekhang reális. Az ének reprodukció könnyed karakterű, ez arra késztet, hogy több női énekhangot hallgassunk. Az énekes hangja természetes és (ugyan felvétele válogatja, de) központi fekvésű, a zongora pedig a szükséges testességgel és jelenléttel játszik. A basszus mélysége és energiája komoly teljesítményt mutat. Az ütem viszonylag feszes, ettől függetlenül határozott, lenyűgözően és lendületesen jelenik meg. A domináló mély basszusok nem a Sonus Faber jellegzetességei, mert nem túlzók, de egy részletesebb basszus-alapra lehet számítani, ami zökkenőmentesen kapcsolódik a felső középhez.

Fülel „ráközelíthetünk” egy adott hangszerre, megfigyelhetjük a zenész játékstílusát anélkül, hogy elveszítenénk az érzést, miszerint az összbenyomás fenségesen eláraszt. A dobok bemutatják életfontosságú szerepüket – amikor beindulnak, semmi sem válik monolittá, mert a dobkészlet egy hangszer, ami a színpadon játszik. Ha feltekerjük a hangerőt, a Lumina V Amator zeneileg akkor is konzisztens marad anélkül, hogy kibillenne egyensúlyából. A zene egy egészként szolgál, mégis az egyes játékosokat ki lehet fülelni az egészből. Talán éppen ez az, ami ezt a hangsugárzót egyedivé teszi. Az átfogó bemutatásra és a kohézióra összpontosít anélkül, hogy elengedné a részletek érzetét. Nagyon meggyőzően széles hangteret élvezhetünk, egy egész zenekar nagyszerű szinergiát alkotva van jelen. Még nem megy el odáig, mint a rendkívül kifinomult, csúcskategóriás Sonus modellek, viszont a Lumina V Amator megérdemli, hogy kiváló minőségű zenével táplálják.

KONKLÚZIÓ

A Lumina V Amator a Sonus Faber hangja. Itt visszaköszön a „nagy modellek” karaktere, amiért ott milliókban számolnak. Mindenképpen a már két évtizede meghatározó lefektetett alapokra épít. Olasz stílusú ikon – később hivatkozási alap lehet. A nagyobb felbontás, valamint a szigorúbb és koherens reprodukció érdekében nagyjából ugyanazokat a jellegzetességeket hozza, mint a Sonus Faber unokatestvérek. Az anyagfelhasználás és a mérnöki munka megmutatja, hogy ebben az árkategóriában is meg lehet adni mindazt, amit egy zenehallgató kíván.

Pro

+ Magas fokú esztétika, profi kivitelezés

+ „Kurtmueller”, kézzel gyártott selyem lágy-dóm

+ természetes rostokkal kevert, levegőn szárított papír membránok

+ Hibrid IFF-Paracross keresztváltó

+ Csábító hangzás

Kontra

– Rákontrázunk az előzőekben leírtakra: ez nem bulizásra való(!)

Írta: Szabó Károly

  1. 12. 11.

Forrás és képek: Hangzásvilág

Műszaki adatok: Sonus faber Lumina V Amator