Cambridge Audio Edge A Whathifi bemutató

Cambridge Audio Edge A Whathifi bemutató

Miként ünnepelte a Cambridge Audio az 50 éves fennállását? Építettek egy High-End integrált erősítőt Edge A néven, amelyben úgy a végfok, mint az előerősítő egyformán kimagasló minőségű.

Járt már nálunk az Edge NQ streamer (3499 Font), és az Edge W sztereó végfok (2499 Font), de ez az integrált erősítő eddig rejtve volt előlünk. Most végre a kezünkben tarthatjuk, és élvezhetjük a képességeit. Ha a Cambridge azon ötlete meglepte, hogy 4500 fontos erősítővel rukkoltak elő, tudnia kell valamit. A céget prémium minőségű termékek építésére alapították! A nyolcvanas évek közepén ők jelentek meg a piac egyik legdrágább CD lejátszójával a két dobozos CD1-el. Az akkori áron 1500 Fontos árcímke csak a tényleg prémium kategóriás berendezéseken lóghatott. Aztán egy évtizedek viharjainak hatására a cég visszavett magából, ám idén újra megcélozzák a felső piaci szegmenset. Jól ismerjük a gyártó kategória győztes termékeit. A CXA81 (999 Font) integrált erősítője, és az Azur 851N (1199 Font) hálózati zene lejátszója is díjat nyert nálunk.

Általános bemutatás:

A hátlap csatlakozó készlete messze ambiciózusabb, mint azt az árkategória indokolná. Puritánabb megjelenést és funkció listát is adhattak volna neki, de nem ez a jellemző a gyártóra. Nagy teljesítményt akartak ötvözni a praktikus használattal, és ennek tökéletesen meg is felel. A lemezjátszó előerősítőn kívül minden funkciót bele pakoltak, ami általános elvárás lehet. Három analóg bemenet, közöttük egy szimmetrikus XLR, található a digitális kvartett alatt. Napjainkban már szinte megszokott az USB port az optikai és koaxiális mellett, de kellemes meglepetést jelent a HDMI ARC. Tudja jól a Cambridge, hogy sok felhasználó a sztereó rendszerét használja a TV hangjának javítására, és ez kiváló lehetőség számukra.A várakozásoknak megfelelően a digitális bemenetek megbirkóznak a legtöbb általánosan használt formátummal Az USB-B aljzat például támogatja a 32 bit 384 kHz PCM formátumot, és a DSD256-ot. A koaxiális a 24 bit 192 kHz, és az optikai pedig a 24 bit 96 kHz-et támogatja, ahogy ez szokás ebben a kategóriában. Örültünk, hogy a cég az aptX HD Bluetooth funkciót is beépítette. 24 bit 48 kHz jeleket képes továbbítani, de ez inkább kényelmi funkció, mint minőségi lehetőség. A Bluetooth 576 kbps maximális sebességre képes. Összehasonlításképp a CD 1411 kbps bitrátájú. Ennek ellenére az aptX HD a Bluetooth aktuálisan elérhető legjobb formája, és tisztelni való, hogy a mérnökök nem az alacsonyabb sebességű verziót építették bele.

Ha az Edge A csatornánkénti 8 ohm 100 wattos kimeneti teljesítménye nem lenne elég Önnek, a hátlap kimeneteihez másik végfok is csatlakoztatható, így külső izommal turbózni lehet. Ha mindenképpen ezzel kíván élni, kézenfekvő választás lehet a gyártó Edge W végfoka. Tekintettel arra, hogy az Edge A teljesítménye megduplázódik 4 ohmon, nem tartjuk valószínűnek, hogy szüksége lenne extra erősítőre, csak abban az esetben, ha hatalmas szobában nagyon érzéketlen hangfalat hallgat. Az előlapon lévő fejhallgató kimenetbe dugott 6,3 mm-es jack csatlakozóval szerelt füles elnémítja az erősítő hangszóró, és előerősítő kimeneteit is. A hátlap jobb alsó részén található egy RS232 vezérlő port bemenet, illetve be és kikapcsolás vezérlő aljzatokat, amikkel az Edge-hez csatlakoztatott komponenseket egy rendszerként vezérelheti. Található a fentieken kívül még egy praktikus kapcsoló, ami az automatikus kikapcsolást vezérli. Ha az erősítő nem kap jelet, 20 perc után készenlétre vált. Az Edge A burkolata alá pillantva egyértelmű, hogy a Cambridge mérnökei megszállottjai a belső építészetnek. A két toroid hálózati trafó egymásra van helyezve, de úgy, hogy kioltsák a másik által gerjesztett mágneses teret. Egyszerű, és okos megoldás. A mérnökök nagy ívben elkerülték a jelútban a csatoló kondenzátorokat. Így csökken a torzítás, és javul a jel együttfutás. Ám vannak szokatlan megoldások is, mint például a kimeneti tranzisztorok munkapont beállítása. A Cambridge úgy oldja meg az előfeszítést, hogy viszonylag sok teret ad a hagyományos A-osztálynak, de teszi mindezt jelentős energia felvétel és hőtermelés nélkül. Az eredmény valami olyasmi, mint ami a hagyományos A, és A/B osztály közé sorolható.

A felépítés:

A gyártó gyönyörű munkát végzett a tervezés során. Az erősítő megjelenése olyan lenyűgöző, hogy szinte minden csúcskategóriás riválisát állva hagyja. Imádtuk benne a lekerekített sarkokat, és azt, hogy a felső panelt úgy szerelték rá, hogy nem látszik rögzítő csavar. A forgató gomb szerelvénye mérnöki műremek. A belső gyűrű a bemenet választó, az első pedig a hangerő szabályzó. A bemenet választó tökéletesen pontosan működik, de sajnos ugyanez nem mondható el a hangerő részről. Pontosan ezt tapasztaltuk az Edge NQ esetében is, amit szóvá tettünk.Ennek ellenére az alváz kidolgozása és a kivitel minősége ahogy a részleteket kidolgozták példa nélküli, egyszerűen nincs nála jobb a kategóriában. A Cambridge még távvezérlőjét is jól tervezte meg, illik az árkategóriához. Egyszerűen használható, átgondolt. Ennél többet nem is várhatunk tőle.Egy ilyen szintű erősítő megérdemli, hogy csúcskategóriás rendszerbe illesszük. Forrásként egy Audio Research CD9SE CD lejátszót, és egy Roksan Xerxes lemezjátszót Artemiz karral és a Van den Hul Frog hangszedőjével használtunk. Mivel a Cambridge erősítőnek nincs Phono bemenete, egy Roksan M Phono előerősítőn keresztül vezettük a jelet. A teszt során többféle hangfallal is hallgattuk, de leghosszabb ideig az ATC SCM20 volt rákötve. Jól működött együtt még a ProAc Response D2R-rel is.

Nagy rajongói vagyunk az Audiovector R1 állványosnak, de annak ellenére, hogy papíron stimmelt a kompatibilitás, a páros hangja még sem volt az igazi. Más kombinációkkal összehasonlítva a dinamika kevesebb volt, ami azért meglepő, mert egyéb erősítőkkel ez nem tűnt fel. Ez is csak azt bizonyítja, hogy milyen fontos az egymáshoz illő rendszer elemek megtalálása.

A fejhallgató kimenetet a Beyerdynamic T1 és a Grado RS1 fülesekkel teszteltük. Ahogy az elvárható volt, az erősítő probléma nélkül működött mindkettővel.

A hangzás:

Bekapcsolás után azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy az Edge A tényleg egy igen jól összerakott erősítő ennyi pénzért. Hans Zimmer Gladiátorának hallgatása közben a hang nagy és fenséges. Az Edge egy felkészült előadó, még abba sem rendült bele, amikor a The Battle szólt nagy hangerőn.

A Cambridge igen figyelemre méltót alkotott. A hatalmas dinamika változások és a támadások széles skáláját tárta elénk. Tele volt részletekkel, amelyeket jól illesztett be a zene nagy egészébe. Pontosan követte a hangszerek halk futamait, a tisztasága és a pontossága olyan, hogy nehéz nála ennyiért jobbat találni.

A tonalitás szépen kiegyensúlyozott. Kissé talán lágyabb és simább annál, hogy semlegesnek lehessen tekinteni, de nem annyira, hogy nagyon feltűnő legyen. Valójában ez a tulajdonsága még jól is jöhet gyengébb minőségű felvételek hallgatásakor, viszont nem zavaró a tényleg jó minőség hallgatása közben.

A sztereó képalkotás kiterjedt. Szélesít egy kicsit, de a teret pontosan definiált, fókuszált hangszer képekkel tölti be. Teljesen stabil, a színpadon a képek nem mozdulnak a bemutató alatt.

Nick Cave Babe I’m On Fire felvételének lejátszása alatt a Cambridge otthonosan érezte magát. Csodálatosan tálalta a ritmust és a beütéseket. A zene megszólalási módja megfelelően tömör, az erősítő fenntartotta az uralmat anélkül, hogy rontotta volna az összképet. Ez egy ügyes trükk, ezt a felvételt a legtöbb rivális nem képes ilyen jól kezelni.

A hangerő növelésére az Edge A stabil falat épít hangból, gyakorlatilag lehetetlen kizökkenteni. Nagyon sok zenét játszottunk rajta Olafur Arnald Found Songs csodálatos dalától kezdve Bruce Springsteen High Hope felvételén át Stravinsky The Rite of Springs szerzeményéig, de nem tudtunk belekötni a hangjába.

Elegendő volt a felbontás, pontos volt a tonalitás, a sztereó képalkotás pedig hűen követte a felvételt, még akár analizálni is lehetett volna a hangmérnök munkáját. Ha tehát csak le akar ülni zenét hallgatni, vagy ellenkezőleg, fel akar állni táncolni, az erősítő a zenétől függően mindezt lehetővé fogja tenni.

A pozitív érzések folytatódtak akkor is, mikor a digitális bemeneteket használtuk. Ez egy jó hangú DAC, 1000 font körül még nem talál olyat, ami ennél jobban szólna. Kicsit alul maradt a tisztaságával és a precizitásával a Chord Quest kategória győztes darabjától, de általánosságban a részlet gazdagság és a zeneiség jellemzi a bemutatót.

A fejhallgató kimenetet is kipróbáltuk, és örömmel mondhatjuk, hogy jó. Nem egészen olyan, mint a hangfalakon hallgatva, de a részletek és a dinamika árnyaltsága hallgatásra csábító.

Ítélet:

Ha azt az integrált erősítőjét keresi, amit már nem akar soha többé lecserélni, ebben az árkategóriában nem talál jobb hangot ennél. Ha ehhez még hozzá adja a meggyőző építési minőséget, az okosan összeválogatott funkciókat, nem is kérdés, hogy a Cambridge lesz a befutó.

Pontozás:

  • Hang: 5
  • Funkciók: 5
  • Építés: 5

Az eredeti, idegen nyelvű értékelés:

Ítélet:

Mellette:

  • Kiváló hangzás minden zenei stíluson
  • Rengeteg részlet és drámaiság
  • Kiváló építési minőség
  • Jó funkció lista

Ellene:

  • Melegszik
  • Nagy helyigény

Műszaki adatok:

Forrás:[https://www.whathifi.com]