Cambridge Audio Azur 851E előerősítő, Azur 851D Dac/előfok, Azur 851W végerősítő

A szinte mindannyiunk által kedvelt gyártó ebben a három készülékben a kompromisszummentességre törekedett, mind a tervezésben, mind az anyagfelhasználásban. Mindemellett igyekeztek a felhasználó igen sokrétű igényeit alapul véve olyan készülékeket konstruálni, amelyek könnyen és gyorsan üzemkész állapotra hozhatók. A C.A. Azur 800-as sorozatának „nagy” modelljei, a gyártó több mint 35 éves tradíciójához méltóan, a zenei hangzáshűség tökéletesítésére lettek kifejlesztve. Akár analóg akár digitális műsorforrásról van szó a Cambridge Audio Azur 851-es sorozatának legnagyobb tagjaira komplex zenei élményszerzést bízhatunk. A gyártó mostanra a megfizethető és megbízhatóan jó-minőségű hifi felől a kiváló ár/érték-arányú és univerzális felhasználhatóságú audiofil termékek felé vette az irányt az eddigi jó tulajdonságokból megtartva minden jellemzőt.

Cambridge Audio Azur 851E előerősítő

Ami kívülről is látszik egyöntetű koncepció megjelenésben és kivitelezésben. A logikusan és ergonomikusan elhelyezett kezelőszervekre több funkció is rábízható, elrejthető hangszín szabályzók, fejhallgató kimenet, mindez masszív, akusztikailag csillapított alumínium házban, elegáns, szál-csiszolt előlappal, személyre szabható pontmátrixos kijelzővel, diszkrét megvilágító fényekkel, masszív, kézreálló rendszer-távvezérléssel igazi értéket biztosít.

Ami belül van az tükrözi a mérnökök találékonyságát és hozzáértését. Többek között bizonyíték erre a nagy-energiájú tápellátás biztosítása, kettős, szimmetrikus tápvonal ellátására képes, nagy teljesítményű, kifejezetten audifil célokra kivitelezett toroid transzformátor került beszerelésre.

A bemenetek között három tetszés szerint átkapcsolható szimmetrikus (XLR) csatoló található a magas igényű bejátszó készülékek jelének fogadására, természetesen egy XLR megtalálható a kimenetek között is. Ezeken kívül a bőséges csatlakozást lehetővé téve még négy nagy-szintű bemenet áll rendelkezésre. Egy dedikált Subwoofer kimenet szolgálja egy aktív mély-sugárzó használatát, kapcsolható lineáris és 200Hz-es alsó határfrekvencia beállítási lehetőséggel, másodrendű Butterworth LPF szűrővel.
A precíz kimeneti vezérlést egy dupla szilícium-kapu hangerőszabályzó (fully balanced silicon gate volume control) végzi, nagyon finom beállítási léptékekkel, pontos csatorna együttállással. Az informatív, szabályozható fényerejű, pontmátrixos kijelző diszkrét módon informál. Végre nem világít velem szemben egy „sebészeti-kék-lézer” mint a legtöbb manapság kapható készüléknél. A tervezők azt tartották szem előtt, hogy ne csak olyan erősítőt készítsenek amely egy-két tényezőben egyedi, hanem összhatásában, teljesítményében, kezelhetőségben és rendszerintegrálásban is kiváló legyen.

Cambridge Audio Azur 851D egy univerzális DAC és egy digitális előerősítő rutinos csomagja. A Cambridge Audio saját fejlesztésű, húzott acélvázra épített készülékét a digitális bemenetek és átalakítási lehetőségek tárháza jellemzi. Akár számítógépről akár hordozható készülékekről kívánunk zenét hallgatni minden csatlakozási lehetőség rendelkezésre áll. Az Azur 851D előerősítő analóg részének képességei és műszaki adatai megegyeznek az fent említett 851E modellével, azzal a kiegészítéssel, hogy tartalmaz egy kiváló digitális/analóg átalakítót, amelyet ezen technika elismert szakértői, az Analog Devices mérnökei alkotottak meg. Az AD1955 24 bit felbontású DAC és a Black Fin ADSP-BF532 DSP megkoronázza e készülék kihasználhatóságát.

A 32 bit-es digitális mintavételezéssel működő DSP áramkörei és a második generációs Anagram Technologies ATF2 24 bit/384kHz-re képes felkonvertáló, amely egy asszinkron eljárás, csodákra képes. Így a bemeneti formátumoktól független, a mai technikai színvonalnak legjobban megfelelő hangminőséget produkálni zenei könyvtárunkból, külső (TV, iPhone, iPad, okos-telefon, PC, laptop) forrásainkból. A „normál” 16-24 bites 32-96kHz közötti jeleket interpolálja 24bit/384kHz-re. A C.A. Azur 851D képes fogadni a jelenleg rendelkezésre álló legmagasabb minőségű akár a 24-bit/96kHz-es és 192kHz-es mintavételezéssel készült zenei fájlokat, USB-n keresztül. Az ATF2 felkonvertáló technika gyakorlatilag lehetővé teszi bármilyen audio forrás digitális jeleinek újra mintavételezését, így elérve a zenei jel rendkívüli szintű részletességét. A leggyakoribb digitális szabványú zeneanyagok a továbbfejlesztett átalakítás során gazdagabb hangzással és dinamikatartománnyal szólnak.

Akár CD-lemezeinkről, akár más digitális forrásból hallgatunk zenét rendelkezésre áll három szűrőáramkör amellyel teljessé tehetjük ízlésünknek megfelelően készülékünk hangzási karakterét, játszás közben, kihagyás nélkül. Kell egy tesztelőnek több?

A Linear phase filter egy együttes impulzus indítással rendelkezik, amely az összes audió jelet minden frekvencián azonos mértékű késleltetéssel látja el, így az összes hangra teljesen idő-koherens a kimeneten. A minimum fázis választása közben nem jellemző az állandó futási idő, inkább optimalizálva lettek a zene szereplői, az impulzusok nem egyszerre hanem minden hangszerre jellemzően csengnek az azonos idő tartományban. A meredek steep filter egy kis elő- és utó-csengést mutat az adott idő pillanatban. A végeredmény: feszítettebb, célzottabb basszus, szemléletesebb sztereó képalkotás, hangszerek jobb fókuszálása. A szűrők okos használatával minden eddiginél közelebb érezhetjük magunkat zenetárunkhoz.

Az Azur 851W végerősítőben alkalmazott Class XD rendszer, amely 12 kimeneti tranzisztort alkalmaz csatornánként, egy a Cambridge Audio által szabadalmaztatott egyedülálló erősítő áramköri technológia. A tervezési cél a jelenleg rendelkezésre álló „A”- és „A/B”-osztályú erősítő konfiguráció erényeinek egyesítésével a lehető legjobb hangminőséget elérni, közben magas teljesítményszinten is megőrizni a zene dinamikáját. A leadott teljesítmény 2×200 Watt, azonban ez a végerősítő „hidalható”, (a két csatorna összegezhető) akkor a végteljesítmény mono 500W 8 Ohm. A legújabb védelmi rendszerrel (Cambridge Audio Protection 5-way) van ellátva, miszerint egy új fejlesztésű intelligens áramkör folyamatosan figyeli az erősítési eseményeket de csak akkor avatkozik be, ha öt alapvető hibajelenségből bármelyik felmerül. A CAP5 rendszert úgy tervezték, hogy megvédje az erősítőt a túlterhelés, túlmelegedés, rövidzárlat, túl-áram és túl-feszültség káros hatásai ellen. Egy dolgot érdemes megjegyezni, az Azur 851W üzem közben nagyon meleg. A legtöbb fotón az erősítő tetején van az előerősítő. Mielőtt üzembe helyeznénk győződjünk meg arról, hogy kielégítő a készülékek szellőzése.

A londoni mérnökcsapat összekapcsolta a két „külön világból származó” már jó ismert erősítő kapcsolás-technika működését. A tiszta „A”-osztályból megtartva a torzításmentességet, (Az audiofilek kedvenc áramkörei javarészt ilyen erősítők. A kimeneti tranzisztorok a jelszinttől függetlenül mindig nyitva vannak, ebből eredően ezen erősítőfajtának kisebb a torzítása és részletesebb a hangja) kiküszöböli a „B”-osztályra jellemző a fázis-átmeneti 0-ponton keletkező, rövid idejű kikapcsolásból eredő problémát. Az „A/B”-osztályú munkapontba állított erősítő hatásfoka szinuszos kivezérlés esetén 78,5%, ami jó értéknek tekinthető. Hátránya, hogy mivel a munkapont a tranzisztor „könyöktartományában” van, kis vezérlőjelek esetén a kimeneti jel erősen torzított lesz („B”-osztályú vagy keresztezési torzítás); további negatívum, hogy csak az egyik félhullámot erősíti. Az „A”-osztályú készülékekben folyamatosan áram folyik a teljesítményfokozat tranzisztoraiban, függetlenül attól, hogy ténylegesen mekkora erősségű áramra van szükség a készülék pillanatnyi működéséhez. Ez a megoldás jelentősen javítja az erősítő dinamikus viselkedését. Ezzel szemben az „AB” osztályú készülékek esetében a pillanatnyi igényeknek megfelelő, változó szintű áram folyik a teljesítménytranzisztorokban.
Az XD technológia különbözik az „A/B” osztályú kapcsolás technikától abban, hogy előfeszített áram táplálja a kimeneti fokozatot, így a szokásos „B” osztályú keresztezési pont kikapcsolási torzítás többé nem hallatszik. A jel fázisa bármely irányban közeledik a nulla állapothoz – az erősítés szempontjából ez a legrosszabb pozíció – a különbséget eltolja arra a pontra, ahol jelentős a kimeneti szint, ezért kevésbé hallható. A rendszerből kihagyták a régebben japán erősítőkben alkalmazott előfeszítő rendszert, itt aszimmetrikus eltolást alkalmaztak. A jel erősítés sima és egyenletes átmenetet biztosít a két legfontosabb üzemmód az „A” és „B”-osztály között. A megoldás kettős előnnyel jár, a legnagyobb teljesítmény kinyerésekor is mindvégig megőrzi a hangfekvések pontosságát.

A meghallgatást következetesen kellett végezni. Ugyanazokat a felvételeket használva többször végig kellett hallgatni a kritikus részleteket. Nem adták meg magukat a komponensek, mert a muzsikákban szereplő hangszerek megfigyelhetően természetesen és a hangzás megfelelő kiterjedésével, helyes hangfekvésben szóltak, nem mutattak hibákat. A figyelmes hallgatónak felfedezhetők a felvételkészítés módjára és annak helyszínére vonatkozó jellegzetességek, a mikrofonok elhelyezésének, természetes lecsengések és a mesterséges visszhangok alkalmazásának technikája. Jellemzően hallható az előtér és háttér hangszínpadának szerepe az egyes felvételeken. Nemcsak bal- és jobb oldali kiterjedésről, hanem a hangszerek és az ének szimbiózisáról, elénk rajzolt színpad megelevenedéséről beszélhetünk. A magas hangokat keltő hangszerek nem uralkodnak a hangzáson, inkább mutatják mennyire színesen tudnak szólni akár a hallható hangok tartománya felett is.

A külső tárból, illetve a PC-n lévő fájl-ok meghallgatásából nyert tapasztalatok alapján elmondható, nem minden a mintavételezésen és a konvertáláson múlik. Mivel ez-esetben nagyon gyorsan válthatunk az egyes felvételek között, jobban megkülönböztethetőbbek, jobban magyarázhatóak magunk számára az egyes észlelések. Tömörítéses és adatvesztéses eljárással tárolt zenéink esetén – már ha le tudjuk vetkőzni averziónkat – az Mp3 formátummal szemben meglepődünk, talán még soha nem hallottuk ilyen jónak. Még ha tudom is, hogy a dobos nem üt akkorákat és egy kicsit laposabb minden mint az eredeti CD-lemezen, de akkor is élvezhető. FLAC-file esetén úgy éreztem sikeres a visszaalakítás, nagyjából azt hallottam, amilyen egy CD-lemez általában. A 24Bit/88.2kHz és a 24bit/96kHz felvételek esetén kellemesebb a részletezettség, könnyed hangszerkezelés, szinte valósághű az élmény. A zene betölti a teret, ebből a szólisták jó aránnyal kiemelkednek, a zongora teste szépen zeng, a balkéz-játék basszusai könnyedek, szinte kottázhatók.

A tetszés szerint kapcsolható három szűrőáramkör hatása nem mindenki számára ad szignifikáns különbséget. A zenére gyakorolt hatása az impulzusok elő- és utóhangjának variálásában is adnak választási lehetőséget. Az 1. (lineáris fázis) beállításnál egy nagyon picit ridegebb hangzás, szebbek a csilingelők, definiáltabbak, megfogottabbak a mély-hangú hangszerek, míg a 2. (minimális fázis) hangyányit melegebb, de annak ellenére világosabb, hogy a magas frekvenciák átviteli görbéje -2dB-el kevesebbet mutat, a hangszerek egyedi lecsengések természetessége miatt hozzám közelebb álló hangzást ad. A 3. (Steep) pozíció esetén egy csekély összemosódás hallatszik ami lehet jót tesz a direktebb, keményebb műfajok hallgatásánál (pl.:rock koncert felvételek), szerintem nem vájt-fülűeknek való, mert itt a legfelső frekvenciákból 22 000 Hz-nél már -80dB körüli az átviteli görbe. A szűrők használata mindenképpen nagyobb összpontosítást, figyelmet igényel és egy kis zenei hozzáértést – mivel ez nem hangszínszabályzó! Végül egy teljesen szubjektív vélemény a szűrők beállításával kapcsolatos: a Linear és Minimum fázis ide-oda kapcsolgatásával akár zeneszámonként (v. lemezenként) számomra kedvező különbséget tudtam tenni. A Steep szűrőt rövid meghallgatás után nem használtam többet.

Fentiekből is látszik, hogy a kiváló készülékek birtoklásával nemhogy a lemezgyűjtemény kerül átszortírozásra, de a letöltött zenetár rosszabb elemei is törlésre kerülnek. Ebből a Cambridge Audio összeállításból a legtöbbet kihozni értékes kábelek és kiváló minőségű hangsugárzók használatával lehet.

Konklúzió és ajánlás

Vagy a nagy felbontás, vagy az erősítőben alkalmazott új technika megdöbbentően logikusnak tűnő megoldása teszi, vagy mindkettő, ezek a készülékek szárnyaló hangzással örvendeztetnek meg a komplex, sok-szereplős zeneművek interpretálásakor is. A nyugodt megszólalás ellenére sem szomorú, lehangolt, a zenei történés az előadás mit sem veszít lendületéből, lebilincselő élményt ad. A Cambridge Audio Azur 851E előerősítő vagy az Azur 851D Dac/előfok kiegészítve az Azur 851W végerősítővel, bármelyik párosítással, kinek-kinek tetszése és felhasználói igényei szerint, mindenképpen ajánlott vétel. És, hogy mennyire gáláns a cég, a legjobban az bizonyítja, hogy a Cambridge Audio a megvásárolt készülékeinkre internetes beregisztrálás után teljes körű technikai támogatást nyújt.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 90%
Dinamika: 80%
Kivitel: 85%
Szerelés minosége: 90%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 85%

Pro
+ fejlett technikai színvonal
+ imponáló teljesítmény szárnyaló hangzással
+ jó ár/érték arány

Kontra
elő- és végerősítő párosa egy újabb összekötőkábel vételét kényszeríti
az Azur 851W üzem közben nagyon meleg
a Steep szűrő használata a többihez képest nem ad jó eredményt

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció: Azur 851D, Azur 851E, Azur 851W