A Sonus faber hangsugárzó-építési munkásságát fantasztikus teljesítmények jellemzik, ennek ellenére az olasz design és kreativitás legjobbjainak újraformázását időnként mégsem lehet el kerülni. A Sonus faber gazdag múltjával és értékes örökségével összhangban most újította fel legismertebb Homage Tradition hangsugárzó sorozatát. A „gyűjtemény” négy elemből áll: Amati Tradition, Guarneri, Vox és egy újonc, a Serafino. A Serafino álló-hangsugárzó, fantázianevét Santo Serafin (1699-1758) olasz mesterhegedű készítőről, Nicolo Amati műhelyének egyik jeles tanítványáról kapta, aki az önállóság megszerzése után szintén értékeket alkotott.
Santo Serafin saját műhelyét 1733-ban hozta létre, legjobb hegedűi a korai években készültek, bár független gyártó, mégis munkáira jellemző a világos Amati inspiráció néhány véglegesen velencei elemmel. A hangszerek, a hang minősége és anyagok felhasználásának szempontjából általában kiválóak, talán a legvonzóbbak és legkifinomultabbak a velencei iskola példái közül. Csellói különösen keresettek, bár talán nem egyenlők a kortársak, Domenico Montagnana és Matteo Gofriller kereset munkáival. 1740 körül stílusa eltúlzottá válik és termékeivel kevesebb sikert ér el. Ekkortájt Serafin visszavonul a hegedűkészítői munkától és még 14 évig él. Egy hegedűje 2009 novemberében elérte a 325 000 dolláros aukciós rekordot, bár ez az ár messze van a 2011. júniusi Tarisio árverésen elért, 1721-ben Stradivari által készített „Lady Blunt” modelljéhez képest, ami elérte a 15.900.000 dolláros új világrekordot.
A Sonus Faber teljes mértékben Olaszországban készült hangsugárzóiban megtaláljuk a dicső múlt oldaláról történő klasszikus hagyomány kifejezését, megközelítését. A klasszikus lant-alakú geometriával fenntartja a gyökerekhez való kötödést, ez mindig központi helyet foglal el, de az alkatrészek, a felületek és a kivitelezés a legkorszerűbb módszerek alkalmazásával mára teljesen megújult.
A keresztmetszetét tekintve egy motorcsónak alakja ihlette szekrényét, a kivitelezés a már megelőző modelleknél alkalmazott gondos, akusztikai kutatások eredményeinek újraértelmezése. Az ihlet lényege az ősi hajógyárak és az olaszországi hajóácsok hagyományának tisztelete.
Mivel a cégnél nincs szabvány kabinet, minden hangsugárzót elölről, az alapoktól kezdve terveznek, ezért az ívelt oldalak is, a korábbi modellekhez képest, változtatásra kerültek. A fatest, rajta a bőr, üveg és alumínium díszítőelemek egyaránt felkínálják a modern és a luxus érzetét. Az ívek látványa sokak számára tűnhet békésnek és harmonikusnak. Hogy éppen hangsugárzó sugallja mindezt, talán nem véletlen. Hiszen az emberiség egyik különleges képességének a zene létrehozásának célja is a harmónia – a lélek harmóniája.
A Sonus faber – Serafino Tradition megalkotásánál a hagyomány, az esztétikai és elektro-akusztikus kivitel összhangja a lesugárzott muzsika valósághűségével, kulcsszerepet játszik. A kivitel megkülönböztető jegye a tetején és az oldalakon lévő valódi fa, ami a világ három legdrágább erdejéből való. A precíziósan megmunkált fa alapanyag biztosítja a szerkezet maximális szilárdságát. Számos szabadalom és technológiai megoldás visszaköszön a csúcsmodellek, a Lilium és az Il Cremonese modellekből, például a szekcionált belső kamrák. A teljes, szeletekből álló szerkezetet (Exosqueleton rendszer) belül a tetején és az alján, két végén befogott hangló rúd tartja teljesen rezonanciamentes állapotban. Ezt a hangolórudat addig feszítik, míg a kabinet elnyeri teljesen egyedi hangzását. A mindenkori technikai fejlődés lehetővé teszi, hogy még-jobban kézben tartsák a belső rezonanciákat.
A három és fél-utas rendszert képező „motorok” is különlegesek. Mindegyiket a Sonus faber sajátjaként tervezte és fejlesztette. A (H28 XTR-04 típusjelű) 28 mm átmérőjű, „Arrow Point” számítógépes tervezéssel (DAD) modellezett, selyem dóm magas-hangszóró egy valódi fából készült akusztikus labirintusnak kiképzett kamrába sugározza membránkitérésének befelé irányuló energia-hullámait.
A közép hangtartományért felelős hangszóró (M15 XTR-04.) membránja 150 mm-es, a lengőcséve meghajtásáról neodímium mágneses rendszer gondoskodik.
A két darab (W18XTR-08) mély-hangszóró 180 mm átmérőjű könnyű, szendvics szerkezetű membránja high-tech szintetikus habot és két külső felülete cellulózt tartalmaz.
A Sonus faber mesterei aprólékos kézműves munkával, a kihívásoknak megfelelően biztos kézzel készítik el a hangszóró lelkét, a hangtekercset, pillét, membránszélt. Bár ez mind csak ízelítő abból a tudományból, amivel az itt dolgozók rendelkeznek. Több évtizedes gyakorlattal és tapasztalattal, valamint az újabbnál újabb technikák kifejlesztésével és magas-szintű elsajátításával állnak megrendelőik rendelkezésre.
A keresztváltó anti-rezonáns tervezésű, a fázisviszonyokat időben kezelni képes, amplitúdó optimalizált. A váltó a „Paracross topológia” alkalmazásával alacsony frekvencián is stabilan tartja az impedanciát. A elektronikai komponensei a legmagasabb minőségűek, az utolsó generációs Mundorf „Evo” Olaj- és ezüst/arany/olaj fólia-kondenzátorokat, valamint Jantzen tekercseket tartalmazz. A váltási pontok 80Hz, 250 Hz és 2 500Hz, talán a zene szempontjából is a legjobb helyeken, találhatók.
A hátsó panel külső része extrudált alumínium, itt került elhelyezésre a basszusreflex nyílás, ami szabályozza a kiáramló levegőt, így a belső energiák kijutását a kabinetből. Egyben kordában tartja a kiáramló basszus-energiák sebességét és csökkenti bármilyen erejű/tömegű levegő turbulenciáját és így a torzítások kialakulását.
Ez a „Stealth Ultraflex” rendszer és az újraértelmezett lábazati „Zero Vibration Transmission” technológia saját szabadalmak és kivitelezési megoldások sora. A mechanikai rendszer részei, a jellemzően egyedi, „Silent Spikes”, a koaxiális szerkezetű fém/elasztomer/fém tüskékkel ellátott rezonanciamentes kúpok.
A Homage Tradition kollekció kétféle kivitelben készül. Egyik a „Red”, azaz hagyományos, fekete berakásokkal kombinált, csiszolt fekete alumínium, vörös-diófa, és elől fekete bőr-borítással. A másik verzió, Wenge színű bevonattal, azaz juhar berakással, csiszolt alumínium és titán berakással, elől barna bőr-borítással. Mindegyik gyönyörű – a piros a kedvenc.
Meghallgatás
Fenségesen gazdag hangzás, ultra dinamikus linearitás a közép-tartományban. Könnyű dolgunk lenne, ha csak ennyit kellene mondani/írni róla. A szak újságírói feladat az nem ilyen egyszerű. Meg kell tudni fogalmazni a még oly csodálatosat is, hátha valaki nem megy el meghallgatni egy ilyen hangsugárzót! Nem is érteném, ha nem kérnének időpontot a forgalmazótól egy meghallgatásra.
Szerencsésnek tekintjük, hogy ennek a modellnek itthoni sorsát a megérkezéstől a kicsomagoláson át, a bejáratáson keresztül a tesztig végig kísérhettük.
Nos, a lényeg. Az egyre inkább digitalizálódó világunkban egy dolog állandó, nem látszik változni, és ez nem más, mint a száz év fejlődésen átment elektroakusztikai átalakító – a hangszóró. Hangszórót és egyben hangsugárzót tervezni és készíteni nem kis feladat, sok profi és amatőr próbálkozik az ideális hangzás megközelítésével szerte a világon. Megnyugtatásul; az „igazi” még senkinek sem sikerült, tehát van még 100 év kutatni, fejlődni, kísérletezni való idő. De, van a Sonus faber és, mint mindig, átértékelteti velünk az eddig tapasztaltakat.
Beletelt egy kis időbe, míg megtaláltam a Sonus faber – Serafino helyét, jót tett a hátsó fal távolsága, ez kb. 70 centimétert jelentett. A sztereó háromszög hallgatási pontja felé irányuló dőlésszög is fontos, hogy minél több hangszert tudjon egymástól különváltan térben ábrázolni. Dicséri a gyártó gondosságát, ahogyan párba válogatta az alkatrészeket, ezért a két hangsugárzó között nincs eltérés a frekvencia átvitel egyenletességében. Ez az igazán jó kábelekkel akár szabad füllel is érzékelhető. A legjobb példa erre, hogy egy hangszerszóló esetén fix helyen áll a hangszeres, nem imbolyog a két hangdoboz között a hangok magasságának függvényében.
Ne üljünk túl mélyen a fotelben, mert az amúgy 109 cm magas hangsugárzó kitűnő térrajzolását nem igen fogjuk élvezni! Mint minden jó hangsugárzó ez a modell is a teteje felett 20-30 cm-re rajzolja a teret, félköríves formába. Azért a 90 dB érzékenység biztosítja azt, hogy egyes szólisták egy kicsit előbbre jönnek a hangzástérben, tehát meg van a harmadik dimenzió, a térmélység is.
A három-utas rendszernek köszönhetően precíz a hangszerek hangjának képzése. Az egyes hangok rövid lecsengési ideje tükrözi azt, hogy a hangsugárzó nem akar állandóan szólni, itt a csendeknek igen nagy szerepe van. A nagy energiájú tranziensek rövid felfutása biztosítja a hatást. Jól mutatja a hangerő/hangnyomás arányt a zenekarban. Hangszerkezelési zajok és a felvétel körülményei is hallhatók. Felvételenként más-más a hangmérnöki munka és a helyszín ahol a felvétel készült, ezt hallani kell. Nem szomorodik el a zene, tehát a ritmus tartása is jó. Nyugodtan, magabiztosan, selymesen, ha kell ütőképesen, egyáltalán nem puhányan szól. Egyes felvételek meghallgatásánál kitűnik mennyire élték bele magukat a zenészek a játékba. Magyarán szólva ez a hangsugárzó kínálja a hangokat, mutatja a hangbéli történéseket.
A kevés hangszeres művek, mint a hegedűversenyek játszásakor tisztán szólaltatja meg a hangszereket a közel mikrofonozott felvételeken. A dinamikai leképezés is a helyén van.*
*Egy-két mérési diagram mindenre választ adna, például a frekvencia átvitel egyenletessége, az impulzus válasz és az impedancia menet tekintetében. Reméljük, a gyártók egyszer visszaállnak méréseik közzétételére, addig is füleljünk fegyelmesen!
Meghallgattuk Johann Sebastian Bach d-mol Toccata és Fúga című művét. Elsősorban azért, mert ez a legjobban kedvelt orgonamuzsika, van egy olyan felvétel, aminél a megszólalás előtt harangzúgás kényezteti a füleket. Az első hangok megszólalásánál észlelhető az a magabiztosság, ami ez esetben kötelező, hogy végig kísérje az egész felvétel meghallgatását. A nagy dinamikától, nagy hangerőn sem esik szét a hangkép, a torzítatlan energiatömb mindvégig megmarad. Érezhető a hangszer megjelenítésére fektetett hangsúly.
Mindenképpen hallgassunk meg Ray Brown nagybőgős „mutatványaiból”, hogy fogalmunk legyen a dallamos basszus alsó három oktávjának megjelenítéséről, hogyan dalol az a nagybőgő. Vagy egy dobszóló felvételét, mert akkor lesz elképzelésünk a cinnek méretéről és a dob bőr hangjáról nem beszélve a dob-testek fa anyagának különbségeiről, a lábdob „ütéséről”. Egy gondolatban: a muzsika hangja a 30Hz és 3000Hz közötti tartományba esik, ebbe belefér az énekes 80Hz-től 1300Hz-ig. Minden hangszer ami dallamot játszik elfér ebben a tartományban, tehát ennek kell a legegyenletesebbnek lenni. Itt nincs helye a gyomorba vágó mélyek robbanásának. Meg kell értenünk azt is, hogy mit akarunk attól a terméktől, amit a „kezünkbe” veszünk.
Konklúzió
A Sonus faber az utóbbi években minden design és innovációs díjat elnyert Tokyo-tól München-ig, Las Vegas-tól Milano-ig. Szemnek és fülnek, a szépség iránti vágynak kielégítése céljára, a technológia és a kivitel együttléte folytán született egy új akusztikus csoda.
Ami számunkra zenekedvelők számára a legfontosabb a természetes, valósághoz közeli hangzása. A hangszerek a saját fényükkel szólnak hangzási-balansz problémák nincsenek. Először kicsit furcsának tűnt, hogy a különböző felvételeken kisebb különbségeket hallottunk, mint más berendezések tesztjénél, de figyelmesebb hallgatás után örültünk a torzításmentes felhangoknak, a hangszerek szinte kontúros valósággal leképezett testességének. Utóbbi idők legszebben megrajzolt színpadtere tárult a hallgató elé. Pontosan a részletező képesség adja a térben mélységi dimenziókat is megnyitó hangzásképet.
A Sonus faber esetében már eddig is sokszor sikerül a valósághoz közeli élmény bemutatása, most a Serafino Tradition modell is emberi léptékekkel bizonyította ezt. Emberi léptékekkel, mert bármelyik nappaliszoba ékessége lehet egy Serafino, mutatva az eléje kapcsolt hangrendszer és a felvételek minőségét. Felfoghatjuk egyfajta „minőségi ellenőrnek” is, mert ha a hangzásban valami hibát találunk, az nem ennek a hangsugárzónak hibája. Az áráért High-End kategóriájú muzsikát, kiváló mérnöki munkával megalkotott instrumentumot kapunk.
Pro
+ kivitelében együtt kínálja a modernség és a luxus érzetét
+ szekcionált belső kamrák
+ high-tech szendvics szerkezetű membránok
+ elektronikai komponensei a legmagasabb minőségűek
+ fenségesen gazdag hangzás, ultra dinamikus linearitás a közép-tartományban
Kontra
– nagyon kimutatja az eléje kapcsolt elektronikák hibáit
– szerencsétlenebb esetben kidobhatjuk lemezgyűjteményünk felét
Forrás:[www.hangzasvilag.hu]
Specifikáció.: Sonus Faber Serafino Tradition