Sonus Faber Ex3ma hangsugárzó – Hangzásvilág beszámoló

Nincs több fa (egyelőre)… és 30 évig nem is lesz!

Ugyanis a Sonus Faber alapításának harmincadik évfordulójára tervezett állványos hangsugárzó olyan fából készült, mint a mesterhegedűk. A cég úgy ünnepelt, hogy tervezőik megfeszített munkával, minden eddigi tapasztalatuk felhasználásával olyan hangsugárzót alkotottak az utókor számára, amit egészen bizonyosan évtizedekig – ha nem száz évig – emlegetni fognak. A tervezés és fejlesztés több mint 18 hónapig tartott, a már az eredeti, 1991-ben gyártott Extrema – amely évekkel megelőzte korát – utódaként. Ehhez felvásárolták a még fellehető összes, a hegedűgyártáshoz használt, Val di Fiemme-ben vágott fát. Mivel mindezt környezettudatos és az emberiség kultúrájáért felelős lelkiismerettel tették, újakat telepítettek. Ezek csak több mint 25 év múlva lesznek vágásérettek, de majdhogynem 100 év kell mire jó hegedűanyag lesz belőlük.

A kevés rendelkezésre álló faanyag és az amúgy is eldöntött limitált széria miatt a Sonus Faber Ex3ma (ejtsd: ex-tree-ma) hangsugárzóból nem készült csak 30 pár. Ebből nem kapott minden disztribútor a világon, ebből nem lehet után-rendelni, ezt látni kell mint a Mona Lisa-t, a Milói Vénusz-t vagy Michelangelo Dávid szobrát. Sőt, mivel hangsugárzóról van szó, hallani kell. A már most felépített legendához hozzá tartozik, hogy az Ex3ma modell gyártásához használt egyedi szerszámokat az utolsó darab gyártása után megsemmisítették, ebből a leglátványosabb a szénszálas váz kialakításához használt sablon ünnepélyes összetörése volt.

Volt szerencsénk, hogy egy pár Ex3ma hangsugárzót láthassunk, hallhassunk. Mivel ott voltunk a kicsomagolásnál és végig izgalomban voltunk a bejáratás 200 órája miatt – csak úgy toltuk az időt – meghívást kaptunk a nagy próbatételre, egy bemutatóra a hazai disztribútor „nagytermébe”. Szó szerint életünk egyik szerencséjének tartjuk, mert nem lehet látni egy helyen két ilyen kvalitású hangsugárzót, mármint az Ex3ma-t és a „nagytesó” Aida-t. Lélegzetelállatóak egymás mellett. (az Aida érkezéséről már korábban hírt adtunk).

Hiábavalónak érezzük a műszaki paraméterek táblázatba szedését, inkább mesélünk a szerkezetről és a hangzásról. Minden porcikáját a Sonus Faber mérnökei tervezeték. Az Ex3ma a versenyautóiparban is előszeretettel használt szénszálas monocoque szerkezetre szerelt részei átgondolt technológiát és megannyi hangfalépítésben ritkán és szokatlanul alkalmazott megoldást tartalmaz. Míg a váz szénszálas, addig az elő- és a hátlap egy tömbből kimart fém. Az oldalak azok a bizonyos, nagy gonddal és hozzáértéssel megmunkált falapok. A magas hangszóró karbonnal felületkezelt, berillium porszórású és kellően nagy átmérőjű (30 mm) dóm, amelyre elég nagy feladatot bíztak tervezői. Igen széles rezgés-spektrumon sugároz. A 18 cm-es mély/közép hangszóró kosár-szerkezetében a mágnes egységet és az előlapi gyűrűt, rézből esztergált távtartók kötik össze. A 6N tisztaságú réz lengőtekercs számára neodímium mágneshengerek biztosítják az erős mágneses teret. Külön tanulmány a passzív radiátor, amely tulajdonképpen csak mechanikáját tekintve passzív, ugyanis a meghajtott hangszórókhoz hasonló módon, itt is találunk mágnest és tekercset is. A zárt kabinetben lévő levegő nyomása megmozgatja a passzív membránt, a tekercsben áram indukálódik és ezt az áramot „fékezhetjük” egy szabályzóval a hátlapon. Tehát a keletkező mély-hangokat teljes kontroll alatt tarthatjuk! Az álló hangsugárzószerkezet állványtalpazata valódi olasz márvány, de azt nem tudni, hogy Carrarai, vagy sem.

Ennek az „ékszerdoboznak” a közelében lenni különleges élmény, ötvözi a muzsika és a szakma iránti szenvedélyt Meghallgatni és utána megírni a hangzásbéli tapasztalatokat az élet szerencséjének betudható. Az Ex3ma hangsugárzó úgy szól, ahogyan kinéz és ami lehetetlennek tűnik, az, hogy a test rezonanciája a hangszerekéhez hasonul.

A két vezető tervező, Livio Cucuzza és Paolo Tezzon bebizonyította, hogy szüksége van a 21. századi High-End Audio-nak valami különlegességre. A kreatív duó Mauro Grange vezető-mérnök irányítása alatt rendkívül bonyolult és kockázatos, de mára bizonyosan helyes lépést tett ezen a kiélezett piacon. Mindketten remek „művészek” önmagukban és ha közösen dolgoznak az eredmény „extrém”. Az Ex3ma nevet Livio adta a hangsugárzónak. Ez korrelál az eredeti Extrema névvel, de ad egy pillanatnyi kortárs szellemet, új érzelmeket az új ügyfelek részére. A Sonus Faber Ex3ma tökéletesen tükrözi a hang jellegét és aura veszi körül. Az összes új Sonus Faber Ex3ma ünnepe a kiváló minőségű anyagoknak és a magas technológiának. Paolo Tezzon rámutatott, hogy általában a Sonus Faber hangszórók hangszerek, de az Ex3ma a precíziós műszer, amelyben felismerhető a Sonus Faber lélek.

Nagyon magas elvárásokat támasztottak maguk elé a 30. évfordulót megünneplő különleges termék vonatkozásában. Az új Ex3ma büszke és tiszteletteljes vissza pillantás az örökségre. Az első vizuális hatás fenséges. Az Ex3ma egyedi esztétikai nyelvet sugároz. Soha nem könnyű feladat létrehozni valami vizuálisan erőset, mint funkcionális tárgyat a művészetben. A „Livio alakú” új Ex3ma tiszta és elegáns. Az elegancia és az időtlen természet szállítja a zenét érzéki módon, jellegzetes, modern, „naprakész” érzés számukra. Az Ex3ma nem rejt el semmit. A szép látvány csapdájába esel, a sugárzó piros oldalfalak és a szénszálas alkatrészek szerves részét képezik a vizuális extravaganciának. Az Ex3ma, mint kidolgozott részek összessége, melyek mindegyike alapvető és elengedhetetlen annak érdekében, hogy a hangsugárzó teljes egész legyen.

Új alapanyagok alkalmazása a hangsugárzó gyártásban bizonyítottan nagyon nehéz. A kezdeti szerkezet teljesen szénszálas anyagból készült. Az ötlet nagyszerű volt, de amikor meghallgatták egyszerűen nem működött a jó hangzás. Ez vezetett az egyedi héjszerkezet létrehozásához, amely kombinálható más anyagokkal. A réz, a szénszálas anyag, a fa és a fémek kombinációjára közösen reagálunk, a vizuális és a hangzási jelleg azonnal kitűnik. Olyan élénk hangzású, mint amennyire lenyűgöző stílusú.

Eltartott egy ideig, hogy rendezzem magamban az érzelmi hatást, amit az Ex3ma közvetített. Mivel egyértelmű, hogy mindannyian szeretnénk hallani valami újat, és nagyon különlegeset. Erős az analógia a sportkocsik világával, a sebesség és a villámgyors részletek Érdekes és meglepő Ex3ma a nem veszíti el a természetességet, bensőséges hangulatú. A beryllium-al bevont magas hangszórómembrán és a szénszálas membránszövet nem áll messze a zene megvalósításának elméletétől. Néhány nagy gyártó már használja ezeket a high-tech anyagokat, de egyszerűen nem működik a zene ilyen szinten. A Sonus Faber tervezői teljesen más módon dolgoznak.
Miközben a legendás, kellemes, érzelmes, igazából természetes hangszín jön át, az Ext3ma ad hozzá villámgyors mikroszkopikus betekintést. Az Ex3ma képes kivetíteni a zenét nagy teljesítményű hatással ami egyszerre izgalmas és inspiráló. Magával ragadó, mert a zene egyszerűen áramló, féktelen – még soha nem hallottam monitor alapon tervezett hangszórótól, hogy így betöltse teljes potenciálú muzsikával a szobát. Még a legkisebb mikro-szinten meglévő árnyalatok is jelen voltak éleslátással és jelenlét érzettel. A klasszikus zene megelevenedik és részletes, nagyon kevés hangsugárzó képes erre. Ha vak-teszt lett volna biztos vagyok benne, senki nem ismerte volna fel, hogy állványos hangsugárzó szól.

Sajnos csak 30 pár. Néhány kiválasztottnak, akik megvásárolják, nagy költségvetési tényező lesz ez a luxus-modell, kár, hogy zeneszobákban lesznek bezárva, nem lesznek közöttünk.
A Sonus Faber Ex3ma a tiszta betekintést képviseli, mire számíthatunk a jövőben a High-End audio
kivitelezés, fejlesztés és megvalósítás terén. Hiszek abban, hogy a High-end audio iparág továbbra is az előrelépésről szól majd. Ez a következő években a hifi audio ipar jövőképe. Az tény, hogy ezek a hangsugárzók az exkluzív luxus megtestesítői, de kifejlesztésük komoly haszonnal jár a többi modell megítélésénél és értékesítésénél.

Zárszó

A Sonus Faber az első cég amely hidat épített a stílus és zene között olyan példátlan eleganciával, ahogyan az előttük senkinek nem sikerült. Szép hangszórók létrehozása többeknek, jó hangú hangsugárzók is sokaknak emblematikus léttel bír, de ennyire összestimmelni kivitelt és hangzást, szerintem még egyik gyártónak sem sikerült. A Sonus Faber Ex3ma hangsugárzóknak sikerült örök-érvényű hatással lenni a High-End audio társadalomra, újabb mérföldkő felállítása az olasz hangszóró építésben.

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció