Luxman LMC-5 bemutató HiFi World
Mélyvörös. Noel Keywood belemerült a Luxman LMC-5 mozgó tekercses hangszedő mélységeibe.
Íme egy mozgótekercses hangszedő, ami attól szokatlan, hogy teljesen szokványos. Igen, ez így normális. Nincs benne új technológia, és eltekintve a szemrevaló megjelenésétől, nincs benne semmi szokatlan. A Luxman LMC-5 ára 2000 font, amely a prémium kategóriás MC hangszedők magasságába emeli, mindenféle egzotikum nélkül.
A Luxman az építés módjának bemutatásakor a „motor” kifejezést használja az általánosan ismert „generátor” helyett. Két réz vezeték tekercs – aranyozás nélkül – van felrögzítve a pálcára, amely a szamárium kobalt mágnesek előtt mozog. A tekercs impedanciája 4,7 ohm 1 kHz-en, ez is általános adat. Ezt az értéket javasolt tízszeres impedanciával lezárni, ami azt jelenti, hogy 40 ohm, vagy magasabb választható az előerősítő bemeneten. A 100 ohm általános érték is kiváló választás, ráadásul szinte mindegyik MC előerősítő tudja ezt. A kimeneti jelszintje egészséges 0,4 mV, ezt is szinte mindegyik MC előerősítő tudja majd kezelni, és nincs szükség extra erősítésre.
A generátor részbe a tekercs aszimmetrikus elrendezésbe van beépítve, hogy csökkentsék a rezonanciát. A test rubinvörös. A legtöbb MC hangszedőhöz hasonlóan a zöld színű bal oldali negatív kábel nincs a házzal összeköttetésben, hogy szimmetrikus bemenethez is lehessen csatlakoztatni, ha olyan az erősítő. Mikor jobban megnéztem, kiderült, hogy a belső része nem fém, ezért a rögzítő csavarok elektromosan nincsenek összeköttetésben sem egymással, sem pedig a fém házzal.
A hangszedőt az Icon Audio PS3 elektroncsöves phono előerősítőm aszimmetrikus bemeneteihez csatlakoztattam. Van egy öreg munkatársam, egy Luxman 40 wattos erősítő, ami már régóta a tulajdonomban van. Még Tim Paravicini barátom hozta nekem Japánból, mikor hazatért az Egyesült Királyságba, és beindította EAR néven a vállalkozását. A Luxmannak ez az erősítője az elektroncsöves időszakból való, és azt mondja mindenki róla, hogy a hangja minden túlkapástól mentes, természetes. Ugyanezt állítja a gyártó az LMC-5 hangszedőről is. A PS3 előerősítőt én szintén természetes hangúnak tartom.
A hangszedő kis zsanérral nyíló doboza három pár M2,6 rozsdamentes acél csavart tartalmaz 5mm, 8 mm és 10mm hosszú menetekkel. Két nylon alátét, és egy hatszögletű szerszám jár hozzá. Anyák nincsenek a csomagban, mert a ház tartalmazza a menetet, ezért a szerelése könnyű. Más tartozékot, mint például tűtisztító ecsetet nem tartalmaz a csomag.
A hangszedő tömege 8,5 gramm, ami a 6-10 gramm sáv közepén helyezkedik el, ezért sokféle karba beépíthető. A tűnyomás 2,1-2,3 gramm tartományban van, a gyári ajánlás pedig 2,2 gramm. Ez is általános adat ebben a kategóriában. Az Ortofon egzotikuma például az SPU szériás hangszedőivel kapcsolatban az, hogy 4 gramm tűnyomást igényelnek, ami szokatlanul magas.
Ami meglepett, hogy a Luxman egy nagy teljesítményű hangszedőbe általános párhuzamos oldalú alumínium cső tűszárat használt. Az apró Shibata tű (nude) a kedvenc tűprofilom, ráadásul napjainkban igen népszerű. Ha ez egy trend, akkor bizony van értelme!
Hangminőség:
A Luxman LMC-5 hangszedőt egy SME-309 karba szereltem be, amely a Timestep EVO módosított Technics SL-1210 Mk2 lemezjátszón dolgozik. A tűnyomást a gyári javasolt 2,2 grammra állítottam be. A bemutató időtartama alatt elsősorban az Icon Audio phono előerősítőt használtam, ami MC trafókat is tartalmaz. Ebből a jelet egy PrimaLuna EVO300 hibrid erősítőre vezettem át, ami Martin Logan ESL hibrid elektrosztatikus hangfalakat hajt. A hangszóró kábel Chord Company Signature Reference. Rövid időre váltottam a Pro-Ject Phono Box RS2 félvezetős előerősítőre is, hogy valami alternatívát hallgathassak.
Az első pillanattól kezdve az LMC-5 hangját folyékonynak és részlet gazdagnak hallottam, abszolút klasszikus bemutatás formában. Aerial I, With King of the Mountain című számában a tágas színpad közepéről hallatszik Kate Bush hangja a maga élethű tonalitásával. A hangszer ábrázolás stabil elrendezést, és valós méreteket mutat. Kényeztetett mindennel, ami csak elvárható egy magas kategóriás MC-től. A kifinomult jelző jellemzi talán legjobban a hangot. Ezt úgy értem, hogy a felső frekvenciák tájékán semmi olyat nem hallottam, amit a hangszedő önkényesen oda tett volna. Az általa közvetített üzenet egyértelmű. Kate Bush hangja nem változott olyanná, mint a kemény szikla, megmaradt benne a természetes lágyság.
Syd Lawrence Orchestra Sing, Sing, Sing című száma kiváló színpad mélységet mutat. Lehet, hogy ebben segítséget nyújtott az elektroncsöves erősítés, és a szintáttevő trafó is, de akkor is nagyon jó. Néhány lemez lejátszása után kevesebb gyengédséget akartam, vágytam némi felső frekvencia csillogásra, ezért a Pro-Ject Phono Box RS2-re váltottam. Szimmetrikus csatlakozást alkalmaztam a kar kábelen. A hangzás azonnal lágy mélységgel, és élénkséggel egészült ki a közép tartományon. A fúvós hangszerek előrébb jöttek, az ábrázolás már nem volt annyira céltudatos mint korábban. A dob nagyobb sebességet kapott, de veszített egy keveset a legmélyebb tartományának súlyából. Úgy is mondhatnám, hogy a felvétel teljes hangulata átalakult. A színpad előrébb jött, a lezser semleges karakter ugyan megmaradt, de a színpad mélység ábrázolás csökkent. Ez nagy valószínűséggel annak tudható be, hogy a Pro-Ject nem tartalmaz illesztő trafót.
A bekövetkezett változások azt sugallják számomra, hogy a Luxman egy kiegyensúlyozott, naturális hangzás világot mutató hangszedő, amely nem emel ki tartományokat önkényes módon. A manapság divatos bór rúd tűszárakkal ellentétben az LMC-5 egyszerű alumínium csöve nem keményítette fel a hangot, emiatt véleményem szerint nem lesz jó partnere a kemény hangú előerősítőknek, mert elfogy a zenéből a lélek. Válasszon mellé lágy erősítő karaktert, az lesz a legjobb.
Személyes kedvencem egyébként a kónuszos alumínium tűszár, amelyet az Ortofon Cadenza Bronze is tartalmaz. Ez a sebességet és a definíciót felfokozza. A Luxman párhuzamos oldalú 0,5 mm-es ötvözet csöve viszont lágy természetességet ad. Ez sem nevezhető rossz választásnak. Hallgatása során mindig egyértelműen érzékelhető egyfajta udvariasság, és érzékletesség, annak ellenére, hogy egyáltalán nem színezi a hangot.
Rosella Caporale ének hangja a Time to Say Goodbye, Two Nations One Heart című számban a kifutó barázda környékére nyomott dalban a tűt komoly kihívás elé állítja. Ám az LMC-5 Shibata formája könnyedén vette az akadályt. A hangszer ábrázolás stabil, egyértelmű helyeket foglalnak el a színpadon. A gyönyörű énekhang semmit nem veszít az érzelmekből annak ellenére, hogy a lemez végére nyomták a dalt. A Luxman LMC-5 mindig pontosan és szépen szólt a lemez minden részén.
Ítélet:
Azok, akik a klasszikus MC hangzásra vágynak, ami mentes a magas tartomány bór tűszár által okozott túlkapásoktól, nagyon szeretni fogják a Luxman LMC-5 hangját. Finoman kidolgozott, valósághű, és ezt minden körülmények között megtartja. Nagy élvezettel hallgattam az általa nyújtott folyamatosságot és érzelem gazdag hangot. Mi mást vár az ember a zenétől?
Igen, az ár már megint más kérdés. Ha ezt is figyelembe veszem, nem tekinthető olcsónak. Sokan nem merészkedhetnek el eddig, és Denon, Audio Technica hangszedőket választanak az olcsóbb szegmensből. Ám a Luxman versenytársa inkább az Ortofon Cadenza Bronze, ami nagyon közel van hozzá árban. Közöttük az egyéni ízlés fogja eldönteni a választást. A Luxman a klasszikus MC hangot kínálja teljesen természetes tálalás módban, a maga gyönyörű kidolgozottságával, természetességével és érzelem ábrázolásával. Inkább ezt nevezném erényeinek, és nem a gyorsaságot, meg a határozottságot.
Mérési eredmények:
A Luxman LMC-5 frekvencia átvitelét a Japanese Audio Society JAS AD-1 teszt lemezével mérve mutatja be a gyártó. Én a JVC TRS-1007 teszt lemezt használtam a saját méréseim során. A mérések gyakorlatilag megegyező adatai jól mutatják, hogy mennyire pontos az LP rendszere.
A fenti átvitel ábra zöld színű vonala mutatja az átvitel egyenletes voltát. A Luxman LMC-5 elképesztő linearitása egy CD lemezzel vetekszik. A szabványokat pontosan követő, természetes hangú hangszedő pont ilyet mutat. A piros színű vonal a záró barázdához közeli átvitelt ábrázolja. A Shibata tűprofil még itt is nagyon jól teljesít, rendkívül csekély a veszteség.
A 300 Hz-es teszt hangot a CBS-STR112 teszt lemezzel mértem, és 2,2 gramm javasolt tűnyomás mellett 80 um csúcs amplitúdót mutatott. Az 1 kHz értéken, ahol a tű tömege és az engedékenység komoly befolyásoló tényezővé válik, olyan kimagasló mérési eredményt mutatott, amire csak igen kevés hangszedő képes. Összességében kimondható, hogy nagyon pontos a lekövetés.
A kimeneti jelszintje 0,37 mV, 3,54 cm/sec sebességen mérve. Ez MC szinten magasnak számít még azzal együtt is, hogy egy MM hangszedő ennél közel tízszer nagyobbat ad ki magából.
A torzítás értékeket CBS-STR112 teszt lemezzel mértem. A laterális 45 um vágáson a torzítása 0,4%, ami kimagaslóan jó adat, mivel az általános 1% körül szokott lenni. A vízszintes moduláció 4% értékre nő, ha a támadási szög (VTA) 27 fok. Ez érdekes, mert bár a második harmonikusok nem rontják jelentősen a hangzást, mérve soknak tűnhet. Ennek a hangszedőnek 22 fok az ideális támadási szöge, ügyeljen a karmagasság beállításra, és minden rendben lesz.
Összességében kimondható, hogy a Luxman LMC-5 egy klasszikus mozgó tekercses hangszedő alumínium ötvözet cső tűszárral. Igen jól megtervezett és kivitelezett darab, kiváló mérési eredményekkel.
Noel Keywood
Forrás: Hi-Fi World 2022 március, Vinyl section
Műszaki adatok: Luxman LMC-5 MC hangszedő
Az értékelés angolul: