Audio Analogue Vivace DAC/előerősítő teszt – Hagyományos értékek
Az olasz gyártó CD játszókból és erősítőkből álló választékában igazi különlegességnek számító Vivace DAC / előerősítő megalkotásában az Audio Analogue-ot alapító Claudio Bertini is tevékenyen közreműködött, a készülék finomhangolását pedig a többi modellhez hasonlóan a belső kábelezést is készítő Airtech végezte.
A formailag a Fortissimo és Crescendo készülékekhez tökéletesen illeszkedő Vivace első látásra inkább tűnik erősítőnek, mint DA konverternek, figyelmesebben megnézve azonban az előlapjának bal alsó részén felfedezhetők a különféle léptető gombok, a márka CD játszóihoz hasonló kék háttér világítású fehér digites kijelző pedig az aktuális bemenetet és mintavételi frekvenciát mutatja. A középütt elhelyezkedő méretes potméter a hangerőszabályzó, aminek természeten csak előerősítőként való használatkor van szerepe.
A Vivace digitális szekciója a Texas Instruments PCM1795DB 32-bites DAC chipen alapul és nagyon sok bemenettel rendelkezik, amelyek mindegyike 24bit/192kHz-es felbontásig működik. Az SPDIF receiverben és a mintavételezés konverterben a jitter hatékony csökkentése érdekében két azonos funkciót ellátó integrált áramkör végzi a jelfeldolgozást, a mintavételezés órajelét pedig kettő oszcillátor állítja elő. Az egyik 44,1 kHz, a másik 48 kHz mintavételi frekvencián üzemel, és lényegében ezen értékek többszörözésével állíthatók elő a különböző, forrásoktól függő frekvencia értékek 44,1 kHz és 192 kHz között.
A teljes digitális bemenet választék aszinkron USB B portból, három koaxiális, négy Toslink optikai és egy AES/EBU szimmetrikus csatlakozóból áll, ami több mint elegendő, legalábbis a vezetékes területen, mert Bluetooth és egyéb vezeték nélküli kapcsolódási lehetőségek viszont egyáltalán nincsenek. A DSD kompatibilitás szintén hiányzik a készülékből, pedig egy efféle igényes modell célközönsége bizonyára igényelné ezt a magasabb kategóriájú formátumot is. Analóg kimeneti oldalon a kettő RCA kijárat (Pre out, fix kimenet) mellett szintén található egy XLR szimmetrikus csatlakozás is, míg a digitális változatokból kapunk egy koax és optikai kimenetet, mivel a Vivace DAC-ban érdekességképpen AD konverter is található.
A nulla negatív visszacsatolású erősítő fokozatokból felépülő előerősítő egység önálló digitális előerősítőként is képes működni, vagyis aki kizárólag digitális forrásokat alkalmaz, teljes értékű előerősítőként használhatja a készüléket és mindössze egy végfokot kell vásárolnia hozzá. A fejhallgatósokat igényes fejhallgató erősítő és a frontlapi 6,3 mm-es jack fejhallgató csatlakozó szolgálja ki, a készülék kényelmes kezelését pedig távvezérlő segíti.
♫
Az „Armonia” sorozat tagjaként a névhez tökéletesen hűen a Vivace hangjában a harmónia, vagyis az összhang nagyon fontos szerepet tölt be, csakúgy, mint a különféle, gazdag érzelmi skálán mozgó hangulatok megteremtése, ami általánosságban amúgy is jellemző az olasz készülékekre. A megszólalásában a család többi tagjához hasonlóan szintén nagyot tetszik az új AA karakter fő tulajdonságának számító világos, nyílt, levegős és kitárulkozó karakter, továbbá a kifejezetten széles, kellően mély és szellős színpadkép, amelyen minden zenész és hangszer pontosan megtalálja a maga helyét. A hangok világosak, könnyedek és kellemesek, a részletező képesség nagyon magas szintje pedig egyáltalán nem eredményez technikai ízű megszólalást, viszont neki köszönhetően minden hangszín pontosan ábrázolt, így a készülék olyasfajta karakterrel rendelkezik, amelyből a hozzáértők például azt is megállapíthatják, hogy az első hegedűsnek éppen milyen hangszere van. Alapvető jellemzői révén a Vivace – apropó, ez a név is milyen jól illik a hangzásához – nem a „sötét” tónusok ábrázolásában jeleskedik elsősorban és a basszusjátszó képessége is inkább jó átlagos, ami persze egyáltalán nem jelent könnyűsúlyúságot vagy testetlenséget, emellett dinamikailag is teljesen rendben van, a ritmikája pedig nagyon friss és életteli. A márkatárs erősítőkhöz és CD játszókhoz hasonlóan a hangok könnyedén és kifejezetten oldott hangulatban áramlanak a hangsugárzókból, és a spontán fesztelenséget szintén a készülék fontos pozitívumai közé lehet sorolni. Vérbeli olasz készülékekként a Vivace a különféle klasszikus műveket természetesen kiemelkedő odafigyeléssel ábrázolja, hiszen ez az a terület, ahol az opera hazájából származó berendezések általában a leginkább otthon szokták érezni magukat. A különböző akusztikus hangszereket nagyon sokszínűen, valóságos hatásúan és analitikusan szólaltatja meg, a halk-hangos illetve lágy-dinamikus részletek közti váltások szintén nagyon jók, a drámaiság és a tutik attakja viszont csak erős átlagos, mivel a Vivace inkább egy művészlélek, mintsem erőművész. Ennek megfelelő a szellemben tálalja az élő jazz muzsikát is, amelynél a könnyed, levegős és spontán hangszerhangokat egy analógos jellegű, puha és finoman pulzáló ritmusalapra építi fel, a dobseprője pedig szinte leugrik a hangfalakról. A hangulati elemek ismét fantasztikusak, így még úgy is könnyű belefeledkezni a zenébe, ha nem is éppen az ember szíve csücske. Pop és rockzenéken a maga kifinomult, nyílt és átlátható stílusában zenél, ezért Mike Oldfield például jobban illik hozzá, mint a Metallica, a jobbfajta szintetizátor muzsikákkal viszont kifejezetten szép, ízes és érdekes megszólalást produkál, és a lábak megmozgatása is nagyon jól megy neki.
Ajánlás
A CD játszó és erősítő társainak stílusához tökéletesen passzoló Vivace DAC hozzájuk hasonlóan levegős, nyílt, világos, dinamikus és részletező hangzást nyújt, amiben az érzelmeknek és a hangulati elemeknek is kiemelt szerep jut. A hangjában fellelhető sok finomság egy semmit sem takargató, mindent megmutató karakterrel párosul, ezért a nyers rockzenét leszámítva nagyjából műfaj függetlennek mondható. Mivel a készülék egyben előerősítő is, digitális források használata esetén mindössze egy végerősítő kell hozzá, így a kiváló készülék egy még sokrétűbben használható modellé válik.
Forrás:[www.hifipiac.hu]
Specifikáció: