Sumiko Celebration 40 bemutató Parttimeaudiophile
A Sumiko Celebration 40 mozgó tekercses hangszedő akkor érkezett meg hozzám, amikor nyakig ültem az analóg eszközök bemutatásra várakozó halmában. Többféle phono előerősítőt, illesztő trafót és hangszedőt kell véleményeznem, és akkor még nem beszéltem a többiről. Bevallom, az én munkám a világ legjobb melója.
Brinkmann, Koetsu, Goldberg, Hana, Allnic, ZYX eszközökről írhatok. Kihagytam volna valamelyiket, vagy itt van minden, ami csöves és számít? Igen, én is vinylt hallgatok elektroncsöves erősítéssel, és bár vannak csöves CD lejátszók is a világon, én csak az analógnál maradok.
A Sumiko Celebration 40 csendes belépőjét egy jólöltözött tokiói üzletemberhez tudnám hasonlítani, aki séta közben betévedt Albuquerque alsó városrészébe. A tokiói rész kivételével ez velem is megtörtént egyszer. Nagyon szerettem volna meghallgatni a Celebration új verzióját, mivel az 1900 dolláros Starling, a 900 dolláros Songbird bemutatójával nem rég végeztem, ráadásul a 600 dolláros Amethyst volt az első MM hangszedő, ami hosszú ideig használtam régebben a rendszeremben.
Ám más is motivált. A Sumiko Celebration régebbi kiadását volt alkalmam Pro-Ject lemezjátszóban röviden meghallgatni. Néhány évvel ezelőtt a Pro-Ject és a Sumiko közös szobában volt egy kiállításon, és olyan meggyőző volt a hangzás, hogy ott ragadtam kicsit. A Celebration lágy, misztikus hangja és udvarias részlet ábrázolás stílusa arra késztetett, hogy kérjek egyet, hogy bemutatót írhassak róla.
Aztán egyszer csak megérkezett a Celebration 40, amit a Sumiko a 40 éves fennállásának ünnepére adott ki. Annak ellenére, hogy sokféle analóg kellék vesz körbe, ennek a gyönyörű fa testű hangszedőnek megérkezése szinte gyermeki izgalommal töltött el. Tényleg olyan volt, mintha estélyi ruhában sétált volna be egy házibuliba.
Mi van a belsejében?
A Sumiko Celebration 40 a népszerű Pearwood Celebration II frissített változata. Az alap felépítés hasonló. Hosszú szemcsés bór konzol, őrölt teflon hátlap panel, és ugyan az a generátor rész. Ám a Celebration 40 Micro-ridge tűje a Sumiko Palo Santos zászlóshajóval egyezik meg.
A ház fából készült, de nem körtefa, hanem szilvafa, amely mélyebb, sötétebb anyag, és látványosan japán. Az esztétikája mindent elsöprő – számomra. A kimeneti jelszintje mivel LOMC, 0,5 mV, a tűnyomás pedig 2 gramm.
Igen, tisztában vagyok azzal, hogy teljesen el vagyok kötelezve az analóg felszerelésem mellett, de ezt egyáltalán nem szégyellem. Bár többféle berendezésem van, a Celebration 40 a felülvizsgálati időszakának nagy részét egy rendszerben töltötte, és amikor rövid időre megszakítottam más eszközök tesztelését, ide vonultam vissza zenét hallgatni. Technics SL-1200G lemezjátszó, DS Audio headshell, Allnic Audio H-5500 phono előerősítő, T-2000 Annyversary integrált erősítő. Ehhez aztán a TotalDac d100, vagy a Falcon Acoustics LS3/5a MoFi Edition hangfalakat helyeztem fel az Acora Acoustics SRS állványaimra.
Ez a rendszer igazi felüdülést jelentett a zsúfolt programjaim között, miközben az egyik bemutatót írtam a másik után. Attól függően, hogy milyen zenét hallgattam, úgy váltottam hangfalat. Az LS3/5a jazz, míg a d100 minden más stílusra volt bekötve.
A hangról általában:
Az igazat megvallva másra számítottam. A Celebration 40 hangja teljesen eltér az Amethyst MM-től amely igen direkt, és húsos, engem leginkább a PRaT-ra emlékeztetett. Sőt, a hangja más, mint a többi nyitott felépítésű hangszedője, a Songbird, és a Starling, amelyek kiváló mélyeket, és élethű részleteket adtak.
Ezzel szemben a Celebration 40 különleges, hatalmas háromdimenziós teret rajzol. Vajon a basszus tartománya hasonlít a Starling és a Songbird gyönyörű mélyeihez? Van annyira könnyed és laza, mint az Amethyst? Igen, a Celebration mindezt tudja, ha elmerül a részletekben. De üljön csak le, és hallgassa egy kicsit. Édes, és könnyed! Hallott már ilyen csoda hangot? Nos én sem, és ettől kezdve söpört mindent félre maga elől.
Próbálom leírni, hogy milyen a hangja. A Celebration 40 relaxált. A relaxált hang fantasztikus dolog, csak a csúcsminőségű eszközökben találkozhat vele. A megnyugvás azt is jelenti, hogy az agyunk többet tud érzékelni a dolgokból, új fogalmat lehet alkotni a zenéről, amit közben nagyon élvez. Ritkán fordul elő az ilyen. Pontosan ilyen érzés töltött el miközben hallgattam. Nem érdekelt a részletekre való odafigyelés, a fárasztó nap végén a zenehallgatás jutalmát vártam. Ezt adta meg számomra a Celebration 40.
Közben folyamatosan a hangszedő fa testére gondoltam. Emlékeztetett a Celebration MC első generációjára, amit körtefából készítettek. Ez az anyag választás is hozzájárult a természetes, nyílt bemutatás módhoz. Nem kevés szerepe volt abban, hogy végül a faházas hangszedők lettek a kedvenceim. Egyszerűen úgy szeretem őket, ahogy vannak. Egyfajta megfoghatatlan melegségre képesek, amit a vinyl lejátszás közben kíván a hallgató.
Beszélnem kell a Koetsu korszakomról. A tűz akkor gyulladt meg, amikor az Urushi Black és a Koetso MC trafó megérkezett hozzám. A Koetsu az elsők között próbálkozott annak kiderítésével, hogy a különböző ház anyagok milyen hatással vannak a hangra. Természetesen más japán gyártók is felfedezték a fa ház áldásos hatását, már évekkel az előtt, mikor a Sumiko színre lépett. Ám én úgy gondolok a Sumikora, mint aki azt mondta, hogy hé! Ez jó! Használjuk. És ezt követően ők is többféle fa házas hangszedőt kezdtek gyártani az olyan audiofil zenerajongók számára, mint amilyen például én is vagyok.
A meghallgatás:
A nyugodt nyílt karakter jellemzi, amely bár tele van részletekkel, külön mindegyikre nem hívja fel a figyelmet. A Celebration 40 beszerelése után én is újra felfedeztem a zenei gyűjteményemet, mert egymás után tettem fel a kedvenceimet csak azért, hogy ebben az értelmezésben is meghallgathassam őket. Ez persze rengeteg lemezmosást jelentett, mivel tele vagyok öreg LP korongokkal, ám ez is része volt a varázslatnak.
Egyik referenciám a Pure Audio Project Odyssey: China, ami általában az elsők között van. Gyönyörű muzsika, újrakevert számokkal, többféle japán felvételből. Csodálatos egyensúly, olyan mennyiségű részlettel, ami az audiofilek számára meghozza a hatalmas dinamikus kilengések élvezetét. Egzotikus, hagyományos hangszerekkel mondják el a művészek az érzelmeiket.
Hilary Hahn: Paris. Lenyűgöző ahogy Prokofjev első hegedűversenyét játssza. Nem véletlen, hogy első számú kedvenc a klasszikus kompozíciók kategóriában talán az egész világon. Ennek hallgatása közben igazi barátságot kötöttem a Celebration 40-nal. A hangszedő azon képessége, ahogy gyönyörű képalkotás mellett megteremtette az érzelmi hatásokat, szinte lángoló rajongást váltott ki belőlem.
Az is tetszett, hogy a hangszedő tehetségesen találta meg a hangot úgy a Falcon Acoustic, mint a TotalDac hangfalaimmal. Két teljesen más világ. A legtöbb amerikai ismeri az LS3/5a hangfalakat, de nem sokan hallhattak még a TotalDac nagy teljesítményű állóiról. Ebben két darab 12 hüvelykes driver és kürt magas található. Erőteljes vizuális megjelenésük mellett ezek a francia hangfalak legalább olyan finom hangzásra képesek, mint az LS3/5a.
Addig fel sem tűnt a két hangfal hasonlósága, amíg a Celebration 40 bele nem épült a rendszerembe. Ha már a lemezjátszó szóba került, megemlítem, hogy ez a hangszedő kiválóan dolgozik együtt a Technics futóművel. Ez egy precíz gép, amelyhez a művészi hatást a Sumiko adja hozzá
Következtetés:
Úgy jellemeztem a Sumiko Celebration 40-et, mint egy tokiói üzletembert, és úgy vélem, ez találó. Ennek az az oka, hogy visszafogott, természetes, és nyílt. Többször leírtam, hogy tele van a hallgató szobám drága analóg cuccokkal. Ez a hangszedő valami olyan, ami izgalmas, lüktető, és pihentető egyszerre.
A vele töltött időmmel kapcsolatban azt a következtetést tudom levonni, hogy még mindig szeretem a faházas patronok hangját –de ezt már úgy is tudja. Ám azt is tudnia kell, hogy a Sumiko többféle faházas hangszedőt épít, mert sokféle ízlést akarnak kiszolgálni. Valamelyik biztosan beletalál majd az Ön ízlés világába.
És nekem mi a személyes véleményem? A Sumiko Celebration 40-et úgy jellemezném, hogy a hét bármelyik napján szívesen hallgatnám. Ha egy fárasztó nap végén zenét hallgatok, fontos, hogy valami elszállítson ebből a világból, el akarom felejteni önmagam, és nem akarom tudni, hol vagyok. A Sumiko Celebration 40 ehhez tökéletes jármű.
Műszaki adatok:
Írta: Marc Philips
2021 július 30.
Forrás:[https://parttimeaudiophile.com]