MHA200 bemutató HiFi Plus
Ha a bemutató hosszát egy termék mérete vagy funkció kínálata befolyásolhatná, az új McIntosh MHA200 elektroncsöves fejhallgató erősítőről szóló írásom gyorsan véget érne. Az apróság 146x156x232 mm, és mindössze 4,8 kiló, egyetlen funkcióval, a fejhallgató erősítéssel. Olyan pici, hogy még az oldalán lévő stílusos McIntosh logo is hatással van a tömegére, igaz ezt eltávolítva még mindig 4 kiló felett marad a súlya. Az, hogy a bemutató mégsem ér gyorsan véget, azt mutatja, hogy nem a méret és a funkció kínálat az egyetlen befolyásoló tényező, van ám mit mesélni erről a csöppségről. Ehhez elegendő a hálózati feszültséghez csatlakoztatni, bekötni a be és kimeneteit, és rögtön rengeteg írnivaló támad róla, mihelyt az elektroncsövei bemelegednek. Elsőként beszéljünk a csatlakozásairól. A hátlap kínálata egy pár XLR szimmetrikus, és egy pár RCA analóg vonalbemenet. Ezek mellett található rajta bekapcsolás vezérlő trigger be és kimenet, 3,5 mm-es jack csatlakozókkal. A hálózati bemenet aljzat a klasszikus nyolcas alakú dugót fogadja. A csatlakozók a fényes fém alvázba igényesen vannak beépítve.
A döntött előlap ugyanolyan csillogó rozsdamentes acél, mint az alváz többi része. Mint egy terasz, amelyen a bal oldalon a négy állású impedancia választó kapcsoló, 32, 100, 250 és 600 ohm értékekkel foglal helyet. Erről a McIntosh a kezelési útmutatóban azt írja, hogy nem kell tökéletes pontossággal beállítani. Utána következik a bekapcsolás kijelző, majd a nagyobb bekapcsolás és hangerő gomb. A hangerő szabályzón van u.n. Unity Gain pozíció. Ez arra jó, hogy ha a forráson lévő hangerő szabályzót akarja használni. A McIntosh nagy gondot fordított arra, hogy milyen érzés a gombokat kezelni. Nagyon megnyugtató dolog hozzájuk érni, ami szokatlan ebben az árkategóriában. A kezelő gombok alatt találhatók a kimenetek. Széles skálát kínál, amely gyakorlatilag kitölti az előlap teljes szélességét. Bal és jobb oldali XLR, 4-pontos XLR Neutrik szimmetrikus, és 6,3 mm-es sztereó aszimmetrikus kimenetei vannak, szépen középre rendezve. A csúcs az, hogy ehhez a vizuális megjelenéshez mindössze 2.795 fontos árcímke tartozik. A gyártó oldalra helyezte el az elektroncsöveket. 12AT7 a meghajtó, és a végerősítést 12BH7 végzi. A csöves szekció fölé fém védő fedél van rögzítve. A fedél könnyedén leszerelhető, ha valaki nem akarja megfőzni a csöveit.
A felülnézet már kevésbé izgalmas, de tartalmaz látvány elemeket. A transzformátorok tetején diagramok mutatják a két kimenő, és a hálózati trafó bekötését. A végerősítő fokozat push-pull, fix A-osztályú. A gyártó egyetlen fejhallgató erősítője a kínálatban, ami a szabadalmaztatott Unity-Coupled technológiáját használja fejhallgatóhoz. A McIntosh 500 mW kimeneti teljesítményt garantál függetlenül a csatlakoztatott fejhallgató impedanciától, akár 32, akár 600 ohmról beszélünk. A kissé nehezen hihető hangerő szabályzás módtól eltekintve semmi nem tűnik oda nem illőnek. A fényes alváz, amely egy darabból van kialakítva, és több helyen hajlított, egy igazi mestermunka. Talán nem véletlen, hogy a McIntosh készülékeket a klasszikus amerikai autókhoz szokták hasonlítani. Masszív, és erőt sugárzó a megjelenése, pont, mint az izomautóké. Bele sem kell ülni ahhoz, hogy elhiggye, ez komoly száguldásra képes. És most beszámolok arról, hogy milyen a hangja, ha forrásként egy Cyrus CDi CD lejátszót, vagy egy Cambridge Audio Alva TT bakelit lejátszót kötök rá, illetve ha a kimenetére Bang & Olufsen HX vagy Rosson RAD-O fejhallgatókat csatlakoztatok (ezek tesztelésen vannak nálam). Kötöttem rá mást is, ami a kezem ügyébe akadt, de ezek típusát nem merem felsorolni, nehogy zúgolódás támadjon. Az MHA200 bizony egy pokolian jó fejhallgató erősítő. Elmondom, hogy miért.
The Ray Charles Story vol.1 [Atlantic]. A McIntosh megcsillogtatta a fogait ezen a vinyl lemezen, ahogy a húrok pendülését, és rezgését ábrázolta. Az eredeti felvétel bizony már 70 éves, de az erősítő ezt nem hangsúlyozta ki. Helyette teljes betekintést adott a ritmusba, és a vokál hangjába. Erőlködés nélküli igazi McIntosh hang. Élveztem a pillanatot, ahogy behunyt szemmel Ray bácsi hangjának minden apró részletére oda tudtam figyelni. Az énekhang hibátlanul simult a zenébe, együtt teljes képet alkottak megfelelő távolságokkal és pozíciókkal.
Amikor az MHA200-at a Cyrus lejátszóval, és a Rosson Audio RAD-O fülessel párosítottam, amit a 4-pontos XLR kimenetre kötöttem, és a Kraftwerk Computerwelt [Kling Klang] lemezt indítottam el, az erősítő hangja új dimenzióba lépett. Nagy, nyílt, csendes térből szólaltak meg elképesztő módon textúrált hangok. A ritmusok egyenes szélekkel, szépen szólalnak meg, és az MHA200 olyan lendületet ad neki, ami még a leghidegebb gépi ritmust is táncra perdíti. Mintha az Africa Bambaataa hangulata áradna belőle.
Az alacsony frekvenciás átvitel kiterjedt, de a hő, amit sugároz kicsit kevesebb, és hallható benne az a fajta szivacsosság, ami az elektroncsöves erősítőkre olyannyira jellemző. Ám a tartomány felső és középső részén semmi információ nem vész el. Olyan középtartományt fog hallani, amire ebben az árkategóriában más erősítő nem képes. Mindez egy zökkenőmentes használat móddal párosulva az MHA200-at egy nagyon szórakoztató erősítővé teszi, amely újra és újra le fogja nyűgözni.
Reálisan nézve minden McIntosh igen meggyőző a kategóriájában, és ez alól az MHA200 sem kivétel. Sok jellegzetességet lehet rajta felfedezni, ami csak erre a márkanévre utal. Nekem személy szerint nem annyira jön be a csövek zöld megvilágítása, meg a nagy gótikus McIntosh logo, de a márkanév szerelmeseinek szükségük van ezekre az utalásokra. Majdnem minden design elemet tartalmaz a kék műszereken kívül, ezért egy McIntosh rendszerbe tökéletesen illeszkedik, ami rengeteget számít.
Minden bemutatóban fontos, hogy a terméket önmagában vizsgálja és értékelje, kiszakítva azt az egyértelmű familiáris illeszkedésből. Így vizsgálva, az MHA200 egy nagyszerű befektetés a top kategóriás fejhallgató erősítésre. Mindent megad, amit csak lehet ahhoz, hogy a zenét sokféle fülesben élvezhesse. A kis mérete nem befolyásolja a bemutató minőségét. Röviden szólva a hangjának szépsége, és a nagysága belül lakozik.
Műszaki adatok:
Írta: Simon Lucas
2021 Július