Sonus Faber Venere S álló hangsugárzó – Hangzasvilag

A High-End cégek életében gyakran előfordul, egy olyan modell, amit azért tesznek ki a kirakatba, hogy ott álljon a rájuk jellemző példa. A közvélemény és a szakértő világ vegye úgy, itt a mi aláírásunk: „Signature”.

Talán így van ez a Sonus Faber történetében is.
Több, mint 200 órás bejáratás után lehullott a lepel a Sonus Faber Venere sorozatának legújabb és legnagyobb modelljéről a „Signature” hangsugárzóról, amit ismerkedés után alakalmunk volt meghallgatni is. A teljes mértékben olaszországi tervezés és összeszerelés, ezért érthetően egy kicsit magasabb árú, hangsugárzó modell, méltán viszi a prímet a Venere sorozatban. Három évvel a Venere sorozat megjelenése után a legújabb Sonus Faber projekt befejeződött, de úgy is fogalmazhatunk; az összes Venere hangszóró közül megjelent a legfejlettebb. A teljes-mértékben Olaszországban, a Sonus Faber székhelyén Arcugnano településen, tervezett és kézzel összeszerelt hangsugárzó ideálisan hidalja át a Venere és Olympica termékcsaládokat. A végleges változat megszületését számos mérés és mérés utáni meghallgatás követett és így nyerte el a Venere S legkifinomultabb formáját. Az európai országok közül legelsőként a magyarországi képviselet annyira friss portékát kapott, hogy gyártási szám szerint belefért az első ötbe.

A kézi munkával gyönyörűen kivitelezett formába kiváló alkatrészek kerültek beszerelésre, egy újabb olasz mestermunkáról van szó. A design üdítően hat a sok egyenes hasáb kialakítású hangsugárzó között. A Venere S kivitelezésében egyértelmű ihletet adott a lant alakja, minden a hangzás minőségének van alárendelve. Az alaplapon található fényes él tovább fokozza a pozitív megjelenést. Elegáns és mégis modern stílusával jól illeszkedik a hifi enteriőrökbe.

Végig vesszük a részegységeket, először is a speciális kialakítású selyem-dóm magas-hangszórót, majd az alumínium fáziskúppal ellátott közép-hangszórót és a három, 180mm átmérőjű, igen kiváló mély-hangokat adó mély-hangszórót. A Signature modell tartalmaz egy új kivitelezésű reflex nyílást, a konstrukció alulra, az alsó csiszolt fekete alumínium talplemezre nyíló basszusreflex-porttal rendelkezik a mély-hangok zavartalan terítése céljából. A keresztváltó válogatott alkatrészekből logikus és egyszerű áramkörrel szintén a Sonus Faber gyáregységében készül.

A lágy-dóm rendszerű magas-hangszóró membránja selyemből készült. Gyártását a világ legjobb hangszóróinak mozgóalkatrész-fejlesztője Dr. Kurt Mueller tervei alapján készítették. A magas hangszóró egy rugalmas anyag közbeiktatásával (az anyagösszetétel titok) mechanikailag el van választva a kabinettől, annak érdekében, hogy a jelátalakító ellenálljon a mikro-rezgéseknek, amiket a többi hangszórómembrán intenzív mozgása kelt. Az eredmény a hangszerek hangjának pontosságában és a mikro-dinamika javulásában hallható.

A közép-hangszóró egy különlegesen, hőkezelés alatt formázott polipropilén-szállal szövött membránnal (special thermoformed polypropylene Curv™ membrán) rendelkezik.

A Venere S hangszóróinak kosarai öntött alumíniumból „Ultra Free Compression” technológiával készülnek, annak érdekében, hogy a kivitelezés minimalizálja a mozgó alkatrészek által keltett akusztikus interferenciák miatt generált zavarokat, míg a szál-csiszolt alumínium keretek némi karaktert kölcsönöznek.

Mindegyik mély-hangszóró egyedien épített, egyiket sem lehet a másikkal felcserélni, de egyben azonosak, mindhárom mély hangszóró inverz kúpja a maximális könnyedség és merevség jegyében alumíniumból készült. A mély-hangszórók lengőtekercsében lévő, „Trilobite Ultrafast” nanotechnológián alapuló, alapanyag felhasználása maximalizálja a jel átviteli sebességet, gyors tranziens választ eredményez az alacsony frekvenciákon.

Ahelyett, hogy a frontlapon helyezkedne el a reflexnyílás, a lefelé nyíló reflex-port megkönnyíti a hallgatási környezetbe való integrálást. Így a hangzás tisztaságát kevésbé befolyásolják az elhelyezésből adódó hamis – a szobánkat határoló falak és a berendezési tárgyak által keltett – reflexiók. A hátrafelé megdöntött kabinet nem rezonál, kialakítása a helyes fázis akusztikai megvalósításán alapszik. A „progressive slope” fedőnevű kialakítás az amplitúdó/fázis-válasz optimalizálásával biztosítja a leggyorsabb membránkitérési-idő/teljesítmény együtthatóját.

Meghallgatás

Meghallgatáskor tapasztaltuk, hogy az alaposan átgondolt tervek pontos megoldásokat hoztak létre, egy a zene történéseibe beavató, részletes hangképet. A zene élvezete közben az alábbi gondolatok fogalmazódtak meg.
A Venere S nem mindenben örökölte a sorozat eddig megjelent darabjainak hangzásképét. Tervezési és elektroakusztikai öröksége erősen kapcsolódik a márka legszebb hagyományaihoz, de újabb, frissebb hangzással szeretné megnyerni a hallgatóságot, pedig a mai digitalizált világunkban, amikor szinte már minden elektronika új technikával, digitálisan működik, a szép hang megvalósítását még mindig a hangsugárzótól várjuk.

Hangzása belépő a High-End világába. Egyszerre érzékletes és dinamikus. Megszólalása már az első hangoknál észlelhetően nagy formátumú, részleteiben beavat a zene kialakításának művészi folyamatába. Jól képezi le az egy hangszer, több hangszer megszólalása közötti dinamikai különbségeket. Viszonylag jól kiegyenlített frekvenciamenete a hangszerek hangfekvését a valósághoz közel mutatja. Dinamikája érzékelteti a hangszerek széles skálán mozgó érzelem átvitelét. Szemléletes térleképezése széles színpadot és egy kellő színpadmélységet is eredményez. Egymástól jól elkülöníthetők a hangszercsoportok, a szólista kiemelkedik a játékosok közül, nyílt hangzásképe elénk rajzolja az előadást. Színpadképe előre jön, egyes zenei részleteknél a szólista is előre lép. A szobában megvalósítható, definiálható térérzetet biztosít, látványosat produkál, meghallatszik, hogy más iskolába járt, mint társai.

Tisztán hallhatók a felvétel körülményei és a hangszerkezelési zajok, beavat a zene kulisszatitkaiba. A hangzás tervezői a nagy hang szerelmesei, ez abból is hallatszik, hogy a közép tartomány egy kissé kiemelt. A középtartományi többlet, jót tesz a szólóhangszerek, főleg az elektromos gitár hangzásának reprodukálásánál, igazi formáját nagy hangerejű elektronikus zenén futja ki. Ritmus tartása jó, a legnagyobb hangerőn sem esik szét a sztereó kép. Pop- és rockzenén egy kicsit mindenből egyforma lesz. Nem annyira szemléletes az egyes produkciók közötti különbség, de rajta keresztül hallgatva kiválogathatjuk lemezgyűjteményünk gyengébb és jobb darabjait, áttérhetünk az audiofil világba. A legmélyebb hangokban nem jeleskedik, mély-tartománya az 50 Hz körüli frekvenciák kihangsúlyozását adja. Inkább megy neki a basszusgitár, mint a nagybőgő lágyabb hangzása, de így is igen jó hangzási balanszot mutat. Minden műfajban megállja a helyét, legyen az szimfonikus zene, jazz, vagy rock.

Konklúzió

A Sonus Faber – Venere S ötvözi a legújabb tervezési módszereket a merészen újító, mégis klasszikus formákat idéző megoldásokkal. Zenéjében a szórakoztatás a domináns, hosszú ideig kellemes hallgatást nyújtva a hifi rajongóknak. Nehéz nem megemlíteni azt a tényt, hogy a hangsugárzók egyre inkább a nagy impulzusú mű vagy valóságos hangeffektusok reprodukálására vannak tervezve. A hangminőségen kívül nem kis mértékben beszámított, mindannyiunk fontos szempontja, az ár kérdése, ami önmagában nem baj, csak mi zenei alapon kívánjuk elsődlegesen meghatározni a minőséget, ezért állítunk fel szigorúbb értékelést.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 80%
Dinamika: 90%
Kivitel: 85%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 95%
Összesen: 88%

Pro
+ újabb, frissebb hangzás
+ egyszerre érzékletes és dinamikus megszólalás
+ jó lépcső a High-End világába

Kontra
középtartományi többlet
rock zenén nem annyira szemléletes a produkciók közötti különbség

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció