Luxman L-507uXII bemutató Positive Feedback

Luxman L-507uXII bemutató Positive Feedback

A Luxman Corporation of Japan 2015-ben ünnepelte a 90 éves fennállását. 2017-ben, és 2018 elején a high-end gyártó számos új modellel frissítette az előerősítőket, végfokokat, integrált erősítőket, analóg konvertereket, műsorforrásokat, de még kábeleket is felvonultató palettáját. Ezzel egy időben megnyitották az amerikai képviseletüket. A bemutatóban szereplő L-507uXII integrált erősítő egyike az aktuális kínálatban szereplő modelleknek.

Retro megjelenésével az L-507uXII a minimalista high-end trendet célozza, de teljes funkció kínálatot vonultat fel. Hangszín szabályzás, tape-monitor, és kimeneti teljesítmény mérő is található benne. A régies megjelenése ellenére számos új fejlesztést tartalmaz. Elsőként említeném a hangerő szabályzást. A Luxman Electronically Controlled Ultimate Attenuator (LECUA) technológiában a front panelen található hangerő szabályzó potméter valójában egy kódoló egység, amely az ellenállás hálózatból álló számítógép vezérlésű osztót működteti. A hangerő ilyen módon 88 lépésben szabályozható. A technológia csúcsa a LECUA 1000 a Luxman zászlóshajó előerősítőjében a C-900u-ban teljesedett ki. A három dimenziós áramkör felépítés direkt kapcsolatban van az erősítő fokozatokkal, minimalizálva a jel utak hosszúságát. A gyártó szerint a LECUA bármely hangerő beállításban tökéletes hangzásra képes, veszteségek nélkül. Aztán itt van az új diszkrét buffer technológia, amit szintén a C-900-ban mutattak be először. Ez optimális módon csatolja a jelet a végerősítő rész felé. A végfokokat EI vasmagos trafó látja el energiával, amit négy hatalmas méretű 10 ezer mikrofarádos kondenzátor tárol. A végfokok kulcs technológiája az ODNF rendszer. Az Only Distrosion Negative Feedback szavak rövidítése. Ennek köszönhetően az L507uXII csak akkor alkalmaz negatív visszacsatolást, ha torz jelet érzékel, amúgy visszacsatolás nélkül üzemel. Ez a sávszélességet és a felfutás meredekségét jelentősen fokozza. Alapvetően tehát az erősítő rész egy visszacsatolás nélküli rendszer minden előnyével rendelkezik, de ha szükség van rá, a különleges áramkör be tud avatkozni, stabilizálja a működést, és drasztikusan csökkenti a torzítást. A felhasznált alkatrészek kiváló minőségűek, és a Luxman a kritikus helyekre egyedi tervezésű alkatrészeket épít be. A hangfal kimenetek közvetlen módon csatlakoznak a végfokhoz, ami fokozza a dampingot.

Az L-507uXII rengeteg csatlakozási módot, és hangzás beállítás funkciót kínál. A hangzás beállítások a front panel kapcsolókkal érhetők el. A hátlapon két pár XLR, és négy pár RCA vonal bemenet mellett dedikált MM és MC lemezjátszó hangszedők közvetlen csatlakozását biztosító bemenetek is találhatók. A tape-monitor rekorder csatlakozását teszi lehetővé, és két pár hangfal csatlakoztatható. Mély és magas hangszín, loudness, és balansz beállítások állnak rendelkezésére. Természetesen a Luxman gondolt azokra, akik mindezt nem akarják használni, mert a Line Straight gombbal minden szabályzás kikapcsolható. Lehetőség van az előerősítő és a végerősítő szétválasztására a Separate funkcióval. Egyéni zenehallgatásra fejhallgató kimenet található az előlapon. A lemezjátszó bemeneteken a szubszonikus szűrő használható a membrán belengés ellen. Monó kapcsoló használható a régi lemezek hallgatásakor. A front panel két nagy műszerének háttérvilágítása kikapcsolható a távvezérlővel. A hátlap XLR bemeneteinek polaritása kapcsolóval módosítható. A hálózati feszültség bemenet IEC aljzat. A be és kimeneteken porvédő fedelek vannak, ami megóvja a szennyeződéstől a csatlakozásokat.

Az L-507uXII nagy méretű. 17,321 inch széles, 17,87 inch mély, 7,01 inch magas, és a súlya 55 font. Kimeneti teljesítménye 110 watt 8 ohmon, ami gyakorlatilag megduplázódik 4 ohmon 210 wattra. A damping 260, és a 20 Hz-től 20 kHz tartományban a linearitás 0,5 dB-en belül van. A teljes átviteli sávszélesség 20 Hz-100 kHz közötti -3 dB-en.

Az erősítő a Luxman amerikai képviselőjétől érkezett, alaposan, dupla kartonba csomagolva. A dobozban a készülék mellé távvezérlő, hálózati kábel, és részletes használati útmutató volt csomagolva. A kivitelezés minősége példaértékű ebben az árkategóriában. Annak ellenére, hogy nagy és nehéz, az állványba emelése és rendszerbe építése könnyű. Egy figyelemre méltó adat, amit érdemes figyelembe venni. 86 wattos jel nélküli teljesítmény felvétele azt mutatja, hogy az erősítő alapállapotban A-osztályban működik. Bár nincs benne ventilátor, az erősítő nem melegedett túl a használat során. Tapasztalatom szerint jelentősen javulnak a szonikus tulajdonságai ha teljesen be van melegedve, ezért folyamatosan bekapcsolva tartottam a bemutató időtartama alatt, hogy a legjobbját nyújthassa.

A bemutatóban Marantz SA-10 SACD lejátszó volt a műsorforrás, Audio Phisic Tempo és Focal Aria 936 voltak a hangfalak. A jelkábel Kimber Select KS-1036, a hangszóró kábel Kimber Monocle X volt. A táp kondicionáló Audience aR2p-TO és a tápkábel powerChord „E” volt. A komponenseket SolidSteel 6.2 Audio Table állványra helyeztem

Minden berendezésnek van saját hangja, ez alól a Luxman sem kivétel. Az L-507uXII hallgatásakor természetességet és egyfajta általános kifinomultságot tapasztaltam. A hatalmas fizikai méretei ellenére a bemutató nagy felbontás mellett finom folytonosságot mutatott, amely kellemes melegséggel töltött el a hallgatás során. Az érzés legnagyobb része a középtartomány folyékonysága köszönhető, amelynek mézes csillogása inkább emlékeztet egy elektroncsöves, mint egy tipikus félvezetős erősítőre. Suzanne Vega Those Whole Girls (Run in Grace) Days of Open Hand CD (AM Records 7502-15293-2) lemezének hallgatásakor feltűnt a hangjának melegsége, és az, ahogy kiemelkedik a hangszerek akusztikájából. Ugyan ez igaz Wayne Shorter szaxofon szólójára a Steely Dan Aja SACD (Geffen UIGY-9591) címadó dalában, amely közvetlenséget és jelenlétet ábrázolt.

Az L-507uXIIa magas tartományt áttekinthető, finom módon tálalja, ami számomra rendkívüli élményt jelentett. A cintányér, a harangok, és más magas frekvenciát előállító hangszerek tisztán, könnyedén, levegősen szólalnak meg. Legyen szó Joe Marallo cintányérjáról Dave Burbeck Time Out (Columbia/Legacy CK65122) felvételéről, vagy Beth Orton énekéről a This One’s Gonna Bruise Daybraker CD (Astralwerks ASC39918) lemezéről a megszólalás stílusa természetes, erőlködésnek nyoma sincs. Az áttekinthetőség soha nem csapott át erőszakos bemutatás módba még olyan albumokon sem, ahol a felvétel minősége, és a hangszerelés olyan. Jó példa erre a Black Sabbath Master of Reality CD (Warner Brothers/Rhino RR2 2562) lemeze.

A nagy áram előállítására képes technológia miatt nem meglepő, hogy a Luxman a mélyhangok zenébe integrálásában kiváló. Olyan texturát mutatott, amelyet ritkán lehet hallani. Példaértékű gömbölyű mélyek kiváló alsó közép átmenettel. Az ultra mélytől kezdve a mély és alsó közép tartományon úgy teljesedett ki az átvitel, hogy a hangszerek ábrázolása nagyon tetszett. Paul Chamber Freddy Freeloader kontra basszusa, Milis Davis Kind of Blue (Columbia/Legacy CK 64935) lemezén jó példa erre.

A csatornánkénti 110 wattos 8 ohmos teljesítménye tényleg közel megduplázódik 4 ohmon. Az Audio Phisic és a Focal Aria erőteljes makro dinamikai részleteket és csontrepesztő beütéseket produkált. A dinamika ábrázolása akadálytalan, mentes a megtorpanásoktól. Muddy Water klasszikusa a Folk Singer (MCA/Chess CHD-12027). A My Home in The Delta dalában Water énekhangja korlátok nélkül árad, függetlenül a hangerő beállítástól. Ozric Tentacles Sploosh dalában (Strangeitude CD IRS 0777 7 13215 28) a dinamika szinte robban, amely az élő előadás hangulatát jeleníti meg.

A színpad ábrázolás módja volt az egyetlen korlát amit a Luxmannal kapcsolatosan bírálatként fel tudok emlegetni. Azt természetesen nem lehet mondani, hogy pontatlan, sőt. Az erősítő széles, mély áttekinthető színpadot ábrázol, de a rétegek nem olyan finomak, mint más készülék esetében tapasztalható.

A bemutató során a Conrad-Johnson CA150 erősítővel hasonlítottam össze. Ennek 135 watt a névleges teljesítménye 8 ohmon, és passzív előerősítő fokozattal hajtja meg a nagy érzékenységű végfokát. A szolgáltatások tekintetében kevesebbet nyújt a Luxmannál, mert nincs benne hangszín, monó átkapcsolás, és beépített lemezjátszó előerősítő. A direkt összehasonlítás során nem drasztikus, inkább árnyalatnyi különbségekre derült fény. Míg a CA150 nem volt olyan határozott a mélytartományban ahol az 507uXII jobbat mutatott, a fókuszban elmaradt a japán. A Luxman nagy képet rajzol, de kevésbé tapintható, mint a Conrad-Johnson. A közép tartomány bemutatás módja nagyon hasonló. A Luxman több levegővel ábrázolja a magasakat, szélesebb, és mélyebb színpadot mutat. Ezzel ellentétben a CA150 színpadképe kisebb, de fókuszáltabb.

A Luxman L-507uXII integrált erősítő az egyik legszebb, azt is mondhatnám legcsodálatosabb megjelenésű darab azok közül, ami valaha nálam járt. A rengeteg bemenet és funkció minden szempontból nagy segítség azoknak az audiofil zene rajongóknak, akik a nagyszerű hang mellett esetleg egyéni ízlés szerint át akarják formálni a hangzást. A hangja nagyon kiegyensúlyozott, áttekinthető és muzikális. Figyelemre méltó módon ötvözi a gazdag részlet ábrázolást a meleg folyamatos hanggal. Hosszan hallgatható. Bár nem nevezhető olcsónak, az L-507uXII integrált erősítő sokféle szolgáltatása és a hangja miatt kőkemény alku alapot jelent a kategóriájában. Ez egy jól sikerült Luxman!

Műszaki adatok:

Írta: John Acton

2018. 01. 09

Forrás:[https://positive-feedback.com]