Elac Carina BS243.4 bemutató Near Field Nirvana
Sokáig zaklattam Andrew Jones hangfal tervezőt, hogy küldjön nekem egy pár Carina hangfalat, mert szeretnék róla bemutatót írni a Magazinban. Végre megérkezett, de a doboz sokkal nehezebb volt annál, mint amire számítottam. Minden csomag felbontása olyan számomra, mint egy Karácsony. A Télapó szerint jól viselkedtem egész évben, íme, a jutalom. Jones úr úgy dolgozik, mint egy szorgalmas méhecske a mesében, gyorsabban mozog, mint egy elektron. Teljesen belemerül a sok futó projektbe, így szerencsésnek mondhatom magam, hogy sikerült vele személyesen beszélnem pár szót miközben éppen szusszant egyet.
Mikor kiemeltem őket a dobozból, azonnal észrevettem a hajtogatott membrános magasakat. Vajon ultra tiszta, szikrázásra számíthatok tőlük? A Nola Brio hangfalain, amiket nemrég teszteltem, alig látszottak a csipogók, mégis teljesen tisztán, élethűen szólaltatta meg a felső tartományt, ez emlékeztetett arra, hogy nem szabad pusztán a látvány alapján előítéletet alkotni egy hangfalról. A Carina név egyébként spanyol, vagy latin eredetű, és a hajó tőkesúlyát jelenti. Az Elac központ Németországban, Kiel városában található. A német nyelvben a keeil jelenti a tőkesúlyt, és Kiel népszerű vitorlás központ, talán erre utal a széria elnevezése.
A Carina alsó részén található az a rész, amely Andrew megközelítésében a tőkesúly szerepét tölti be. A lefelé néző bass-reflex nyílás itt sugározza le a mély tartományt. A talprész hátrafelé nyitott. Az Elac ajánlása szerint a legjobb, ha a hangfalakat legalább két lábnyira helyezi el a faltól. Követtem az útmutatást, és négy oszlopos nehéz állványra tettem őket két lábnyira a front faltól. A hangfalak közötti távolság nyolc láb volt. Az állványon az előző bemutatóban használt VAC 170i erősítő még fent volt, és a Brio hangfalakkal jól teljesített, hát kíváncsi lettem, hogy szól a Carina a csöves erősítővel. Az első meghallgatás során úgy éreztem, mintha két masszív mélysugárzó lenne a szobában, akkora mélytöbblettel szólalt meg. Hiába növeltem meg a hátfaltól a távolságot három lábra, nem jelentett megoldást. Meglepett a dolog, mert az erősítő tényleg jól szólt a két Brio hangfallal. Erősítőt váltottam hát, és a bemutatóban a Rouge Audio Sphinx V3 használtam. A hang azonnal kiegyenlített és nyugodt lett. Persze túl korai még ítéletet mondani róla, sok minden változik a bejáratás során. Egy hétig járattam a kritikus meghallgatás előtt a hangfalakat. A Sphinx V3 előerősítője elektroncsöves, a végfoka pedig Hypex D-osztályú modulokat tartalmaz. Mivel a Carina sokkal jobban kedvelte ezt a típusú erősítést, a bemutató során is ezt alkalmaztam.
Ismét megtapasztaltam a mondásban rejlő igazságot, hogy egy könyvet nem szabad a borítója alapján megítélni. Emlékezzenek, a bevezetőben azon gondolkodtam, hogy vajon ezektől a csipogóktól szikrázó magas tartományra, és hozzáadott csillogásra kell számítanom? Hát nem! Igazi lágy prezentációban volt részem az átvitel aljától a tetejéig. Semmi nem ugrott elő a bokorból, ami felkeltette volna a figyelmemet. A zene folyamatosan áradt úgy, ahogy annak lennie kell. Sokféle stílust kipróbáltam, többféle forrásról a Bluesound Vault-tól kezdve a CD-n, és az LP-n át a rádióig. Első benyomásom az volt, hogy a Carina nagyon zenei, és nem igazán érzékeny az elhelyezésre. Be és kifelé forgatása csak csekély mértékben befolyásolja a színpad ábrázolást. Tényleg majdnem úgy szól, mint egy álló. A hangja tömör és nagy, de ennek ellenére gazdag a részletekben, és elég levegős. Engem személy szerint a Vandersteen Model 2Ce Signature hangfalakra emlékeztet. A driverek hangolás módja nagyon zenei. Egy jelentős eltérés azért van a kettő között. A Vandersteen kiskereskedelmi ára napjainkban 3.000 dollár, míg a Carina csak 1.400.
A Vandersteen hangfalakkal ellentétben a Carina hallgatható tengelyiránytól eltérő szögben is, mivel sokkal szélesebb az irányszög. Ezt Andrew Jones úgy érte el, hogy az építéshez az Elac gyöngyszemét, a JET magas sugárzót használta. Többféle Heil rendszerű hajtogatott ribbont hallgattam már a tesztek során, és az a meglátásom velük kapcsolatban, hogy a hangjuk a keresztváltó hangolásától és az erősítéstől függ. A JET magas is egyfajta Heil rendszer, amit Andrew kiválóan hangolt össze a mélyközép sugárzóval. A mélyközép a Compound Curvature Aluminium Coned (az alumínium membrán felületének íve változó) technológiát alkalmazza. Személyes tapasztalataim szerint a Heil rendszerű ribbonok kemények, és túlságosan részletezők. Mikor az Adam Audio Pro aktív monitorát véleményeztem, túlságosan sterilnek, szinte analitikusnak tűntek. Ám jelen esetben Jones megmutatta, hogy másként is lehet hangolni egy ribbont. Jól tetten érhető a bemutatóban a szándék, amit a tervező el akart érni. Elővettem a saját Elac Debut B5 hangfalaimat, hogy összehasonlítsam velük. Ezekben tökéletesen jól érzékelhető Andrew Jones tervező szonikus aláírása attól függetlenül, hogy olcsóbb szériáról van szó. Nos, a Carina DNS-e megegyező, ebben is benne van Jones varázslata, amivel a bemutatót élménnyé teszi. Természetesen a B5 nem képes olyan kidolgozott hangzásra, de a familiáris kapcsolat egyértelmű. Az énekhang teljesen természetes a Carinán.
A többi Jones hangfalhoz hasonlóan a Carina is szereti, ha teljesítmény van mögötte, mert zenélés közben meg akarja mutatni az erejét. Impedanciája 6 ohm, és jó erősítőt igényel. A hangja egyre javul, az erősítő függvényében. Kipróbáltam 4.000 és 10.000 dolláros egységekkel is, azok csodákra képesek vele, de a tesztben alkalmazott Rouge Audio 1.500 dollárért a maga elektroncsöves előerősítésével, és D-osztályú végfokával is kiváló eredményt mutatott. Későbbi bemutatókban párosítani fogom Audio Alchemy (szintén Elac tulajdonú márkanév – fordító megjegyzése) elektronikákkal is, de itt a Sphynx V3-at használtam.
Ha rock zenét hallgat, a Carina képes a nagy hangerőre, ám kiválóan teljesít jazz és klasszikus zenék alacsonyabb hangerő beállításával is. Little Feat Waiting for Columbus CD lemezének első és második felvételén az élő felvétel dinamikája és a koncert hangerő igazán élvezetes. A B5-höz képest a Carina sokkal több részletet mutatott, és kidolgozottabb bemutatót tartott. A hangerősség fokozható addig, amikor a JET már átveszi az uralmat, de ezt csak füldugóval javaslom kipróbálni. Elgondolkodtam azon, hogy a Carina egyetlen általam választott hanganyagon sem mutatott gyengeséget. Vajon nem a megfelelő zenékkel próbálkoztam? Esetleg analitikai emlékezetkiesésben szenvedek?
A Carina egyszerűen csak megszólaltatja a muzsikát, ha zenét akar hallgatni. Elfeledtette velem a különbségek keresését, és a technológiák hangzásra gyakorolt hatásának elemzését. Igen, a magas csodálatosan tiszta, részlet gazdag, és természetes, ha például egy triangulum, vagy cintányér hangját hallgatja. Nincs a hangjában olyan tartomány, amit önkényesen kiemel, vagy előtérbe helyez, csak zenél. Vannak olyan bemutatók erről a hangfalról, amikben részletesebben kitérnek a különböző zenei stílusokon mutatott erényeire, ezért én inkább azokat az érzéseket hangsúlyoztam, amit a hangja váltott ki bennem.
Összegzés:
A Carina olyan, mint a legkedvesebb háziállata. Feltétel nélkül szereti, mindig az Ön oldalán áll, és azt lesi, hogy teheti boldoggá. Cserébe csak annyit kér, hogy játsszon vele, és érezze jól magát a társaságában, amikor együtt vannak.
Kivitel:
A bemutatóban egy fekete színű Carina BS243.4 szerepelt. Igényes kivitel, különleges kabinet forma. A kettős kábelezést is támogatja. Nagy előre lépést jelent az Uni-Fi és a Debut szériákhoz képest megjelenésben, építési minőségben, és hangzásban is.
A bemutatóban szereplő egyéb berendezések:
- Rogue Audio Pharaoh Integrált erősítő
- Rogue Audio Sphinx V3 Integrált erősítő
- Magnepan LRS Hangfal
- ELAC UB 5 & Debut 5 hangfalak
- NAIM DAC V1
- Rega Planar 3 lemezjátszó Ortofon, MC Quintet hangszedővel
- Sim Áudio 110 LP V1, Phono előerősítő
- Chord Company hangszóró kábelek
- Monster Cable Sigma összekötők
- Nordost Digital Co-Ax
- Kimber Kable Co-Ax
- Black Ravioli E-Floss Energy Drain
- Bluesound Vault, Node 2
- Martin Logan SL 3 hangfal
- Oppo 105 CD/DVD lejátszó
Műszaki adatok:
2020 április 6
Audiophile Audition
Írta: Ric Mancuso
Forrás:[www.audaud.com]