Gamut M’inenT M5 hangsugárzó teszt – Hangzásvilág

Taníthatnák itthon is.

Az audio-üzlet rendkívül fontos része a dán gazdaságának, mivel Dánia adja a világ hangszóró gyártásának nagy részét. A Scan-Speak, a Vifa, a Peerless, és a Dynaudio neveket nem kell bemutatni. Néhány jól csengő hifi, audiophil és High-End márkanév hallatán, mint az Audiovector, Bang & Olufsen, Dali, Densen, Dynaudio, DACT, Eltax, Gato, Gryphon, Jamo, Lyngdorf, SCANDYNA, Scansonic, System Audio úgy érezzük, szeretnénk akár egyet is magunkénak tudni közülük.
A fejlesztésekhez kiváló indítást ad a Dán Műszaki Egyetem, amely nagy hangsúlyt fektet az elektromérnökök képzésére. Sok tudományos kutatási program (Beng, Bsc, MSc program) fut az audio világával kapcsolatosan. Az itt végzettek ismeret anyaga bőséges, tőlük sokat lehet elvárni. Talán a legjellemzőbb példa Lars Goeller, a GamuT hangfalak tervezőjének munkássága – rengeteg tapasztalatot hozott a képzésbe – aki korábban több elit szintű, kutatás-alapú, technológiai mester-programban is dolgozott. Sok Goeller-féle gondolat öltött formát a Gamut M’inent M5-ben, amelyek mindegyike a hangzástér bemutatás és a felbontás javítására törekedett. Szerencsére mindez nem csak elmélet, mert a GamuT hangsugárzók szigorú hallgatási teszteken nyerik el végleges formájukat.

A GamuT M’inenT M5 álló hangsugárzó két és fél-utas, három hangszórós rendszer. Találó elnevezéséhez mérten eminens tanuló. Készítettek hozzá egy 7 inch-es Scan-Speak közép-hangszórót és egy ugyanilyen méretű mély-hangszórót farosttal dúsított membránnal, mivel a fa és a papír hangzása igen közel áll a hangszerekéhez. Ezeken kívül egy Scan-Speak Super Revelator dupla gyűrűs magas hangszórót tartalmaz. impulzus optimalizált, basszus-reflex rendszerű, a káros rezonanciák ellen kiválóan csillapított, merevített, hátrafelé szűkülő, hajlított oldalfalú, álló kabinetben. Minimális jelveszteségű, aranyozott bronz- és alumínium terminálok fogadják a hangszóróvezetékeket. Belső kábelezése a GamuT egyedi „Worm Hole Signature” kábeleivel történt külön kapcsolatot tartva a magas- és közép/mély szekció részére.

A Gamut csoport egy része a KVIST Industries, bútorkészítésre specializálódott, talán a legjobb tervezők az országban. A KVIST Industries, az alapító Michael Kvist vezetésével kiváló a hangsugárzó tervező gárdát tart fenn. Ellentétben más gyártókkal a valódi faréteggel furnérozott MDF-kabinetek formavilágát állandóan frissülő kutatási eredmények után alakítják ki. Többféle rendszert képeztek ki belső válaszfalak és kamarák ügyesen megválogatott és összeállított együtteséből, az akusztikus energia leghatékonyabb kinyerése céljából. A jól kimunkált hangoszlopokat tökéletesen kivitelezett, állítható, alumínium tüskék stabilizálják. A színskálát nemcsak a vonzó megjelenésre, hanem hangulatokhoz, zenei stílusokhoz is használják.

Az M5 több szempontból is mérnöki diadal. Az erősítés szempontjából fontos az érzékenység, az impedancia menet, a zenehallgatás szempontjából pedig az off-axis viselkedés. Melyik hangsugárzó nem szeretne 90.5 dB érzékenységet – az erősítőkről nem is beszélve? Minden hangerő beállításban tisztán, természetesen szólal meg. Ez, a „muzsikakészítésbe” beavató hangzás az, amely az analizáló hallgatónak a legnagyobb örömérzetet adja. Az impedancia értékének 3 Ohmos minimuma könnyít az erősítő-berendezésünk dolgán, kevesebb hőenergiát termel, így több energia jut az elektromos jelek elkészítésére. A magas hangtartomány leképezésének 50 000Hz-ig történő kiterjesztése hallgatás szempontjából lényeges. Ennek a szuper-magas tartománynak torzítás mentes lesugárzása hatással van a középtartomány életszerűségére. Vannak pillanatok, amikor a magas hangok selymesek, de soha nem adják alább a kristályos tisztaságot.

A hangsugárzó előtt mozogva csak nagyon csekély mértékben érezhetünk elszíneződést a középtartományban. Bár természetes, hogy kell lennie némi változásnak, hiszen a sugárzás tengelyirányából kikerülve hangerő csökkenésnek kell bekövetkeznie. Ha a hangsugárzó jól van elhelyezve a szobában, be tudja tölteni azt muzsikával, így az úgynevezett off-axis hatás minimálisra csökken. Ha lehunyjuk szemünket elveszítjük a hangsugárzók helyét, a hangsugárzó el is tűnik mint hangforrás, csak a hang marad.

A meghallgatás során az M5 hangjában első pillanatban feltűnik a részletesség, és az átláthatóság. Jól ábrázolja a zene struktúráját. Az M5-ről az első benyomásom a csodálatos képalkotás volt. Ez egy lenyűgöző érzés, és a tonális karaktere elsőre fel sem tűnt.
Liszt Ferenc – II. Magyar Rapszódiája (RCA Living Stereo felvétele 82876 67895) valós hangzástérben került rögzítésre 1960-ban. Nem utólag összerakott felvétel – akkor még nem volt digitális keverőpult és e-mailben sem lehetett szólamokat elküldeni. A felvétel M5-ön való hallgatása során kialakult bennem a vélemény: ha a legfőbb cél a színpad pontos ábrázolása, akkor ez a hangfal elöl viszi a pálmát árától függetlenül, nagyon komoly méretű hangszínpadot állít. Az egész zenekar itt van előttem. A nagyzenekar bemutatás módja természetes, egyáltalán nem fárasztó. Az M5 méretéhez képest elégé jó dinamikával rendelkezik, hangzása élénk, képes megvalósítani a nagy dinamikájú részleteket anélkül, hogy megváltoztatná a zene karakterét.

A dinamikánál maradva, George Gershwin – Rhapsody in Blue c. művének hallgatásakor a zongora hangjának bemutatási módja arra emlékeztet, ahogy a nagy méretű hangsugárzók szólalnak meg általában. A zongora futamok összetett részeit nagyon jól mutatja. Hűen ábrázolja az előző futam húrjainak lecsengését, szenzációs érzés megtapasztalni, ahogy minden hallható. Rendkívül alacsony szinten tartja a zavaró rezgéseket, csak az értékes zenei anyag élvezete marad meg. Az M5 csak úszik a zenei árral, és ha szükséges dagad, de egyáltalán nem változtatja meg az általános hangzás stílusát. A hallgató úgy érezheti magát, jó helyre vette a koncertjegyet, mintha a hetedik/tizedik sorban ülve hallgatná a nagyzenekart. A döntött kivitel az impulzus-idő együttállásában játszik rendkívül fontos szerepet. A nagyzenekari művek lejátszása azonnal megmutat bármilyen eltérést a sík átviteltől. Az átfogó egyensúly a lényeg.

A Gamut M’inenT M5 természetes tonális egyensúlyt mutat. Ami csekély elszínezés tapasztalható az valahol a 3000/6000 Hz-es tartományban észlehető. Ez egy elég széles tartomány, a gyakorlott fül számára meghallható az itt jelentkező eltérés. A jelenség nem nagyon határozott, a tonális karaktert döntően nem befolyásolja, de egy kis plusz levegősséget és részletezést adhatna. A középtartomány megjelenítés-módja nem csak a tonális karaktert, hanem a képalkotást is befolyásolja. Néhány rock-zenei lemez lejátszásakor kiderül, hogy az előadók – énekes és a szólógitáros – szinte túlzó módon vannak jelen, ami persze nem teljesen korrekt, de bizonyos értelembe véve, főleg ebben a műfajban a közvetlenség lehet nagyon kellemes is.

Konklúzió

Sikeresen valósítja meg az elsődleges tervezési célokat, a színpad pontos megjelenítését és a zene valósághű dinamikájának bemutatását. Egyáltalán nem hallható ki belőle a tipikus hangszóró jellegű hang. A tisztaság, a felbontás és a dinamika együttes jelenléte miatt ez a hangzás keresett a magyar hifi-rajongók táborában, mindenképpen fontosnak tartom meghallgatni a hangzási egyensúly miatt. A felvétel rejtelmeibe beavatást áhító, analizáló hifi-kedvelőknek kedvence lehet. A hallgató nem csak a fülével, hanem minden idegszálával érzékelheti a muzsikát.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 80%
Dinamika: 90%
Kivitel: 90%
Szerelés minosége: 85%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 85%

Pro
+ a magas hangok kristálytiszták
+ a hangzás leválik a hangsugárzókról
+ komoly méretű hangszínpad

Kontra
csekély mértékű elszíneződés

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció