Minőségi alkatrészek, komoly felépítés, dekoratív megjelenés, meggyőző hangminőség. Ezek az Elac FS409 legújabb versenyzőjének erősségei.
Az Elac-ot a ’20-as évek végén alapították. A cég ekkor szonár egységekre specializálódott, amelyek a víz alatti hangérzékelést tették lehetővé. A háború utáni gyors átalakítás után Siemens néven gyártottak termékeket. A ’40-es évek végén jelent meg az első hifi termék Elac néven, amely egy mechanikus lemezjátszó/cserélő volt.
A ’80-as évek közepén váltak aztán ismertté egy 360 fokban sugárzó magas körsugárzóval. A cikk írója még emlékszik a rendkívül drága 4Pi magasra, amelyet a cég, mint hangszóró gyártó adott ennek az olasz magazinnak mivel csak itt volt megbízható lehallgató szoba.
Pontosan huszonhárom évvel, és két hónappal később újabb Elac termék érkezett a laborba. A különleges karakterisztikája is megmaradt, mivel teljesen másként működik, mint a hagyományos dóm sugárzók. Mindenféle zenét lejátszottunk rajta, és mérőmikrofonnal is mértük.
A márka minden saját termékére büszke, és ez rendkívül fontos dolog, hiszen nagy különbség van a gyártók, és az összeszerelők között. A tesztben szereplő modell a paletta közepén helyezkedik el. Az Elac a JET 5 magassal, egy 5 inches középsugárzóval, és két 180 mm-es méllyel ruházta fel. A közép, és a mélysugárzó membrán felületei konkáv, gyémánt mintásak.
A felépítés:
A driverek kiszerelése egyszerű művelet: Hosszú facsavarok rögzítik a nagyon masszív kosarakat a diszkrét front panelhez. A hangszórók kiszerelése után szétnézve a doboz belső részében sötét színű akusztikus csillapító anyagot találtunk a közép, és a két mélysugárzó kamrában.
Rendkívül ügyes módszert láthattunk, ahogy a különböző csillapító anyagokat meghatározott sorrendben rájuk csavarták. Már egy ilyen apró részlet is sokat elárul arról, hogy a gyártó milyen fontosnak tartja a két hangszóró közötti áthallás megszűntetését. Nagyon jó megoldás a csillapító anyag ilyen módon való elhelyezése.
A belső hátfalra van felszerelve a keresztváltó. A két bemenet csatlakozás része a keresztváltó egységnek. Igazi mérnöki alkotás. A kabinet nagy csillapítású MDF, amely kívül-belül igazi fa furnérral van bevonva. Ez a csekély, és láthatatlan apróság arról árulkodik, hogy a doboz nagyon alacsony rezonanciájú. A középsugárzó néhány literes külön kamrában foglal helyet, amely csillapító anyaggal van feltöltve. A kamra mélysége nem éri el a doboz hátlapját, így a fennmaradó üres rész hozzáadódik a magas, és a mélysugárzók kamra méretéhez.
A hangfal talpa elég nagy, hogy négy oszlopon meg tudja tartani a kabinetet. Ez is mutatja, hogy az Elac nagyon odafigyel a bemutató minőségére. A hangfal kabinet így néhány centiméterre meg van emelve a padlótól, amely egyáltalán nem a manapság divatos leválasztás mód.
A woofer már az első pillantásra különlegesnek tűnik. A kosár alumínium, lekerekített élekkel, hogy aerodinamikus legyen. A központosítás, és a felfüggesztés a front, és a hátsó profilon nagyon hasonló, amely azt jelenti, hogy nincs felesleges levegő sűrítés, és a csévetest által disszipált hőt jól el lehet vezetni. A középsugárzó a woofer pontos mása, csak kisebb átmérővel
Mindhárom transducer konkáv membránnal van építve, amely hasonlít egy drágakőre a sok oldalával. Megérintve őket erős, és merev érzést tapasztalhat. Az egyedülállóan merev membrán könnyűsúlyú, de kritikus pont a megfelelően erős csévetest ragasztás. Egy biztos. Hátulról nézve a hangszórókat gyönyörű erős felfüggesztéssel integrálták egybe a cellulóz membránnal, és szemre úgy 38 mm-es a csévetest.
A wooferek impedanciája elég magasnak tűnik ahhoz, hogy ne legyen velük probléma az alacsonyabb frekvenciákon. Emellett a két woofert két külön keresztváltó blokk hajtja meg, amelyek valahol 140 Hz körüli parallel értékkel rendelkeznek.
A Heil-ről direkt módon van meghajtva a Jet 5 csipogó. A Jet membránjának hatalmas felülete rengeteg hajtogatott hullámból áll, amely erős mágneses térben dolgozik. Ez a rendszer kifelé, és befelé mozgás során is sűríti a levegőt, így sokkal lineárisabb lesz az átvitele, mint bármely dóm sugárzónak. A Jet 5 formaterve tartalmaz egy integrált körgyűrűt, amely virtuálisan akár az alsó közép tartományig is lemehet.
A Jet 5 érzékenysége valahol 94 dB környékén van, extrém alacsony torzítás mellett, amely érték csak a Burmeister, és Audiovector gyártók magasságában jelenik meg.
A meghallgatás:
Elnézve az Elac formatervét jó dolgokat vártam. Először is kiürítettük a hallgató szobát, hogy a legjobb körülményeket biztosítsuk az első benyomások megszerzéséhez. Pontos beállításokat használtunk a rózsazajos méréshez. Az első benyomásom, amit meg kell jegyezzek erről a magas színvonalú formatervről a kiváló artikuláció, és a jó tonális balansz.
A hangfal kevesebb, mint egy méterre volt a hátsó faltól. A kabinet design kevésbé érzékeny erre az értékre, mivel a basszus kicsatolás hullámhossza több méteres hullámokat állít elő.
A lehallgató szobánk környezeti viszonyai olyanok, hogy az oldalfalak messze vannak a hangfalaktól, ezért csak a hangfalak közötti távolság domináns. Az itt alkalmazható távolság elérheti akár a három métert is, anélkül, hogy ki kellene üríteni a színpadhatás középső részét. Ha monóban hallgatom a hangfalat, a színpad jelentősen leszűkül, és jobbra előttem alakul ki. Innen tudom, hogy az elhelyezés tökéletes. Ha sztereóra váltok, csak a magasság, és a méret változik. Az Elac csekély mértékű beforgatást javasol, de a szélesség, és a mélység közötti egyensúly jelentősen változik. A magasnak egy kis bejáratás időre van szüksége, enélkül a hangja egy kicsit kemény, és karcos.
Az elektronikus maghajtás terén félvezetős erősítőt választottam, amelynek tiszta a magas tartománya, és semmiben nem korlátozza a Jet 5 csipogót. Rövid bejáratás után a magas lágyabb lett, és az átvitel szélessége felfelé jelentősen megnőtt.
Az FS 409 gyakorlatilag azonnal gyönyörű közép, és magas tartománnyal halmozott el, amelyből szinte egyforma mennyiség jött a magas, és közép sugárzóból. A driverek kifogástalan integrációja miatt feltűnően jó az artikuláció – nagyon szép a lecsengése a hangszóróknak. Az időzítés harmonikus a teljes tartományon, és ez az a mély beütés, amit annyira szeretek. A futamok a dob bőréről kezdődnek, és ott végződnek, emellett a basszus gitár szinte meghökkentett, mert megmaradt a hangszerek közötti térben
Megjegyzem, hogy az alsó woofer másodrendű szűrője nem jelent áthallást a két woofer között. (ez a hatás elsősorban az elsőrendű szűrők esetében jelentős). A női énekhang nagyon tisztán, és kiegyensúlyozottan jelenik meg egy kicsit előrébb, de mindig pontosan, függetlenül a hangerősség beállításától. A tesztlemezem első műsorszáma Teutonic Killerként is ismeretes, ám az FS409 egyáltalán nem emelte ki az „S” betűket a felvételben, és nem tolta előre sem azokat
A mély átvitel nincs feleslegesen felfújva, ami nagyon jó jel, és azt mutatja, hogy a gyártó a minőséget helyezte előtérbe a mennyiséggel szemben. A mélyátvitel elegendő a hallgatási pontban, de a csillapítás miatt sejthető, hogy vannak még tartalékai. A mélytartomány szép kerek, és a kiváló teljesítménynek köszönhetően a kristály szerkezetű membránok mentesek a zavaró rezonanciáktól.
A bemutató mindenféle hanganyagon pontosan definiált, az egész tartomány tiszta, figyelemre méltóan természetes. Röviden kimondható, hogy a hangfal nem erőlteti túl az erősítőt, és egyike azoknak, amelyek bemutatójában nem érezhető, hogy bármit is túllihegne. Emellett a tonális balansz stabil marad a hangerősség növelésekor, az elektronika határait nem feszegeti.
A zongora bemutatás módja csodálatosan valóságos, pontos a ritmus, és a hangzás. A hangzásteret nem műszerrel, hanem hallgatás móddal ellenőriztem (Cicogna úrtól csenve). A hangfal a szoba közepére rajzolta a természetes méretű, tonálisan kiegyenlített színpadképet. A tesztlemezem végén található rock felvétel lejátszása nekem nem tetszett, de ennek ellenére ki kell emelnem a hatalmas dinamikát, és az erőt, amely a bemutatót kísérte. A hangja gyakorlatilag tökéletesnek érezhető azokon a felvételeken, amelyet nem ismer teljes mélységükben, és azt pedig rendkívül nehéz meghatározni, hogy az elektronika, vagy pedig a hangfal képessége okozta-e az elváltozást.
Természetesen az olasz presztizs hangfalak piacára az Elac számára ennél nem is lehetne jobb visszatérés. Egy gyönyörű hangfal, tiszta és kiegyensúlyozott hanggal, amely úgy a szobában, mint a laborban tiszteletre méltó teljesítményt nyújt. A csodaszép hangszórók amelyeket a saját fejlesztő laboratóriumukban terveznek, és házon belül gyártanak, igazán figyelemre méltók. Közismert, hogy a nagy gyártókat mi nem fémjelzi jobban, mint az, hogy bármilyen teljesítményre képesek hangszórót tudnak gyártani. A Jet 5 magas tökéletesen illeszkedik a többi driverhez. A sebessége, és az időzítése kellemes, állandó. Az ára nem alacsony, de az építés minősége miatt referencia szintű bemutatóra képes.
Gian Piero Matarazzo
A bemutató, ahogy Allegri hallotta
Volt már alkalmunk meghallgatni sokféle hangfal gyártó termékét, amelyeknek nagy hagyományai vannak, de alig ismertek az olasz piacon. Az FS 409 példája nagyon jól mutatja, hogy vezető helyet csak kimagasló bemutatóval lehet elérni. A német gyártó által épített hangfal prémium minőségű alkatrészei, és gyártás minősége mindenképen kiemelt figyelmet érdemel.
A bemutatás módját a dicsérettel kezdtük, amely kiemeli a hangfal kiegyensúlyozott hangját, és magas kategóriáját. Minden frekvencia tartományon precíz, és nyugodt volt, amely hatalmas előnye lehet.
A mélytartomány bemutatás módja nem nevezhető mélynek, vagy gyorsnak, de tökéletesen élvezhető, és kielégítő. A középtartománya árnyalt, szépen mutatja az akusztikus hangszerek, és az énekhang apró részleteit akár férfi, akár női előadók esetében. Jó tudni azt, hogy minél tovább hallgatja annál jobban fog tetszeni a magas tartománya, amely véleményem szerint a hangfal egyik legfőbb erénye.
A Jet 5 magas részletező képessége, és édessége az egyik legjobb amit valaha hallottam. A felbontás harmóniája, és mindenek felett a hallgatóban tett csodálatos levegős, természetes érintése az, ami a legnagyobb meggyőző ereje. A hang könnyed természetessége egyáltalán nem fárasztó. Minél jobb minőségű a felvétel, annál nagyobb mosolyt csalt az arcomra. Nem nevezhető hibátlannak, de életet lehel a jó minőségű zenei szoftverbe anélkül, hogy felborítaná a rendszerelemek egyensúlyát.
Az FS 409 nem való minden zenetípusra. Szeretem a klasszikus zenét, amelyet az Elac nagyon jól tálalt. A húros hangszerek húrjainak hangját a valós bemutató terem hangzás jellemzői mellett mutatta be úgy, ahogy a nagyzenekar megszólal a passzázsban. Ugyanígy a jazz hangzása is megfelelően dinamikus, és tiszta volt, nélkülözött minden agressziót, még olyan nehéz hangszereken is, mint a szaxofon, vagy a trombita.
Véleményem szerint ezt a hangfalat egyáltalán nem nehéz meghajtani, ezért számtalan konfigurációban jól tud teljesíteni. A teszt során az FS 409 nem jött zavarba, mikor 70 wattos félvezetős erősítővel hajtottuk, de csikorgatta a fogait egy kicsit, mikor nagyobb teljesítményű csöves végfokkal hajtottuk. Ilyen módon a tonális egyensúly és a teljesítmény összefüggése valahol 45 watt környékű lehet.
A hangról általánosságban kimondható, hogy a színpad kifogástalan, a megrajzolt tér ki van töltve tökéletes magassággal, és szélességgel, emellett megfelelő mélysége van. Mindezek fényében azt mondhatom, hogy az FS 409 megfelel minden kihívásnak, ha hozzá illő berendezésekkel veszi körül. A magas sugárzó kiváló volta, a közép és mély sugárzók magas színvonala alapján ez egy igen veszélyes piaci betolakodó.
A, Allegri
A bemutató ahogy Cicogna hallotta
Az általam legkedveltebb Elac hangfal a BS 403 volt, amely kis kompakt mérete ellenére csaknem tökéletesen bezenélte a zene hallgató szobámat. Később visszatért aktív, vezeték nélküli verzióban is. A BS 403 tesztjének megírásakor gyönyörűen muzikális jelzővel illettem, és megkapta az engedélyező pecsétet is. Abban az esetben egy kisméretű rendszerről beszéltünk (BS jelentése Book Self – könyvespolc), amely bemutatójának dinamikáját, és frekvencia átvitelét behatárolta a mérete. Persze az éppen lejátszott média is befolyásoló tényező, ám ezt a vélemény alkotásakor igyekszünk figyelmen kívül hagyni, csak a benyomásokra koncentrálunk. A széles frekvencia tartomány nélkül, a bemutató egy kicsit a tányér szélére tolható. Van aki szerint nagyon, mások szerint kevésbé, de elengedhetetlen a zene valdi bemutatásához.
Már tudjuk, hogy a 400-as széria kisebb méretű modelljei tonális erőművek hatalmas muzikalitással, viszonylag széles átviteli tartománnyal (méretükhöz képest), és nagy terhelhetőséggel, amelyet a drivereknek köszönhetnek. Azokat a bemutatókat olvasva elsősorban a zeneiséget részletezték, és nem a műszaki hátteret.
Mivel a 400-as széria álló hangfaláról van szó, elkerülhetetlen, hogy kibővítsük a bemutatót a stílusos, keskeny FS 409 technikai analízisével. Kivételes alkalom volt az, amikor nálunk prémium minőségű elektronikákhoz voltak csatlakoztatva. Az eredmény nagyon meggyőző volt azonban ezen a nehéz, és drága elektronikák nélkül is. A magas minőségű alkatrészek egyformán megtalálhatók minden 400-as szériás hangfalban. Ebben az esetben egy 180 mm névleges átmérőjű mély hangszóró támogatja a jól megtervezett doboz hangját. Rendkívül fontos szempont, hogy ez képes legyen együtt futni egy dinamikusabb közép, és alsó közép tartománnyal. Pontos, és természetes módon csendüljön fel a zene, a közepek nyugodtan, és nyitottan szólaljanak meg, amellett, hogy a dupla mély teszi a dolgát.
Jó zenével akár a legjobb hangszóró rendszernek is értékelhető. Nincsen németes, angolos, vagy olaszos hangzás érzet. A hangfal hangja egyszerűen jó, függetlenül a gyártó országtól. Az orgona pedálon hallható egy apró részlet, amely jól mutatja azt, hogy teljes tonális kontrol uralkodik a két legmélyebb oktávon, mert ezeket csak a jó rendszerek képesek pontosan megszólaltatni. Ám nem csak a mély tartomány az egyetlen, amely dicsérendő. Említettem a frekvencia átvitelt, amely alapvetően, és mindent elsöprő módon elengedhetetlen a hang komplexitásához. Nem lehet pótolni sem agresszivitással, sem mással, mert a gyakorlatlan hallgató is azonnal észrevenné a pontatlanságot.
Mikor egyszerre hallja részletező, és lágy módon a Rhapsody in Blue Principal Clarinet hangját Gershwintől, majd igazat ad nekem. Amikor a zongora belecsap, akkor a színpad közepe ezen a régi Decca (Dutoit) felvételen egy kicsit intenzív, és fényes lesz. A dinamika mindenhol jó, a hangtartományok egyike sem szenved kompressziót, a csúcsokat semmi nem korlátozza.
Az FS409 életre kelti a zenét, és könnyedén élvezhető rajta a barokk muzsika eredeti hangszereken, amely a magas sugárzó részletes, finom hangjának köszönhető. Handel Watermusic című szerzeménye a Gardiner ősbemutatóján csodálatos természetes kürt hanggal veszi körbe a szobát, amely nélkülöz minden élességet. Ha már zenél, mindenképpen javaslom a Bach Cantatas felvételt a BIS kiadásában, amely szikrázó hangjaival és csodálatos egyensúlyával el fogja varázsolni. A klasszikus repertoár végén elérkeztem a jazz, és a pop világához. Tiszta artikuláció, jó ritmus, dinamikus hang az, amivel a hangfal ezeket a műfajokat támogatja, ha az erősítője győzi árammal.
Kielben tudják hogyan kell új irányt adni az Elacnak, hogy felkeltse az audiofil tudatos hallgatóságának folyamatos, és nem csak múló divat szerinti figyelmét.
Boldog zenehallgatást!
M. Cicogna