Elac FS 249.3 álló hangsugárzó

Régi-új modellt avatunk az Elac FS 249.3 típussal. Az elődök 249, 249 BE majd a 249.2 maximálisan beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, de az új, immáron negyedik változat több újdonsággal lepi meg hallgatóságát. Miután a híres elődök minden kritikus pontban kiváló és lelkes elismerést kaptak, valamint begyűjtötték a szakmai elismeréseket és díjakat, a cég hozzálátott a bevált típus módosításához. Az Elac szerint nincs szükség a nosztalgiára, mert a jövő hangjai izgalmasabbak. A zenehallgatás magasztos hangulatának biztosításáért minden eszközt bevetve, szinte „látni” és érezni lehet a zenét.

A karcsúnak mondható padlón álló hangsugárzót továbbra is jellemzi a szuper-elegáns kivitel. A magasfényű, 16 rétegben felhordott és kézi polírozású zongoralakk páratlan látványt nyújt. A fekete az gyönyörű, erre a feltűnően szép termékre igaz. A magasfényű fekete zongoralakk kivitel egy új szintre, a luxus kategória magaslataira emeli ennek a hangsugárzónak tiszta vonalait, amúgy hűvös eleganciáját. A lakberendezésre is igényes hallgatók értékelni fogják a rács mágnesek miatt tiszta, előlapdugóktól mentes kifogástalan kabinetet, de nemcsak ezért érdemes előlapi grill nélkül hallgatni.

ELAC_FS249.3_hangfal

A technikáról a következő mondható el. Az Elac 249.3 egy három-utas, négy hangszórós, két kamrás, basszus reflex rendszerű hangsugárzó, átesett néhány gyári finomításon és még otthonra is ad egy kis „munkát” a felhasználónak. A fejlett technológiának két ismert eleme – a mély- és középhangszórók kristálymintázatú szendvics-membránjai, valamint a JET magas hangszóró – továbbra is „vállán viszi a terhet”.

Az Elac Electroacustic GmbH. valójában nem egy rövid fejezetet írt a német ipartörténelemben. Még 1926-ban, Kiel városában alapított cég a kezdetekkor vizsgálatokat és fejlesztéseket készített egy speciális akusztikai területen a visszhang terjedésével kapcsolatban a vízben és levegőben. Majd, egy szerződés a Siemens elektronikai vállalattal, nyitotta meg az ajtót a fogyasztói elektronika területére, piacára.
A II. világháború utáni évtizedek során az ELAC szórakoztató elektronika területének fontos tagjává nőtte ki magát. 1984 stabilizálja a céget ami azóta a hangsugárzók fejlesztésére és gyártására koncentrál.
A jelenlegi globalizációs trendeknek ellentmondva nem a legegyszerűbb és nem a legolcsóbb módot választva mindent részegységet Németországban a gyárban készítenek. Az ELAC ma büszke a mélyen vertikális integrációjára. Minden vezetőmérnök saját terveit viszi a termelésbe.

ELAC_JET5_magassugárzó

Az FS 249.3-ben alkalmazott fekete membránok és a legendás, több saját szabadalmat tartalmazó Jet-sugárzó a JET V már módosított változatok. Az új generációs JET V mágnesesen árnyékolt magas hangszóró most még selymesebb hangzású és nagyobb hangmagasságokra tör. Az ELAC JET magas hangszóró a gyártmányok egyik legendája. Nemzetközi hírnevet a szokatlanul átlátható és természetes hangképével nyert. A JET magas sugárzó a híres „Air Motion Transformer” hangszóró, Dr. Oskar Heil találmányán alapul, amit az Elac megvásárolt. Egyedül ebbe a komponensbe még 16 saját szabadalmat „tettek”. Jellemzője a nagy érzékenység, extra dinamika, lineáris frekvencia-átvitel 50 000Hz-ig és a 160 fokban egyenletes lesugárzás. Kellően nagy membránfelülete adja a magas hangok tartalmát annak érdekében, hogy hangszerhangokat (üveghang) és ne torz ciripelést halljunk. A JET V magas-hangszóró valódi nagy-felbontású részleteket, villámgyors válaszidőt, minimális torzítást és határozottan szélesebb frekvencia- és dinamikatartományt kínál.

A működési elv alapja egy harmonikaszerűen összehajtott fólia-membrán, amit egy erős, neodímium rúdmágnes-rendszer erőtere mozgat. Ez a „motor” lényegesen gyorsabban mozgatja a levegőt, mint egy hagyományos, kupola alakú selyem membrán. A hajtogatás elemenkénti szélessége mindössze 0,84 mm. Ezért a legfontosabb követelmény, az a JET gyártási pontossága. Az Elac garantálja a termelés precizitását és a változatlan minőséget még nagy gyártási sorozat esetében is. A membrángyártást most két SCARA robot végzi, a membrán rögzítése és az összeszerelés azonban extrém pontosságú kézügyességgel rendelkező, képzett technikusok más módszerrel pótolhatatlan munkája.

elac_fs_249-3_woofer

Az egy darab 140mm membrán-átmérőjű AS-XR közép-hangszóró és a két 180 mm-es TT180 S-XR mély-hangszóró szendvics szerkezetű membránokkal szerelt. A Crystal membrán (ELAC Alumínium-Sandwich AS Technology) teljesen egyedi fejlesztés. A szemet gyönyörködtető kristály-felület több mint vonzó design jellemző. A kristály alakú inverz papírkúp és az alumínium-fólia sajtolással megmerevedik, majd egy speciális ragasztási folyamat eredményeként valódi szendvicsszerkezeté alakul.

A 140 mm átmérőjű középhangszóró, aerodinamikailag optimalizált és széles hangzási spektrumú, egy egyenletesen homorú felületű membrán és egy 31mm átmérőjű lengőcséve együttese. Az így kialakított szerkezettel csökkennek a nemkívánatos rezonanciák ezáltal minimálisak az elszíneződések, javul a teljesítmény és a dinamika. A lengőtekercs kivitele segíti a kiterjesztett frekvenciatartomány elérését, a hosszabb pályán vezetett membrán valóban bámulatos hangmennyiséget és a legalacsonyabb torzítást egyedülálló módon produkálja.

Növelve az erőfaktort sikerült a nagyobb lengési kitérés elérése, így a teltebb mély-hang lesugárzás, valamint a terhelhetőségi határ kitolása 120Watt fölé. Az „ikertestvérek” az alsó kamrában foglalnak helyet, melynek basszus-reflex nyílása egy jelentőség teljes talapzat felé néz és egyenletesen szórja szét a térbe a hangdoboz belső energiáit. A lefelé sugárzó basszus-port biztosítja a hangsugárzó könnyebbé váló, rugalmas elhelyezését és minimalizálja a kiáramló levegő zaját.

A szabályozható lábazati kúpok és a vastag alapanyagból készült merev alap kiválóan teljesítik sokrétű feladatukat. Egyrészt biztosítják az optimális magasságot, hogy fotelben ülve is kirajzolódjon a hangzástér félköríves aurája, valamint káros rezgéseket vezetnek el a kúpok és mindezek együttesen létrehozzák azt a biztos alapot ami a teljesítmény zavarmentes kinyerése érdekében szükséges.

Az eddigi modellhez képest felfrissített hangváltó első osztályú alkatrész komponensekkel, többek között légmagos tekercsekkel szereltek. Elkülönített áramköri lapon nyert elhelyezést a basszus szekció részére konstruált hangváltórész. Így optimális a hőmérsékleti és mechanikai különválasztás. A belső kábelezéshez alkalmazott ezüst bevonatú, oxigénmentes szigetelésű, sodrott, réz kábeleket egy speciális holland gyártó a Van Den Hul szállítja. Mindezek az ideális frekvencia váltást és a teljesítmény torzítás nélküli kinyerését szolgálják.

A már megszokott minőségű és dupla kábelezésre is módot adó csatlakozóterminálok ferde kiképzése bekötéskor könnyű hozzáférést biztosít és lehetővé teszi nagyobb kábelkeresztmetszetek használatát. Banán csatlakozót és spade villát is használhatunk.

Van „valami” a tartozékkészletben, ami segít a meglepően jó muzikális élvezetek elérésében. Ami segítségével az elhelyezési műveleteken kívül magunk hangolhatjuk szobánk akusztikájához ezt a hangsugárzót! A tuning-eszköz egy pár basszus dugó, amely a hangdoboz felső harmadában, hátul lévő reflexnyílást tömíti el, így zárt konstrukciót kölcsönözve ennek a részlegnek. Mivel a hangszórókon keletkező hangzást erősen befolyásolja a szoba-akusztika ez az eszköz segít hangolni a hangsugárzót. Egyes esetekben a szoba alakja és különösen a bútorok rossz feltételeket nyújtanak a zenehallgatáshoz. Előfordul, hogy a basszus egy kicsit erősebb és ezáltal elfedi a középtartomány érthetőségét. Az Elac gyártmányainál a bass-reflex port is saját tervezésű, mindkét oldalán kiszélesedő, úgy tervezték, hogy minimalizálja szélzajokat és csökkentse a súrlódási energiaveszteségeket. A mély-reflex portok zárhatósága kompenzálja a kedvezőtlen akusztikai körülmények egy részét. A mély-hangszabályzó dugó a basszus csökkentésével eléri az alacsony frekvenciák definiáltságát. Hatása hallható, tömörebb, együtt állóbb lesz a mély tartomány és egy kicsit jobban dalol a nagybőgő. A reflexcsövek korpuszának konstrukciója a szélzajt minimálisra csökkenti.

Meghallgatás

Szemléletes eredmény hallható a következő két CD-lemez meghallgatásakor. A Modern Jazz Quartet előadásában – Blues on Bach (Atlantic 812273629-2). Bach átiratok jazz-kvartettre, legfőképpen az 5. Precious Joy című szerzemény, melyben a háttérben szóló száncsengőhöz hasonló hangot adó ütőhangszer hangja a Jet5 által definiáltabb, jobban kivehető, elkülönülten hallhatóvá válik. A másik ajánlatom Jan Garbarek – Visible World lemeze (ECM 1585529086-2). Ez esetben a bass control „dugó” hatása Eberhard Weber elektromos bőgőjének futamain, valamint Marilyn Mazur ezerféle ütni valójának hangzásán mérhető le. A hangoló segédeszköz több felvételen kipróbált hatása azt is jelenti, hogy az Elac hangdobozokban több lehetőség rejlik, mint sem gondolnánk.
El is jutottunk a lényeghez, a zenéhez, hiszen ennek a két lemeznek a meghallgatása szinte vonzza a többit. Egyre másra kerülnek a CD-játszóba a kiváló hangfelvételek, mert hallani akarjuk a tiszta, nyílt, részletező hangképet. Az egyes felvételeken mindenképpen kihallhatók a mikrofonozási technikák, a kevés hangszeres művek tiszta, jól elkülöníthető hangszínpada. Szignifikáns a műfajok és a felvételi helyszínek megjelenítésének hangzáskülönbsége. Közel ültet a zenekarhoz, beavat a zene kulisszáiba.

Az összes elektronikus hangszer, melynek hangját már a felvételi stúdióban kreálják dinamikusan, lendületesen szól. Mivel a torzított gitár és a szintetizátorok matematikailag kiszámított felharmonikusai abszolút tisztán hallhatók hajlamosak vagyunk azt hinni, más van ezen a lemezen, mint amit eddig a többi hangsugárzón hallhattunk. Együtt álló, kellemesen ható, rendkívül sokáig fáradság érzet nélküli hangzás. Nem nagyon tömör, de a legalsó frekvenciákban is egyenletes, jól kivehető dallamok, kis hangerő esetén sem ködbevesző, a hangzási balanszhoz kellő mértékű basszus-sugárzás, akár a bőgő, akár a basszusgitár megjelenítése a cél. Ha eltávolítjuk a gumi dugókat a reflexnyílásból, több, de „lötyögősebb”, hosszabban lecsengő basszushangokat kapunk.

Kiváltképpen a magas hangokért felelős egyedi hangszóró dicsérhető a maga érzékletesen szóló bélyegét nyomva a hangzásra. Meglepő, hogy csak egy egyszerű rézkábel használata esetén is milyen egyenletes, erőteljes, felhang-dús hegedűhangok szólalnak meg belőle.

Mivel reakció ideje igen rövid, impulzus válasza meglehetősen jó, szerethetők a ritmus hangszerek, kiváltképpen a „dobszerkó” hangjának megvalósítása. Gyors impulzusok mutatják a művek első hangjainak domináns szerepét és a fortissimók teljes energiájának megvalósításától sem áll messze. Rendelkezik a „kis-dobozok” precíz hangfekvés lekövetési képességeivel megtámogatva azt a kellő energiájú basszus menetekkel.

Konklúzió

Az FS 249,3 műszakilag kifinomult, betudhatjuk egy „hallgatható műszernek” a hangláncunk végén. Produkciójában meghallható a hangszerek valósághoz közeli hangzása, terjedelme, aurája. A hangsugárzó építés mesterségbeli tudásának gyakorlásával minden frekvenciasávban pontosságot kínálva jutottak el az autentikus zenemű-ábrázoláshoz. Az egyes elektronikákra alkalmazott varázs eszközök és módszerek helyes használatát is mutatja. A szenvedélyes hifi-rajongók és analizálók egyik eszköze lehet, mert a „fekete hercegnő” kimutatja a hanglánc bármely elemének cseréje esetén fellépő különbségeket.

Az Elac hangdobozok értékes darabok. Az FS 249.3 modellből később akár kortörténeti érték is lehet, amit ha nem adunk el a használt-cikk piaci portálokon, mindenki irigyelni fog tőlünk. A hangdobozok tengerében egy igazi ritkaság. Az elmúlt hónapokban sok kiváló készülék és hangsugárzó fordult meg nálam, ebben leltem örömömet a legjobban, kicsit feledve a „munkát”.

Zeneiség:95%
Térleképzés:90%
Dinamika:90%
Kivitel:95%
Szerelés minosége:95%
Kezelhetoség:90%
Összesen:90%

Pro
+ bámulatos hangmennyiség
+ dinamikusan, lendületesen szól
+ jellemző a felvételi helyszínek megjelenítésének különbsége

Kontra
lakberendezési szempontból modern stílushoz kötött

Specifikáció

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]