Sonus faber Il Cremonese hangfal Budapesten

Az itáliai hegedűkészítés legendás alakja, Antonio Stradivari előtti tisztelgésként az Il Cremonese, vagyis “A Cremonai” nevet viselő hangfal az észak olasz gyártó Homage sorozatának egyik nagyágyúja, már nem csak a katalógusokban mustrálható, hanem a márka hazai képviselőjének, az Audiophile Szalonnak a bemutatótermében is meghallgatható.

sonus-faber-il-cremonese-audiophile-szalon_big

Főhajtás vagy felhajtás?

A nagy elődök vagy események előtt tisztelgő hangfalak, vagy akár sportautók, könnyen két csoportra oszthatók. Az egyik épp csak a főhajtásig jut el azzal, hogy egy neves dátum, vagy előd szignója megjelenik az előlapjába marva vagy a kocsi oldalára festve, rosszabb esetben matricázva. A Sonus faber azonban nem ilyen gyártó. A Sonus faber az maga a felhajtás, minden porcikájában showműsor és esemény, mint egy Pagani sportautó, ami szó szerint az utolsó csavarig válogatott, különleges minőségű alkatrészekből készül. Bátran elmerülhetünk a részletekben, mert az Il Cremonese minden porcikájában egyedibb, szebb és kidolgozottabb annál, amit megszoktunk. Pedig nem is ez a gyártó legnagyobb modellje! Ám, ha az olasz csapat azt állítja, most valami különlegeset alkottak, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az úgy is van. Nem mintha a “hétköznapibb” hangfalakkal bármi baj lenne, elvégre a Volkswagen és a Toyota is remek autók, de mégis, egy Pagani Huayra az más dimenzió, ahogyan az Aida, vagy az Il Cremonese is az.

sonus-faber-il-cremonese-woofer-3

No de mi köze van mindennek Vivaldihoz és a legendás Il Cremonese hegedűhöz? Túl azon, hogy Olaszország ugyanazon régiójában fogantak kereken három évszázadnyi különbséggel, fontos hogy a Sonus faber szívesen nyúl a hegedűgyártásban is használt, drága faanyagokhoz. Elvégre a hangfal egy kicsit hangszer is. És ott van a tény, hogy az észak olasz vidék híres sok száz éves koncerttermeiről, az itt született operákról és a csodás hangszergyártókról. A Sonus faber mérnökei pedig tisztelegni szerettek volna Stradivari előtt, olyan módon, hogy maguk is tudásuk legjavát adják. Az eredmény egy tipikusan Sonus faberes hangfal, vagyis hang-oszlop, ami már réges-rég nem bútor, mint inkább szoborszerű.

A forma lenyűgöző. Az ok, amiért az Il Cremonese-t – a nagyobb Lilium és Aida modellekhez hasonlóan – szoborszerűnek tartjuk, az a valóban egyedi dizájn. Az Il Cremonese minden irányból nézve érdekes és szép. Az oldallapok és a hátlap önálló formával rendelkeznek. A felhasznált anyagok nem helyettesítik, hanem egésszé teszik a szép formát.

sonus-faber-il-cremonese-woofer-2

A szépség alatt rejlő technika

Az Il Cremonese persze nem csak szép, de átgondolt is. A hangdoboz és a rejtett reflexnyílás együttes hangolása is csillapítja a nemkívánatos rezonanciákat. Vagyis nem csak az egyes elemeket, mint a doboz és a légáramlás, de ezek együttesét is precízen tervezte a Sonus faber csapata. Ehhez jönnek hozzá az olyan klasszikus módszerek, mint az erős, merev kivitelezés. Ezt az Il Cremonese esetében sűrű belső merevítőkkel, háromrétegű oldalfalakkal és a talpat illetve felső lapot tovább erősítő nagy szilárdságú alumíniumból, marással készített zárólapokkal oldották meg. Ennek is köszönhetjük az igencsak emberes, darabonkénti 84 kilogrammos tömeget.

A magassugárzó a Sonus faberre jellemző, csúcsán csillapított, selyem dóm. Ám az ismerős megjelenés mögött ott lapul az új tervezésű, neodímium mágnes és a fa labirintus. Ez utóbbi aránylag kis térfogatba sűrít be, egy hosszabb akusztikai csövet.

sonus-faber-il-cremonese-valto-2

A középtartományért az M18 XTR-04 típusú Sonus faber hangszóró felel, ami nem mellékesen ugyanaz a modell, mint amit a nagy Liliumban is találunk. Ez az alkatrész a könnyített tekercseivel, préseletlen kapok és kenaf rostokkal erősített membránjával saját légkamrát kapott. No de térjünk csak vissza az előbbi gondolatra! Ez bizony az a hangszóró, amit a Lilium is használ. Hűha!

A 18 centis mélysugárzók szendvics szerkezetű membránokat kaptak. Vagyis két réteg cellulóz fog közre egy réteg kemény hab magot. Ez könnyű, mégis merev felületet biztosít a mélyhangok gyorsabb, pontosabb megszólaltatásához. Mindez gyönyörű, karcsú fémkosarakba lett beszerelve, tekintélyes méretű pillékkel. A technika iránt érdeklődő hifista számára már a puszta látvány is őrülten csábító. Pedig a mély basszus hangok reprodukciója messze nem csak ennyiből áll. A méretes hangfal “csendes” reflexcsöveket kapott. Vagyis a kiáramló levegő gyorsan, szinte akadálytalanul távozhat és térhet vissza, anélkül hogy a nyílások mentén kéretlen hangot, zajt keltenének.

sonus-faber-il-cremonese-tweeter-2

Ám a legmélyebb hangokért még két darab, egyenként 22 centis membrán felel az “infra woofer” egységben. Ez a hát/oldallapon elhelyezett, szintén szendvics szerkezetű membránokat használó hangszórópár is a fentebb már említett, csendes reflex rendszert kapott, ami segít a pontosabb, gyorsabb basszusok megszólaltatásában.

A fent említett hangszórók sora persze komoly keresztváltó elektronikán keresztül csatlakozik az erősítőre. Ahelyett, hogy a részletekben elmerülnénk, csak arra kérjük olvasónkat, nézzen a fotókra! Miközben egy átlagos hangfal keresztváltója csak tenyérnyi méretű, az Il Cremonese áramkörei nem férnének bele egy kisebbfajta középkategóriás erősítőbe. Ráadásul az alkatrészek vastag epoxi réteggel is rögzítve vannak, hogy mozdulatlanul, vagyis rezzenéstelenül láthassák el a rájuk bízott feladatot.

Az Il Cremonese nem csak küllemében, de a beépített technológia, szakértelem és munka szempontjából is az olasz gyártó legjobb high end hangfalai közé tartozik.

Hogyan szól?

sonus-faber-il-cremonese_valto

Ezt a kérdést ezúttal nem tudjuk hagyományos teszttel megválaszolni, bár meghallgattuk a hangfalakat. Az élmény pedig teljesen magával ragadott minket, leültünk és hallgattuk hosszasan, ahogy az énekhangok lenyűgöző finomsággal bomlanak ki előttünk. Borzongtuk az érzelmi töltettől, ami átszűrődött a rendszeren. Figyeltük, ahogyan a gitárok húrjai elsiklanak alattunk, ahogyan a térben szinte ragyognak egyes hangszerek. Olyan volt az egész, mint valami varázsszőnyeg. Felemelkedtünk és a tér megnyílt előttünk minden irányba, miközben az élmény egészen álomszerű volt.

Aki valami hasonlóan lenyűgöző hangfalat keres, és nem sajnál rá áldozni, az hallgassa meg, mert az efféle élményeket nem lehet írott szavakkal hitelesen átadni.

sonus-faber-il-cremonese-kozep

Forrrás:[www.av-online.hu]

Specifikáció