Elac Adante AS-61 hangsugárzó teszt
Az Elac hangsugárzókat bizonyos szempontból egészen új utakra terelő Andrew Jones figyelme a büdzsé Debut 2.0 sorozat után a különlegesebb megoldások felé fordult, így született meg a valóban innovatív, sőt, mondhatni formabontó Adante család. A gyártó high-end vonalát erősítő, de az eddigi Elac hangsugárzóktól teljesen eltérő Adante sorozat három tagból áll, melyek az Adante AF-61 álló és az AS-61 állványos hangsugárzók, valamint az AC-61 center. A dobozok tervezése során egyrészt alkalmazták a Debut 2.0 és az Uni-Fi családok megalkotásakor szerzett tapasztalatokat, másrészt, amint azt rövidesen látni fogjuk, sok szempontból radikálisan eltérő utakon indultak el, melyeknek köszönhetően az Adante modellek valóban egyedi hangsugárzók lettek. Különleges design, kimagasló minőségű hangszórók és egyéb alkatelemek, precíziós gyártás és elegáns megjelenés jellemzi őket, tovább egy olyan egyedi technológia, ami külsőleg szemlélve őket teljesen rejtve marad, ám a minőségük szempontjából kiemelt fontosságúnak számít.
Az Adante AS-61 típus az állványos hangsugárzók között a legnagyobb méretosztályba tartozik, amelynél így más ránézésre sem kell aggódni a megfelelő testesség és basszus miatt. Kialakítását tekintve a hangsugárzó egy 3-utas passzív radiátor, amelyben sok minden nem az, aminek kívülről látszik. Közel fél méter magas stabil kabinetje magas fényű fekete, epoxy fehér vagy dió furnér színben pompázik, a különféle rezonanciáknak pedig különösen hatásos áll ellen, ami a hangsugárzók esetében a jó hang egyik legfontosabb alapvetésének számít.
A hangsugárzó előlapja érdekes képet mutat. Két egyenlő részre van osztva, a felső rész homorú kiképzésének mérete a szimmetria érdekében megegyezik az alatt lévő hangszóróéval. Felül helyezkedik el a 5,25”-os alumínium membrános középsugárzó és a közepében elhelyezett 1”-os szövet dóm. A megoldás koncentrikus elrendezés névre hallgat, célja a pontosabb fókusz, a pontszerű hangforrás és a precízebb térleképzés. Korábban efféle módon készültek a KEF Uni-Q hangsugárzói, emellett a Tannoy volt a dual-koncentrikus megoldás egyik legnagyobb zászlóvivője, amely számos típusában alkalmazta ezt a különleges megoldást. Érdekes módon a koncentrikus hangszóró elrendezés nyilvánvaló előnyei dacára sosem lett uralkodó irányzat a hangsugárzó gyártásban, így azok a modellek, amelyekben alkalmazzák, továbbra is meglehetősen egyedinek számítanak. A koncentrikus közép és magas hangszóró együttese saját, zárt részben helyezkedik el, ami teljesen el van különítve a kabinet többi részétől. Maga az új, koncentrikus közép/magas-hangszóró egység kifejezetten az Adante sorozat számára készült hosszadalmas fejlesztési munka eredményeként. Megalkotásánál a gyártó korábban már létező és szabadalommal védett, koncentrikus vezérlési technológiáját ötvözték egy újszerű kialakítással, amely meglepően hatékony pontforrásként viselkedik és széles, lineáris frekvencia-átvitelt, pontosságot és gyors megszólalást biztosít.
És akkor jöjjön a másik különleges ötlet, amit eddig még senki sem alkalmazott ebben a formában!
A megoldás neve, amit a kiváló basszus költséghatékony létrehozása motivált, Interport-Coupled Cavity, és a gyakorlatban egy speciális kiképzésű belső kamrát jelent, amiben egy 6,5”-os alumínium membrános woofer munkálkodik, és tulajdonképpen az általa kiváltott légmozgás hajtja meg a kívül elhelyezkedő 8”-os passzív radiátort. A megoldás egyedi, bár, meg kell, mondjuk, azért nem teljesen újszerű, ugyanis kissé más formában ugyan, de már korábban is történtek hasonló kísérletek. Az újfajta anyagoknak és technológiáknak köszönhetően azonban a jóval drágább és nagyobb modellek basszus kvalitásait biztosító elgondolás végre testet ölthetett. Az olyan „apró” problémákat, mint például a hangolt üreg által meghajtott membrán fáziskésését, lévén, hogy pontosan kiszámítható, a magas és középtartományok késleltetésével oldották meg a leleményes mérnökök. Merőben új feladatot ráadásként mindez nem is okozott nekik, hiszen a keresztváltók kondenzátorai és tekercsei amúgy is okoznak késlekedést ezeken a tartományokon, amivel már korábban is számolniuk kellett.
A hangsugárzóhoz alkalmazott meredekebb szűréshez alapesetben több alkatrész kell, ami szintén fokozza a késleltetés mértékét, vagyis újabb tényezőként ismét beleavatkozhat a rendszerbe. A hangolt üreg azonban újabb alkatrész felhasználás nélkül fokozza a vágás meredekségét, azaz további késleltetés nélkül újabb 6 dB-t tesz hozzá, vagyis az okos konstrukció ezzel újabb technológiai előnyt jelent az Adante hangsugárzók számára, amelyeknél így újabb alkatrészek nélkül valósíthatták meg az általuk kívánatosnak tartott meredekebb szűrést. Az AS-61 hátulján masszív aranyozott dupla hangszóró kábel terminál szett található.
♫
Zárt hangsugárzóként az AS-61-et nyugodtan közel lehet tolni a hátsó falakhoz, sőt, ez a pozíció még kifejezetten jót is tesz neki, csak érdemes hagyni valamennyi helyet, hogy a színpad hátrafelé nyúló részét ne áldozzuk be teljesen a nagyobb basszus oltárán. A nagyméretű állványos sugárzó nehéz és stabil fém állványra helyezve alapesetben is erőteljes, dinamikus (bár cseppet sem tolakodó) és feszes mélyekkel rendelkezik, melyek a hátsó falhoz közelebbi pozícióban tovább dúsulnak és emellett még több szub-wooferes elemben lehet részünk. Ami azonban ennél is lényegesebb, mindeközben a hangzás többi része sem kuszálódik össze, így a basszus-növelő akciót lényegében egy minimális hátsó színpad rész áldozattal hajthatjuk végre. A speciális, kamrás, aktív hangszóróval mozgatott passzív membrán megoldás mindenesetre nagyon jól vizsgázott; az AS-61 tekintélyes, sima, egyszerre erőteljes és diszkrét basszusa szépen integrálódott a komplett hangképbe, néha pedig egészen megdöbbentő mély részleteket is képes volt megszólaltatni. A nagyobb hangszertömegek, a dús basszusok vagy a kiemelkedő dinamika csúcsok megjelenítése egyaránt jól ment neki, bár utóbbiak esetében érezhetően nem az volt a cél, hogy mindent kihozzon belőlük, ami lehetséges, hanem inkább hogy megtalálja az optimális összhangot a kraft és a hangkép integritása között.
A doboz összetett hangképének felső vége kifejezetten sztatikus világot idézően levegős, könnyed és eszköztelen, selymes cinekkel és finom „szöszözésekkel”, és nagyjából ugyanez jellemzi az általános karakterét is. A színvilága kellemes és nagyon enyhén pasztelles, képszerű hasonlattal élve az AS-61 nem dolgozik erős ecsetvonásokkal és tömény árnyalatokkal, ami szintén a megszólalásának semlegességét, eszköztelenségét és sztatikus jellegű vonulatát erősíti. Összességében úgy tudnám jellemezni ezt a hangsugárzót, hogy olyan, mint egy vendéglős, aki kiteszi eléd a sokféle finomságot, de nem tukmálja egyiket sem, és nem is mászik rád, a hanem hagyja, hogy a kedvedre kiélvezd őket és válogass közülük. Archie Shepp szaxofon játékát például alaposan kiélveztem; az Elac rengeteg árnyalattal, levegővel, a halk illetve lágy részleteknél pedig szinte már érzékien finoman szólaltatta meg többek között nagyon jó jelenlétérzetet is biztosítva. A partner Horace Parlan mesteri „klimpírozása” hasonló jellegben, szinte minden egyes hangot önálló egyéniséggé varázsolva kapcsolódott be a közös játékba, s noha a felvétel címe „Amikor minden rosszra fordul”, ettől a tálalástól minden sokkal inkább jóra, illetve még jobbra fordult.
A különféle énekhangok megszólaltatása szintén a doboz számos erőssége közé tartozik, sokféle árnyalattal, remek artikulációval és a hangerősség szintek változásainak pontos ábrázolásával.
Végezetül ejtsünk még néhány szót a térleképzésről is.
A koncentrikus megoldás révén a hangsugárzó elméletileg pontszerű hangforrásként működik és valóban, az AS-61 kiváló színpadképeket rajzol, amelyek szerintem mégsem a hajszálkeresztes változatba tartoznak, hanem sokkal inkább a komplex atmoszférát jelenítik meg valóságos hatású hangszerekkel és énekesekkel, melyek között elegendő levegő és tér van. Az instrumentumok szépen belakják a rendelkezésükre álló teret, a doboz hűen leköveti az esetleges mozgásukat és emellett hatásosan erősíti az ún „ott vagy” érzést is, hogy valóban minden összeálljon egy kiváló minőségű produkcióhoz.
Ajánlás
Az Andrew Jones team legújabb projectje ismét újat hozott, sőt, ezúttal valóban messzire kimerészkedett a hangsugárzó gyártás komfortzónájából. A különleges mély szekcióval és koncentrikus magas/közép egységgel rendelkező Adante AS-61 a teljes frekvencia spektrumban sima, könnyed, diszkréten erőteljes, levegős és testes megszólalást nyújt, míg a térleképzése valódi panorámás „rálátást” biztosít a különféle muzsikákra, amelyekből lényegében bármilyen műfajú bátran jöhet neki. Ez a hangsugárzó minden szempontból óriási dobás, technológiailag pedig minden bizonnyal kategóriájának jelenlegi legfejlettebb szereplőjét tisztelhetjük benne, nem véletlenül ajnározta már eddig is annyiféle fórum és szakvélemény.
Specifikáció:
- ELAC Adante AS-61 Állványos Hangfal
Forrás:[www.hifipiac.hu]