/
/
Cambridge Audio – CXA60 integrált erősítő, CXC futómű, CXN hálózati audio-játszó
2016. 04. 25.

Cambridge Audio – CXA60 integrált erősítő, CXC futómű, CXN hálózati audio-játszó

Anglia legnagyobb híradástechnikai vállalata mindig híres volt arról, hogy büdzsé kategóriában tudott nagyot alkotni. Gondoltak egyet a cég vezetői, és úgy két évvel ezelőtt lépést váltottak, maguk elé tűzték az audiofil és High-End komponens kategória választékának kibővítését a mai igények kielégítésére szánt modellekkel. A koncepciójukban teljesen új készülékek megkonstruálására fel is vettek tizenkét mérnököt a fiatalabb generációból, meghatározva nekik azt a feladatot miszerint, az elmúlt évtizedben „megérlelődött” vásárlóréteget kell megcélozni, akik már a digitális technikán nőttek fel és igényük lett a minőségi zenehallgatásra. Persze ennek a célnak megvalósítása már nem megy büdzsé áron de, áttekintve a következő készülékek kvalitásait és szolgáltatásait, könnyen belátjuk, megéri a többletráfordítás. Cikkünknek akár ezt a címet is adhatnánk: a Cambridge Audio és a modern hifi-torony. Elöljáróban csak annyit, hogy ezek a készülékek is árukat meghazudtoló hangzást produkálnak és tükrözik a már közel 50 év alatt elért termelési tapasztalatokat.

A Cambridge CX sorozata a minimalista megjelenés intelligens kialakításának legjobb példája lehet. Mindenesetre kijelenthetjük, hogy friss arculatot kölcsönöz az „egyenruha”, a szál-csiszolt előlap és szép, szinte „lebegően karcsú hatást” mutat. A CX sorozat elemei erős alumínium építmények. A készülékek kivitelének kiváló formatervével, valamint az alapanyagok minőségével is hat a gyártó a vásárlókra, hiszen ez a küllem sejteti a belső tartalom igényességét is, szinte sugallják az ipari munka és a felhasználás harmóniáját.

A CXA60 integrált erősítő szimmetrikus felépítésű, „A-B” osztályú, kétszer 60Watt csatornánkénti kimenő-teljesítménye nagy-áramú impulzusokra is képes. Ennek megfelelően kiképzett, a tápegységben használt, toroid trafó dupla tekercselési módja az alacsony szivárgási áram záloga. A hangerőszabályzó a távvezérlés biztosítása miatt motoros Alps gyártmányú vékonyfilm-potenciométer. A csendes, ezüstözött érintkezőkkel rendelkező reléket kapcsoló ellenőrző áramkör, az előerősítő–rész kapcsolható hangszínköre, a végfokozat stabilitása várhatóan jó erősítéstechnikai eredményeket, széles frekvenciamenetet, alacsony torzítási értéket, jó csatornaelválasztást hoz a hangzásképbe. A lépéstartás végett került bele egy DAC, mert ma mindenki lát benne fantáziát.

A nagy teljesítményű digitális/analóg átalakítás a már jól bevált, többszörösen díjnyertes, egyedi konstrukciójú DacMagic modellből került a készülékbe. A D/A konverter rész egy 24bit 192kHz mintavételezésre képes WM8740 Wolfson chip-et tartalmaz. Két optikai bemenetet, egy koaxiális digitális bemenetet áll rendelkezésre, a hozzájuk tartozó elektronikai rész minőségi szintjének folyománya az extrém alacsony jitter (digitális időeltolódásból adódó torzítás).
A csatlakoztatási lehetőségek komfortérzetét nagyban növeli, hogy van egy dedikált kimenet (sub-out) is aktív mély-sugárzó részére. Egy külön megvásárolható BT–100 (Aptx) Bluetooth adapterrel képes lejátszásra okos telefonról, vagy táblagépről. A Cambridge nem feledkezett meg az analóg kapcsolatokról sem, négy vonalszintű bemenetet elégnek találjuk rendszerkiépítés céljára. Hiányoljuk viszont a vonalszintű analóg kimenetet.
Az előlapon egy 3,5 mm-es bemenet tökéletesen csatlakozik egy MP3-lejátszó vagy okos-telefon kimenetére. A praktikus kapcsolatok közé tartozik a fejhallgató-csatlakozó is, ami nem egy kis chip-et takar, hanem relés lekapcsolással elnémítja a hangsugárzókat és a teljes elő-erősítőrész használja.

Beépítésre került az egyedi Cambridge CAP5 védelmi rendszer, a mely biztonságos működést tesz lehetővé mind az erősítő mind a hangszórók részére túlmelegedés, túláram, DC-rövidzárlat ellen.
A rendszertávvezérlő tapintása a gumírozott hátsórésznek köszönhetően biztonságérzetet ad. Ergonomikus kialakításával a kezelés egyszerű, a kezelőgombok és szabályzók logikus elhelyezésével a kicsi a „mellényúlás” esélye. A CX-sorozatú hangrendszer vezérelhető egy alkalmazás (CA Connect mobile app) segítségével IOS és Android okos-készülékekről.

Az előlapon lévő hideg kék led-kijelzők egyszerűek, informatívak, érthetők, de hallgatási távlatból nem a legjobban láthatók. A kicsiny kezelőszervek hibátlanul működnek, a szabályzók rejthetők amennyiben nem használjuk őket, viszont a hangerőszabályzón nincsen jól látható jelzés és a hangerő állapotáról semmi nem ad tájékoztatást!

A CXN Network Player akár kábeles (LAN) akár wifi-kapcsolattal könnyedén és bámulatos részletességgel játssza le a digitálisan tárolt zenéinket. A saját tervezésű ATF2 felskálázási (upsampling) technológia és a kettős Wolfson WM8740 DAC, prémium minőségű digitális-analóg átalakító nagyban befolyásolja a hangzásélményt. A felskálázó állandó bekapcsoltsága azt eredményezi, hogy az eredeti mintavételezéshez képest 24-bit/384 kHz-es nagy-felbontást kapunk.

A Cambridge CXN hálózati játszójában az egyedi hardver társul a „rászabott” szoftverrel. Mindez megadja a rugalmasságot, a különböző formátumokhoz való alkalmazkodásra. A streaming szolgáltatásokhoz és technológiákhoz sokkal gyorsabban férhetünk hozzá, mint a többi hifi-gyártó hasonló termékei esetében. A StreamMagic processzor nagy-sebességű, játssza az összes népszerű digitális formátumot (FLAC, WAV és DSD) legyen az akár akár high-res felbontású. A saját platformmal együtt jár a magas fokú funkcionalitás, az intuitív használhatóság és az egyszerű szabályozás. A CXN hozzáférést biztosít több előfizetős streaming szolgáltatáshoz (Airplay és a Spotify Connect) miközben teljes kompatibilitást kínál a hagyományos digitális (TV, játékkonzolok stb.) forrásokhoz. Ennek természetes velejárója a hálózati routerekkel való kapcsolat és a helyi Mac és PC eszközökkel történő kommunikáció, ezen belül is tökéletesen működik az upsampling DAC technológia. A szoftver képes reagálni a változásokra, frissíthető az új technológiák, szolgáltatások és audio-formátumok szerint.

Az USB A bemenet kiszolgál egy flash-meghajtót vagy egy merevlemezes tárolót az audio-fájlok lejátszására. A kiváló minőségű, kettős, differenciál működésű DAC külön kezel egy-egy csatornát annak érdekében, hogy optimalizálja a konverzió minőségét különös tekintettel a jel/zaj arányra. A funkciók beállítása erre a bemenetre alapértelmezésben Class 2 USB audio-mód, amely aktív lejátszákor akár 24 bit/192 kHz mintavételt is támogat. Ehhez telepíteni kell egy Windows ASIO driver-t, amit lehet letölteni a Cambridge honlapjáról.
Az analóg kimenő-fokozat mindehhez igazodó minőségű kettős, szimmetrikus és aszimmetrikus csatolással ellátott, amelynek szintje lehet fix vagy változtatható.
A tájékoztatást a 4.3 coll átmérőjű LCD-képernyő, színes kijelző mutatja a „műszerfalon”. A menük jó sorrendben segítik a könnyű kezelést, beállítást. Láthatóvá válik pl.: az internetes rádiók által közölt infók, fájl-lejátszás esetén a lemezborító, az előadóra és a zenei részletre utaló információk, a bitráta, az eltelt idő stb. A választható menüpontok közötti navigálást az előnyös és jól használható, többfunkciós, nagy görgető gomb segíti a jobb oldalon.

A CXC CD-lemezjátszó futómű. Azzal a szándékkal fogant, hogy a felhasználónak ne kelljen megvásárolni még egy D/A átalakítót, hiszen az az erősítőben és/vagy a CXN hálózati játszóban már benne van. Cserébe kapunk egy kiváló minőségű CD-mechanikát, ami az eddigi csúcsmodell az Azur 851C CD-lejátszó velejárója volt és most átadta a stafétabotot. Rezonancia-mentesített, akusztikailag is csillapított-fém váz, megszünteti a káros rezgések legjavát. Digitális audio-kimenetei, egy S/PDIF koaxiális és egy optikai TOSLINK csatoló, bármelyik DAC egység számára szabványos csatlakoztatást biztosítanak.

Az elektronika a már jól bevált „S3” szervo-rendszer, amely hatékonyan és pontosan dolgozza fel a CD-lemezen lévő digitális adatokat, a legkorszerűbb hibajavító rendszerrel dolgozik.
A CXC egy téveszmét is eloszlat bennünk, miszerint egy egyszerű játszó is jó, hiszen csak forgatja a lemezt, úgyis mindent a DAC csinál. Pont a CD-lemezjátszás az, aminél az első hiba bekövetkezik. Ha nem precíziós a kiolvasás, akkor az elektronika csak hibás jelekkel van elfoglalva, és így a hibajavító-rendszer állandóan dolgozik. Mondanom sem kell a végeredményre gyakorolt negatív hatását. Nem így a Cambridge esetében, ahol a kiváló mechanikának és leolvasó fejnek köszönhetően mindig precíz a jel feldolgozás előtti kezelése. Az audio CD-k hangzásában ebben az árkategóriában a CXC futóművel a többcélú (DVD-CD) meghajtók egyszerűen nem tudnak versenyezni.

Meghallgatás

Etalonunk továbbra is a valódi hangszerhang, hiszen ehhez tudunk hasonlítani bármilyen „gép” által előállítottat. Mivel a vizsgálódáshoz jó felvételek is kellenek, az alábbi igazi mestermunkákat hallgattuk. Ezeket a felvételeket minden gyűjteménybe ajánljuk, mert kiváló előadói, karmesteri, hangmérnöki, munkák.
Orff-Carmina Burana – Huston Symphony Orch, Leopold Stokowski, Re-Mastering: Dough Sax, The Mastering Laboratory (EMI CDM 7243 5)
La Spagna – Barokk kamarazene eredeti, restaurált hangszereken.
(analóg felvétel Revox A–77, Sennheiser MKH 105 mic.)
Lincoln Center Jazz Orchestra – Portraits Duke Ellington (Columbia CK 53145)
Metallica –S&M with The San Francisco Symphony vezényel Michael Kamen (Elektra 62463-2)
Az internet rádiók közül ajánlott a Radio Swiss Jazz, a Linn radio és a BBC zenés műsorai, mert zsűrizett, jó minőségű felvételeket játszanak.

A több lépcsőben végzett teszt a következő eredményeket hozta:
A „hagyományos” CD-lemezjátszásban két készülék vett részt. A CXC-futómű és a CXA60 erősítő együttese vagány fiatalossággal játszott derűs, látványos hangnemben minden pop és rock-zenei művet. Azonnal, már az első hangok elhangzásakor ritka lelkesedéssel jön a varázs.
Az erősítőn lévő Direct üzemmód funkciót – amely kikapcsolja a jel útjából a teljes hangszínszabályozó kört – érdemes használni, mert nem enged kialakulni semmilyen interferenciát, célja a legtisztább hangzás elérése.
A hangzásbeli valósághűség egy komplex zenei felvételnél jobban jelentkezett, mert nem hagyott nyugodni a kedvenc felvételeim egyike, nevezetesen a Metallica együttes szimfonikusokkal egy színpadon előadott koncertje. A rendszer érzékeltetni tudja a nagyzenekari színpadi megjelenést, adja az akusztikus és elektronikus hangszerek jellegzetes dinamikai különbségét. Ezalatt nemcsak az értendő, hogy mások az elektromos gitár alapú rockzene dinamikai csúcsai, mint a százhúsz tagú szimfonikus zenekar tutijai, hanem az a kicsengés és összhangzat, ami az ilyen koncertet jellemzi átjöjjön a berendezésen.
A fájlok és net-es szolgáltatók virtuóza a CXN szintén brillírozott, a már kiismert erősítőn keresztül – főleg nagy-felbontású felvételek esetén hozta a formáját.
Felső középtartományban a nyíltság jellemzi a hangképet, az ének szépen artikulált, fényes és előbbre jött a színpad is. Nem annyira az irányok megrajzolása, mint inkább egy hiteles aura ábrázolása sikerült jobban. Itt is jól megy a háttérben muzsikálók éneklők definiált, kellő részletezésű hangzása, mely nem száraz és nem hűvös megszólalású. Adva a lehelet finom szaxofonszólótól, az angolkürt elegáns tónusain át, a trombita ércességéig mindent megmutat a valódi hangszeres műfajokból. Az erősítő bizonyos nagy hangerőnél már nem mutat nagy dinamikai különbségeket, kicsit túl hangos lesz ahhoz, hogy részletező legyen, plasztikussá válik. Telten, de mégis levegősen szól, sajátos ízét a teltség és az alsó közép tartomány adja.
A Cambridge CX hanglánccal képesek vagyunk újat felfedezni abból a zenei műsorból amit már sokadszorra hallgatunk meg. Ügyesen kezeli az összetett, bonyolult hangzatokat, a nagyzenekari tutti erejét, de képes a finom, pontos részleteket is közvetíteni a dübörgő fortissimók mellé. Akár szimfonikus-zene, akár a jazz műfaj megannyi változata, a CXA60 erősítő közvetíteni tudja a drámai feszültséget és a megfelelő mennyiségű feszességet. Egy „jól-képzett” hangsugárzópáron hallható a zene szövete, a tér hangszercsoportonként történő ábrázolása, a textúra.

Konklúzió

A közel 700 000HUF értékű hangrendszer minden zenei műfajon bemutatja a hangsúlyosabb részleteket és a jól definiálható színpadteret. Egy kis betekintést is enged a felvételkészítés rejtelmeibe ugyanis hamar megmutatja a felvételek hibáit. Képes a zenei árnyalatok megjelenítésére és ezeknek a különbségeknek a bemutatása hozza közelebb a hangzást a valósághoz. Izgalmas és egyben szórakoztató hallgatni, elvisz a szórakoztatás irányába, nem az állandóan tesztelőknek, tűhegynyi különbségek keresőinek, hanem a zene négy taktusának elhangzása után hangulatba jövőknek ajánlott. Precíz hangfekvések, eltalált hangszertest bemutatás, a zene selymes szövete jellemzi a sokáig hosszan élvezhető hangot. Természetesen, mint minden hangkeltő berendezést, kritizálni is lehet ezt a hangot. Mondhatjuk, hogy nem elég gyors az erősítés, az első hangok beütése nem lélegzetelállító, de kárpótol a tisztaság és a helyes hangfekvés. Ha, egyesek ezen az erősítőn edzenék füleiket, akkor kevesebb lenne a loudnes-esen félre halló ember.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 80%
Dinamika: 80%
Kivitel: 85%
Szerelés minosége: 90%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 83%

Pro
+ szórakoztató, nyílt hangzás
+ pontos tranziens átvitel
+ kiváló megépítés
+ logikus kezelés

Kontra
a Bluetooth-adapter nem tartozék
a hangerő állását semmi nem mutatja

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció: CXA60, CXC, CXN

hírek & tesztek

Legutóbb megtekintett

AUDIOPHILE TANÁCSADÓ

JANCSA ATTILA

Ma már hazánkban is egyre többen adnak arra, hogy szépség és kifinomult elegancia tegye teljessé életüket. Kevesen tudják azonban, hogy ez a tökéletesség az otthoni zenehallgatás világában is elérhető. Az Audiophyl Kft. küldetése, hogy változtasson ezen és megnyissa az utat a valódi minőség irányába.

Több száz terméket felölelő audio-vizuális portfóliónkat úgy állítottuk össze, hogy az maradéktalanul kiszolgálja a csúcsminőségű, prémium termékek vásárlóit.