Négy évvel ezelőtt találkoztam a francia Atoll márkanévvel, amikor a helyi Hi-Fi kereskedőnk kölcsön adott egy erősítőt meghallgatásra. Jól emlékszem rá, nagyon tetszett. Aztán a korábbi brit forgalmazó felhagyott az importtal, így egy időre eltűnt a látókörömből. Nemrég vettem észre, hogy új disztribútor vette át a forgalmazást, akitől kértünk is egy IN300 integrált erősítőt beépített DAC modullal.
Az Atoll IN300 a gyártó Signature szériája felett áll a hierarchiában. A sorozat az 50W-os IN50 (850 font) és a 200 W-os IN200 Signature (1750 font) kínál integrált erősítőket. A 2011-ben bemutatott 400-as széria radikálisan más megközelítést alkalmaz felépítésben és árban is, mivel a zászlóshajó integrált 4900 fontba kerül. Az IN300 ezt a hatalmas űrt hivatott betölteni. 2016-ban mutatták be, amikor a gyártó kibővítette a normandiai székhelyét nagyobb gyártó részleggel.
Az Atoll 1997-ben alakult. Stéphane és Emmanuel Dubreuil úgy érezték, hogy hiányzik a piacról egy megfizethető árú audiofil termékcsoport. Elsőként integrált erősítőket, előerősítőket és végfokokat építettek, de a kínálatot folyamatosan bővítették. Napjainkban már CD lejátszókat, futóműveket, analóg konvertereket, hálózati lejátszókat, és all-in-one streaming erősítőket is tartalmaz a kínálatuk.
Kézimunka:
A normandiai Bréceyben található központban minden készüléket kézzel szerelnek össze, és ahol csak lehet francia alkatrészeket használnak. Amikor azt mondtam, hogy kézimunka, akkor azt úgy kell érteni, hogy az alkatrészeket is kézzel forrasztják ahol csak lehet, mert az Atoll szerint ez a legjobb módja a készülék építésnek.
Diszkrét alkatrészekből álló A-osztályú áramköröket használnak az előerősítő részekben a feszültség erősítésre, és AB osztályú teljesítmény erősítőt a végfokban MOS-FET félvezetőkkel. Úgy vélik, ez a legjobb kombináció a hatékonyság és a kiemelkedő teljesítmény előállítására.
Az IN300 integrált erősítő a dobozból kiemelve meggyőző 16 kilós súlyával mutatja, hogy van benne anyag. Mivel duál mono kialakítású, két tápegység trafója van, amelyek egyenként 340 VA teljesítményt tudnak. 12 darab 6800 uF kondenzátor bank támogatja a tápellátást. Francia beszállítótól származó High-End belső hangszóró kábellel, és egyedi gyártású hangszóró kimenet csatlakozásokkal szerelték.
A gyártó tájékoztatása szerint minimális negatív visszacsatolást alkalmaztak, hogy a hang a lehető leg dinamikusabb és természetes maradhasson. Az analóg fokozatokban árnyékolt MKP Murdorf kondenzátorokat használtak, a digitális fokozatokban pedig MKP Vishay gyártmányt. Minden fokozat diszkrét alkatrészekből épül fel két oldalas nikkel-arany bevonatú nyomtatott áramköri lapokra.
Figyelembe véve, hogy ezt a 150 W-os integrált erősítőt csak 2995 fontért árulják, és az alap kivitelben is benne van a DAC, bizony igen jó ár-érték arányt képvisel. Az Atoll kínálatából a kisebb teljesítményű IN200 (1750 font) vásárlása esetén az opcionális DAC kártya további 350 font költséget jelentene.
Az IN300 DAC-ja az AKM AK4490 chipet használja, ami 120 dB jel/zaj viszonnyal büszkélkedhet. A 16-32 bites PCM adat folyamot 384 kHz-ig támogatja az USB aszinkron bemeneten. Az optikai és koaxiális bemenetek a szokásos 192 kHz 24 bit támogatást nyújtják. Ha CD lejátszót használ, ami belépő kategória, jelentősen javíthatja a lejátszott hang minőségét, de erre még később visszatérek.
A DAC nagy felbontású USB-B bemenetének használatához a leírás szerint a számítógépre meghajtót kell telepíteni. Én nem PC csatlakozásra használtam, hanem Pro-Ject Stream Box Ultra S2 olcsó streameremet csatlakoztattam. Tökéletesen működött a dolog, nem volt szükség semmire a használathoz, annak ellenére, hogy fütyültem a kezelési útmutatóban leírtakra.
Bevallom, hogy a hozzám ékezett fekete színű vizsgálati minta visszafogott minimalista stílusa nagyon tetszett. Igazán hangulatos az ívelt motívum az előlapon, és ízléses a kijelzője.
Az erősítő minden funkciója elérhető a két forgató gombbal, de a legtöbben hozzám hasonlóan a tartozék távvezérlővel fogják használni. Az előlap bal alsó sarkában fejhallgató kimenet található 6,3 mm-es aljzattal.
Egyes DAC-ok manapság, különösen a magasabb árfekvésben nagy csinnadrattát rendeznek a digitális szűrésmódok kiválasztásával. Az IN300-ból ez hiányzik, amiért áldom a tervezőt. A meghallgatások során rengeteg időt áldozok az egyes szűrésmódok közötti különbség felfedésére. A különbségek általában vagy nem hallhatók, vagy változás olyan csekély, hogy az már szinte jelentéktelen.
A csatlakozások, és a rendszer:
A hátlapon az egymástól jó távol elhelyezett hangszóró kimenetek utalnak a kettős mono elrendezésre. A digitális bemenet kínálatban a Bluetooth vevő is megtalálható. A számos analóg bemenet között van XLR is. A vizsgálati mintám nem tartalmazott phono opciót, de 100 font ellenében MM/MC modullal ez pótolható, ha valakinek szüksége lenne rá.
Az IN300-hoz a Pro-Ject streamert digitális kábellel csatlakoztattam. Audio Note CDT-Five CD lejátszó mellett, DAC5 Special voltak a források, és Neat Xplorer álló hangfalakon hallgattam.
A meghallgatás:
Tidal streaminggel kezdtem, és George Benson 20/20 albumáról a No One Emotion dalt indítottam el. Azonnal feltűnt, hogy az IN300 milyen kontrollált hangú, jó dinamikájú, és kiegyensúlyozott hangzású erősítő. Benson hangja kiváló jelenlét érzettel, megfelelő tonalitással, és érzelmekkel telve szólalt meg. Semmi nincs túllihegve. Van egy másik köztiszteletben álló integrált erősítőm, ami közel 1000 fonttal drágább, de az Atoll jobban tetszett, mert több életet adott a zenének.
Larry Carltron gitáros Discovery albumáról a Hello Tomorrow volt a következő szám. Az IN300 ismét lenyűgözött azzal, amilyen betekintést adott a gitár játékába. Tette ezt úgy, hogy közben az ütőhangszerek lendületesek és részletesek maradtak. A szaxofon meleg, a hangszernek teste van, de nem túl csillogó. A basszus aláfestés súlyos, és dallamos.
Natalie Cole Good to be Back című balladája, amit Freddie Jacksonnal együtt énekel volt a következő. Az IN300 sikeresen megragadta a vokál energiáját és érzelmeit anélkül, hogy rikácsolássá változtatta volna. Ebben is felülmúlta a drágább összehasonlításra mellé tett integrált erősítőt.
Lehet ezt még fokozni?
Az Audio Note CD és DAC használata bizony megtette. Az IN300 bebizonyította, hogy érdemes jó CD lejátszóval párosítani, mert a streaming hangminőségénél így feljebb lehet lépni.
Enivré d’Amour CD-ről Ben Sidran „Sunny Side of the Street”. A dal lejátszása közben az énekhang nyíltabb, a dobok és az ütő hangszerek hangja pedig dinamikusabb. A basszus aláfestés pontosabban és folyékonyabban haladt, koherensen követi a dal ritmikai szerkezetét. Javaslom, hogy ha alacsony, vagy közepes CD lejátszót használ, digitális kábellel kösse rá az erősítőre, és használja annak beépített DAC egységét.
Egyetlen dolog volt hátra, a fejhallgató kimenet tesztelése. Itt akadtam rá az IN300 Achilles-sarkára. A fülesben a hang tömör, és túl erős volt a basszus, nem érintett meg a muzsika annyira, mint a hangfal kimeneteken. Focal Clear fejhallgatóval hallgattam, de aki az egyéni zenehallgatást preferálja, azok számára külön fejhallgató erősítőt javaslok. Nem rossz a beépített, de túlszárnyalható.
Az Atoll IN300 kivételesen meggyőző darab. Gyönyörűen kivitelezett, kiváló a hangja, és a beépített DAC is nagyon jó teljesítményre képes ebben az árkategóriában. Szívből ajánlom.
Ajánlás az eredeti nyelven
Írta: Chris Frankland
2023 október 25
Forrás és képek: Hi-Fi+ és Atoll
Műszaki adatok: Atoll IN300