Touraj Moghaddam egy High-End audio legenda, a Vertere Acoustics alapítója, vezérigazgatója, és mozgató rugója. Világjáró, talán az egyik leg előrelátóbb földlakó, akivel valaha alkalmam volt találkozni, és soha nem ücsörög a babérjain.
A Vertere XtraX MC hangszedő a legújabb bizonyítéka egy olyan koncepciónak, amiben Moghaddam víziója egyesül a mechanikus és hangzásbeli tökéletességre való törekvéssel.
Az évek során sok lehetőségem volt megtapasztalni a Vertere termékei által nyújtott hangzást. Tartós teszten próbálhattam ki az RG-1 Reference Groove futóművet, az RG-1 Reference motorvezérlőt, és a Reference hangkart egy rendszerben. Ez a három egység magába foglalja a Vertere DNS-ét, egy szentháromság, ami az Ultra High-End analóg reprodukció csúcsát képviseli.
Ahogy ez a bevezetőből kiderül, a bemutatóban szereplő XtraX hangszedő csak a cseresznye a hab tetején, ám semmi sem készíthetett fel a zászlóshajó hangszedővel való találkozásra.
A digitális technológia kétségtelenül hatalmasat fejlődött az elmúlt évek alatt. Ennek ellenére van valami az analóg lejátszásban, ami különleges, más fajta élménnyé teszi. Az analóg hang folyékony, és érdekes módon, ha digitálisan rögzített felvételt nyomnak a lemezre, az is nagy részben megszerzi ezt a fajta folyamatosságot.
A zenehallgatók gyakran megkérdezik, sőt megkérdőjelezik a lemezjátszó lejátszási zajait, ám a valóságban egy megfelelően beállított setupban és az ahhoz illeszkedő phono előerősítő hangjában nem kellene zajt hallani. Egy optimálisan beállított rendszerben felületi zaj csak akkor tapasztalható, amikor a tű a barázdához ér.
rdekes módon a tökéletesen zajmentes digitális médiumhoz gyakran zajt torzítást és túlvezérlést adnak hozzá gyakran már a felvétel, vagy a mastering műveletekor, csak azért, hogy valósághű hangzást érjenek el. Ez sokkal több kérdést vet fel, mint amennyi választ ad.
Minden esetben, amikor valaki nekem szegezi a felületi zaj kérdését, eszembe jut John Peel mondása: „Aki azt állítja, hogy a CD-k azért jobbak, mint a bakelit, mert nincs felületi zajuk. Erre én csak azt mondom – Figyelj haver, az életnek zaja van.”
Sok egyéb mellett az analóg igazi varázsa a megjósolhatatlanság, ami az élet lényeges része, és emiatt szorosan összefügg azzal, ahogy az agyunk a muzsikára reagál. Arra utasítja, hogy feledje el a fáradságot, és ismerje fel a mintázatot.
XtraX:
Az XtraX hatalmas előre lépést jelentett a Vertere hangszedők fejlesztésében, mivel ez a valaha gyártott legjobb hangú mozgó tekercses egységük. Vadonat új mikro elliptikus tűje, ami tömör gyémánt, teleszkópos szárra van rögzítve, hogy pontosan be lehessen állítani. A ház egyetlen alumínium tömbből készült, és teljes harmóniában van a belső részekkel. A generátor négy pontra függesztve lebeg, tökéletesen a gerinchez igazítva, a hangkar középvonalában.
A meghallgatás:
Az első néhány dal meghallgatása után egyértelművé vált az XtraX elképesztő muzikalitása, így az értékelésem nagyon hamar a bírálatról az érdeklődő felfedezőre változott. Mint minden esetben, most is jól ismert referenciákat használtam, ami megmutatja a hangszedő érdemeit.
Elles Springs, Reveal:
George Konings analóg szalagot használt a felvételkor, amit Miles Showell masterelt, és félsebességű vágással került a nyomólapra. A Reveal egy kiváló album, amit a Vertere Records adott ki. A lemezt rengetegszer hallgattam már, de amikor az XtraX barázdát fogott, azonnal magával ragadott a pillanatok történése.
Az analóg formátum önmagában még nem lenne elegendő az album zenei mondani valójának bemutatásához, kell egy hangszedő, ami az ének és gitárhangok karakterét felfedi, csak így tud kiteljesedni.
Ez a cartridge a legtöbb más hangszedővel ellentétben nem jött zavarba a harmonikusok tömkelegétől. Olyan könnyed zenei misztikumot ábrázolt szabad áramlással és folyamatossággal, amire nem számítottam.
Az egyes zenei szálak egymástól függetlenül mozognak, de mindegyik a csillogó narratívát hangsúlyozza, és harmonikus egésszé olvad össze. A Vertere zászlóshajó olyan ritka magasságokban szólaltatta meg a muzsikát, amit ártól függetlenül nehéz bármilyen más gyártónak elérni.
Aco Bocina, Mediterranean Feeling
Az album a stílusok, az érzelmek, és a dinamizmus szenvedélyes virtuóz keveréke. Ezt lejátszva sok hangszedő nem tudja követni a lendületet, és Bocina a szabad szellemű mojo-ját, ami kivételes akusztikájáról ismert. A felvételt a harang alakú montovai Bibiena Színházban rögzítették.
Az AudioNautes elsősorban azokat a darabokat válogatta össze, amiket Bocina szerzett. Egyetlen kivételt Mozart Eine Kleine Nachtmusik című műve jelenti. Miles Showell készítette a masztert az Abbey Road Studio-ban.
Az XtraX nem pusztán feltöltötte hangokkal a rendelkezésre álló teret, hanem egyenes ívben mutatta be a zene mozgását, ahogy az a fekete háttérből előbukkan.
A felvétel könnyedén válhat kakofóniává, ha a hangszedő nem tudja követni a tüzes ujjak játékát, és a dinamikát. Az XtraX kimagasló élménnyé tette a kimagasló képességű zenész játékát.
A cartridge számos mechanikus fejlesztésének köszönhetően folyékonyan tudta követni ennek a dinamikusan rendkívül igényes lemez barázdáinak minden rezdülését. Ez egy olyan kiemelkedő tulajdonsága, amit mindenképpen ki kell emelnem.
Charles Mingus, Mingus Ah Um:
Ahol még a drágább hangszedők is hajlamosak az alsó és felső frekvencia tartományt levágni, ott az XtraX mindent megmutat. Rendkívül kiegyensúlyozott módon kerülte el a frekvencia összemosódásokat, és ellenállhatatlan érzelmi intenzitással szólaltatta meg a műveket. A lemez nyüzsgő narratívája kifinomult és pontos kiolvasást követel, ellenkező esetben a zene szétesik. Ahogy azt korábban is megtapasztaltam, az XtraX lendületes színekkel reprodukálta ezt az ikonikus albumot.
Következtetés:
A Vertere Acoustics kivételes teljesítményre tervezte ezt a hangszedőt. Az elismert brit High-End gyártó minden termékénél igyekszik kiváló ár-érték arányt nyújtani a belépő szinttől a csúcskategóriáig. Fontosnak tartják a fiatalabb generáció megszólítását.
A Vertere XtraX elegáns, és feltűnő színnel jelzi, hogy a kínálat csúcsa. Minden hangszedőjük egyedi színben pompázik, de az igazi varázslat belül rejtőzik.
A csúcskategóriás hangszedők esetén a legtöbb gyártó az egzotikus anyagfelhasználást és az ezoterikus megközelítést hangsúlyozza a marketing szövegekben, amik sikeresen fedik el az amúgy középszerű technikai megoldásokat. Egy kimagasló szintű hangszedő megépítése rengeteg kihívással járó folyamat.
Az XtraX koncepciója arra épül, hogy a zenei valóságot mutassa be. Különleges hangulatba hozza a hallgatót, magával ragadó a lendülete, és a zenét természetes folyamatként képes bemutatni, nem pedig egyes részek analitikus feltárásával. Ez a jelenség egyébként a jóval drágább hangszedőknél gyakran tapasztalható jelenség.
Minél tovább hallgatja, annál jobban megérti a muzsikát, mert a lényeg soha nem vész el. Megragadja a zenei pillanatok múlékonyságát, szinkronba marad a sebességgel, de megőrzi a titokzatosságot, és a megfoghatatlanságot, ha arra van szükség. Finom hangja mélyre hatol az analóg varázsába.
Az XtraX nem ad tömeget a zenéhez, inkább követi annak tempóját, és elhalmozza harmóniával a hallgatót. Ízlésesen tényszerű, ablakot nyit a valóságra. Az átviteli sávszélessége hatalmas, de igényli a pontos beállítást, hogy megmutathassa, mire képes. Egy csúcskategóriás audió rendszer nem csak az érzékszervi benyomások előállítására képes, hanem azt valósághű módon egészként próbálja meg ábrázolni.
A harmonikus gazdagság a fület, és a lelket is megragadja. A pontos tonalitás, és a hangszínek hűsége egyedülálló élménnyé teszi a zenét általa.
Óriási választékban található a piacon drága hangszedő, amely lerágott csontokat másolva a múlt technológiai megoldásait és megközelítés módjait alkalmaz. A Vertere XtraX teljesen más irányból közelít, és olyan csúcskategóriás hangszedő, ami hagyja, hogy a zene irányítson, nem pedig az eszköz, ami reprodukálja.
Jómagam továbbra is nagy rajongója vagyok az analóg lejátszásnak, és boldogan áldozom rá az időt a felfedezésre. A digitális technológia ugyan nagy utat tett meg, de gyakran abba a hibába esik, hogy hamis tökéletességre törekszik. Az analóg tökéletlensége pedig a valóság tökéletlenségét tükrözi, és ebbe az élethű környezetbe helyezi a zenét.
Az XtraX különleges Kokorozashi tervezés módja a hangszedőt műalkotás szintre emeli, ami messze túlmutat a funkcióján. Itt különbség van a nagyon halk, és a teljes csend között. A nagyon halk rendkívül kevés zajt tartalmaz, a teljes csendben pedig nincs hallható zaj. Ez a tulajdonsága a valóság végtelen árnyalatát tárja fel, és a hallgató számára nagyobb hangsúlyt kap maga a zene. Kitörölhetetlen benyomást tett rám az elmét és fület tágító, a zene érzelmeit és nyers szépségét láttatni engedő bemutatója, miközben a legmodernebb magas szintű analóg reprodukciót alkalmazza.
A Vertere Acoustics zászlóshajója a séf ajánlása egy olyan ember boszorkánykonyhájából, akinek hatása és öröksége világszinten elismert. Az XtraX már az n-edik fokozat szintjén tükrözi Touraj Moghaddam zene iránti elkötelezettségét. Azoknak szól, akik csúcskategóriás rendszerükbe egy beleillő hangszedőt keresnek.
Ezzel Miles Showell az Abbey Road mastering mérnöke és Nick Mason dobos, az ikonikus Pink Floyd együttes társalapítója is egyetért. Tehetséges és hasonló gondolkodású egyénekből álló csoport közös munkájára van szükség ahhoz, hogy meg lehessen alkotni egy ilyen eszközt. Új mércét állít fel a teljesítmény és az érték tekintetében, ami messze meghaladja azt, amit elvárhatunk egy mikro mechanikus zene letapogatótól.
Ajánlás az eredeti nyelven:
Írta: Matej Isak
- Június 24.
Forrás és képek: Mono and Stereo és Vertere
Műszaki adatok: Vertere XtraX MC hangszedő