Atoll SDA300 Signature bemutató The Ear

Mivel annyira tetszett a francia Atoll SDA200 Signature streaming erősítő, hogy 2022-ben az év terméke ajánlást kapta tőlem, hatalmas izgalommal vártam a varsói High-End kiállításon bemutatott nagyobb testvérét. A türelmem meghozta a jutalmát, amikor megérkezett az SDA300 Signature, hogy a saját rendszeremben tesztelhessem.

Másik gyártótól származó integrált streaming készülék tulajdonosaként kijelenthetem, hogy ismerem a kényelmet, és persze a koncepció előnyeit. Kíváncsian vártam tehát, hogy miként fog teljesíteni ez a nagyobb teljesítményű Atoll?

Atoll Electronique:

A céget 1997-ben alapította Stéphane és Emmanuel Dubreuil, akik úgy érezték, hogy elérhető áron tudnak audiofil termékeket gyártani. A normandiai Brecey-i székhelyű cég 1999 végére már háromcsatornás erősítőket épített a házimozi felhasználók számára. A vállalat hamarosan kinőtte kezdeti létesítményeit, és 2001-ben új helyiségekbe költözött, ezt követően elindította a TU80 tunerét, és elkezdődött egy hároméves projekt, amelynek célja egy AV-előerősítő megalkotása. Kihasználták a lehetőséget, hogy akkoriban az Atoll volt az egyetlen vállalat Franciaországban, akinek birtokában volt Dolby és DTS licenc.

A sikereiken felbuzdulva aztán 2005-ben úgy döntöttek, hogy magasabb szintű igények kiszolgálására audiofil termékcsoportot terveznek, ami CD lejátszót is tartalmazott. Meg sem álltak addig, amíg nem lett SACD és DVD lejátszójuk is. Folyamatosan bővítették a palettájukat, például 2008-ban DAC bemutatásával. Az audiofil piac csúcsát célzó Atoll 400-as szériát 2010-ben mutatták be, ezt követte 2014-ben az első streaming erősítőjük.

Minden modellt a saját műhelyükben építenek, és tesztelnek, hogy biztosítsák a megfelelő minőséget. A belső vezetékezést kézzel végzik, és összeszerelés előtt a részegységeket külön tesztelik, és mérik. Ezt követi egy végső minőség ellenőrzés, ami napjainkban sajnos csak a sokkal drágább készülékek gyártóinál nevezhető általánosnak.

A funkciók:

Az SDA300 Signature rengeteg funkciót kínál. Egyetlen dolog ami hiányzik belőle – legalábbis a bemutató megírásakor – az Apple Airplay. A 19 kilós készülék hátlapján nagyon sok be és kimenetet találhat. Vezeték nélküli lehetőségei a Bluetooth és a Wi-Fi. Az előlapon 5 hüvelykes színes kijelző található, a forgató gombok, az USB port és a fejhallgató kimeneten kívül.

Az egyik funkciója számomra különösen kedves, mivel a mindennapokban általam használt egységből hiányzik. Az Airable internet rádió hálózatban több ezer lehetőség közül válogathat. A továbbfejlesztett Atoll 2 app a használatot rendkívül kényelmessé teszi. Jár hozzá távvezérlő, de ez inkább a mindennapi funkcionalitást szolgálja.

Nagy felbontású streaming lehetséges Qobuz, Tidal, Deezer, Spotify, Highresaudio szerverekről, de a tárolt zenei anyagok is lejátszhatók NAS-ról, vagy a kér USB bemeneten keresztül. 24 bit 192 kHz és DSD128 támogatott. Úgy tűnik, a tervezők mindent alaposan átgondoltak, a masina nagyon sok felhasználói igényt kielégít. A PRE OUT kimeneteihez másik erősítő vagy aktív mélysugárzó csatlakoztatható, ha valaki erre vágyik.

A bemenetek átnevezhetők, amiket nem használ, azokat átugorhatja. Jó ötlet, gyorsítja a kezelhetőséget. A beépített DAC a jól ismert és bevált Burr-Brown PCM1792, az erősítő része pedig MOS-FET duál push-pull. 150 W 8 ohmon sok mindenre bőven elég.

Mindennapi használat:

Ez egy kifinomult összetett termék, és mindenképpen említést érdemel a könnyű kezelhetősége. Feltűnt, hogy nem kell neki sok idő a bemelegedésre, és nagyon stabil a hangja annak ellenére, hogy A-osztályú a beállítás. Stéphane Dubreuil elmondta nekem, hogy erre különös figyelmet fordítottak. A végfok tranzisztorok a hűtőbordához közvetlenül csatlakoznak, ezért kiváló a hőelvezetés, és ennek köszönhető a stabil hang.

Néhány audiofil aggódik, ha egy készülékben Wi-Fi és Bluetooth is be van építve, és attól tartanak, hogy ezek rontják a hangminőséget. Felesleges az aggodalom – mondja Stéphane. Ha a készülék vezetékes Ethernetet érzékel, a Wi-Fi nem lesz aktív. Ám egyes felhasználók számára praktikus dolog lehet, javítja a rugalmas használatot, még akkor is, ha a vezetékes csatlakozás mód elismerten jobb. Fejet hajtok, ez egy plusz bónusz, ha nincs kábel a felhasználás helyén.

Korábban említettem az Apple Airplay hiányát. Ez az általam preferált streaming mód, mivel több száz felvételemet tárolom a felhőben, esetleg mások számára is fontos lehet. Ám jó híreket hallottam: „Jelenleg azon dolgozunk, hogy egy jövőbeli szoftver frissítéssel az AirPlay-t is hozzáadjuk az eszközeinkhez. A tervezési folyamat elkezdődött, és reméljük, hogy 2024 vége előtt lehetővé válik a megvalósítása” – tájékoztatott a Tervező.

A hang:

A helyi hálózathoz és a digitális forrásokhoz való csatlakozás nagyon egyszerű. Ugyanilyen könnyedén ment a streaming szolgáltatók szerverével beállítani a kapcsolatot. Az Atoll tökéletes időpontban érkezett, mert éppen az Audio Physic Classic 8 hangfallal küszködtem, amit a mindennapokban használt készülékem nem tudott megfelelően meghajtani. Az SDA300 Signature tekintélyt parancsoló 280 W 4 ohmos teljesítménye azonnal az uralma alá hajtotta.

A basszus feszes, precíz. A kontroll tökéletes, a feszesség megmarad még a nagy dinamikájú részeken is, de megőrzi a meleg zenei koherenciát. Nyilvánvaló bizonyíték Mahler Second (CBSO/Rattle) mindent elsöprő erejű bemutatója. Az első finom bekezdéstől a szerzeményből később áradó erőig nagyon valósághű maradt a prezentáció, és tele volt apró részletekkel.

Figyelemre méltó az a képessége, hogy tud lágyan játszani, de ugyanakkor megbirkózott az ebből a műből zúduló energiával. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy kiváló az artikuláció, amihez nagy mértékben hozzájárult a pontos basszus. A mélytartomány még szerény hangerő beállításban is dinamikus. Nem csak én, és a belső szerveim, de a szomszédok is elismerték a nagyobb hangerő beállításkor megtapasztalható erőt, mert még a padló is vibrált.

Vivaldi Gloria (King’s Cambridge/Cleobury) az Atoll tolmácsolásában igazi élvezet volt. Többször is lejátszottam annyira tetszett a tisztaság, és az, ahogy bevont a zenébe. Nagyon telibe talált az, ahogy a lehető legtöbbet kihozza a textúrákból, a szólókat pedig élénken és színezés nélkül mutatta be. A cselló aláfestésétől a karom is bizsergett. Az SDA300 kimagasló szintű közép és magas tartomány részlet ábrázolást mutat. Szerintem ebben az árkategóriában ez nagyon ritka, főleg, ha figyelembe veszem a csatlakoztatott hangfalat is.

Az 1986-os Falco Rock Me Amadeus című szám lejátszásakor mindent bevetett amit csak lehet, elém állította az énekest a maga hús-vér alakjában. A realizmus elképesztett, a szöveg tökéletesen érthető, tiszták a részletek. A hangfal hatalmas színpadon pontos képet rajzolt, ami hallgatói szempontból igazán csábító. A közép tartomány üdítően tiszta, és semleges, soha nem vált csípőssé, vagy karcossá, ami a belépő kategóriában olyannyira jellemző.

George Ezra Shotgun című számát mostanában sokat használom a kritikus hallgatások során. Rengeteg a részlet, és a pontos időzítésnek köszönhetően a lában ritmusra kezdett járni. Számomra a természetes közép, mások pedig a feszes mély ütem jelentett élvezetet.

Revival Audio Atalante 3 hangfalakra váltottam, így francia erősítő és hangfalból álló rendszert építettem. A Coldplay Paradise című számot a streamer javasolta, hát elfogadtam. Vonósok, szintetizátor, nehéz basszus eklektikus keveréke, amit az Atoll olyan jól kezelt, hogy teljesen felpörgetett. A definiált hang, a részletek olyan mennyiségben szólaltak meg, amiket csak sokszoros árú rendszerekben lehet hallani.

Chris Dr. Burgh The Crusader kiváló dinamikája olyan részt is tartalmaz, mint egy mini opera. A képalkotás valósághű, a hangszerek kellemesen melegek, a hang elragadó. A Burr-Brown DAC hangja mindig is a kedvenceim közé tartozott az általános lágysága miatt, bár napjainkban már nem ez a trendi, sok gyártó eltávolodott ettől.

Az Atoll SDA300 Signature heteken át volt a rendszeremben, és a világ minden tájáról hallgattam vele internetes rádió adásokat a szokásosnak mondható klasszikus és könnyebb műfajok mellett. Egész idő alatt egyszerű használat, és vonzó meleg hangzás jellemezte, ami hallgatásra csábított. Ez a kiváló erősítők legfőbb ismérve.

Következtetés:

Amint az Atoll megerősíti, hogy bele került az Apple Airplay, leadom náluk a megrendelésemet, hogy később az SDA300-at referencia készülékként használhassam. Tetszik a stílusa, könnyen kezelhető, és ami az egészben a legjobb, az a hangja. Az ára versenyképes, jelentősen többet kellene komponens rendszer elemekre költeni ahhoz, hogy más neves márkából hasonló hangot építsek.

Összességében ez egy nagyszerűen megtervezett és kivitelezett streaming erősítő, amit Franciaországban építenek. Hangzás szempontból mindig lenyűgözött minden hozzá csatlakoztatott forrásról, és minden zenei műfajon. Az időzítés pontszerű, a hangszín szélesebb annál, mint amire az SDA200 hallgatása során emlékszem. A felbontás kiváló, a dinamika és a részlet ábrázolás pedig messze túlmutat az árán. A bemutatója olyan magával ragadó, lebilincselő, hogy nagyon nehezemre esett visszaadni.

Írta: Trevor Butler

  1. December 20.

Forrás és képek: The Ear és Atoll

Műszaki adatok: Atoll SDA300 Signature