ScansonicHD MB6 B bemutató HiFinews

ScansonicHD MB6 B bemutató HiFinews

Szembe fordul a trendekkel. A Scansonic a karcsú felépítést, és a több driver használatát választotta arra, hogy a zászlóshajója lenyűgözze a hallgatót.

Az MB széria a ScansonicHD csúcs kategóriája, és az MB6 B ennek a legmagasabb szintű képviselője. Mégis, egy olyan küzdő téren, ahol nagy méretű, és széles, a helyiség látványát uraló hangfalakkal indul szinte minden más gyártó harcba, ez a hangfal teljesen más megközelítést alkalmaz. Igaz, hogy viszonylag magas a maga 1,4 méterével, de a gyártó karcsúra tervezte. A front panel szélessége 18 centi alatt van, ami keskenyebb, mint számos monitor. Még a B&W 606 állványos aprósága is egy centivel szélesebb nála.

Ezt a karcsúságot a hangszóró választás tette lehetővé. Az MB6 B 8999 Fontba kerül, és fekete vagy fehér selyemfényű kivitelben rendelhető. Az általános nézet szerint, ami a nagyobb membrán több megmozgatott levegő elvet vallja a mélytartomány átvitelének javítására, a dán Dantax – a Raidho és a ScansonicHD márkanevek birtokosa – ennek ellentmondva több kisebb felületből építette fel a nagy membránt. Egyáltalán nem szokatlan a dolog, máshol is alkalmazzák, főleg a basszus gitárosoknak tervezett hangfal kabinetekben, mivel több előnye is van.

Az előny nem a karcsúságban merül ki, sokkal inkább a gyorsaságban. Több kisméretű felületet sokkal könnyebb megmozdítani majd megállítani, emiatt a mélytartományt kontrol alatt tartani is egyszerűbb. A nagy méretű 30 centi átmérőjű membrán felület meggyőző mélytartományra képes, de ezt szinte lehetetlen kontrollálni, hogy feszes maradjon a basszus. Komoly stratégiák szükségesek a nagy mélysugárzó használatához, talán az egyik leg extrémebb példa erre a Focal Grande Utopia EM EVO, amely hatalmas, 40 centis mélysugárzót tartalmaz.

Hatos fogat:

Az MB6 B mélyközép és mélysugárzóinak átmérője 11,5 cm, ami kicsivel több, mint a negyede a fent említett Focal hangfalba épített lavórnak, ám a ScansonicHD mérnökei hatot használtak belőle. A membrán szénszál erősítésű, és a gyártó Power Sharing Line Array rendszernek nevezi. Minden driver idő optimalizált módon van beállítva a hallgatási pozícióra. Klasszikus D’Apolito elrendezés, ahol a magas sugárzót, amely egy ribbon, körbe veszik a mélyközepek és a mélyek. Ennek előnye az, hogy pontszerű leképezést tesz lehetővé, kevésbé irányított a hallgatási pozícióban.

A magas alatt és felett mélyközepek gondoskodnak a közép tartományról, ezen túl fent és lent kettő-kettő mély pedig a 260 Hz alatti átvitelben segít. A magas sugárzó törésponti frekvenciája 2,6 kHz.

Mozgó tömeg:

A ScansonicHD azt mondja, hogy a több kisméretű driver nagyobb felületet képez, mint egy hagyományos 30 centis szub, ám annál sokkal gyorsabb és pontosabb. Az sem megvetendő, hogy a kisebb felület merevebb, nincs felületi torzítás. A driverekben nincs kúp, ezért a hosszú membránúttal kombinálva ez jobb integritásra képes a hangban.

A ribbon magas membránja kapton-alumínium szendvics, mindössze 20 um vastag, ami egy emberi hajszál, és a súlya 0,03 gramm. A nagy frekvencián ahol a mozgó tömeg alacsony volta kifejezett előny, ez jól jön. A ScansonicHD azt mondja, hogy ez ötvenszer könnyebb, mint a hagyományos szövet, gyémánt vagy berillium membránok.

A gyártó MB-B sorozatának 2019-től bemutatott minden típusa ezt a hangszóró készletet alkalmazza különböző elrendezésben. A kínálat legkisebb tagja az 1899 fontos MB1 B állványos, majd három álló következik. A 2899 fontos MB2,5 B és a 6249 fontos MB5 B. Az MB2,5 B hagyományos elrendezést alkalmaz, az MB3,5 B és a az MB5 B már D’Apolito.

Mivel az MB5 B bemutatóját nem túl régen készítettem el, arra számítottam, hogy azzal megegyező, de kicsit annál tovább menő jellegű hangra számíthatok a zászlóshajóból. Nem jártam nagyon messze az igazságtól, de a dolog ennyire nem egyszerű, csak a mérések szerint. Paul Miller mérései szerint ugyanis az MB6 B tényleg jobb adatokat produkált a kisebb testvértől, de és kritikus módon meg is hallgattam, és úgy hasonlítottam össze őket.

A részlet gazdagság, a fókusz mellett a térleképezés és a jobb mély átvitel jellemzi. Fontos, hogy a mély átvitel javítására nem ment rá a sebesség. Talán ez az egyik leginkább figyelemre méltó tulajdonsága a kiváló hang mellett.

Igazi High-End erősítést akartam, ezért a Bricasti M20/M50 kombinációra kötöttem rá a drágább összeállításban, míg a kedvezőbb árú rendszerben a Michi P5 előerősítőt és az M8 mono blokkokat használtam, hogy semmi ne szabhasson gátat az MB6 B mély beütéseinek, és a térábrázolásnak.

Mikor az előadás előtti hangulat megérinti, és ezt a hangfal jól tolmácsolja, az különleges élmény. Pontosan ezt éltem át Elton John Border Song 1969-es albumán (Mercury Japan UIGY-9612). A zongora megszólalt, fantasztikus volt az akusztika. Aztán a háttér vokál bekapcsolódott, és a dob feltette a koronát a szerzeményre.

Hasonló élmény volt Christophe Beck és Frode Fjellheim Vuelie (Frozen theme) a norvég Cantus on Spes kórus (2L 2L-110-SABD) hallgatása. Az MB6 B precíz, ultra tiszta látképet ábrázolt a nyílt színpadon. A kórus minden hangja a tér megfelelő pontjáról áradt, és a dobok pedig megadták az előadás drámaiságát.

A ribbon magas sebessége és édes hangja Angelo Verploegen és Jasper van Hulten The Duke Book-jábanl [Just Listen Records JL019] kimagasló. Ez egy olyan felvétel, amit korrekció és szerkesztés nélkül rögzítettek. Élő előadás, amelyben a sebesség és a kontrol nélkülözhetetlen. A dobfelszerelés pontos és ütős, kiválóan hallhatók a visszaverődések.

Az előadó terem hangulata:

Más stílus Britten Serenade For Tenor, Horn And Strings című szerzeménye, amit a komponista saját előadó termében vettek fel Snape Maltings [Linn CKD 478D]. A húrosok és a két szólista Allan Clayton tenor énekes melletti elhelyezkedése rendkívül valósághű. Mindezt az érzelmek tolmácsolása egészíti ki. A felvétel nem csak hogy jól szólalt meg, de úgy éreztem, mintha jelen lettem volna az előadáson. Komoly benyomást tett rám.

Teljesen nyilvánvaló, hogy az MB6 B széles levegős magas tartomány ábrázolás módja ugyanilyen jól jött Christian Thielemann [Sony Classical 19075902822] által vezényelt Bécsi Filharmonikusok Újévi Koncertjének hallgatásakor. A Muzikverein hatalmas előadótermében gazdag meleg visszavert hangok ábrázolják a helyiség méretét.

Mindig emlékezni fogok John Lennon szavaira. „Az olcsóbb helyen ülő hallgatók tapsoljanak, a drágább helyen ülők pedig csörgessék az ékszereiket”. Való igaz, egy nagyzenekari előadáson a közönség legalább akkora részt igényel a térből, mint a zenekar. Az együttes ábrázolás formája, és a közönség elhelyezkedése együtt adja meg az élő előadás hangulatát.

Az elhelyezés:

Fontos dolog, hogy megfelelő módon helyezze el és állítsa be ezeket a hangfalakat, de ha megteszi, az MB6 B nem fog meghátrálni a dübörgő mélytartománytól sem. Jó példák erre a Thunder Child War of the Worlds (Columbia DPCD960000), vagy a Who You Better You Bet (Face Dances Geffen 96kHz/24 bit) felvételek. A tiszta megszólalás stílus ezekre a bemutatókra is igaz, de nem próbálja majd a túl sok információval elárasztani, inkább a zeneiségre helyezi a hangsúlyt.

HiFi News értékelés:

Közelebb kell helyezni őket a sarokhoz mint gondolná, de ha jó erősítőket választ hozzájuk, ezek a magas karcsú tornyok nem csak szépen mutatnak, de bármilyen zenei stílust a maga vitalitásában fognak megszólaltatni. Részlet gazdag, kidolgozott klasszikus hangzás stílusa van, és nem riad meg attól sem, ha valami keményebbel találja meg őket.

A B jobb, mint az A:

Az MB6 B elnevezésében a „B” egy áttervezett keresztváltóra, és más kabinet belső elrendezésre utal. A hajlított dobozt minimális csillapításúra építették át. A csillapítás szerepét a driverbe beépített hátsó felfüggesztő elem látja el. A ScansonicHD tájékoztatása szerint a hangsugárzók kb. 100 órányi bejáratás után érik el a végleges dinamikájukat, és a mélytartomány átvitele is ekkor áll be.

Három egymás felett elhelyezett kicsatoló cső található a bemenet csatlakozás felett. Egy kábeles meghajtás az egyetlen opció, és 50 W a javasolt erősítő teljesítmény. A labor mérések során Paul rámutat, hogy a sok driver miatt azért meghálálja a hangfal a komolyabb erősítőt, főleg a mélytartományon. Egyébként a B sorozat dinamikusabb, részletesebb, könnyebb elhelyezni a szobában, és zenei stílusban kevésbé válogatós.

Mérési adatok:

Bár a ScansonicHD nagyobb érzékenység adatot adott meg, a mérések az 1 kHz tartományban 84,1 dB (2,83V/1m), az 500 Hz –től 8 kHz tartományban 84,9 dB, míg a 200 Hz – 20 kHz tartományban 86,3 dB értéket mutattak. Az átviteli görbéből egyértelműen látható, hogy a magas töréspontja 2,6 kHz-en van. A csúcs eltérés +/- 4,9 dB, a párba válogatás eltérés pedig 3,6 dB érték. A magas tartomány torzítása tiszteletre méltóan alacsony, 0,6%/10kHz/90 dB SPL.

A „Line Array” elrendezés mindig kihívás. Az átvitel ábrán jól látható, hogy mindegyik 115 mm-es driver 79 Hz-re van hangolva, a diffrakciós korrekcióval mért mélyátvitel 54 Hz (-6dB 200Hz). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az MB6 B szeretni fogja a hátsó fal közelségét.

Ez életszerű elrendezés, mert jó, ha nem a szoba közepén kell felállítani ezt a magas karcsú hangfalat. Szoba barátnak mondható főleg 150 Hz alatt, de vegye figyelembe az elhelyezést, és az erősítést. A Scansonic 4 ohm alatti specifikációja valós. Az impedancia minimum 3,1 Ohm 89 Hz, illetve 2,98 Ohm 25 Hz. Ezt egy félvezetős erősítő valószínűleg jobban fogja kezelni, mint az elektroncsöves.

A vízesés ábrán látható a négy darab mélysugárzó kabinetre gyakorolt hatása 500-1500 Hz között, és az is, hogy milyen jól csillapított a magas tartomány.

A maga 9000 fontos árával a ScansonicHD MB6 B igazi zászlóshajó, a fenti mérési eredmények csak közepes kategóriájú erősítőket tudnak megrendíteni, ám az kevéssé valószínű, hogy ilyennel fogják meghajtani.

Műszaki adatok:

Paul Miller

Írta: Andrew Everard

Labor mérés: Paul Miller

2021 február 15.

Forrás:[https://www.hifinews.com]

Kedves Vendégeink!

2024.03.30-án, Szombaton, kizárólag előzetes bejelentkezés esetén tartunk nyitva!

Nyitás: 2024.04.02.

 Megértésüket köszönjük!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánunk!