Aurender N100C digitális futómű teszt

Aurender N100C digitális futómű teszt

Az Aurendert, mint márkát néhány hónappal ezelőtt volt szerencsénk gyakorlatban is megismerni, addig csak a külföldi sajtó – kifejezetten pozitív és lelkes hangú – véleményeire alapozhattunk. A korábban tesztelt A100 DAC, lejátszó és streamer viszont meggyőzött minket, hogy a viszonylag fiatal gyártó komolyan gondolja szerepét az audiofil illetve high end termékek piacán. Lássuk most, hogy az N100C digitális futómű mit kínál, számára méltó környezetben!

Az Aurender N100C a gyártó szinte minden termékére jellemző letisztult, elegáns kialakítást kapott. Előlapján bekapcsoló és néhány – általunk soha nem használt – vezérlőgomb helyezkedik el. Hátuljára tekintve szabvány IEC tápcsatlakozót láthatunk, LAN és USB-A be, valamint koaxiális és szintén USB-A kimeneteket találunk. Külön USB Audio bemenet áll rendelkezésre külső adattároló csatlakoztatásához lejátszás illetve adatmozgatás céljára. A főkapcsoló gombot is ide szerelték és mást nem: az N100C kizárólag digitális futómű, analóg hangkimenetekkel nem rendelkezik. Ennek megfelelően szükséges egy hasonló kategóriás DAC is használatához, de ne szaladjunk ennyire előre! Lássuk, mit takargat az N100C puritán külseje, és hogy mindez hogyan szolgálhatja a még magasabb szintű megszólalást.

A belső felépítés ránézésre is igényes, szép kivitelezésű: a jelutak rövidek, az anyaghasználat példás, az elrendezés is logikus, átlátható. A készülékhez mérten nagydarab toroid trafó látványa megnyugtató, biztosak lehetünk benne, hogy nem a tápellátáson fog múlni sikerünk. És jöhetnek a további lényeges alkotóelemek: 4 TB merevlemezes tárterület áll rendelkezésünkre zenéink tárolására, természetesen minden mostani elterjedt formátum támogatása mellett. Ez egészíti ki egy 120 GB-os SSD, ami a “caching music server” funkciót hivatott megvalósítani. Ugyanis ha valaki elszánja magát, és a kákán is csomót keresve mindenképpen hibát szeretne találni az N100C-ben, akkor finnyásan kijelentheti: ebben a kategóriába a merevlemez nem fér bele, ez nem minőség, hogy fog ez szólni és így tovább. Rendben, alapvetően igaz is lehet ez a kijelentés – de ezt az Aurender mérnökei is pontosan tudják. Éppen ezért az N100C – valamint a legtöbb Aurender eszköz – a merevlemezről közvetlenül a lejátszás előtt az SSD-re másolja a következő zeneszámot és a merevlemezt kikapcsolja. Így megszünteti a rezonanciákból, mágnesfej-mozgásokból, vagy bármi egyéb ilyesféléből adódó esetleges zavaró tényezőket. Igen, ennyiért lehetne benne nagy SSD-is, ez igaz – de minek, mikor itt a caching megoldás, viszont így az egyébként nagy tárterületet, ha szeretnénk, költséghatékonyan bővíthetjük, nem beszélve arról, hogy az SSD sokkal kevésbé ellenálló a folyamatos írás-olvasás ciklusokkal szemben, mint a merevlemez.

Természetesnek tekinthetjük, hogy az N100C gyakorlatilag az összes ma népszerű streaming szolgáltatást is támogatja, méghozzá natívan. Azaz ha mobiltelefonunkra telepítettük a remek Aurender applikációt, akkor bármilyen streaming szolgáltatóhoz csatlakozhatunk vele és közvetlenül az App-ból vezérelhetünk mindent. Itt jegyezzük meg, hogy bár az N100C MQA kompatibilis, egy további kiegészítő szoftver megvásárlása és letöltése is szükséges az ilyen anyagok lejásztásához. Nem igazán értjük, hogy a gyártó egy eleve 1,5 millió Ft-os eszköz esetében miért szeretne még 50 dollárt, azaz nagyjából 15 000 forintot elkérni ezért a funkcióért?

Térjünk is át a lokális fájlok lejátszására, amihez minden a rendelkezésünkre áll. Ha NAS-t használunk, akkor választhatunk, hogy közvetlenül arról szeretnénk lejátszani zenéinket, vagy átmásoljuk az Aurender belső tárhelyére, így felszabadítva az Ethernet csatlakozót, hogy online streamelt tartalmakat is elérhessünk. Az adatmozgatás triviálisan egyszerű: számítógépünkhöz hálózati meghajtóként kell csatlakoztatunk az Aurendert és egyszerűen drag and drop módszerrel rámásolni zenéinket. Gyors, egyszerű, kényelmes megoldás, ami nem igényel szoftveres varázslást vagy harmadik féltől származó applikációk használatát.

Az Aurender applikáció használatánál csak a beállítása egyszerűbb: két percnél többet semmiképpen nem igényel, ezzel pedig elérjük, hogy teljes zenei könyvtárunk áttekinthetően álljon lejátszónk rendelkezésére.

Tesztkörnyezet, tesztzenék

Az Aurender N100C kifejezetten magas kategóriájú láncok számára készült: képességei és ára alapján legalábbis mindenképpen erre következtetünk. Ezért ahhoz, hogy valós tudását megismerhessük, olyan rendszerbe szükséges illesztenünk, ami hozzá hasonló kategóriájú elemekből áll.

Éppen ezért Luxman DA-06 DAC, valamint Naim SUPERNAIT 3 integrált sztereó erősítő elé kötöttük, Nordost Heimdall 2 USB és RCA kábellel. A megszólalásról egy pár Monitor Audio Gold 300 és egy pár PMC Fact.8 gondoskodott, szintén Nordost Heimdall 2 kábellel csatlakoztatva.

Természetesen tápszűrésről és minőségi tápkábelekről is gondoskodtunk minden eszközhöz.

Szokásos tesztzenéinket hallgattuk meg az N100C-vel: Jean Michel Jarre – Equinoxe Infinity, Mike Oldfield – Return to Ommadawn, Yes – The Steven Wilson Remixes, Pink Floyd – P.U.L.S.E., Shota Osabe – Happy Coat, Steve Howe – Turbulence. Ezeken túlmenően a DALI aktuális teszt CD-t, Muszorgszkij – Egy kiállítás képei-t, valamint a Wintersun – When Time Fades Away című számát.

A meghallgatást megelőzően természetesen alaposan bejárattuk az Aurender N100C-t – és felfrissítettük a további komponenseket is – valamint bemelegítettük a rendszert.

Meghallgatás

Rendszerünk karakterét a fenti kiépítésben már jól ismertük, éppen ezért az N100C által hozott változásokat könnyedén észrevettük. Amire igazán kíváncsiak voltunk az az, hogy önmagában egy digitális futómű vajon milyen előrelépést hoz hangzásban egy egyszerű, nem audiofil laptophoz képest, amiről gyakorta hallgatunk zenét ezzel a konfigurációval.

Mivel viszonylag sok eszközt teszteltünk – és tesztelünk – fülünk általában gyorsan jelzi az egy-egy készülék által hozott változásokat. Nem titok, hogy az N100C-től sokat vártunk: egy digitális futómű a cikk írásakor körülbelül 1,5 millió Ft értékben – ennek bizony sokat kell hoznia a laptophoz képest, hogy azt mondhassuk érdemes beruházni!

A meghallgatás kezdetén épp az előzőek miatt viszonylag csalódottak voltunk: nagyfelbontású PCM zenékkel hallgatva a megszokott remek megszólalást megkaptuk, ugyanakkor a katartikus változás élménye bizony elmaradt. Elsőre nem igazán hallottunk különbségeket, de nem akartunk belenyugodni, hogy az eszköz nem igazán tesz hozzá a megszólaláshoz. Ezek után következett Muszorgszkij, DSD formátumban. Az első fél perc után bizony már megértettük miért kerül annyiba az N100C, amennyibe. A nagyzenekar minden eddiginél részletesebben és nagyobb hangszínpadon szólalt meg. A szólamok pontossága és a hangszerek térbeli elhelyezkedése – azaz annak pontossága – is javult, de ami ténylegesen új szintre emelte a produkciót, az mindenképpen a hangszerek akusztikájának, testének, méreteinek megjelenése volt a zenében. Egészen másképpen folyékony előadást hallottunk, hátborzongatóan szép, természetes nüánszokkal az előbb említett módon. Új tapasztalatunkon felbátorodva feltettük további DSD formátumú zenéinket is: Vivaldi – Négy évszak-ját, Handel – Vízizene szvitjét és a Tűzijáték-szvitet is meghallgattuk, valamint Haydn – Esz-dúr trombitaversenyét is. Mivel mindezek közvetlenül az analóg master szalagokról kerültek a digitális formátumba, minőségük nem is lehetett kérdéses, az Aurender pedig megmutatta, pontosan mit nyújt a DSD formátum a PCM-hez képest.

Az előbb már említett tulajdonságokon kívül a határozottan analógos selymesség és természetesség is megjelent, a hangszerek pedig minden eddiginél nagyobb térben jelentek meg. Különösen Handel műveiben nyílt ki szinte korlátlan méretűre a tér, mind szélességét, mind mélységét tekintve. A megszólalás értelemszerűen parádés volt: mindent megkaptunk, amit láncunktól megszoktunk, de mindenből többet és jobban, mint “egyszerű” lejátszó eszközzel. Mindezeken túlmenően kaptunk valamit az N100C-től, amit eléggé nehezen tudunk szavakba önteni, pedig az élményhez nagyban hozzájárult. Ez pedig az általunk “nagy csend”-nek elnevezett jelenség, amit a következők szerint tudunk körülírni: Amikor a hangszerek elnémulnak és lecsengésük is véget ér, csak a csend marad, de az az érzésünk támad, mintha hatalmas térben ülnénk – nemhogy a színpad, hanem szinte még a nézőtér, azaz a teljes auditórium méretét is érzékeljük anélkül, hogy bármi megszólalna. Szinte szürreális érzés ezt “hallani”, különösen mikor megszólal a következő zenemű vagy tétel. Ilyen élményünk eddig nem igazán volt, ezért hálásak vagyunk az N100C-nek, egészen új dimenzióval gazdagodott általa hallgatási élményünk.

Összegzés

Az Aurender N100C borsos áron kínált, további, szintén borsos áron mért további komponenseket igénylő digitális futómű. Egyszerűen túl nagy játékos köznapi zenehallgatáshoz egyszerű formátumokkal. Egy baráti társaságban háttérzenére vagy takarítás közben hallgatni tökéletes, de az N100C a maga nyers őszinteségével bizony megmutatta, hogy ez egyáltalán nem az ő pályája. Ahogy írtuk is, a forrásanyag minősége tulajdonképpen a legfontosabb előfeltétel, de az N100C e tekintetben is emelte a tétet: hozzászoktunk a PCM és DSD zenék közötti különbségekhez, de, hogy egy eszköz ekkora különbségeket tudjon felmutatni a két formátum között, még számunkra is szokatlan. Viszont a megfelelő forrás nyújtotta élménytől még sokáig borzongtunk, és új dimenzióval is gazdagodtunk általa.

Éppen ezért olyan igényes zenehallgatóknak ajánljuk, akik valóban a legtöbbet szeretnék kihozni meglévő rendszerükből és már rendelkeznek kellően magas kategóriájú DAC egységgel, amit az N100C táplálhat. Ilyen konfigurációkban az N100C garantáltan magasabbra emeli a megszólalást, illetve lényegesen kényelmesebbé teszi egy beépített lejátszót és tárolót nem tartalmazó DAC használatát is. A streamek pedig továbbra is megfelelnek mindenkinek, aki kényelemre törekszik és nem zavarja a “kihívásokkal küzdő” megszólalás.

Mérleg:

  • + Átgondolt tervezés, remek megépítés
  • + Kényelmes kezelés, megbízható, gyors applikáció egyszerű beállítással
  • + Minden elem a minőségi zenehallgatást szolgálja, sallangok nélkül
  • + Bármilyen DAC elé kötve emeli a megszólalás minőségét
  •  – Nincs natív MQA támogatás, a kiegészítő plugin további költség

Szubjektív vélemény:

  • Hangminőség: 5.0
  • Kivitel: 5.0
  • Kezelhetőség: 5.0
  • Szolgáltatások: 4.5
  • Ár/érték arány: 4.5

Műszaki adtok:

Forrás[www.av-online.hu]