Primare I15 Prisma integrált erősítő teszt

Primare I15 Prisma integrált erősítő teszt

A tavalyi modellfrissítési hullámban megjelent I15 integrált erősítő több más innovatív technológiai megoldás mellett megkapta a nevében is szereplő Prisma modult is, amely egy olyan egység, amely révén a készülék szimpla integrált erősítőből egy számos kapcsolódási lehetőséggel rendelkező sokoldalú hálózatos eszközzé válik.

A skandináv mivoltára rendkívül büszke és azt minden lehetséges módon ki is hangsúlyozó Primare céget harminc éves története folyamán mindvégig az utóbbi időkben az egész világon egyre ismertebb Lagom és Hygge életérzések inspirálták. Mivel az emberek boldogságérzetével foglalkozó különféle felméréseken hosszú évek óta a különféle skandináv országok végeznek az első helyeken, számos embert kezdett foglalkoztatni az a gondolat, hogy, mégis, hogy lehet ez. A boldogságot általában a napsütéshez, a nyárhoz és a mediterrán világhoz kötjük, míg ezekben az országokban általában (nagyon) hideg van, a nyár rövid, a tél hosszú és nagyon korán sötétedik, egyes időszakokban pedig mindössze néhány órányi a napok világos része. Ráadásként a világhírű skandináv krimik is meglehetősen borús és depressziós hangulatot festenek ezekről az országokról, rideg tájakkal és telis-tele problémás és szenvedő karakterekkel, szóval elsőre nem igazán indokolja semmi sem azt a fene nagy boldogságot.

A választ végül a svéd Lagom és a dán Hygge adta meg a kérdésre. Mivel a kinti hideg, a zord táj és a rövid nappalok miatt az emberek sokkal többet vannak az otthonaikban a családjukkal és a barátaikkal egyrészt erősebbek az emberi kapcsolatok, másrészt nagyobb az igény a kényszerű bent töltött idő minél magasabb élvezheti értékű eltöltésére. Nem pontosan ugyanúgy, de a két kifejezés lényegében ugyanarra utal. A svéd Lagom („laah-goam”) nagyjából azt jelenti, hogy „csak a megfelelő mennyiség.” Nem túl sok és nem túl kevés, mindenből pont annyi, mennyi kell. Minden tökéletes egyensúlyban, harmóniában és arányban. A Primare készülékek esetében ez annyit jelent, hogy minden aspektus és „összetevő” arányos, sem a külsőnek, sem a teljesítménynek és az egyéb technológiai részletnek nem kell magára felhívnia a figyelmet, hogy az elsődleges figyelem a zenéé legyen.
A hygge („heu-gah”) egy dán szó, amelyet gyakran „hangulatos” -ként fordítanak, azonban a hygge szó ennél sokkal többet jelent, mivel az adott idő eltöltésének legmagasabb szintjét jelenti. Mindez lehet egy jó étel, ital, közös játék, vagy egy jó film megnézése a családdal és a barátokkal, vagy éppenséggel egy jó lemez meghallgatása. Nem csodákra kell tehát gondolni, hanem a mindennapi élet egyszerű ünneplésére, hogy az átlag hétköznapok is értékesek és tartalmasak legyenek. Nem véletlen, hogy többek között a minőségi audio is nagyon népszerű a skandináv országokban, hiszen a zenehallgatás egy nagyon jó szórakozás a lakásban miközben kint sötét van és süvít a jeges északi szél, továbbá Stieg Larsson Millennium regényeiből is tudjuk, hogy a svédek (és vélhetően a többi skandináv ország lakói is) temérdek kávét isznak, hogy élénkek maradjanak abban a nyomasztó időben. (És mert szeretik.)

A svéd székhelyű Primare céget harminc éve alapította a dán Bo Christensen, így többek között az is mindjárt érhetővé válik, miért érzi a gyártó magáénak mind a svéd, mind a dán boldogság-megközelítést, amelyeket azóta is hatékonyan alkalmaz termékeinek tervezése és megalkotása során. Lényegében minden egyes Primare termék harmonikus keveréke a technológiának és a funkcionalitásnak, mentesek a felesleges „sallangoktól” és a külsejük is a jó értelemben vett egyszerűséget tükrözi.

Az új Primare készülék sorozat legkisebb tagja az I15 Prisma integrált erősítő, amely a már említett speciális modulnak köszönhetően egyben hálózati lejátszó, DSD DAC és multi-room eszköz is, vagyis az integrált erősítő szerepkört jócskán meghaladva egy valódi szórakoztató elektronikai központ. Elegáns és kompakt, háromnegyedes méretezésű készülékházában szépen megférnek egymás mellett a rövidre méretezett jel-utakkal rendelkező különféle részegységek, valamit a készülék szívét jelentő Hypex UcD102, különlegességképpen analóg szűrőfokozattal rendelkező D-osztályú digitális erősítő egység csatornánként 60 W (8 Ohm) teljesítménnyel.

Az elismert AKM AK4490EQ DAC chip szettre épülő DAC szekció a maximálisan 384 kHz-es PCM és DSD256 jeleket támogatja (utóbbiakat USB-B porton keresztül) valamint a szokásos WAV, AIFF, FLAC, ALAC, MP3, MP4 (AAC), WMA és OGG fájlokat. A minőségi chipkészlet -112 dB THM+N zajszint mellett sztereó módban eléri a 120 dB jel/zaj viszonyt, emellett az OSR Doubler kapcsolt szűrő kapacitás rendszer a zajszintet 200 kHz sávszélességig rendkívül alacsonyan tartja. A bal és jobb oldal szimmetrikus jelfeldolgozás akár 32 bit szóhosszúság kezelésére is képes lenne, de a streaming esetében 192 kHz/ 24 bitre van korlátozva a tökéletesen zajmentes működés érdekében. A sokoldalú Prisma modul további funkciójaként a hálózati tárolókról való streaming WiFi, AirPlay és Bluetooth kapcsolattal egyaránt működik, a beépített Chromecast pedig gyakorlatilag a világ bármely felhőalapú zenei streaming szolgáltatását elérhetővé teszi. Emellett a Prisma alkalmazáson keresztül a multi-room, vagy a több zónás használat vezérlése bármely mobil készülékről kényelmesen elérhető.

A kompakt kialakítású I15 Prisma megjelenésének talán legjellegzetesebb eleme a legjellegzetesebb Primare kezelőszerv, az engem mindig a régi tűzhelyek gombjaira emlékeztető hangerőpotméter hiánya, amely helyett most fel-le léptető gombokat kapunk. A középütt elhelyezett modern OLED kijelző minden szükséges információról tájékoztat, a fénye pedig a fehér szín ellenére egyáltalán nem kápráztató.

A fekete és titán színekben rendelhető készülék hátulján logikusan csoportosítva találjuk a különféle be,- és kimeneti csatlakozásokat. Analóg RCA bemenetből mindössze egyet, ami tökéletesen jelzi, hogy az I15 a Prism modullal már nem egynem egy klasszikus értelemben vett integrált erősítő, hanem egy elsősorban digitális készülékparkhoz és kapcsolatokhoz ideális modell. Ennek megfelelően digitális bejáratokból 3 optikai (192 kHz), egy 3,55 mm-es mini jack (192 kHz), egy SPDIF koax, egy USB A (max. 192 kHz/24 bit; DSD 5.6/128) és egy USB B (max. 384 kHz/32 bit; DSD 11,2/256) a választék, nem beszélve a különféle vezeték nélküli csatlakozási lehetőségekről, melyek közül a Wifihez kettő antennát is mellékeltek. Kimenetek terén egy analóg pre out és egy koax digitális a választék, valamint az egy szett, a banándugók mellett csupasz kábelvégeket is fogadó hangszóró kábel terminál. Az elődökéhez képest a készülékhez mellékelt távvezérlő is megváltozott; a karcsú, jól kézbeillő szerkezet elegáns és könnyen használható, kinézetileg pedig sokkal jobban illik egy ilyen nívós készülékhez, mint a korábbi változat.

Először nem igazán értettem a Hygge és a Lagom kifejezések központi vezérfonallá emelését és erőteljes kihangsúlyozását, mert ugyan a Primare készülékekre mindig is jellemző volt a minimalizmus, az arányosság és a kiegyensúlyozottság, azonban amikor az előző sorozatnál huszonvalahány év után az AB osztályú analóg erősítés alkalmazása helyett áttértek a D-osztályú digitálisra, akkor az erősítőik hangzása sok szempontból anti-hygge lett, már ha a „nyugalom” kifejezéshez a lágyság, kellemesség és a finomság jellemzőket párosítjuk. Annak idején az I22 integrált erősítő bemutatása kapcsán Tamás kollégám szépen felvázolta a svéd gyártó által megalkotott UFPD (Ultra Fast Power Device) digitális erősítés technológia teljesen új utakon járó hangzását, amely a korábbi lágy és kissé visszafogott hangkarakteren szocializálódott Primare rajongótábornál egyébként érthető módon nem aratott egyértelmű sikert. Lars Pedersen ügyvezetőnek persze mindjárt megvolt a frappáns válasza a kérdésre és kifejtette, hogy a lágy hang tulajdonképpen a torzítás jele, és ne aggódjanak, hamar hozzá lehet szokni a hiányához. Az idő azonban úgy tűnik, nem őt igazolta, ugyanis a Primare mérnökei addig ügyeskedtek a digitális erősítéssel, amíg meg nem alkották az új Hypex modulokat az analóg szűrőfokozattal, melyek nagyjából úgy szólnak, mintha az előző digitális változatot összegyúrták volna a korábbi AB-osztályú analóg erősítővel. Erre mondják, hogy igazi arany középút, mert a megoldás lényegében szintetizálta a kétféle technológia előnyeit, és így többek között már a Lagom és a Hygge kifejezések emlegetése is érthetővé válik, mert az I15 Prisma hangjában a nyíltság, dinamizmus, erő és lendület mellett igenis ott van az a bizonyos nyugalom és a lágyság is, amiért a régebbi erősítőiket igazán lehet szeretni. Amikor a készüléket analóg forrásról hallgatjuk, a hangzását értelemszerűen erősen befolyásolja a lejátszó karaktere, azonban az I15, mint láttuk, inkább a digitális partnerekre és zenei tartalmakra van „kihegyezve”, amelyekkel vegytisztán a saját hangzásvilágát nyújtja. Kisebb és átlagos szobahangerőn egészen finom és lágy, testesen duruzsoló basszussal és kellemes színvilággal. A hangok levegősek és könnyedén szakadnak le a hangsugárzókról, a zenészek között elegendő tér és levegő van. Kissé feljebb nyomkodva a hangerőt (ami alatt még mindig normál szobahangerőt, nem pedig hangos zenehallgatást értek) a hangkép érezhetően jobban kinyílik, karakteresebbé válik és a finomságok megőrzése mellett jobban előtérbe kerül a dinamizmus, a lendület, a sokszínűség, a nyíltság és a transzparencia. Azt hiszem, igazából ez az I15 valódi karaktere, ami, mi tagadás, nagyon bejön nekem, sőt, ahogy telik az idő, egyre jobban rákapok. Amikor érzelmesebb zongora vagy fúvósdallamok szólalnak meg, kikerülhetetlenül jön a hygge érzés, ami a márka múltjának legszebb emlékeit idézi fel. A vibrafon esetében szó sincs az I22-nél megemlített üvegességről, van viszont játékosság, sokszínűség, és nyíltsággal párosuló kellemes hangvétel. A különféle klasszikus műfajoknál az akusztikus hangszerek textúráinak, valamint összetett hangszíneiknek és gazdag árnyalataiknak ábrázolása tetszik a legjobban; a készülék által képviselt kifinomult realizmus úgy gondolom, a korábbi Primare világra áhítozók füleinek is valódi gyógyír lehet. Pop és rockzenéken a dallamvezetés karakteres, a basszus testes, erőteljes és határozott, de cseppet sem digitális ízű, a különféle szintetizátor hangszín-orgiáknál pedig a finomság ellenére sincs semmilyen maszatolás, a készülék a felvételek minden egyes momentumát és apró részletét hűen tárja elénk. Mindezt ráadásként nagyon kifinomult módon teszi, így a tisztasága ellenére egyáltalán nem steril, éles, sarkos vagy durva hangot pedig még nagyon nagy hangerőn sem lehet kicsiholni belőle.

Ajánlás

Az előd sorozat erősítőiben meglévő, némiképp átestünk a ló túloldalára jellegű markánsságot és harciasságot az erő, a kontúrosság, a dinamizmus, a tisztaság, a nyíltság és a gazdag színvilág megőrzése mellett a márka legszebb napjait idéző finomság váltotta fel, ami persze a korábbi irányvonal egyfajta kritikájának is felfogható, én azonban inkább a helyes útra való újragondolt visszatérésnek mondanám. A mindjárt a legjobb erősítő EISA díját is begyűjtő I15 Prisma így egy múltat és jövőt okosan szintetizáló modern, nagy tudású és kifejezetten csinos készülék lett, ami úgy gondolom a régi rajongók megtartása/visszacsábítása mellett számos új vásárlót is hozhat a Primare számára.

Specifikáció:

Forrás:[www.hifipiac.hu]