Mastersound Compact 845 bemutató The Ear

A Mastersound nevű céget Cesare Sanavio és két fia, Lorenzo, valamint Luciano alapította 1994-ben. Ekkor már öt évtizedes gyakorlat állt mögöttük kimeneti trafó gyártásban, amiket más nagynevű cégeknek szállítottak be külsős gyártóként. Aztán úgy döntöttek, hogy ezt a hatalmas szakmai gyakorlatot saját tervezésű készülékekben is kamatoztatják. Luciano Sanavio vezetése alatt a portfólió jelentősen kibővült. A kínálat három végerősítő, és kilenc integrált erősítőből állt, amelyek közül van olyan is, amit Cesare eredeti tervei alapján építenek. Ilyen például a 300B SE, és a Compact 845 is, amiről ez a bemutató szól.

Az olasz cég továbbra is családi vállalkozásként működik Vicenza Arcugnano telephelyén. Kis létszámú, de magasan képzett szakemberek dolgoznak benne. Ha egy Mastersound erősítőt vásárol, biztos lehet abban, hogy három embernél többen nem érintették. A lehető legtöbb alkatrészt házon belül gyártják, beleértve a legfontosabbat, a kimeneti csatoló trafót, ami az elektroncső feszültség változásait áram változássá alakítja a hangfalak meghajtásához. A cég azt vallja, hogy a kézzel tekercselt transzformátoraik a titkos fűszer, ami megkülönbözteti a Mastersound erősítők hangját a vetélytársaktól.

Ahogy az elnevezés is sugallja, a Mastersound Compact 845 a hatalmas méretű 845-ös trióda alapokon nyugszik. Ez egyébként az egyik legnagyobb és legerősebb elektroncső, ami alkalmazható audió célokra. A letisztult design csatornánként egy ECC802 előerősítőt, egy 6SN7 meghajtót, és egy 845-ös csövet használ csatornánként. A bemutatóban szereplő darab egyébként Psvane HiFi Series 845B csöveket tartalmazott, ami egy belépő kategóriás típus. Azok számára, akik fejleszteni szeretnének, a kínai gyártó kínál magasabb sorozatokat is, akik pedig nagyon kíváncsiak mi van a nyúl üregében, ott van a NOS.

Compact 845 bemutato the ear hatlap

A 34 kilós integrált erősítő hallgató szobámba való becipelésekor szembesültem azzal, hogy a kompakt elnevezés nem szó szerint értendő. A súly nagy részét a három hátsó részen található trafót tartalmazó henger alkotja, de ott van a hajlított hűtő lemez is. Ez védelmi szerepe mellett a hő terelésben játszik szerepet, mert melegből egy A-osztályú erősítőben nincs hiány. A hő legnagyobb részét természetesen a 845-ös csövek termelik. A csövek elrendezése szimmetrikus, egymásnak tükörképe a két oldal, és a hő terelő lemezzel együtt nagyon szép látványt nyújtanak.

Compact 845 bemutato the ear hutes

A letisztult előlapot két forgató gomb uralja. A bal oldali a bemenet választó, a jobb oldali a motoros hangerő szabályzó. A hálózati kapcsoló a bal oldalon alul található. Bekapcsolás után a kis piros LED kb. 30 másodpercig villog, amíg a csövek felfűtenek, és folyamatosan világít, amikor az integrált erősítő működésre kész. A gyártó a mellékelt használati útmutatóban 30 perces bemelegítés időtartamot javasol, mert ekkor éri el az erősítő a csúcsteljesítményét a hideg indítás után. A távirányító csak a hangerő szabályzásra szolgál. Ugyanabból a tömör diófából készült, mint ami a készülék két oldalát díszíti. A motoros hangerő szabályzás forgási sebessége viszonylag gyors, a kisebb módosításhoz szakaszos gombnyomásokra van szükség.

A hátlapon négy analóg forrás bemenet található, három RCA vonalszintű, egy XLR, és egy RCA/XLR direkt bemenet. A Direct jelzésű bemenet kikerüli az előerősítőt és a hangerő szabályzás áramkört, így lehetőséget teremt külső előerősítő, vagy akár házimozi processzor csatlakoztatására. Single End erősítő volta miatt az XLR szimmetrikus bemenetek belül RCA-ra vannak kötve, ami a felére csökkenti a jelnagyságot, így elkerülhető az RCA és XLR források közötti hangerő különbség. 8 és 4 ohmos hangfal kimeneti pontok közül választhat. A hálózati bemenet aljzat felett két bias beállítót talál.

Compact 845 bemutato the ear bemenetek

A legtöbben a Single End Trióda (SET) erősítőket tartják a csöves Szent Grálnak, mivel ezek tartalmazzák a lehető legkevesebb alkatrész, így garantálva a lehető legjobb hangot. Az elektroncsövek A-osztályban működnek, ami azt jelenti, hogy egy aktív elem erősíti a jel pozitív és negatív részét, ami pedig a null átmenet torzítást szűnteti meg. Sőt, a legtöbb SET nem tartalmaz negatív visszacsatolást, amit a zenei bemutatás mód kulcsfontosságú elemének tartanak, mert úgy vélik, hogy rontja a dinamikát.

Ám a fent felsorolt előnyök kompromisszumokkal járnak. Ezek közül a leginkább nyilvánvaló a korlátozott kimeneti teljesítmény. A legtöbb SET csatornánként 2 vagy 8 Watt teljesítményre képes, amik csak nagy érzékenységű hangfalak meghajtására elegendő. A Compact 845 viszont 30 W-ra képes, így az elérhető legnagyobb teljesítményű SET erősítők közé sorolható. Aki például 8 W-os erősítővel rendelkezik, igen óvatosan kell hangfalat választania, különben jelentős dinamika veszteséggel számolhat. A Mastersound viszont akár a 90 dB körüli érzékenységű hangfalakkal is jó hangnyomásra képes, így sokkal többféle közül válogathat.

A negatív visszacsatolás hiánya pedig azt jelenti, hogy a SET több második rendű harmonikus torzítást generál a push-pullhoz képes, főleg akkor, ha a csöveket a határra terhelik. Azzal együtt, hogy ez a torzítás fajta sokkal előnyösebb a fülnek a harmadik rendűnél, mert a tonalitásnak kellemes színezetet ad, ha túl sok van belőle, az már zavaró lehet. Ha a csöveket a sweet spot zónában hajtják, a második rendű torzítás jelentősen alacsonyabb marad, ezért a hangzás így áttekinthetőbb, levegősebb egy nagyobb teljesítményű trióda használata mellett. A kis teljesítményű triódáknál ez a lehetőség nem áll fenn, azokat a határig el kell hajszolni.

A negatív visszacsatolás még egy, sokkal nehezebben leküzdhető jelenséget okoz, ami a teljesítmény sávszélességet érinti különösen azért, mert a kimeneti impedancia módosul. Ezt csak a profi minőségű kimeneti csatoló trafóval lehet megoldani. Itt verhetetlen segítséget jelent Cesare ötven évnyi fejlesztési és gyártási gyakorlata. Luciano Savanio ezt még tovább fejlesztette, így a napjainkban futó Mastersound csöves erősítők kézzel tekercselt trafói hatalmas teljesítmény, dinamika és sávszélesség átvitelére képesek. A magas kimeneti impedancia csökkenti a dampingot, és fokozza az erősítő érzékenységét a hangfal impedancia változásaira, ami általában a mélytartomány feletti kontroll elvesztésével és a hang elszíneződésével jár együtt. A fentiekből látható, hogy nem könnyű a kimeneti impedanciát csökkenteni negatív visszacsatolás nélkül. A zenehallgatónak általában nagyon körültekintően kell kiválasztania a hangfalat, olyanra van szüksége, ami nem produkál túl nagy impedancia változást.

A tesztelő pilóta itt bajban lehet. A benyomásait ugyanis a hangfal és erősítő szinergiája fogja meghatározni, és ez alapján készül az értékelés. A szinergia ugyanis nagyobb mértékben befolyásolja a hangzást, mint az erősítő kialakítása, ráadásul ez jelentősen eltérhet attól, amit a felhasználó otthonában tapasztal, hiszen a hangfal ott valószínűleg más lesz. Ahogy az erősítő kimeneti impedanciája nő, a hangfal frekvencia válasz követni fogja az impedancia görbét. Azaz, ahol a hangfal impedancia nő, ott magasabb lesz a teljesítmény, és fordítva. (ezért érezheti úgy, hogy összeomlanak a mélyhangok – fordító megjegyzése)

A hangminőség:

Én a hangzás benyomásaimat a Celestion Ditton 66 álló, és a Blumenhofer Tempesta 20 hibrid tölcséres hangfalak csatlakoztatása alapján írom le a bemutatóban. Az egyik 90 dB, a másik 92 dB érzékenységű. A Blumenhofer impedancia görbéjét úgy tervezték, hogy elektroncsöves erősítőkkel jól hajtható legyen, és kiváló partnere volt a Compact 845-nek. Hogy teljes legyen a kép rövid ideig Tannoy Monitor Gold 15 (95dB) és Spendor S3/5R2 (82dB) hangfalakat is rákötöttem. Egyik hangfal sem nevezhető nehezen hajthatónak, de mivel az impedancia görbéjük eltérő, a hangzás módja is jelentősen különbözött, érdekes tapasztalat volt. a rendszerben a DAC egy Schiit Yggdrasil, valamint egy Bricasti Design M3 voltak. Az utóbbi melegebb hangú, és lágyabb. Mindkettő egy Mac Mini USB kimenetéről kapta a jelet.

Dire Straits, Brothers In Arms (1985). Ez egyike az első digitálisan rögzített felvételeknek, és ha a rendszer analitikus, akkor túl steril lehet a hangzás. Ugyanígy Randy Brecker Your Latest Trick című trombitás felvétele. A Mastersound Compact 845 csodálatos bemutatót tartott a SET hangzás jellegzetességeiből, elsőként ezekkel kapcsolatos tapasztalataimat írom le. Becker vibratoinak ábrázolás módja dinamikus, nem homályosítja el a hangszer csillogását. Omar Hakim cintányérjainak visszaverődése, és Mark Knopfler gitár játéka hosszan cseng a tágas légtérben, tökéletesen érthetővé téve a hangulatot, amit a művész ábrázolni akar. A színpad hatalmas és széles.

A fúvós hangszernél maradva Michael Brecker (Randy bátyja) ikonikus tenor szaxofon szólója nyilvánvalóvá tette, hogy a 845 nem csak a hangszer hangjának megszólaltatására, de az érzelmek tolmácsolására is képes. A szaxofon a szerzemény sztárja, a hangzás lágy, szexi, de a Mastersound új szintre emelte a többi hangszerrel való kapcsolatát. Knopfler hangja természetes tonalitást kapott. Érzékeltem csekély kiemelést a bekezdéseken, a dob beütéseken, de ezek csak fokozták az élményt, mivel nem mentek át torzításba. Úgy is fogalmazhatnék, hogy jót tett a zenének, összefogta a képet, mivel a hangszerek szépen külön aurával voltak ábrázolva a színpadon.

Compact 845 bemutato the ear hoterelo

Ahol a felvételben valódi tágasság van keverve, ott a Compact 845 is nagy térrel ábrázol, ám ez egy olyan erősítő, ami a kohéziót helyezi előtérbe a szétválasztással szemben. Nem ad hozzá plusz teret az egyes hangszerek ábrázolásához, és nem tágítja a teret. Az audiofilek egy része kedveli ezt a hatást, de nem életszerű, hogy a színpadon a zenészek több méterre helyezkednek el egymástól. Én például kedvelem az S3/5R2 hangfalaim tonalitását a Yamaha A-S3000 (100W AB osztály) erősítőmmel, de a Mastersoundra kötve jobban feltöltötték a szobát hanggal az állványos méretük ellenére. Nagyobb hangfalakkal a hang is nagyobb, és itt jön ki a SET prezentációjának igazi előnye. Teljesen bele lehet merülni a látványba. A 15 inches Tannoy a 845-re kötve Leonard Cohen utolsó albumán (You Want It Darker 2016) az érzelmek a zsigerekig hatnak. Nem gyenge szívűeknek való, ahogy Cohen őszinte elfogadását tolmácsolja a közelgő halálával kapcsolatban.

Annak ellenére, hogy az erősítő nem tartja satuban a hangfalat, meglepően fürge, és nem veszíti el az uralmat a pörgős, ritmusos zenéken. Telefon Tel Aviv’s IDM Fahrenheit Fair Enough (2001) felvételétől a Draft Punk Random Access Memories (2013) számáig a ritmust soha nem veszítette el. A Blumenhofer hangfalakon nem érzékelek petyüdt hangzást ahogy a Yamaháról a Mastersoundra váltok. A Celestons ugyanilyen mélyre megy mindkét erősítővel (valószínű, hogy más lenne a tapasztalat, ha a hangfalak impedanciája jelentősen lecsökkenne a mélytartományon). Lehet, hogy a 845 basszusa nem olyan harapós, vagy inas, de nem hiányzik belőle a textura, és az, ahogy szépen árad. Azok véleményét, akik a SET gyenge mélyábrázolását nem kedvelik, a Mastersound Compact 845 majd alaposan meg fogja változtatni.

Szinergia:

A Celestons hangfalaim immunisak voltak a 845 kimeneti impedancia változásával szemben, csak a legmagasabb frekvenciákon mutattak némi emelkedést. Érdekes módon ez nem ment a részlet ábrázolás rovására, csak egy kicsit kevesebb lett a levegő a megszokottnál. A Tannoy esetében korábban megkezdődött a jelenség, de ez csak a tengely irányból hallgatva volt nyilvánvaló. A Mastersound Blumenhofers párosítás mutatta nálam a legjobb eredményt. Spendorokkal hallgatva a felső közép és az alsó magas tartomány világosabb ábrázolás módot kapott a SET által, legalábbis a lazább Yamahával összehasonlítva. A Spendor alacsony érzékenysége miatt tágabb szobában a 845-ös 30 wattja kicsit szűkre szabta a mini monitort, de ennek ellenére nem volt túlságosan tömörített.

A hallgatási tesztek során a saját hangszóró kábeleimet kicseréltem a japán Tiglon csúcskategóriás modellekre. A kínálat aljáról kezdtem a MSS-DF100SP-HSE típussal, majd rendszerbe illesztettem a TPL-2000 RCA és XLR összekötőket, és végül kicseréltem a Mastersound tápkábelét egy TPL-2000A-ra. Minden kábel oxigénmentes réz, és a gyártó szabadalmaztatott Magnesium Shield technológiával épül. Minden kábel csere folyamatosan javulást okozott a hangszerek szétválasztásában, és a mélytartomány ábrázolás módjában, ami azt jelzi, hogy a Mastersound könnyedén megmutatja a rendszer gyenge láncszemét.

Ítélet:

A nagy teljesítményű Mastersound Compact 845 nem igényli a nagyon érzékeny hangfalakat, és megdönti a SET előítéletet, mert az elektroncső buja hangját a gömbölyű dinamikus mélytartomány ábrázolással ötvözi. Sík impedancia görbére csak akkor van szüksége, ha teljesen színezés mentes hangzásra vágyik. Ennek az erősítőnek az jelenti a hatalmas előnyét, hogy sokféle hangfal típussal olyan szinergiát érjen el, ami más végfok cső típussal képtelenség. A Compact 845 gyönyörű kerek tónusa és széles dinamika tartománya őszintén, és élvezetes módon tolmácsolja az előadások energiáját, és az érzelmeket.

Írta: Richard Barclay

  1. március 15.

Forrás: The Ear

Műszaki adatok: Mastersound Compact 845