HiFi Rose RS150B bemutató Fidelity International

Rose 150B bemutato kezdokep

HiFi Rose RS150B bemutató Fidelity International

Olyan, mintha a legjobb helyen ülnék

Rose 150B bemutato kezdokep

Nem szeretek ellentmondani magamnak, hogy a látvány nem számít, de most megtörtént. Újra szerelembe estem. Elég egyetlen pillantást vetnie a HiFi Rose RS150B Referencia hálózat lejátszójára, hogy ugyanígy gondolja: Kell egy ilyen!

Nincs kizárva, hogy a megjelenés megtévesztő, de ha egy olyan Hi-Fi készülékről van szó, amelynek egy 14,9 inches HD IPS érintő kijelző uralja gyakorlatilag az egész front paneljét, az bizony rendkívüli vonzerőt jelent. A HiFi Rose RS150B látványos csomag. A vastag, nagy tisztaságú alumínium ház felső részébe vésett logo igazi luxus érzetet sugall. Ezüst, vagy fekete színben rendelhető, és fennen hirdeti a tulajdonos büszkeségét olyan édes szavakkal, amit talán még soha nem hallottam.

De a Rose ennél sokkal több. Nagyméretű szép kijelzőjével ablakot nyit a tárolt, és a streaming zenékre. Roon Ready, DLNA, Wi-Fi, Bluetooth, AirPlay, Ethernet (10/100/1000 Base-T), optikai, koaxiális, AES, ARC és USB bemenetek mellett RCA és XLR analóg kimeneteket kínál. Amennyiben külső DAC egységet akar hozzá csatlakoztatni, optikai, koaxiális, USB, AES/EBU és I2S (RJ45 és DVI) kimenetek állnak rendelkezésére. És még mindig nincs vége! Videó jeleket küldhet a TV felé a HDMI 2.0 csatlakozásán 3840×2160/60 Hz felbontással. Előerősítőhöz csatlakoztathatja a Pre-Out RCA vagy XLR kimeneteit. Külső tárolót csatlakoztathat a hátlap 2 darab USB3.0 porthoz, MicroSD kártyát tolhat a betöltő nyílásba, de az alján található rekeszbe SSD tárolót is beépíthet. Az USB bemenetek 10 TB-ig, a MicroSD 400 GB-ig, a SATA pedig 4 TB-ig támogatott.

A digitális analóg konverziót ESS Sabre ES9038PRO végzi, amit egy nagyon pontos Femto Clock lát el órajellel. Az RS150B a PCM formátumokat 32 bit 384 kHz-ig, a DSD-t 256-ig támogatja, emellett Full MQA támogatása is van. Hexa Core CPU, Dual Core Cortex-A72 processzor 1,8 GHz, Quad Core Cortex-A53 1,4 GHz tartózkodik a fedélzeten. Igen, ez egy számítógép.

Mikor a beépített DAC-ről beszélünk, az RS150B többféle (sőt rengeteg) választási lehetőséget kínál fel a kijelzőn. PCM felskálázás, DSD Mode ami a DSD fájlok PCM-re való átkeverését teszi lehetővé, kétféle I2S konfiguráció, hétféle szűrő opció, kimeneti jelszint beállítás, és még sokféle más. Mindenképpen javaslom, hogy vegye kézbe a kezelési útmutatót, hogy áttekinthesse a funkció beállításokat. A bemutató ideje alatt egyébként a Minimum Phase Slow Roll Off Filter beállítást használtam, nekem ez tetszett a legjobban hangban.

Rose 150B front panel menu

A Rose Tidal, Qobuz, Spotify Connect, Internet Radio, Podcast, reklám mentes YouTube elérést is biztosít. A videó anyagok a 14,9 inches front panel kijelzőn is láthatók, nem feltétlenül kell hozzájuk TV. A lejátszás egy érintéssel elindítható. De várjon, még ez sem minden! Lejátszhat, vagy rippelhet CD lemezeket, ha megveszi hozzá az USB CD Drive opcionális egységet. Videó anyagokat nézhet, vagy zenét hallgathat a MicroSD kártyáról, vagy az USB külső tárolóról.

Az RS150B digitális hangerő szabályzást alkalmaz, amit ha nem használ, kikapcsolható. Régi stílusú távvezérlő mellett használhatja az ingyenesen letölthető Rose Connect Remote App-ot iOS vagy Android verzióban. Az alkalmazás egyébként több Rose készülék vezérlését is lehetővé teszi. Ezen túl a Roon felhasználók a Roon-on keresztül is vezérelhetik.

Abban szerintem egyetérthetünk, hogy a HiFi Rose RS150B egy hálózati lejátszó, amely elképesztő mennyiségű lehetőséget kínál. Messze többet, mint bármely riválisa. Igazi csemege a szemnek, amiről sokat lehetne beszélni. És most jöjjön a legfontosabb, hogy szól?

A Rose Reference a Totaldac D1-tube DAC/streamer mellé került be, és egy Technics SU-R1000 integrált erősítőhöz csatlakozott. A rendszer többi eleme DeVore Fidelity O/96, és Perlisten S7t hangfalak voltak. Az Ethernetet kábellel csatlakoztattam a bemenetéhez közvetlenül a routeremből.

Az egyedi Box Furniture állványom a jobb oldali fal mellett van elhelyezve, ha szemben ülök a hangfalakkal. A távolság miatt szemüvegre van szükségem, ha látni akarom a részleteket. Az állványomon rendszerint semmi különös látnivaló nem akad, a berendezéseim egyetlen igazi látvány eleme a Technics elegáns műszereiben merül ki, de ezt hosszan nézni unalmas, nem kötötte le soha sokáig a figyelmemet.

A HiFi Rose már teljesen más kérdés. A Roon használatával streameltem zenéket a Qobuz-ról, a Tidal-ról, és a Spotify-ról, ezért a nagy kijelzőn mindenféle érdekesség jelent meg. Album borító mellett az előadó, a szám címe, a bitráta és persze az album címe is megjelenik. Ezek a használat során valahogy fontossá váltak. A barátaim és jómagam sem láttuk még egyszerre egy kijelzőn az összes adatot, ezért folyton ezt bámultuk. Miközben a zenét hallgattuk állandóan erről beszéltünk. Az album kép ugyanúgy működik, mint a könyv borítója, vizuális betekintést ad egy amúgy képmentes világba. Azt kell mondanom, hogy tetszett, sőt imádtam nézni a nagy kijelzőn a képeket. Egyszerűen fokozta a zene élvezeti értékét – legalábbis számomra.

Az RS150B használata könnyű, és örömteli. Felhasználóbarát a menü, a kezelési útmutató elolvasása nélkül is a legtöbb funkciót be tudtam állítani. Természetesen, ha mindent tudni akar róla, mindenképpen olvassa el, hogy tökéletes beállításokat használhasson a rendszerében.

A bemutató során elsősorban a Roon használatával vezéreltem a lejátszást. Persze próbából beléptem az előlap érintő kijelzőjének használatával a Qobuz-ba, és teszteltem az iPhone alkalmazáson keresztül is. Ugyanígy kipróbáltam a Tidal és Spotify Connect lehetőségeket is. A saját zenei könyvtáramban is böngésztem a dedikált alkalmazással, de a jól megszokott Roon számomra kényelmesebbnek tűnt. A HiFi Rose App és az érintő kijelző mellett lehetősége van a tartozék távvezérlő használatára is, bármelyik lehet jó.

A saját LG CD/BluRay külső meghajtómmal játszottam le az egyik nagy kedvencemet, Bob Dylan World Gone Wrong című számát, amelyben csak Bob szerepel. A Rose CD Playert is kipróbáltam. Nem volt semmi gondja a meta adatok lekérésével, de a hangja elmarad egy kicsit a saját meghajtómhoz képest. Mivel ezt a bemutatót az RS150B-ről hálózati lejátszóként írom, nem foglalkozok külön az opcionális CD egységgel. Természetesen kipróbáltam a rippelés funkciót, és USB-ről is játszottam le számokat. A meta adatok lekérésével semmi gondom nem volt SQÜRL (Jozef van Wissem közreműködésével), vagy Jim Jarmusch Only Lovers Left Alive című számain. A flash meghajtóról való lejátszás minősége hasonló volt a NAS-hoz, és kényelmesen lehetett használni hozzá a HiFi Rose App-ot.

A YouTube videók lejátszása közben a képi anyag megjelenik a front panel kijelzőn is, de mivel szemüveget hordok, és az állványom jobbra van a hangfalaktól, a fejem elfordítása nélkül a TV képernyőn tudtam élvezni jobban zenehallgatás közben. Persze nem bírtam ki, és leültem az állvány elé, mint egy gyermek, és megnéztem rajta Eartheater legújabb videóját a Scripture-t. a hangminőség természetesen minden videó anyagon más, ezért erről felesleges véleményt írni, minden esetre nagyon tetszett, hogy ugyanolyan egyszerű a lejátszás, mint bármelyik okos TV készülékkel.

Igazság az, hogy néhány napra el is akadtam a zenei videó anyagoknál, mivel végtelennek tűnő lehetőséget tártak fel – legalábbis számomra. Néha azon járt az agyam, hogy ha ennyi minden lehetőséggel halmoz el egy készülék, az túl sok lehet. Az érintő kijelző HD megjelenítése jó alternatíva lehet a kezelésre azok számára, akik utálnak telefont vagy számítógépet használni. Egyszerűen nem tudtam belekötni a készülék használati módjainak sokaságába, mindegyik jól ki van dolgozva, és én minden lehetséges módot ki is próbáltam. Azt kell mondanom, hogy az RS150B használata szórakoztató, főleg a DLNA komponensek nehézkes alkalmazásaihoz képest. Böngészésre és felfedezésre csábított, nem tudtam ellenállni neki, és rettenetesen élveztem.

Néhány hetet töltött nálam a készülék, és végig elégedett voltam a hangminőséggel a különböző forrásokról. Zenehallgatásra legtöbbet az RS150B, Technics SU-R1000 és a Prelisten S7t kombinációban használtam. Rengeteg felbontást nyújtott a dolgok mesterséges túllihegése nélkül, gazdag, megfelelően kidolgozott, és főleg stabil színpad ábrázolás mellett. Én a rendszeremben elsősorban fix kimeneti jelszint beállításban futtattam, és a hangerőt a Technics-re bíztam, mert annak teltebb volt a hangja.

Kipróbáltam az RS150B előerősítő funkcióját úgy is, hogy XLR kábellel közvetlenül csatlakoztattam a Parasound JC 5 sztereó végfokomhoz. Ebben az esetben is úgy találtam, hogy mint a legtöbb DAC esetében, a hangerő szabályzásuk nem tud versenyezni egy igazi előerősítővel. A színpad ábrázolás összébb ment, a dinamika kissé csökkent, a hangzás nem szárnyalt annyira szabadon. Emlékeim szerint nálam a Sonet Digital Audio Morpheus DAC volt az egyetlen aminek hangerő szabályzásába nem tudtam belekötni, igaz az csak DAC volt, és nem streamer, emellett nagyképernyős TV kijelzőt sem hordott az előlapján.

Visszatérve az RS150B hangzásbeli jellegzetességeire, mikor a teszt során az AES kimenetein keresztül küldtem át a jeleket a Totaldac d1-tube (7.550 Euro) analóg konverterébe, és annak kimenetét a Technics erősítőmhöz csatlakoztattam, nagy változások történtek. Waxahatchee Streets of Philadelphia, Saint Cloud + 3, Katie Crutchfield és társai kiteljesedtek a színpadon. A színpad túlnyúlt a hangfalak szélességén, a hangok és a hangszerek teltebbé váltak. Azt kell mondanom, emellett az RS150B analóg konverziója kicsit laposabbnak hangzott. Persze otthonában nincs módja arra, hogy gyors A/B teszten összevesse a beépített DAC képességeit egy csúcsra járatott külső egységgel, ezért én írom le a tapasztalataimat. Félreértés ne essék, a változás nem drámai, de megfelelő gyakorlattal észrevehető.

Rose 150B hatlap csatikkal

Visszatérve a Rose/Technics/Perlisten rendszerhez, heteken át hallgattam. Minden létező tesztanyagomat lejátszottam rajta, de nem tudtam igazán belekötni. Antony and the Johnsons One Dove (The Crying Light)-től PJ Harvey-en át Nick Cave Red Right Hand (Soundtrack) is műsoron volt. Még Aretha Franklin Mary Don’t You Weep (Amazing Grace)-től Canned Heats On the Road Again (Boogie With Canned)-ig mindennel elégedett voltam. A legtöbb időt inkább az összehasonlítással töltöttem, mert valódi hiányosságát nem érzékeltem.

Egyik este például amikor eljött a vacsora idő, akkor tűnt fel, hogy a 12 órás teszt lejátszási listám vége felé járok, és addig gyakorlatilag mozdulatlanul ültem előtte. Csak hallgattam a zenéket, és bámultam a Rose kijelzőjét, ahogy az album borítók váltják egymást. Teljesen belemerültem a muzsikák gazdag hangzásába, és magamnak zenéltem, a saját élvezetemért. El kell fogadnom a tényt, hogy a Rose RS150B kiváló hangminőségre képes berendezés, de emellett valami más is. Próbálom helyre tenni magamba, hogy pontosan miben rejlik a varázsa. Ha minden funkciója 5 dollárnyi élvezetet jelent, akkor is bőven többet kap a pénzéért, bár azt is el kell ismerni, mindentől függetlenül néhány ezret azért le kell szurkolnia érte. Íme néhány példa a kijelzés módokra.

Rose 150B kijelzo kepekkel

Összefoglalás:

Ha ránéz a HiFi Rose RS150B-re és arra gondol, hogy Önnek is kell egy ilyen, hallgathat a vágyaira. A készüléket fenntartás nélkül ajánlom. Digitális HUB, DAC, hálózati streaming amely úgy a zenei, mint a videó anyagok lejátszására képes, ráadásul rengeteg digitális és analóg finomítás lehetőséget kínál. Ezek miatt, ha partira hív bármely más DAC és streamer egységet mellette, az unalmas lesz. Tényleg úgy érezheti magát előtte, mintha a legjobb helyen ülne. Természetesen ha fejleszteni szeretné, vagy már van egy bevált külső DAC-ja, rákötheti, mert mint digitális futómű van annyira jó, hogy a füle mellett a szemét, de még a képzeletét is elkényezteti.

Forrás: Fidelity International

Írta: Michael Lavorgna

Fotó: Michael Lavorgna

Műszaki adatok: Rose RS150B