Elac Uni-Fi FS U5 bemutató
Egy hangfal nem csak fehéredni, de soványodni is képes. Ebből látható, hogy nyomás nem csak az emberekre nehezedik. Ez kiválóan megfigyelhető az Elac Uni-Fi Slim sorozaton, amely keskenyebb front panelt, de mélyebb kabinetet kapott. (a bevezető megértéséhez tudni kell, hogy Amerikában csak fekete vinyl borítással, szélesebb kivitelben jelent meg a sorozat – fordító megjegyzése). A specifikációk szerint az Uni-Fi FS U5 22 mm-rel keskenyebb a hazai kiadásnál, ami egy inchnél is kevesebb, de tudni kell, hogy a sztereó kép alkotásban minden milliméter számít. A Slim széria kifejezetten Európára készült, ott ez a szabványos szélessége, ám a hazai piacon nem lesz hozzáférhető.
Tervezője Andew Jones, a szakmát Laurie Fincham kezei alatt tanulta még a KEF érában. Aztán a TAD-nál dolgozva tovább fejlesztette a koncentrikus magas-közép sugárzót, amit a top kategóriás szériákba építettek. Miután az Elac-hoz csatlakozott, ezekből az alapokból gondolta tovább az Uni-Fi sorozatot alapvetően meghatározó szövet és alumínium membrános driver kombinációt.
Az Uni-Fi sorozat a polc mérettől az állóig kínál hangfalakat, amelyeket fekete, vagy fehér szatén színekben rendelhet. Úgy tűnik, hogy ennél száműzték a hagyományos furnér fa borítás lehetőséget, pedig talán az a hangfalak legnépszerűbb megjelenés formája. Legalább festett fa mintázat választás módot adhattak volna ennek az IKEA által uralt világrésznek, de nem tették. Az Uni-Fi hangfalat felületkezelt alumínium tartók és acél tüskék választják le a padlóról. Mivel a tartók szélesebbek mint a hangfal teste, stabilabb alátámasztást biztosítanak. Az egyedi fejlesztésű tüskék beállítását a felső csavaros kupakkal lehet fixálni, emellett jár hozzájuk alátét, amely megóvja a laminált padlót a hegyes végektől. Felszerelés után a hangfalnak egészen meggyőző megjelenést adnak a szerelvények. A driverek csavarjai rejtve vannak, így a mágneses porvédő levétele után is kellemes a látvány.
Igazán elgondolkodtató a hátlapon fent található fém akasztó szerepe. Ahhoz nyilvánvalóan nem elég erős, hogy falra lehessen vele akasztani, inkább tűnik valamiféle borulás gátló rögzítésének.
Természetesen a hangsugárzók a legfontosabb részek, és meg kell mondjam, ez ügyben a hangfal igen meggyőző. A koncentrikus közép magas egy 100 mm-es alumínium közép és egy 25 mm-es lágy dóm kombinációja. Ez az elrendezés a KEF és a Tannoy hangfalaknál is előfordult már, de ezzel vége is van a hasonlóságnak. A középsugárzó gyújtópontjába helyezett magas mindkét tartomány számára előnyt jelent. A magas frekvenciák számára hullámterelő, amivel szélesedik a sugárzási karakterisztika, a közepek számára pedig segít a keresztezési frekvencián a letörés megszüntetésében. Ez a topológia jelentősen drágább gyártási költséget jelent, csak úgy érheti meg, ha ezrével épülnek az egységek.
Az Elac három darab 130 mm-es alumínium membrános mélysugárzót, és három kicsatoló csövet alkalmaz a mélytartomány előállítására. Andrew Jones így magyarázta: „A kabinet belső része két kamrára van felosztva. A felső kamra, mint egy polc hangszóró esetében a sebességet biztosítja, ezért külön kicsatoló csövet kapott. Az alsó kamra dupla méretű és két drivert tartalmaz két kicsatoló csővel, megegyező frekvenciára hangolva. Az elrendezés megakadályozza az álló hullámok kialakulását a hangfalon belül, és segít a szobát hanggal feltölteni. Hatékonyabb, mint ha csak egy kicsatoló csövet alkalmaztunk volna.”
A csatlakozás pontok az Elac által tervezett darabok. Kellemes érinteni őket, emellett a valódi minőség érzetét keltik.
A hangfalakat 40 cm távolságra helyeztem el a hátsó faltól. A Slim torony már az első pillanatban meggyőző alakítást mutatott be. Kidolgozott hangja, és a mélytartománya egyedül álló a kategóriában. A Talking Heads Crosseyed And Painless (Remain in Light, Sire) felvételének tolmácsolása mély és feszes basszusokkal, pontos gitár ábrázolással, és nagy színpad mérettel komolyan megragadott. Ugyanez volt a helyzet Conjure Wardrobe Master Of Paradise (Music Fort he Texts Of Ismael Reed, American Clavé) felvételén, amelynek bemutatója során a szoba méretét meghaladó színpad mérettel és kiváló három-dimenziós ábrázolás móddal hökkentett meg. Amandine Beyer szóló hegedűje (J.S. Bach Sonatas and Paritas BWV 1001-1006, Zig-Zag Territoires) kicsit lágyabb a kelleténél, és megmutatta, hogy 1200 dollárért még nem jár tökéletes bemutató. Minden esetre az általam tesztelt legutóbbi hangfalnál, ami ennek tízszeres áráért kapható, ez a részlet jobban kijött. Amúgy a hangzás erőlködés nélküli, felhőtlen. Ugyanez a felhőtlen stílus mutatkozott meg a többi felvételen, de tudnia kell, hogy a hallgató szoba csillapítása, és az erősítő komoly befolyásoló tényező. Mindenképpen először hallgassa meg mielőtt megvásárolja. Ez természetesen minden hasonló kategóriás dobozra igaz.
A hangfal igényli a teljesítményt. A specifikációk szerint 85 dB az érzékenység, és 4 ohm a névleges impedancia, ami mindenképpen stabil, nagyobb teljesítményű erősítőt jelent, különben nem képes megmutatni, mit tud. Az ATC P1-nek ez nem okozott gondot, de például a Rega Brio nem tudta tökéletesen uralni. Remek példák erre a Lorde Royals (Pure Heroine, Universal) és a Leftfield Inspectio Check One (Lefism, Hard Hands) felvételei, amelyek erőteljes mélytartomány ábrázolása során csökken az élethűség, ha nincs elegendő kakaó. Ha viszont az erő rendelkezésre áll, Beethoven 7. szimfóniájának Allegrettója (Barenboim, Beethoven For All, 24/68 Decca) kiváló dinamikus részletekkel, és erőlködés nélküli mélytartománnyal ajándékozza meg.
A 150 wattos ATC és az Uni-Fi páros kiváló munkát végzett Handel Messiah (Academy of Ancient Music, Hogwood, L’Oisseau-Lyre) felvételén. Emma Kirkby meggyőző tisztaságú hangja mély színpadról szólalt meg. A Taj Mahal Laura Marling szopránja kiválóan artikulált, bár megmutatja, hogy a közép tartomány leheletnyit emelve van. Mindezt feledteti a tisztasága, és a koherencia. Ez a jellemző tetten érhető az Infected Mushrooms Avratz (Converting Vegetarians, Yo-yo) felvételén, amelyben a szintetizátort kicsit előrébb hozta.
Be kell vallanom, hogy ebben az árkategóriában minden hangfalnak van valamiféle extra igénye, ami megnehezíti a kalibrálását. Lehetséges, hogy az Elac kicsit más hangzás képet mutatott volna egy másik szobában, ám a hangfal komolyan állja az összehasonlítást a vetélytársakkal. Andrew Jones hasonló elrendezést alkalmazott a magasabb kategóriás Adante sorozatban is, ami jól mutatja, hogy az Uni-Fi széria már a nagyobb testvér hangzás világát teszi elérhetővé sokkal kedvezőbb áron. Ékes bizonyítéka ez a mérnöki találékonyságnak, és azt bizonyítja, hogy Jones megpróbál túllépni a kategória határain.
Specifikáció:
Forrás: ELAC