Az Elac Uni-Fi 2.0 UB5.2 a gyártó kompakt monitora, amely az alacsonyabb költségvetésből gazdálkodó audiofil zenerajongók egyik legjobb barátja lehet. A belépő árkategória többnyire hagyományos két-utas hangfalakat kínál. Jó példa erre az Elac Debut széria, de kicsivel feljebb lépve árban az Uni-Fi UB5 előd modell a ritka három-utas kivételt képviselte. A 499 dolláros árkategóriában az előd figyelemre méltó ár-érték arányt képviselt. De ahogy a bölcsek mondják, a fejlődés nem állhat meg, mindig van hová előre lépni. Az Elac tervező csapata is így döntött, és megalkották a bemutatóban szereplő Uni-Fi 2.0 UB5.2 állványos utód modellt.
A párankénti ár 599 dollárra emelkedett, ezért felmerülhet a jogos kérdés, hogy egyáltalán van-e különbség? Ahogy az kiderül, elég sok különbség van a két modell között. Az Elac nem csak megszépítette a megjelenést. A változások ennél mélyebbre nyúlnak. Fizikailag módosultak a méretek. Kicsit magasabb, ami szemből nézve modernebb megjelenést kölcsönöz. A basszus port pedig hátulról előre került. Ez a módosítás jelentősebb, mint gondolná, mert megkönnyíti az elhelyezést, és kivonja a képletből a hátsó fal közelsége által okozott interferenciákat. A koncentrikus magas és közép szintén módosításokon esett át, aminek köszönhetően javult a két tartomány közötti átmenet. A 4 hüvelykes alumínium membrán profilja módosult, és nagyobb átmérőjű a lengő csévéje. A mélytartomány leképezését egy 5,25 hüvelykes szintén alumínium membrános driver kezeli.
A kabinet vastag MDF külső falai belül még merevítve vannak ami csökkenti a hang színezését. Az Uni-Fi keresztváltója nagyobb linearitást, és jobb átmeneteket biztosít. A 85 dB-es érzékenység kihívás, mert az impedancia 6 ohmra emelkedett a korábbi 4-ről. Bár az általános hatékonyság javult, ne takarékoskodjon az erősítő teljesítménnyel. Az UB5.2 komolyan meghálálja a minőségi erősítést. A fekete kőris bevonat szépen kivitelezett, haszonelvű megjelenést képvisel, némi eleganciát kölcsönözve.
Az elődmodell erősségei, amik kiemelték a nagy tömegből, és előtérbe helyezték, megmaradtak. Nevezetesen a középtartomány ábrázolás módja, a szépen áradó energia, és a fókuszált színpad ábrázolás igen kellemes hangzást biztosít neki. Tonális karaktere megőrizte a közvetlenséget, a tranziens átvitel kiváló, a ritmika a közép és mély között nagyon jó, ami a rock and roll stílushoz például elengedhetetlen. Ám az Elac az Uni-Fi sorozatot sokkal közelebb vitte az iskola befejezéséhez.
Szinte minden területen kiforrottabb. Az a néhány durvább él, amit az előd modell esetében tapasztaltam, szépen le lett kerekítve. Az elődjéhez képest kicsit lágyabb, kevésbé rámenős, és kevésbé pörgős. Tonálisan melegebb a középtartományban, ami véleményem szerint komoly változás. A koncentrikus magas/közép több levegővel ábrázolja a színpadot.
A Manhattan Jazz Quintet Autumn Leaves hallgatása közben úgy tűnt, az új modell könnyebben lélegzik, emellett jobban megjelent a felvételi környezet a bemutatóban. Sokatmondó változás, hogy elmúlt a zongora hangjából a felesleges csillogás. Tudnia kell, hogy kéznél volt egy pár eredeti UB5, így közvetlen összehasonlításra volt módom. Az ábrázolt kép és a fókusz korábban is erőssége volt a koncentrikus közép magas sugárzónak, de az UB5.2 ehhez a valósághű érzést, és a jobb megjelenítés módot adta hozzá. Csekélynek tűnő, de rendkívül fontos változások, amik segítenek abban, hogy a hangfal még jobban eltűnjön, és csak a zene maradjon.
Az áttekinthetőségben jelentős a javulás. Több részlet jelenik meg a hangzás térben, ami azt élethűvé teszi. Harry Connik A Nightingale Sang in Berkeley Square szerzeményének hallgatása közben a szaxofon szóló egy csipetnyivel selymesebb és közvetlenebb a fa hang feláldozása nélkül.
A jobb összehasonlítás érdekében néhány további felvételt sorolok fel, ami kiválóan mutatja az Uni-Fi új modell fejlődését. Melody Gardot Who Will Comfort Me című számában a blues énekhang ábrázolás módja nyugodtabb, lazább volt, jobb jelenlét érzet mellett. A mixben a kísérő fúvós hangja szebben csillogott az új modell bemutatójában. A színpad szélesség nőtt, de továbbra is átlagosnak minősíthető ebben az árkategóriában. Jennifer Warnes Just Breathe című száma az Another Time, Another Place gyűjteményből kicsit talán szárazabb volt annál, amihez a saját rendszeremben szokva vagyok, de még így is elég meggyőző az érzelmi töltet. A francia kürt és a lágy cintányér effektek megfelelő odafigyelést kaptak a hangfal részéről. Mary Chapin-Carpenter Bells Are Ringing című száma a karácsonyi Come Darkness, Come Light albumról az általam elvártnál kicsit kevesebb jelenlét érzetet mutatott, de ez nem jelentős megingás az Elac Uni-Fi UB5.2 amúgy figyelemre méltóan stabil teljesítményében.
Az UB5.2 jóval az 50 Hz-es tartomány alatt is meghökkentő képességekről tett bizonyságot. Igen jó általános mélyek mellett testes, meggyőző cselló, mélyhegedű, és nagybőgő ábrázolásra képes. Talán kicsit ellazulnak a frekvencia csökkenésével, de nem válnak lobogóvá. Az új kabinet felépítés meghozta a gyümölcsét, mert igen alacsony a port turbulens hangja.
Az UB5.2-nek természetesen vannak korlátai a mélyhang ábrázolásban. A dobok és a nehezebb ütős hangszerek dinamika tartománya méretéből kifolyólag csökken, a basszusgitár kicsit le van kerekítve, és visszafogott, ez természetes jelenség. Egy teljes sávú hangfallal összehasonlítva az UB5.2 nem tudja mindig úgy követni a közép tartományt a basszussal, de elfogadható módon jelezte a meglétüket ahhoz, hogy a hallgató elégedett lehessen vele.
A hangfal tervezés művészetében az a fontos, hogy milyen az összhatás, és ez több mint a hangzás értékelés kritériumok patchwork jellegű ízekre szedése. Úgy gondolom, hogy az Elac sikeres módon fejlesztette tovább az Uni-Fi állványos hangfalát. Képes lesz arra, hogy folytassa az előd sikerét, javított hangzás módjának köszönhetően pedig minimálisra csökkentette a hiányosságokat. Az én olvasatomban nincs annál jobb, mint látni az egyértelmű fejlődési folyamatot, még akkor is, ha egy kicsit többe kerül, mint az előd modell. Az Elac Uni-Fi UB5.2 kiváló hangfal, fenntartások nélkül adom mellé az ajánlásomat.
Írta: Neil Gader
Forrás és képek: The Absolute Sound
Műszaki adatok: Elac Uni-Fi 2.0 UB5.2