ELAC SUB 2090 aktív mélyláda teszt – AV-Online

Nemrég kipróbáltuk az ELAC két remek aktív szubbasszus sugárzóját, mindkettőt szívből megszerettük. A róluk szóló cikkben megemlítettük a család legnagyobb, akkor még nem kapható tagját a SUB 2090 nevű modellt, ami megérkezett a hazai disztribútor Audiophile Szalon raktárába, onnan pedig hozzánk.

Az ELAC SUB 2090 picivel nagyobbra nőtt ikertestvére a 2070-nek, ugyanolyan csillogó távtartókra csavarozott lapokat látunk alsó és felső részén. Ezek mögött helyezkednek el a 30 centis hangszórók. A belső szerkezetben sincs eltérés: fémrúd köti össze az egymásnak hátat fordító hangszórók pólusvasait. A működési elvről az ELAC prospektusa és honlapja ad tájékoztatást, benne hangsúlyozzák, hogy push-push/pull-pull ami nem egyenlő a sokak által alkalmazott "sima" push-pull-lal. Nincs különösebb jelentősége, de nem árt tisztába tenni a fogalmakat.

Vékony, de nagyon masszív küllőkből álló, öntvény hangszórókosarak láthatóak a metszeti képen, ezek a lehető legcsekélyebb mértékben állnak a levegő útjába, minimális a membránmozgást fékező hatás. A hangszórók előtt viszonylag csekély a légrés, közel vannak hozzájuk a zárólapok. Az alsó nyilván nem rezeghet, ezt a 40 kilós tömeg garantálja, ám a tetőlap elméletileg nem lehet közömbös az alatta pár centire mozgó membrán által keltett léglökésekre. Azt írtuk, elméletileg, azonban a gyakorlat mást mutat, kezünket rátéve nem éreztünk említésre érdemes mozgolódást. Ha a legdurvább membránkilengések mégis rezonanciát okoznak, azt tutira belekalkulálták a tervezőmérnökök, nincsenek a hangzásra semmiféle negatív befolyással, mert azt hallottuk volna.

A mélyláda hátlapja valamiben jelentősen különbözik a két kisebb testvérétől, ez a csatlakoztathatóságot érinti, ugyanis nem csak RCA, hanem XLR bemenetek is fogadják az erősítőből vagy processzorból érkező jeleket. Mellettük sorakozik a 3 pár – bal, center és jobb – hangszóró bemenet. Ezeken és a főkapcsolón kívül semmiféle kezelőszervet nem szereltek rá, viszont a panel egyik felét, aljától a tetejéig, hűtőbordák foglalják el. A megnövelt teljesítményű, 1200 wattos, BASH technológiájú, AB osztályú erősítő miatt van szükség extra hőelvezetésre. Vezeték nélkül is adható jel a SUB 2090 számára, ehhez egy WiFi csomagot vásárolhatunk a szubládához és az abban lévő vevőegységet kell az erre szolgáló aljzatba illeszteni.

Mint az összes általunk megvizsgált ELAC terméké, ennek a ládának a kivitele is csodaszép, csillogó zongoralakk felületű, cserébe igencsak sűrű portalanítással kell számolni.

Az ELAC SUB 2090 legérdekesebb tulajdonsága, vagy szolgáltatása az úgynevezett BLE control, ami szinte teljes egészében azonos a már ismertetett változattal. Itt olvashatnak róla.

A különbség a parametrikus ekvalizátorban mutatkozik meg, itt már 5 sávos, annak kihasználása tovább tökéletesítheti a szubláda hangzását, maximumra emelve az élményfaktort. Biztosan nem túlzó az a számításunk, mely szerint egy ilyen kategóriájú szubláda, hasonló minőséget és értéket képviselő rendszer tagjává válik a tulajdonosánál, aminek listaára vidáman eléri a 4-5 millió forintot. Ehhez mérten elenyésző egy hangtechnikában profi szakember segítségének költsége, ami persze kikerülhető, ha rendelkezünk, hiteles értékeket mutató hangnyomásmérővel, vagy kölcsön tudunk kérni és kapni egy olyat. A műszerrel és 1 hertzenkénti mérőjeleket tartalmazó CD-vel felszerelkezve olyan simára egyengethető a SUB 2090 frekvencia-menete, mintha vonalzóval rajzolták volna. Itt jegyezzük meg: a telefonos EQ (16 frekvencián mér és állít, 16 és 250 Hz között) is annyira jól végezte a dolgát, hogy nem tartottuk feltétlenül szükségesnek az utánállítást, de azért 20 hertzen emeltünk 3 decibelt, ha lúd, legyen kövér alapon. A végeredmény annyira jó lett, hogy csak pislogtunk, amikor végre eljutottunk a munka kellemesebbik részéhez, a meghallgatáshoz.

A Sub Control nyújtotta távirányítási lehetőségek talán leghasznosabbja a négyféle előre programozott, beszédes elnevezésű hangzáskép: Normal, Music, Cinema, Night. Magyarázat sem kell hozzájuk. Ugyanakkor nem lehet elmenni amellett – ezt szó szerint leírtuk a SUB 2070 tesztjében is – hogy okos mobileszköz (telefon, táblagép) nélkül, még hangerőt sem lehet állítani ezen a szubládán. Ráadásul minimum követelmény az Android 4.3 operációs rendszer és a Bluetooth 4.0 támogatás. Rákészülve, a telefonunkat kezünk közelébe készítve a gondok elszállnak, elképesztően ügyes és jól használható ez a távirányítási lehetőség.

Az ELAC SUB 2090 teszteléséhez a Yamaha CX-A5100/MX-A5000 processzor és végerősítő párost választottuk, összeköttetésüket AudioQuest Wolf szubkábel biztosította, a tápellátását pedig HiDiamond Diamond 3.

Az alsó határfrekvenciára vonatkozó műszaki adatok, mindössze egyetlen hertznyi előnyt (18 vs. 17) mutatnak a kisebb testvéréhez képest, ez dicséretes visszafogottság a gyártó részéről. Egyik tesztlemezünk legalacsonyabb frekvenciáját, a 20 hertzet az eddig nálunk járt szubládák közül csak egyetlen egy tudta érdemben megszólaltatni, a többi csak mozgolódó membránjával jelezte, hogy veszi az adást, de vizuális élvezeten kívül mást nem nyújtottak. Az a bizonyos kivétel 15 colos hangszóróval, 3000 wattos erősítővel és 3700 eurós árcédulával rendelkezett. A SUB 2090 képes volt a hallásküszöbként emlegetett hertz-értéket tisztességesen "lesugározni" és ezzel kivívta maximális elismerésünket.

Korábban a SUB 2070 hangnyomását brutálisnak neveztük, ezzel ellőttük verbális puskaporunk javát, de nem sokat kellet törnünk a fejünket azon, miként jellemezzük a SUB 2090 produkcióját, mert filmnézés közben legtöbbször a pusztító jelző jutott eszünkbe. Szakszerűen és ésszerűen beállítva erről szó sem lehetett, úgy simult a többi hangfalhoz, mint egy hízelgő cirmos cica a gazdája lábaihoz.

A hangerőt a Yamaha YPAO bemérése előtt 40-re állítottuk, ezt próbaképpen, csak egészen rövid ideig, egészen 80-ig felhúztuk – a húzás itt szó szerint értendő, mert a telefon kijelzőjén végezhető, a hívásfogadáshoz hasonló mozdulattal. Ekkor már több volt, mint pusztító, de nem csorbultak a pozitív tulajdonságok, túlvezérlésnek árnyéka sem vetült a hangzásra.

Egy korábbi tesztünk során, az Interstellar végén, a stáblista alatt megszólaló zenébe durván zavaró fel- illetve inkább "alhangok" vegyültek, ebben a felállásban nyomuk sem volt. Ismét megemlítjük, hogy hasznosnak találtuk a távirányíthatóságot, abban is a négy előre programozott hangzásképet. Pár ujjmozdulattal váltottunk Music vagy Night beállításra, a Cinema csak kipróbálás idejére jutott szóhoz, utána leszavaztuk.

Aki látta a San Andreas (Törésvonal) című filmet, az bizonyára emlékszik a földrengés morajára, az összeomló épületek robajára, ezt bitang jól összehozták a hangmérnökök. Az ELAC SUB 2090 által támogatott hangzás annyira életszerűnek tűnt, hogy szinte reszkettünk a félelemtől, behúztuk a nyakunkat és fedezéket keresett a tekintetünk.

Koncertfilmjeinkkel is remekelt ez a mélynyomó, a végletekig fokozta az élvezetet gyors és pontos szubbasszus löketeivel, ami nem meglepő egy drága és zárt konstrukciótól, és a SUB 2070 után volt sejtésünk arról, mi vár ránk. A nagyobb membránfelületek, a kétszeres teljesítmény megtették a hatásukat, úgy is mondhatjuk, megvett minket kilóra a SUB 2090, sokáig fogjuk emlegetni a vele töltött heteket.

Mérleg

+ Zseniális a Sub Control alkalmazás, egyszerűen használható és ténylegesen javít a hangzáson

+ Pusztító erejű megszólalásra is képes, de ha kell, hangja észrevétlenül beilleszkedik a rendszerbe

+ Rendkívül mélyre megy, EQ kiemelés nélkül is értékelhetően hozza a 20 hertzet

+Kinézete elegáns, szinte szobadísz, bár annak kissé testes

– Okostelefon vagy tablet hiányában kezelhetetlen, semmit, még a hangerejét sem lehet változtatni

Szubjektív vélemény

Hangminőség házimozira: 5.0
Hangminőség zenére: 5.0
Hangnyomás: 5.0
Kivitel: 5.0
Szolgáltatások: 5.0
Ár/érték arány: 5.0

Forrás:[www.av-online.hu]

Specifikáció