Elac Carina BS243 4 Stereophile bemutató

Elac Carina BS243 4 Stereophile bemutató

Senki ne gondolja rólam, hogy túl jó az emlékezetem, de élénken emlékszem, a 2016 márciusában az Elac Debut B6 hangfalról írt bemutatóm egy mondatára. Valahogy így szólt. Azt megbocsátható, ha Pault jobban szereti John-nál, George-nál, vagy Ringo-nál, de azt csak Isten tudja megbocsátani magának, ha Mel Tormé géniuszát nem ismeri el. Utólag kicsit sajnálom, hogy Isten nevét belekevertem a dologba, de a Velvet Fog című Tormé szerzemény olyan jól szólt azon a 279,99 dollár pár árú hangfalon, hogy igazi audiofil csemegének számított. Azt sem tudom elfeledni, amikor azt írtam róla, hogy „lelkesedésemben felpattantam, és a kezemet a kabinetre helyeztem…Rezegtek, mint a szexuális játékok! – írtam róla. Esküszöm nem túloztam.

Amikor az Elac új 1200 dolláros Carina BS243.4 hangfalak megérkeztek, szembetűnő volt a különbség a B6-hoz képest. Szó nincs semmiféle vibráló oldalú kabinetről, és olcsó vinyl borításról. A BS243.4 karcsú, masszív, trapéz alakú házzal, lekerekített sarkokkal.

Az igényes megjelenésű matt fekete kabinet mintha acélból lenne. Kíváncsi voltam, és végig kopogtattam minden részét. Úgy tűnt mintha MDF lenne, de minden oldalán más volt a hang. Az alsó részen lévő 6×1,7 inches kicsatoló nyílást három oldalról nyitott kemény műanyag talp veszi körbe. A talp 1,68 inch magasságra emeli a kabinetet, ami elegendő helyet hagy a kimenet lélegzéséhez. Ezt a kialakítást speciálisan asztali elhelyezésre tervezték. Kíváncsi leszek, hogy fog viselkedni a 24 inches Sound Anchors Reference állványaimon, amelynek felső lapja részben nyitott. Ahogy nézegettem a hangfalat, régebbi emlék villant be.

A bemutatón, amikor beléptem az Elac termébe, érzem a pattogó energiát, ami mosolygásra késztet, és izgalommal tölt el. Természetesen meglátom Andrew Jonest, ahogy a rajongók feje felett mosolyog. Aztán meglátom az új Elac hangfalakat (mindig van valami újdonságuk). Illedelmesen megvártam, hogy Jones befejezze a beszédét, és a tömeg távozzon, majd közelebb léptem Amerika legnépszerűbb hangfal tervezőjéhez. Nevetve leültetett, és így kezdte: Rezegtek, mint a szexuális játékok, mi? Aztán néhány pillanat múlva olyan mélyhangok szólaltak meg, amelyek a függönyöket meglebegtették a kicsatoló csőből áramló levegő hatására, én is elmosolyodtam, és Andrew vállára tettem a kezem miközben a függönyre mutattam. Mindketten nevettünk.

Általános bemutató:

Az Elac America Carina szériája három modellből áll. A BS243.4 polc, az FS247.4 álló, és a CC241.4 center. Hajózási témájú nevet szerettünk volna, mert az Elac központja a németországi Kiel-ben van, ami fontos kikötő város – mondta Jones. A Kiel a hajónak az a része, ami stabilizálja a hajótestet. A Carina pedig a latin keel szóból ered.

A Carina sorozatban Jones egy Kínában gyártatott JET magas sugárzót és egy 5,25 inches alumínium mélyközepet kombinált. A mélyközép membránja különleges forma, amely szélesebb átvitelre képes a hagyományosnál, így a törésponti frekvenciát relatív magasra, 2,7 kHz-re lehetett emelni.

A JET magas:

Személyes meggyőződésem szerint minden hangfal hangját nagyban befolyásolja az, hogy a tervező milyen magas sugárzót választ. Minden gyártónak megvannak a saját tervezésű csipogói, ami köré a hangfalait építi. Dr. Oskar Heil építette meg elsőként az Air Motion Transformer rendszerű magas sugárzót, amelynek különböző verziói több ismert márkanév hangfalaiban megtalálhatók különböző neveken. A GoldenEar a saját verzióját High-Velocity Folded Ribbonnak nevezi. Az Adam Audio Unique Accelerated Ribbon Tweeter néven emlegeti, és a MartinLogan pedig Folded Motion magas néven utal rá. Az Elac a saját verzióját Jet Emission Tweeter-nek hívja, innen ered a JET rövidítés.

Gyakorlatilag mindegy, hogy ki minek hívja, maga az elv egy egyszerű dipól elrendezésre utal, amely függönyszerűen hajtogatott poliamid filmre gőzölt vezető réteget helyez erős mágneses térbe. A felületen lévő vezető réteg gyakorlatilag láthatatlan. Jó barátom Jeffrey Jackson, aki az EMIA-nál dolgozik mint audio design varázsló, isteníti Heil ötletét. El is magyarázta, hogy miért. A gőzölt vezetékek fel-le járnak az átfolyó áram irányának függvényében, ez hozza létre a hangnyomást. Azért nevezik Air Motion Transformernek, mert a levegő áramlás irányát megváltoztatja, és ilyen módon megtöbbszörözi a membrán mozgás által létrehozott levegő áramlás hatékonyságát. A végeredmény egy olyan hangszóró, amely rendkívül érzékeny, és kimagasló tranziens átvitelre képes. A nagy sebesség hatékony részlet gazdag leképezést tesz lehetővé meghökkentően alacsony torzítás mellett.

A hangfal beállítása:

A dóm magasakkal ellentétben a hajtogatott ribbon úgy vízszintesen, mint függőlegesen sokkal szélesebb sugárzási karakterisztikára képes. Andrew Jones e-mail üzenetében azt írta nekem, hogy a Carina BS243.4 virtuálisan 15 fokon belül nem változtatja az átvitel tonalitását 15 kHz-ig, és 30 fokon belül is csak alig változik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem szükséges olyan rendkívüli pontossággal beállítani a beforgatás pozíciót. Az egyenesen előre mutató pozíció nagy színpad szélességet ad, de az ábrázolt kép nem szuper éles. Némi beforgatással a fókusz javítható. Gyakorlatilag érzéketlen az oldalfalak közelségére normál esetben. Ha az oldal falhoz nagyon közel helyezte őket, forgassa kissé befelé a hangfalakat.

Mikor a hátfaltól való javasolt távolságot kérdeztem, a következő választ kaptam. 12 inch távolság általában már elegendő, de ezt a szoba akusztikája befolyásolhatja. Mint mindig, azt javasolták, hogy addig mozgassam, amíg a hang megfelelő lesz.

A meghallgatás:

Mel Tormé: Live at the Crescendo (LP, Affinity AFFD 100) lemezének lejátszásával indítottam, mivel ennek emléke elevenen él bennem, ahogy a B6-on megszólalt. Szerettem volna összehasonlítani a BS243.4 bemutatójával.

Az “Autumn Leaves” és “It’s Alright With Me” című felvételek lejátszásakor feltűnt a teltség hiánya. A basszus húrok húsosak és részletesek voltak, a közönség taps pontos. Összességében a hang enyhén száraz, hiányzott kicsit belőle némi Mel-harmonikus, az általam oly annyira szeretett bársonyos köd. A ritmus tartás több mint elsőrangú.

Ekkor gondoltam egy merészet, és követni kezdtem Andrew Jones elhelyezésbeli javaslatait. Korábban ugyanis 30 inch távolságra helyeztem a hangfalakat a hátfaltól. Folyamatosan közelítettem, és figyeltem a változásokat. Az apró lépések nem hoztak drámai változást, de folyamatosan javult a helyzet. Aztán mikor elértem a javasolt 12 inchet, egyszer csak megjelent a Mel-harmonikus, és leszállt a bársonyos köd is. Innentől már élveztem a Carina teljes potenciálját. A két hangfal közötti távolság öt láb, a hallgatási pozíciótól mért távolság pedig hat láb volt a kritikus meghallgatás során.

Hangfal kábelnek AudioQuest és Black Cat kábeleket is használtam, mindkettőt elégedettséggel, ám a számomra tetsző magas tartományt a Triode Wire Labs American Series kábel hozta meg.

Meghajtás a Rogue Stereo 100 erősítővel:

A 3400 dolláros 100 wattos Rogue Stereo 100 a mindennapokban használt referencia erősítőm. A kis Elac hangfal hangját súlyossá és dinamikussá tette. Alexandre Tharaud francia zongorista hangszerét a 2017-es Barbara (44.1/24-bit FLAC, Erato-Warner Classics/Qobuz) albumán pont annyira tömör és jó tonalitással tálalta, ami kielégítette a művész iránti függőségemet.

Mindig öröm új dolgokat felfedezni egy bemutatóban, ha az ember rajong a művészért. Ha úgy hallotta volna Tharaud zongoráját, ahogy akkor én, rögtön meg szerette volna mutatni a Hi-Fi barátjának. Én sem tettem másként! Egyik este orosz szomszédomat hívtam át, aki kedveli az Elac hangfalakat, de nem szereti Alexandre Tharaudot, mondván ez egy francia kabaré bolondéria. Ennek ellenére elismerően nyilatkozott.

A rendszerem egyéb egységei a HoloAudio Spring DAC, a Rogue Audio RP-7 előerősítő és Stereo 100 végfok voltak a meghallgatás során. Igyekeztem árban hozzáillő darabokat válogatni. A szoba interakciója minimális nálam. Ezzel a rendszerrel a zongora hangja tiszta és teljes a lágy futamoktól az erőteljes bekezdések hosszú lecsengéséig. A basszus ereje és definíciója kivételes, de nem túlzó. A kalapács húrra sújtása elég részlet gazdag volt ahhoz, hogy a billentyűzet két oldala ne mosódjon össze. Ezzel a felvétellel ellenőriztem a JET magas képességeit. Ez bizony nem unalmas, vagy puha. Nincs elmosódás, és fémes felhang. Gyönyörű fénybe borította a muzsikát.

Meghajtás a Schiit Aegir erősítővel:

Nagy reményeket fűztem ehhez a párosításhoz. A Shiit Aegir ára 799 dollár, és ha jól teljesítenek együtt, az bizony magasabb helyezést biztosítana a hangfal számára. Azzal már tisztába voltam, hogy a Carina elegáns, és kifinomult, de felmerült az elmémben egy ellenőrzés mód a fókusz kipróbálására. A kritikus meghallgatás során folyamatosan a hangzásteret vizsgálom anomáliák után kutatva. Az Elac magas sugárzójának nagy irányszöge úgy működik, mint a kamerán a fókusz gyűrű. A zenei anyagokon nehéz megmondani, hogy mikor a legélesebb. Nagy segítségemre volt a beállításban a Stereophile Editor Choice teszt CD lemez monó rózsazaj. Előtte persze jó hangosan meghallgattam a Channel Phasing trekket, és rájöttem, hogy a 20 wattos Aegir is képes a kb. 50 Hz-es alsó tartomány megszólaltatására. (a szobámban egyébként a 100 Hz-es tartomány emelése 3-5 dB-nek tűnt érzésem szerint)

A duál monó rózsazaj stabil tömegként jelent meg a térben, és az ábrázolás módja kicsit szélesebb, mint amit a Falcon LS3/5a, vagy a KEF LS50, vagy akár a Magnepan LRS rajzol. A tonalitás csak rendkívül kismértékben változik ja jobbra, vagy balra elmozdulok, tehát a vízszintes ablak tényleg szélesre van tárva. Viszont az komolyan javaslom, hogy a magas sugárzókat fülmagasságra állítsa be.

A szenvedély:

Gyermekként a wisconsini evangélikus iskolába jártam, ahol megkövetelték, hogy minden diák énekeljen az egyházi kórusban. A tanév is az egyházi liturgia köré volt szervezve. Talán ennek következménye, hogy testestül lelkestül hívő vagyok, és szívből reagálok az egyházi jellegű zenékre. Egyik legnagyobb kedvencem a Passion selon St. Matthieu, amelyet 1673-ban komponálta Johann Theile (LP, Harmonia Mundi HMC 1159). Theile Passioja a szóló kíséretet hangsúlyozza, amely lírai módon két hegedűvel mondja el Krisztus szavait, a többi szereplő monológjait pedig más hangszerek ábrázolják. A kórust orgona festi alá. Megdöbbentett, hogy a kis teljesítményű Aegir milyen jól meg tudta hajtani az Elac hangfalakat, és együtt kiválóan ábrázolták a londoni Clerkenwell-i Szent Jakab-templom méretét. Kevés felvétel ragadja meg ennyire az áramló energiákat, és a fenségesség érzését. Kevés esetben hallottam ennyire jól a kórust, és az orgona súlyát. Erre egyáltalán nem számítottam egy 799 dolláros erősítő, és 1200 dolláros hangfal kombótól. Nagyon ajánlom ezt a párosítást.

Meghajtás a Line-Magnetic LM-518 IA erősítővel:

Emlékszem, hogy a B6 milyen jól teljesített a 22 wattos LM-518 IA erősítővel, ezért kipróbáltam ezzel is a Carina meghajtását. A hangzás változása nem volt nagyon jelentős, de a következőket tapasztaltam.

Az rögtön nyilvánvaló volt, hogy a felső oktáv áttekinthetőbbé, levegősebbé, és részlet gazdagabbá vált. Alexandre Tharaud September című műve szintén a Barbara című lemezről tetszett. Ugyan érzékeltem némi elmosódást a bekezdések élén, de egyáltalán nem bántam, mert cserébe kárpótoltak a kiterjesztett felharmónikusok tiszta és ragyogó hangjai.

Aztán Camélia Jordana énekére váltottam, ami szintén csodálatos volt. (rákerestem a Google-on, és azóta követem az Instagamon is) Ezen a felvételen a zongora hangja mély és érzelem dús. Egész napomat kitöltötte a zongora visszhangjainak megfigyelése. Camélia éneke kacér volt, amit eddig a Harbeth és a Falcon hangfalaimon sem vettem észre.

Még most sem tudom elhinni teljesen, hogy Andrew Jones a BS243.4-et Single End közvetlen fűtésű triódás erősítővel tervezte. A fülem szerint egy szintén SE 845-ös csövekkel épített 3400 dolláros erősítő sokkal nagyobb zenei varázslatot vitt véghez, annak ellenére, hogy túlzás. Úgy gondolom, hogy az Elac JET magas nyugodt hangja komolyan feljavította az LM-518IA erősítő nagyfrekvenciás reprodukcióját.

A zenei gyűjteményem egy lemeze azonnal megmutatja, hogy jó a hang, vagy nem. Kenneth Wilson felvételét csak megfelelő tonalitásban, és jó felbontással vagyok képes hosszan hallgatni. Vivaldi Gloria and Pergolesi’s Magnificat, amelyet a King’s College Cambridge kórusa ad elő David Willcocks vezényletével (Argo LP ZRG 505).

Néhány perccel az után, ahogy leengedtem a Koetsu Rosewood Signature Platinum hangszedőt az LP-re, azonnal világossá vált, hogy a BS243.4 sokkal jobban ábrázolja a mikrodinamikát, mint bármely más hangfal, amit ebben az árkategóriában hallgattam. A kóros fejekkel szájakkal, és arcokkal telt meg, minden énekes külön megfigyelhető. Ez a lemez tökéletes a hangfal torzítások ellenőrzésére, de az Elac-on olyan tiszta és torzításmentes, amilyennek még nem sokszor hallottam.

Összehasonlítva a Harbet P3ESR-rel a Vivaldi Gloria teljesebb, hangokkal feltöltött drámai értelemben vett kupola alatt jelent meg. A Falcon LS3/5a jelenlét érzete élesebb, de meglepő módon ezzel együtt a hangja szemcsésebb, mint az Elac.

A karcsú Magnepan LRS panelek élesebb fókuszt és áttekinthetőséget mutatott, de az Elac ezekhez képest is egészen jól vitorlázott ezen az összetett klasszikuson. 5,25 inches mélyközepei több mint kielégítő munkát végeztek a King’s College orgonáinak megszólaltatásakor.

Összehasonlítás a KEF LS50-nel:

Úgy képzelem, hogy az Elac BS243.4-nek bőven állnia kell az összehasonlítást a népszerű 1499 dolláros árú LS50-nel is. Ez a hangfal híres a páratlan ütős mélyeiről és koherenciájáról. Most már bevallhatom, hogy amikor a bemutatót elkezdtem, nem igazán hittem az Air Motion Transformer rendszerű magas sugárzókban. Mindig alacsony torzításúnak, és ezzel együtt alacsony izgalmi fokozatúnak tűntek. Lehet, hogy túlságosan hozzászoktam a dómok zengő kilengéseihez?

Minden esetre az előítéletem már elmúlt, amint a JET-ről a KEF Uni-Q magas sugárzójára váltottam, mert azonnal feltűnt a dóm enyhe tompasága. Éreztem az Uni-Q homogenizáló hatását a kórusban. Ehhez képest a JET sokkal pontosabbnak tűnt, még azzal együtt is, hogy a felső sávszélnél csökkenést éreztem.

Az a legjobb magas sugárzó, amelyet nem hallok ki az átvitelből. A Gloria hallgatása közben a JET magas gyakorlatilag eltűnt, míg a KEF dóm ugyan finoman, de egyértelműen hallható. Ebből az összehasonlításból az derült ki számomra, hogy az LS50 magasa lényegesen nagyobb meghajtást kap. Összességében az Elac kifinomultnak, míg a KEF erőteljesnek nevezhető.

Vallomás/értékelés:

Töredelmesen meg kell vallanom, hogy az Elac új Carina BS243.4 sokkal kifinomultabb, mint bármely az árkategóriában általam hallott vetélytársa. Kijelenthetem, hogy ennek az állványos hangfalnak szuper sima, kiegyenlített átvitele van oktávról oktávra. A bemutató írása közben szinte minden alkalommal az elegáns szó merül fel bennem, mint legfőbb jellemző. Bravó Andrew, és Elac!

Mérési eredmények:

Írta: John Atkinson

Az Elac Carina frekvencia átvitel méréséhez a DRA Labs MLSSA rendszerét használtam DPA4006 mérőmikrofonnal. A közeli mérésekhez pedig az Earthworks QTC-40 mikrofont használtam. A méréseket porvédő rács nélkül végeztem.

A gyártó által megadott specifikációk szerint a BS243.4 érzékenysége 85 dB/2,83V/m. Ehhez elég közeli értéket mértem 82,5 dB/2,83V/m értékkel. Az impedancia 6 ohm, 4,8 ohm minimummal a gyártó szerint. Az erre vonatkozó impedancia/fázis mérés grafikon a lenti ábrán tekinthető meg a frekvencia függvényében.

A folyamatos vonal az impedancia, a szaggatott pedig a fázis. Látható, hogy a felső mély és az alsó magas tartományban hol csökken 6 ohm alá. A magas tartományban 8 ohm közeli az impedancia. A minimum impedancia érték 4,6 ohm 190 Hz-en, a fázisfordítás pedig -57,4 fok 101 Hz-en 12,65 ohm impedancia mellett. A fenti értékekből az következik, hogy a BS243.4 könnyen hajtható, erősítőbarát hangfal.

Az impedancia görbében nem látható olyan jelenség, amely kabinet rezonanciára utalna. Műanyag szalagos gyorsulásmérővel mérve csak 453 Hz-en és 566 Hz-en találtam rezonanciát az oldal panelen és a fedőlapon. Mindkettő elég nagy meredekségű, és viszonylag magas frekvencia értékű, ezért nem valószínű, hogy hallható elszíneződést okoznának a középtartományban.

Az impedancia görbének van egy nyerge 54 Hz-en, ami azt jelenti, hogy a kicsatoló cső erre az értékre van hangolva. A lenti ábrán kék színnel tekintheti meg a mélyátvitel görbét. Ezen is ott látható 54 Hz-en a minimum hangnyomás érték.

A kicsatoló port mérési eredménye piros, és ugyanezen az értéken van a csúcsa. Az átvitel egyenletesnek mondható, mindössze 400 és 550 Hz között van némi kiemelkedés. A basszus felső tartományán látható kismértékű kiemelkedés a közeli mérés eredménye, azt mutatja, hogy terelő lemez van beépítve a dobozba.

Maga az átvitel egyébként lenyűgözően sík a távoli mérések szerint, és a keresztezési frekvencia is a megadott 2,7 kHz-en található. Az alumínium membrános mélyközépnek van néhány rezonáns csúcsa 5 kHz felett, de ezt a keresztváltó kb. 20 dB-lel csillapítja.

A fenti ábrán látható a 300 Hz feletti sík átvitel. 30 fokos tengelyiránytól való eltérés esetén még tökéletesen sík marad. Az átvitel alsó részén látható kiemelkedés nem jelentős, de ez egy hangzásbeli jellegzetesség, amely a mérés során a port és a membrán által létrehozott hangnyomás összegzéséből jön létre.

Az Elac vízszintes irányszöge hatalmas, mindössze 7,6 kHz felett van némi energia csökkenés, ami nagy helyiségekben kissé udvariassá teheti a hangját. Nincs csúcs, ezért nem érzékeny a hallgatási pozíció tökéletes beállítására.

Bár a függőleges irányszög is nagyobb a szokásosnál, nem mérhető össze a vízszintessel. 5 fokkal a tengelyirány felett, és 10 fokkal alatta alakul ki az elszívás, ami azt jelenti, hogy üljön le a hallgatásához, égy akkora állványt használjon, amelyre helyezve nem látja a hangfal fedő lapját..

Az idő domain mérés azt mutatja, hogy úgy a magas, mind a mélyközép pozitív akusztikus polaritást alkalmaz. Nehezen értelmezhető az ábra, de azt mutatja, hogy a keresztváltó beállítása az optimálishoz közelít.

A lenti ábrán látható kumulatív spektrális diagram rendkívül tiszta, a mélyközép sugárzók rezonanciái jól vannak csillapítva.

Ahhoz, hogy egy viszonylag magas árkategóriás monitor megszolgálja a rá költött pénzösszeget, kiváló technikai háttérrel kell rendelkeznie. Az Elac Carina BS243.4 pontosan ilyen.

John Atkinson

Műszaki adatok:

Írta: Herb Reichert

2019 december 26

Forrás:[https://www.stereophile.com]