Elac Adante AS-61 hangsugárzó

Elac Adante AS-61 hangsugárzó

Az Elac új üdvöskéje különleges megoldásokkal és gyönyörű kivitelezéssel feszegeti a „Grand-Monitor” kategóriát, amit egyáltalán nem nevezhetünk könyvespolc hangsugárzónak. Az Adante AS-61 hangsugárzó egy új sorozat része, amelynek tervezését a mérnökök – mint az a cégnél szokásos – ismét „tiszta lappal”, az alapoktól kezdték. Az Adante AS-61 hangsugárzót Andrew Jones által vezetett mérnökcsapat tervezte, amely kimagasló minőségű alkatelemekből, precíziós gyártástechnológiával, részben kézimunkával készül.

Elac_Adante_AS61-white

Egy “nagy-monitor” esetében szükség van a kabinet sziklaszilárd megépítésére, amely minden káros rezonanciától mentes. Az AS-61 finoman szálcsiszolt alumínium előlappal hódít, ezenkívül, hogy teljes legyen a tökéletes megjelenés, választhatóan magas fényű fekete zongoralakk, esetleg fehér epoxy felületkezelést, vagy gyönyörű mintázatú valódi fafurnér bevonatot kap.

A kabinet valójában három, kisebb kamrát tartalmaz. A hangrendszer három utas, négy hangszórós, különleges elrendezése folytán ebből csak három látszik. (a felületes szemlélőnek csak kettő) Az AS-61 hangszórói mind saját helyet kapnak a hangszekrényben, rezonancia szempontjából egymástól teljesen elszigetelve, akusztikusan függetlenítve.

Az új közép-magas hangszóró tervezésekor az Elac ismét szabadalmaztatott egy koncentrikus elrendezést, megalkotva egy kiváló, pontszerű hangforrást, amely képes a magas- és középfrekvenciák nagy sebességű továbbítására, a levegő intenzív mozgásra késztetésére. Elektortechnikai szempontból nagy terhelhetőség jellemzi. Az Elac sajátos, koncentrikus hangszóró-technológiája viszonylag új, már eddigi modellekben sikerrel kipróbált. Egyedülálló kivitelezése révén elérhető az elképesztő pont-forrás pontosság, a linearitás, a sebesség és a pontosabb artikuláció. A 133,3 mm átmérőjű középmembrán gyűrű alakú, amely maximális merevségű, de könnyű tiszta alumíniumból készült. Az itt alkalmazott lengőtekercs több helyet biztosít az újonnan kifejlesztett, lágy dóm magas-hangszórónak. Egy hüvelyk átmérőjű membránja élvonalbeli szövetből készül, széles lesugárzási szöget biztosít, felső határfrekvenciája 35 000 Hz, eddig lineáris átvitelt biztosít!

 

Az új mély-hangszóró együttest az Adante gyors, koncentrikus felső szekciójának kíséretére tervezték. 165 mm-es passzív membránja szintén gyors, még akár a legalacsonyabb átviteli-tartományban is dinamikus mozgásra képes. A két újonnan kifejlesztett mély-hangszóró egymás mögötti kamrákban lévő speciális elhelyezése és működési elve, az Interport-Coupled Cavity mély-hangolás.
Tehát van a hangsugárzó kamráján belül egy belső mély-sugárzó, saját, zárt kabinetben. Ez a levegőcsatolású másik szekrényben lévő passzív membránnal való együttműködésre tervezett. A 6,5 hüvelykes meghajtott alumínium membrános, öntött kosaras hangszóróhoz jelentős méretű és fluxusú mágnes, valamint „strapabíró” lengőtekercs tartozik. A komplex szekrényszerkezet belsejébe szerelt hangszóró a szem számára láthatatlan, de a fül számára észlelhető. Ami látszik, az egy 8 hüvelykes passzív membrán. Az alacsony membrántömeg miatt a passzív membrán gyors és kevésbé hajlamos a torzításra. Az aktív/passzív kombináció együttesen kezeli az alacsony frekvenciájú dallamos teljesítményt az erő dinamikus realizmusával. Az itt alkalmazott elv az Isobaric rendszer egy változata.

ELAC-Adante-AS-61-hangfal-inside-1

Az Isobaric hangszóró konfigurációt elsőként Harry F. Olson alkalmazta a korai 1950-es években. A megoldás egy olyan rendszer, amelyben két vagy több mély-sugárzó működik két szomszédos kamrában. Az egyik zárt egységben meghajtott hangszóró, míg a közvetlen kapcsolatban lévő másik kamrában egy passzív membrán található. Gyakorlati alkalmazásban leggyakrabban az alacsony frekvenciájú rezgések lesugárzásának javítására szolgálnak anélkül, hogy növelnék a szekrény méretét, habár ez a költségek és a súly terhére történik. A név az Isobar (“egyenlő nyomás”) görög eredetű kifejezésből származik. A zárt levegő valóban ugyanolyan nyomású mindkét kamrában, mindegyik membrán esetében, amelyhez kapcsolódik. Ezek az erők valójában párhuzamosak, nem ellentétesek, ezért a levegő kénytelen dugattyúszerűen mozogni.

ELAC-Adante-AS-61-hangfal-terminal-1

A hangszórók kézbentartása kompromisszumot nem ismerő, válogatott alkatrészekből készült keresztváltóval biztosított, valamint az akusztikus szűréssel elérhető az, hogy a közép- és magas-hangokkal koherens legyen a mély-hangzás. A csatlakozásról premium minőségű kábelcsatolók gondoskodnak. Az Adante AS-61 modell kettős csatoló-készletet tartalmaz. Az összeköttetés lehetővé teszi egyetlen pár hangszórókábel használatát, de lehetséges a kettős kábelezés, sőt a kettős erősítés létrehozása is.

Az AS-61 állványos hangsugárzó külön megvásárolható, kifejezetten az ELAC által tervezett, acéllemezlemezből készült állványokkal rendelhető. A középső oszlop üreges, a macska alomtól, az akváriumi homokon és a rizsen keresztül az ólomsörétig, valamint ezek „titkos keverékéig” bármivel tölthető. A stabilitás elérése érdekében az alsó rész minden sarkában egyedi, állítható, reteszelhető tüskék vannak felszerelve.

Meghallgatás

„Zene füleinknek” ez a hangzás. Sikerült végig megfigyelni a bejáratást, aminek elején már hallatszott az energikus karakter. Természetesen ehhez egy „virgonc” erősítő szükséges, aminek nem fontos erőműnek lenni, elég, ha nem ijed meg a saját árnyékától.
Ennek szellemében először a rock-zene élő klasszikusait hallgattuk. A Metallica – S&M (Symphony & Metallica) című dupla albuma az együttes és Michael Kamen vezényelte The San Francisco Symphony Orchestra felvételei a jó koncertalbumok iskolapéldája. A heavy metal muzsikát epikus klasszikus megközelítéssel kombinálják, amire a rockzene hajnalán már volt egy szép példa. (Deep Purple – Concerto for Group and Orchestra 1969) Ez a komplex megközelítés, az energia és a részletek kisugárzása egy hangsugárzótól mindenképpen nagy felkészültséget kíván. A keménységgel alátámasztott vonósok, visító kürtök, mennydörgős üstdobok félelmetesen új dimenzióban kapcsolódnak össze. Ehhez járul hozzá James Hetfield most éppen kiválóan érthető szövegmondása, szemléletesen artikulált éneke.

Úgy gondoltuk, ezek után meg kell hallgatni egy olyan klasszikus darabot is, mint Arthur Wills – The Wikings c. művét, ahol a fúvósok nem sivítanak és a térben megterülő, energikus hangzást mi sem bizonyítja jobban, mint egy templomi orgona. Ebben a térből kiviláglik a Dallas Wind szimfónikusok megannyi rézfúvós hangszerének temérdek árnyalata. Valóban van különbség a koncert-hangulat és a minden részletében kimunkált helyszíni, de zártkörű felvétel hangzása, és a hangmérnökök koncepciója között. Ami nagyon fontos, az Elac Adante hangsugárzó mutatja ezeket a különbségeket. Ezzel nem helyeztük egyik felvételt sem a másik fölé, hiszen mindkettőben merőben mást kellett megvalósítania a készítőknek. Ezt viszont egy jó hangrendszer végén lévő hangsugárzóval hallanunk kell.

Hallottuk is. Itt már nem erőlködnek a fúvós hangszerek, az üstdobok funkciója változatlan mégis többfélét hallani belőlük. A pergő-dobok és cintányérok szerepe felértékelődik, hangsúlyossá válik mégsem tolakodó. A hangzási balansz rendben van, még akkor is ha az AS-61 fizikai méreteihez mérve nem a legmélyebb frekvenciák jelennek meg. Interport-Coupled Cavity mély-hangolás ide, vagy Isobaric rendszer oda, a mélyek definiáltak, nagyon jól megkülönböztethetők az egyes hangszerek és hangszínük. Energiában és az ígért gyors impulzusokban sincs hiány, szerencsére ez a modell sem akarja a nagyméretű, álló dobozokat utánozni. Elhelyezés szempontjából nézve, nem ró különösebben nagy feladatot, könnyű megtalálni helyét a nappali szobában. A gyakorlott hifi-búvár néhány felvétel meghallgatása után könnyen rátalál a helyre, ahol mindenképpen kialakul a hangszínpad és a kiegyenlített hangzás. Egy dolgot szem előtt kell tartani, az Adante nem szereti, ha beszorítják, kell körülötte a levegő.

Konklúzió

Érzéseink szerint az Andrew Jones vezette mérnökcsapat ebben a modellben remekelt. Nagyon precízen kimunkált alapanyagok, jó ötlet a hangzás megvalósítására mind bizalmat gerjeszt. Az újonnan tervezett koncentrikus közép- és magas-sugárzó valódi középpont a front panelen. A rendkívül összetett építés mód valósítja meg a tiszta, torzításmentes és természetes mély-tartományt. Az ilyen akusztikai rendszer tervezése komoly szakértelmet, nagy gyakorlatot, felkészültséget és temérdek kísérletezést kíván. Eredménye a szignifikáns basszus energiájának leképezése. Amennyiben a tervezésre kisebb hangsúlyt fektetnek, a Q-rezonancia nagy lesz, vagy széles, a basszus elkenődött, brummogós, egyhangú. Nos, nem így az Elac Adante AS-61.

Pro
+ nagy monitor
+ koncentrikus hangszóró-technológia
+ passzív membrán
+ energikus hangzás
+ mély-hangok tömörsége

Kontra
inkább az elektronikus hangszerek, pop és rock műfaj szerelmese
megfelelő méretű, speciális állvány szükséges

Specifikáció:

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]